Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käly välttelee meitä

Vierailija
12.03.2018 |

Mikähän siinä on että käly välttelee viimeiseen asti miehensä perheen kanssa yhteydenpitoa?
Ei tule koskaan paikalle jos kutsutaan heitä kylään tms., mies saapuu yksin ja ilmoittaa;
milloin on flunssaa, töitä tai joku muu syy. Kun asiasta kysyy veljeltä niin on ynseä eikä anna selkeää vastausta muuta kun edellämainitut jotka jo tässä vaiheessa vaikuttaa tekosyiltä ( koska tätä jatkunut jo vuosia). Koskaan eivät kutsu kylään, soita kuulumisia tai mitään. Emme edes tiedä tarkalleen missä asuvat koska eivät ole kertaakaan kutsuneet meitä sinne.
Ensin luulimme että tämä johtuu vain meistä, hän ei pidä minun perheestäni mutta kuulin hiljattain että tekee tätä välttelyä järjestelmällisesti kaikille muillekin meidän suvussa. On ikävä koska koen että oma suhde veljeeni kärsii tästä kun aina tämä ”selvittämätön” ongelma muhii taustalla. Olen jopa kysynyt veljeltäni suoraan eikö hän pidä meistä mutta saanut vain epämääräistä muminaa vastaukseksi.
En odota sydänystävyyttä mutta yleiset käytöstavat on kyllä hakusessa ja tällä käytöksellä loukkaa meitä kun ei anna itsestään yhtään mitään. Onkohan tässä taustalla jonkinlainen persoonallisuushäiriö vai silkka tunnekylmyys ja välinpitämättömyys?

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap leimaa - tosin kysymykseen naamioituna - veljensä vaimon tunnekylmäksi ja persoonallisuushäiriöiseksi.

Ap näyttäytyy kommenteissaan sellaisena persoonana, jonka kanssa en ystävystyisi, vaikka olisimme työkavereina vuosikaudet. Hoitaisimme työasiat hyvin yhdessä, mutta suhteemme olisi muodollinen. Aamulla hyvää huomenta ja illalla heipat, mutta mitään henkilökohtaisempaa ei välillämme voisi olla ikinä.

Vierailija
82/85 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

E ole varmaankaan kälysi, mutta minä välttelin veljeäni ja hänen perhettään lapsuuden hyväksikäytön vuoksi. En pystynyt menemään katsomaan vauvaa enkä halunnut nähdä häntä vaihtamassa vaippaa tai kestänyt edes siitä puhumista. Ennen olin ihan ok mut lapsen syntymän jälkeen tai jo raskausuutisen jälkeen sellainen olo että sekoaa. Siksi välttelin. Nykyisin jo helpompi olla, vaikka ajatus ällöttää vielä joskus. En jotenkin osannut varautua siihen, että tuokin hankkisi lapsia vaikk toki tiesin ett semmoinen voi joskus tapahtua.

Muita mieleen tulevia syitä:

-väsynyt

-introvertti/jännittäjä

-perheesi on vaativa tai kanssakäyminen vaatii paljon (esim ei hetkeäkään rauhassa vaan ihmiset puhuu lakkaamatta, aina on jotain puunhakkuuta ym aktiviteettia, kyselevät perheenperustamisia kun lapsia ei kuulu jne)

-puoliso voi olla narsisti joka eristää tämän muista sukulaisista tai kontakteista

-perheellä on jokin salaisuus

Monessa näistä tapauksista välttelijä yritetään leimata jotenkin, esim hankalaksi kuten kaksi alinta esimerkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E ole varmaankaan kälysi, mutta minä välttelin veljeäni ja hänen perhettään lapsuuden hyväksikäytön vuoksi. En pystynyt menemään katsomaan vauvaa enkä halunnut nähdä häntä vaihtamassa vaippaa tai kestänyt edes siitä puhumista. Ennen olin ihan ok mut lapsen syntymän jälkeen tai jo raskausuutisen jälkeen sellainen olo että sekoaa. Siksi välttelin. Nykyisin jo helpompi olla, vaikka ajatus ällöttää vielä joskus. En jotenkin osannut varautua siihen, että tuokin hankkisi lapsia vaikk toki tiesin ett semmoinen voi joskus tapahtua.

