Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?
Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.
Eli itse tapahtuma:
Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.
Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.
Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).
Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.
Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.
Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.
Jatkuu ->
Kommentit (153)
Öö minkä ikäisiä olette vai asutteko Porvoossa?
Eihän tuo mikään ystävä oo vaan mulkku joka käyttää sun kyytejä hyväksi.
Nyt ryhdistäydy ja keskity sellaisiin ystäviin jotka kunnioittavat sinua. Älä ole kynnysmatto, ansaitset arvostusta!
Jatkuu:
Olin ja olen todella loukkaantunut ja vihainen ystävälleni.
En ymmärrä miten ystäväni suuttui niin paljon tuollaisesta että kiukutteli/kosti ja pilasi yhteisen päivämme tai ainakin hän pilasi minun koko päiväni. Ensin olin käyttänyt aikaani hänen odottelemiseensa jonka jälkeen hän peruikin kaiken jolloin odotteluni olivat yhtä tyhjän kanssa. Kaikenhupuksi sopi itsellensä muuta tekemistä illaksi jättäen minut siihen uskoon, että menisimme yhdessä syömään ja tämänkin peruutti vasta juuri ennen kuin ravintolaan olisi pitänyt lähteä. Hän käytännössä katsoen tuhlasi minulta kokonaisen päivän tämän temppuilunsa takia.
Asiaa ei helpottanut, että tämä kaveri jonka eilen näin hakevan ystäväni, laittoi illalla nettiin kuvan missä oli tämän ystäväni kanssa syömässä jossain ravintolassa (eri ravintolassa kuin meidän oli ollut tarkoitus mennä).
Mielestäni jutussa pahinta oli se, että hän oli sopinut täysin toisia suunnitelmia ja lähti toisen kaverin matkaan antaen minun olla uskossa että menemme syömän, mutta vasta paljon myöhemmin peruutti minulle syömäänmenon luultavasti ollessaan toisen kaverin kanssa syömässä. En ole ystävästäni kuullut mitään. Tuntuu etten jaksa tätä enää. Ystäväni on varsin pitkävihainen luonne ja hänen on todella vaikea myöntää koskaan että vika voisi olla hänessä.
Hänellä on jotkin muut ystävyyssuhteet päättyneet siihen että on tullut riitaa jonkun kaverinsa kanssa ja ottaessaan nokkiinsa on jäänyt odottamaan anteeksipyyntöä ja kun ei ole sitä saanut on lopettanut yhteydenpidon. Joissakin tilanteissa hän on ollut se osapuoli joka on toiminut typerästi toista kohtaan mutta ei itse ole koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. Syy on aina jonkin toisen. Sitten hän muille kertoo riidastaan siinä valossa kuin hän olisi ollut "uhri". Voi olla että toimii samoin minuakin kohtaan ellen minä ota yhteyttä ja pyydä häneltä anteeksi.
Olen joskus kinastellut muista asioista hänen kanssaan. Niissä tilanteissa olen saanut kuulla että "Jos olisit toiminut tai sanonut näin ja näin niin oltaisiin vältetty koko kina" - eli yrittää manipuloida minuakin uskomaan että vika olisi minun ja oli minun vastuullani että asiat menivät kuinka menivät.
Mitä tuollaisen ihmisen kanssa voi oikein tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitat tämän aloituksen uudestaan? Vastahan sama oli pari päivää sitten.
Päätin kirjoittaa jutun uudelleen kun en ole enää niin tunnekuohun vallassa. Kirjoitin koko jutun myös perusteellisemmin jotta te ulkopuoliset voitte saada parempaa käsitystä tapahtuneen lisäksi siittä, että kyseessä ei esimerkiksi ollut kertaluonteinen juttu.
Tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä niin että antaa hänen kiukutella ihan omassa ylhäisessä yksinäisyydessään ja itse etsii parempaa ja fiksumpaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Öö minkä ikäisiä olette vai asutteko Porvoossa?
Ystäväni +30v, oon itse hiukan vajaa 30vuotias.
Ihan hirveä ihminen, ei tuollainen ole ystävää nähnyt. En olisi missään tapauksessa tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä!
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä niin että antaa hänen kiukutella ihan omassa ylhäisessä yksinäisyydessään ja itse etsii parempaa ja fiksumpaa seuraa.
Vastauksesi on melko itsestäänselvä mutta täyttä totta. Hankalaksi asian vain (ehkä omassa päässäni) tekee se, että olemme tunteneet koko ikämme ja olleet ystäviä. Eri asia, jos emme olisi tunteneet kauaa tai emme olisi kuitenkin niin läheisiä. Mutta siinäpä sen itse jo taas sanoinkin - ei läheiset ystävät toimi, ainakaan minusta, noin.
