Avioero, mistä lähteä liikkelle (raha-asiat, ositus)
Sain kuukausi sitten tietää, että mieheni on pettänyt minua jo kauan. Eri naisten kanssa. Olemme olleet yhdessä 20 vuotta, naimisissa 13 vuotta. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Omistamme yhdessä omakotitalon. Meillä ei ole avioehtoa. Kun menimme naimisiin olimme vielä köyhiä kuin kirkonrotat, mutta vähitellen mieheni on kerryttänyt isoa omaisuutta mm. osakekauppojen kautta. Hän omistaa 4 sijoitusasuntoa, hänellä on ties mitä muita sijoituksia ja tilillä kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Hän on lisäksi erittäin hyväpalkkaisessa työssä.
Mieheni on nyt sitä mieltä, että minulle kuuluu puolet talosta ja toinen auto (meillä kaksi autoa) mutta ei mitään muuta. Ja miksi? Koska hän on tehnyt töitä ja minä olen ollut vain kotona. No, en ole ollut vain kotona, mutta hoidin yhteisestä päätöksestä lapsiamme kotona 7 vuoden ajan ja sain siltä ajalta minimitulot ja eläkkeen. Muutoin olen ollut ns. keskipalkkaisessa työssä ja tehnyt maisterintutkinnon.
Mieheni uhkailee nyt, että ei aio ottaa lapsia enää luokseen kuin max. kerran kuukaudessa ja kaikkea muuta ilkeää, jos en suostu siihen, että en saisi mitään hänen muusta omaisuudestaan. Tämä tuli täysin puun takaa, koska hän on oikeasti ollut aivan ihana isä. Olen aivan sekaisin.
Olenko minä nyt epäreilu ja ahne jos haluan, että koko omaisuus laitetaan puoliksi, eli hän maksaa tasinkoa minulle?
Kommentit (23)
Voisiko joku vastata asiallisesti. Kiitos. ap
Lain mukaan sulle kuuluu puolet jos ei avioehtoa. Ja nauti elämästä lasten kanssa, anna ukon elää omaa elämäänsä - ei lapsia kannata sotkea kuvioon jonka olet ihan itse saanut aikaan.
Palkkaa asianajaja, sillä nuo hoituu kuntoon jos kerran pätäkkää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sain kuukausi sitten tietää, että mieheni on pettänyt minua jo kauan. Eri naisten kanssa. Olemme olleet yhdessä 20 vuotta, naimisissa 13 vuotta. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Omistamme yhdessä omakotitalon. Meillä ei ole avioehtoa. Kun menimme naimisiin olimme vielä köyhiä kuin kirkonrotat, mutta vähitellen mieheni on kerryttänyt isoa omaisuutta mm. osakekauppojen kautta. Hän omistaa 4 sijoitusasuntoa, hänellä on ties mitä muita sijoituksia ja tilillä kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Hän on lisäksi erittäin hyväpalkkaisessa työssä.
Mieheni on nyt sitä mieltä, että minulle kuuluu puolet talosta ja toinen auto (meillä kaksi autoa) mutta ei mitään muuta. Ja miksi? Koska hän on tehnyt töitä ja minä olen ollut vain kotona. No, en ole ollut vain kotona, mutta hoidin yhteisestä päätöksestä lapsiamme kotona 7 vuoden ajan ja sain siltä ajalta minimitulot ja eläkkeen. Muutoin olen ollut ns. keskipalkkaisessa työssä ja tehnyt maisterintutkinnon.
Mieheni uhkailee nyt, että ei aio ottaa lapsia enää luokseen kuin max. kerran kuukaudessa ja kaikkea muuta ilkeää, jos en suostu siihen, että en saisi mitään hänen muusta omaisuudestaan. Tämä tuli täysin puun takaa, koska hän on oikeasti ollut aivan ihana isä. Olen aivan sekaisin.
Olenko minä nyt epäreilu ja ahne jos haluan, että koko omaisuus laitetaan puoliksi, eli hän maksaa tasinkoa minulle?