Muita mieleen tulevia syitä:

-väsynyt

-introvertti/jännittäjä

-perheesi on vaativa tai kanssakäyminen vaatii paljon (esim ei hetkeäkään rauhassa vaan ihmiset puhuu lakkaamatta, aina on jotain puunhakkuuta ym aktiviteettia, kyselevät perheenperustamisia kun lapsia ei kuulu jne)

-puoliso voi olla narsisti joka eristää tämän muista sukulaisista tai kontakteista

-perheellä on jokin salaisuus

Monessa näistä tapauksista välttelijä yritetään leimata jotenkin, esim hankalaksi kuten kaksi alinta esimerkkiä.

Ja eristävällä puolisolla en tarkoita sitä, joka jää kotiin... yleensä ei mene niin päin.

Vierailija
84/85 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös mieheni vanhinta siskoa välttelevä käly. Miehelläni on kolme sisarusta perheineen ja jostain syystä heidän on aina tavattava niin, että kaikki ovat paikalla. Olen introvertti enkä jaksa sitä että kaikki puhuvat yhteen ääneen eikä kukaan halua oikeasti kuunnella kenenkään kuulumisia. Tapaamiset ovat yhtä hollitupaa. Lisäksi tämä käly halusi painostaa minua antamaan takaisin lahjan, jonka olen saanut appivanhemmilta todeten, että se kuuluu rintaperillisille. En antanut lahjaa pois ja sehän kälyä nyt kismittää, kun en totellut. Olen yrittänyt käydä suuremmissa sukujuhlissa, joissa voin välttää tämän ihmisen kanssa kohtaamisen, mutta sekin tuntuu raskaalta. En niistä juhlista suuremmin nauti. Mieheni on ollut muiden sisarusten syrjimä lapsuudesta asti. Tuntuu, että tätä kälyä ärsyttää sekin, että yritin pitää mieheni puolia silloin, kun vielä olimme enemmän tekemisissä. Lisäksi hän aina korostaa omaa (ja mieheni) sukuaan ja sitä kuinka erinomainen se on. Minun sisaruksillani on ollut elämässä vaikeuksia eikä heillä ole mennyt kuin Strömsössä ja minulle tulee paha mieli, kun toiset kehuvat saavutuksillaan ja menestyksellään, minkä tosin ovat itse omilla teoillaan ansainneet. Painostus lahjan takaisinantamisesta oli viimeinen niitti, jolloin päätin etääntyä mieheni suvusta. Osallistun vain häihin ja hautajaisiin, siinä kaikki.

Vierailija
85/85 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö veljesi tiedä osoitettaan vai miksi oletat, että se on vain kälyn tiedossa? Lisäksi veljesi voi kutsua sinut perheinesi käymään, jos haluaa, mutta kaikesta päätellen et ole veljellesikään se ihan kaikkein toivotuin kyläilijä.

Enkä ymmärrä, miten suhde veljeen kärsii, jos mukana ei ole kolmatta pyörää.

Ovat muuttaneet useaan otteeseen, osoite on joskus ilmoitettu mutta usein ei. Jos on tarvinnut kortti lähettää olen sen saanut veljeltä, mutta en niin että se tulisi luonnostaan hänen kautta.

Siis kai tekin nyt suvulle ja tuttaville ilmoitatte jos jonnekin muutatte, että hei tässä meidän uus osoite jne.

Enkä osoitetta käytä siihen että menisin käymään ilmoittamatta, sellainen ei kuulu tapoihin.