Tuntuu todella, että hän käyttäisi hyväkseen minua. On huomannut että olen ymmärtäväinen ja avulias. En ole useinkaan moittinut jos hän vetkuttelee ja siirtää tapaamisia. Ja nyt, kun olen alkanut hankkia selkärankaa ja sanoin TÄYSIN ASIALLISESTI että hänen odotuttamisensa ei tunnu kivalta ottikin nokkiinsa, alkoi kiukutella ja kosti sitten tuolla tavoin. Ilmeisesti hän ei kestänyt sitä, että ns, kritisoin häntä.
Keskity muihin ystäviisi. Itse en tuollaisen kanssa viitsisi pitää yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesi on melko itsestäänselvä mutta täyttä totta. Hankalaksi asian vain (ehkä omassa päässäni) tekee se, että olemme tunteneet koko ikämme ja olleet ystäviä. Eri asia, jos emme olisi tunteneet kauaa tai emme olisi kuitenkin niin läheisiä. Mutta siinäpä sen itse jo taas sanoinkin - ei läheiset ystävät toimi, ainakaan minusta, noin.
Tuntuu todella, että hän käyttäisi hyväkseen minua. On huomannut että olen ymmärtäväinen ja avulias. En ole useinkaan moittinut jos hän vetkuttelee ja siirtää tapaamisia. Ja nyt, kun olen alkanut hankkia selkärankaa ja sanoin TÄYSIN ASIALLISESTI että hänen odotuttamisensa ei tunnu kivalta ottikin nokkiinsa, alkoi kiukutella ja kosti sitten tuolla tavoin. Ilmeisesti hän ei kestänyt sitä, että ns, kritisoin häntä.
Jopa lapsuudenystävät voivat etääntyä. Kasvatahan nyt selkäranka ja anna olla. Et ole enää mitään velkaa tälle ihmiselle.
Olisi kiinnostava kuulla jos joku pystyy tässä kertomassani "tarinassa" samaistumaan tuohon ystäväni rooliin. Haluaisin jollakin tasolla edes yrittää ymmärtää miksi hän suuttui asiasta noin paljon ja päätyi sitten toimimaan kuten toimi. En oikein vain ymmärrä mistä hän ylipäänsä suuttui.
Hän ei kuitenkaan koskaan ennen ole tehnyt minulle mitään vastaavaa.
Ongelma on jo ratkennut jos hän itse katkoo välejä kavereihin. Anna siis vain olla.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu:
En ymmärrä miten ystäväni suuttui niin paljon tuollaisesta että kiukutteli/kosti ja pilasi yhteisen päivämme tai ainakin hän pilasi minun koko päiväni. Ensin olin käyttänyt aikaani hänen odottelemiseensa jonka jälkeen hän peruikin kaiken jolloin odotteluni olivat yhtä tyhjän kanssa. Kaikenhupuksi sopi itsellensä muuta tekemistä illaksi jättäen minut siihen uskoon, että menisimme yhdessä syömään ja tämänkin peruutti vasta juuri ennen kuin ravintolaan olisi pitänyt lähteä. Hän käytännössä katsoen tuhlasi minulta kokonaisen päivän tämän temppuilunsa takia.
Asiaa ei helpottanut, että tämä kaveri jonka eilen näin hakevan ystäväni, laittoi illalla nettiin kuvan missä oli tämän ystäväni kanssa syömässä jossain ravintolassa (eri ravintolassa kuin meidän oli ollut tarkoitus mennä).Mielestäni jutussa pahinta oli se, että hän oli sopinut täysin toisia suunnitelmia ja lähti toisen kaverin matkaan antaen minun olla uskossa että menemme syömän, mutta vasta paljon myöhemmin peruutti minulle syömäänmenon luultavasti ollessaan toisen kaverin kanssa syömässä. En ole ystävästäni kuullut mitään. Tuntuu etten jaksa tätä enää. Ystäväni on varsin pitkävihainen luonne ja hänen on todella vaikea myöntää koskaan että vika voisi olla hänessä.
Hänellä on jotkin muut ystävyyssuhteet päättyneet siihen että on tullut riitaa jonkun kaverinsa kanssa ja ottaessaan nokkiinsa on jäänyt odottamaan anteeksipyyntöä ja kun ei ole sitä saanut on lopettanut yhteydenpidon. Joissakin tilanteissa hän on ollut se osapuoli joka on toiminut typerästi toista kohtaan mutta ei itse ole koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. Syy on aina jonkin toisen. Sitten hän muille kertoo riidastaan siinä valossa kuin hän olisi ollut "uhri". Voi olla että toimii samoin minuakin kohtaan ellen minä ota yhteyttä ja pyydä häneltä anteeksi.Olen joskus kinastellut muista asioista hänen kanssaan. Niissä tilanteissa olen saanut kuulla että "Jos olisit toiminut tai sanonut näin ja näin niin oltaisiin vältetty koko kina" - eli yrittää manipuloida minuakin uskomaan että vika olisi minun ja oli minun vastuullani että asiat menivät kuinka menivät.