Jos mies ei ota lapsia, hän maksaa sitten elatuksen täyden tariffin mukaan ilman mitään luonapitovähennyksiä. Älä anna sen uhkailla. Ja puolet kaikesta kuuluu sulle siitä et tingi.Otapa yhteys asianajajaan. Lasketa myös elatusapu sen mukaan mitä isällä on oikeasti varaa maksaa, älä tyydy minimiin koska lapset ovat siinä iässä että rahaa niihin menee ja paljon.
Kuka sen osituksen hoitaa, ja maksaako se jotain? Ilmeisesti se maksaa joka ositusta hakee, eli ei mene meille molemmille puoliksi? Jätän huomenna avioerohakemuksen, eli sitä ei vielä ole jätetty. Mies ei varmaankaan edes tajua, että tässä oikeasti tulee avioero, elää ja on kuten aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla itselläni sitä pätäkkää ole, omistan puolet talosta ja toinen auto on kokonaan nimissäni. En siis juuri nyt voi palkata mitään isopalkkaista asianajajaa. Muutoin se varmasti olisikin paras vaihtoehto. ap
Ei saakeli mikä mies. Pettää ja alkaa heti karttaa vastuuta lapsista, sekä vierittää yhteisen päätöksen sun syyksi. Onneksi pääset siasta eroon.
Minun täytyy kuitenkin vuokrata asunto, takuuvuokraan menee ehkä parikin tuhatta euroa ellei enemmänkin, koko muutto jne. nielee valtavasti rahaa. Ja mikä tappelu tämän talon myymisestä tuleekaan. Tähän taloon en voi jäädä koska ylläpitokustannukset ovat niin korkeat enkä muutenkaan halua jäädä nykyiselle asuinalueelle. ap
Ositus maksetaan puoliksi, molemmat maksavat omat asianajajansa.
Avioerohakemus käräjäoikeuteen HETI.
Varallisuus lasketaan sen ajankohdan mukaan. Älä siis anna miehellesi aikaa ruveta hukkaamaan omaisuuttanne.
Sitten palkkaat perheoikeuteen erikoistuneen naisjuristin. Toimit hänen ohjeidensa mukaan.
Ei avioehtoa>omaisuus puoliksi.
Näin säädetään Suomen laissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen osituksen hoitaa, ja maksaako se jotain? Ilmeisesti se maksaa joka ositusta hakee, eli ei mene meille molemmille puoliksi? Jätän huomenna avioerohakemuksen, eli sitä ei vielä ole jätetty. Mies ei varmaankaan edes tajua, että tässä oikeasti tulee avioero, elää ja on kuten aina ennenkin.
Omaisuuden ositus tehdään aina avioeron yhteydessä. Se tarkoittaa sitä, että laitetaan paperille, mitä kumpikin omistaa. Varat ja velat. Jos on avioehto, kumpikin pitää omansa ja sanotaan kiitos hei. Jos ei ole, niin varakkampi maksaa tasinkoa niin, että kummallekin jää yhtä paljon. Ositus ja tasingon maksamisesta sopiminen voidaan tehdä ilman ulkopuolisia.
Jos mies ei suostu ilman riitaa, niin ota yhteys juristiin. Mutta siis eihän hänellä ole muuta vaihtoehtoa, kuin suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla itselläni sitä pätäkkää ole, omistan puolet talosta ja toinen auto on kokonaan nimissäni. En siis juuri nyt voi palkata mitään isopalkkaista asianajajaa. Muutoin se varmasti olisikin paras vaihtoehto. ap
Palkkion voit maksaa kun homma on valmis, ja sijoituksia myymällä kyllä rahnua tulee. Asunnot kannattaa muutoinkin laittaa lihaksi. Onnea, susta tulee varakas YH.