No ihan hyvin veljen kanssa tullaan toimeen muuten, ei ongelmia siinä. Jännä vaan kun hänen edellisen suhteen aikana ei ollut tällaisia ongelmia.

Ja onhan se nyt normaalia että sukua tavataan joskus, eikö kukaan teistä sitä tee?

Siis mitä ongelmia ei ollut veljen edellisen suhteen aikana? Kun et ole kyennyt kertomaan mitään ongelmia, ainoastaan luetellut, miten haluat kälyn toimivan. Jos ongelmana on tottelematon käly, niin miksi ihmeessä et kutsu koko sukua koolle veljen kotiin ja julkisesti ryhdy tivaamaan, miksi kunniaasi on loukattu menemällä työvuoroon sen sijaan, että kipitettäisiin käskystäsi perhetapaamiseen. Samalla voi kiljua, että miksi ihmeessä nainen et ole suostunut ilmoittamaan veljeni osoitetta minulle henkilökohtaisesti. Veljenhän ei sitä tarvitse ilmoitella, eihän?

Ymmärrä niinkuin haluat. En pyydä muuta kuin normaalia kanssakäymistä, ketään en käskytä.

Toivoisin vain tämän ihmisen elämääni koska hän on sentään veljeni vaimo ja haluan antaa ymmärtää että hän on tervetullut. Surettaa ettei seuramme kelpaa ja ihmetyttää miksi ja mitä olemme tehneet väärin kun koemme olevamme ilmaa hänelle. Myös veljeni puolesta surettaa, koska kyllähän hänenkin elämänsä olisi helpompaa kun ei aina tarvisi olla viestinviejänä välillämme. Ehkäpä hän on yrittänyt vaimonsa kanssa setviä tätä (arvailuja) mutta jos ei halua yksinkertaisesti muuttaa tilannetta niin minkäs sille sitten tekee. Tulee vaan olo että velikin tämän myötä alkanut vältellä meitä. Elää tilanteen kanssa. 

Ei edellisen naisystävän kanssa ollut tällaisia välttelyongelmia, tavattiin silloin tällöin ja suvun kesken ja joskus autettiin toisiamme arkisissa tilanteissa. Oli samoja harrastuksia osittain ja muutenkin normaalia kanssakäymistä. Tämän nykyisen vaimonkin kanssa meillä on samoja harrastuksia, mutta eipä sekään ole lähentänyt meitä vaikka olen varovasti ehdotellut jos tehtäis joskus jotain yhdessä. 

Kai se on vaan niin että hän haluaa eristäytyä meistä eikä mikään meihin liittyvä yksinkertaisesti kiinnosta.

Olet tehnyt kauniisti ja oikein, kun olet osoittanut, että haluat tutustua kälyyn ja että hän on tervetullut perheeseesi. Syystä tai toisesta hän ei kuitenkaan nyt halua, ainakaan sinun tahdissasi, joten sinun täytyy vain hyväksyä asia. Ei teistä kumpikaan ole tehnyt väärin. Et voi pakottaa häntä kanssakäymisiin.

Painostaminen, tivaaminen, ihmettely ja asian nimittäminen ongelmaksi sen sijaan tekee asiasta jo ongelman. Kohta ei halua enää veljesikään käydä, jos et anna heille tilaa ja lopeta kuulustelua ja painostusta.

Miksi veljesi pitäisi olla viestinviejä, jos kälyllä ei ole sinulle mitään asiaa?

Mikset kysy veljeltäsi, missä he asuvat?

Ettei ongelma olisikin vain se, että veljesi ei enää halua olla tiiviisti tekemisissä, ja haluaisit mieluummin nähdä kälyn syyllisenä? Anna ihmisten mennä, ihmissuhteisiin ei voi pakottaa, perhettäkään.

Kannattaa varmaan pitää kutsuissa pieni tauko ja antaa toisen osapuolen hengähtää hieman.