Et voi tehdä yhtään mitään. Minäkin tajusin juuri viime syksynä, että eräs lapsuudenystäväni on täysi mulkvisti ja siinä ei auta 25 viiden vuoden ystävyys yhtään mitään. En voi antaa itseäni kohdella huonosti, vaikka oltaisiinkin tunnettu aina, ei kukaan ole huonon kohtelun arvoinen. On ihan sama, mitä siitä suhteesta hyvinä aikoina saa, jos huonoina saakin sitten taivaan täydeltä kuraa niskaansa, ahdistusta ja pahaa mieltä. Tämäkään ystäväni ei käyttäytynyt yhtä törkeällä tavalla kuin sinun ystäväsi ap, miksi ihmeessä siedät tuollaista??
Vastasin tämän jo viimeksi eli en haluaisi olla ystäväsi, koska et ole kaveri, olet ripustautuja.
Olen jo päättänyt etten jaksa enää tätä ystävyyssuhdetta hänen kanssaan.
Ystävyydessämme on ollut paljon hyvää ja hienoja hetkiä ja pääosin kaikki sujuukin hyvin MUTTA mun mielestä tuollainen on todella törkeästi tehty ystävää kohtaan. Varsinkaan kun itse olen sitä mieltä ettei hänellä ollut mitään syytä toimia tuolla tavoin.
Vaikka se ei tapahtunutta muuta tai tätä nykyistä mielipidettäni ystävyytemme tulosta päätepysäkille, haluaisin näkökantoja siihen mistä teidän mielestänne tämä ystäväni noin paljon suuttui että toimi kuten nyt tekstissä ilmeni? En ymmärrä mistä ihmeestä oli kyse.
En todellakaan katselisi tuollaista käytöstä ystävältä. Älä ole tyyppiin enää missään yhteydessä, hän ryömikööt luoksesi jos vielä haluaa olla ystäväsi. Itse lopettaisin ystävyyden tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin tämän jo viimeksi eli en haluaisi olla ystäväsi, koska et ole kaveri, olet ripustautuja.
Haluaisitko avata tätä mielipidettäsi kenties enemmän? Millätavoin olen ripustautuja:)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu:
Asiaa ei helpottanut, että tämä kaveri jonka eilen näin hakevan ystäväni, laittoi illalla nettiin kuvan missä oli tämän ystäväni kanssa syömässä jossain ravintolassa (eri ravintolassa kuin meidän oli ollut tarkoitus mennä).Mielestäni jutussa pahinta oli se, että hän oli sopinut täysin toisia suunnitelmia ja lähti toisen kaverin matkaan antaen minun olla uskossa että menemme syömän, mutta vasta paljon myöhemmin peruutti minulle syömäänmenon luultavasti ollessaan toisen kaverin kanssa syömässä. En ole ystävästäni kuullut mitään. Tuntuu etten jaksa tätä enää. Ystäväni on varsin pitkävihainen luonne ja hänen on todella vaikea myöntää koskaan että vika voisi olla hänessä.
Hänellä on jotkin muut ystävyyssuhteet päättyneet siihen että on tullut riitaa jonkun kaverinsa kanssa ja ottaessaan nokkiinsa on jäänyt odottamaan anteeksipyyntöä ja kun ei ole sitä saanut on lopettanut yhteydenpidon. Joissakin tilanteissa hän on ollut se osapuoli joka on toiminut typerästi toista kohtaan mutta ei itse ole koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. Syy on aina jonkin toisen. Sitten hän muille kertoo riidastaan siinä valossa kuin hän olisi ollut "uhri". Voi olla että toimii samoin minuakin kohtaan ellen minä ota yhteyttä ja pyydä häneltä anteeksi.Olen joskus kinastellut muista asioista hänen kanssaan. Niissä tilanteissa olen saanut kuulla että "Jos olisit toiminut tai sanonut näin ja näin niin oltaisiin vältetty koko kina" - eli yrittää manipuloida minuakin uskomaan että vika olisi minun ja oli minun vastuullani että asiat menivät kuinka menivät.
Älä ole tuollaisten pällien kanssa tekemisissä. Sillä se selviää!
Miksi laitat tämän aloituksen uudestaan? Vastahan sama oli pari päivää sitten.