Mitä hyötyä tuosta uhkailusta edes on? Kai sä haluat olla muutenkin lasten kanssa niin paljon kuin mahdollista. Itsehän sitten pilaa oman suhteensa heihin, jos oikeasti tekisi noin.
En tiedä onko puolet tasa-arvoinen ratkaisu, mutta vähintään koko talo.
1.Avioerohakemuksen 1. vaihe, jossa vaadit myös yhteiselämän lopettamista. Tuomari katsonee että sinä jalapset tarvitsette talo asumiseen eli periaatteessa häätää miehen pois talosta. 1.vaihe maksaa 200-300 euron väliltä ja 6kk alkaa siitä kun tieto erosta on saavuttanut toisen osapuolen. Kannattaa miettiä asumisjuttuja sun muita valmiiksi.
Varaa aika lastenvalvojalle huoltajuus-ja elatusjuttuja varten. Jos mies uhkailee ettei tapaa lapsia, voit saman tien vaatia yksinhuoltajuutta ettei mies tarpeettomasti hankaloita lasten asioiden järjestämistä kieltäytymällä allekirjoittamasta esimerkiksi passihakemusta tai muita juttuja. Elatus miehen elatuskyyn mukaan, muista että saat lapsilisän sekä yh-korotuksen ja vastaat toki osasta kuluja myös omilla tuloillasi. Jos mies änkyöi elatuksesta, hänet voidaan haastaa elatuksesta käräjille lasten nimissä jolloin kulut maksaa joo kotivakuutus tai siihen saa oikeusapua.
Asianajaja ositukseen. Sulle kuuluu puolet kertyneestä omaisuudesta mutta mies saa päättää millaisena omaisuutena hän sen sulle luovuttaa. Auto menettää arvonsa nopsaan ja siitä on kuluja, vink vink.
Sulle itsellesi kriisiapua; sitä saa vaikka mielenterveysseuran kriisikeskuksesta, löytynee googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ositus on lakisääteinen.
Te maksatte sen puoliksi.
Tärkeintä on, että kaikki omaisuus ja mahdolliset velat otetaan huomioon.
Ota heti yhteys juristiin. Pyydä tutuilta suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on varaa, kun omaisuus on jaettu.
Haluatko neuvoja vai et?
Älä tee ongelmia siitä mikä ei ole ongelma.
Sulle kuuluu puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne!
Otat ehdottomasti yhteyden juristiin. Saat osituksessa rahaa ja voit maksaa sitten. Älä anna miehen uhkailla yhtään millään, ositus on lakisääteinen eikä sitä sovita miehen ehdoilla.
Pyydä tukea luotettavalta kaverilta.
Tule kertomaan tänne miten etenee.
Teillä ei ole avioehtoa. Se Tarkoittaa sitä, että kumpikin on halunnut, että eron sattuessa omaisuus puolitetaan.
Liittonne on ollut pitkä. Hoitamalla kotia ja lapsia olet luopunut omasta urastasi. Olet mahdollistanut miehelle hänen uran kehityksensä. Tämä kuvio on ollut molempien tiedossa ja hyväksymä.
Monet miehet alkavat laskea rahojaan kun ero on edessä ja kitistä, mutta se on myöhäistä.
Ositus on virallinen paperi. Sitä ei missään tapauksessa ruveta tekemään itse minkään nettipohjien avulla. Muotoseikkoja ei maallikko hallitse. Kun paperi on tehty ja allekirjoitettu, se on lopullinen. Se siis pitää tehdä huolella.
Jos mies alkaa uhkailla, painostaa, vähätellä tms. sinua, jätä kaikki yhteydenpito häneen juristisi hoidettavaksi.
Et anna yhtään talloa itseäsi.
Mies hyökkää, koska hän tietää tehneensä väärin pettäessään sinut, ja on siitä sinulle vihainen.
(miehen logiikkaa, älä pyydä selittämään)
Pidä huoli itsestäsi, ja ympäröi itsesi ihmisillä, jotka ovat sinun puolellasi.
0/5, yritit liikaa