Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Näin sairaslomalaisena pitää tyytyä siihen, että on vain sellainen pari tonnia.
Luulin että mulla olis ollut asiat hyvin, mutta ei kai sitten olekaan... Kolmessa eri rahastossa yhteensä tämänpäivän arvolla noin 60 000€ + säästötilillä 10 000€. Kaikki nämä eläke- ja pahanpäivän varaksi, en ole sen enempää jyvittänyt mitä saa pahana päivänä käyttää ja mihin saa koskea vasta eläkkeellä.
Velkaa laskennallisesti 140 t€; yhdessä miehen kanssa koko velka 280 t€ eli miinuksella omaisuuden suhteen. (Teoreettinen kiinteistövarallisuus noin puoli miljoonaa mutta kumpikin hankalasti&hitaasti myytäviä kohteita) Toivon ettei paha päivä iske
18 000e on ylimääräistä rahaa sijoitettuna jotka hädän tullen saan kyllä heti käyttöön. Yksi lapsi ja mies.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.
Niinpä. Itse olen 40 +. Opiskelin vasta kolmikymppisenä, sairastuin siinä sitten syöpään. Lääkehoitojen ja leikkauksien vuoksi olin pitkään pois osapäivätyöstäni. Elin käytännössä opintolainalla, päiväraha ei riittänyt edes asumiseen. Luennoilla kävin terveyteni uhalla että saisin opintopisteitä kasaan.
Monta vuotta meni että sain talouteni kuntoon. En ymmärrä miten nuoret jaksavat pätkätöissä, jatkuvassa epävarmuudessa.
Sijoitettuna n. 50 000. Heti nostettavissa n. 6000€. Olen sinkku.
Asun yksin ja tilillä 130 000. Ei muuta omaisuutta.
Meillä on säästötilillä 5000€ ja sijoitusrahastoissa 2000€. Yhteiset rahat. Lisäksi lapsilla kummallakin n. 4000€, joka on tarkoitettu mahdollisiin yliopisto- tai amk-opintoihin, mutta hätätilanteessa voitaisiin käyttää myös vaikka lasten harrastuksiin, autokouluun tms. Asuntovelkaa on lähes 200 000€.
Työttömyyttä emme juuri pelkää, mutta lopullinen työkyvyttömyys varmaan johtaisi siihen, että joutuisimme myymään asunnon. Samoin miehen kuolema, sillä mies ei saanut henkivakuutusta. En kyllä osaisi ajatellakaan asumista yksin omakotitalossa,en ole mikään kätevä käsistäni. Tulipalon olemme jo kokeneet, ja siitä selvisimme vakuutuksen avulla.
Taidetta n.1000e edestä. tilillä 7400e
Tili miinuksella ja kortti vinkutettu tappiin. Eli lähes varaton olen. No eiköhän tässä silti pärjätä:)
Säästötilillä 2500e. Vuoden sisään tullut yllättäviä ikäviä menoja, jotka söivät 13000e säästöt. No mutta tästä on hyvä lähteä taas kipuamaan ylöspäin.
Kyllä mammoilla on rahaa.
Mulla on rahastoissa nyt hieman päälle 1000e säästössä, aloitin vuoden alussa vasta säästämisen. Kaikki mitä on tullut, on mennyt lainojen lyhentämiseen eli säästöön ei ole juurikaan jäänyt. Kesällä olen saanut opintolainat kokonaan maksettua. Asuntolainaa vielä 100 000e ja risat.
Tilillä ehkä 50e.
*mummeli* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hätiä ihmisille on sitten pahimmillaan tullut, joihin noita hätävarastoja on tarvittu? Esim. mikä hätä on maksanut jopa useita kymmeniä tuhansia?
Ei nyt kymmeniä tuhansia mennyt, mutta jonkun verran rahaa meni, kun tytär romutti autonsa ja hän joutui olemaan sairaalassa jonkin aikaa. Sairaalamaksut ei harmittaneet yhtään - pääasia, että parani ja kuntoutui. Auto taasen vaan peltiä.
Tässä tilanteessa liikennevakuutuksen ainakin olisi pitänyt maksaa sairaalamaksut
23 000 eur säästötilillä. Lisäksi lapsilisät menevät varatilille, nyt siellä noin 11 000 eur. Kaksi lasta. Miehellä samankokoiset säästöt. Asuntolainaa molemmilla n. 45 000 eur kymmenkeetaisesti sen arvoisesta talosta.
Ihmiset makuuttaa jollain "säästötileillä" varojaan sen sijaan että laittaisi ne tuottamaan? Fiksua.
Mulla ei ole kuin muutama tonni tilillä (tosin joka kuukausi tulee monta sellaista tilalle, mutta myös menee) ja loput kiinni erilaisissa sijoituksissa ja kiinteässä omaisuudessa. Näitä ei nyt ihan päivässä saa likvidiksi, mutta ei nyt ole näköpiirissä mitään sellaista, miksi pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarviiko joku oikeasti sataa tonnia tms. puskurirahaksi? Eikös kysytty puskurirahan määrää? Saahan sitä rahaa enemmänkin olla. Joskus aikanaan puskurirahastoni oli viisi tonnia, sitten kymppitonni ja nyt keski-ikäistyvänä 20-25 000 e. Käteistä on kuitenkin 50 000 e.
Eipä siitä haittaakaan ole, jos on enempi. Yli 5-kymppisenä tulot saattavat pudota helposti, jos joutuu työttömäksi tai sairastuu. Siinä tilanteessa uudelleen työllistyminen voi olla mahdonta, joten säästöistä on turvaa. Toisekseen jos tilillä on reilusti, niin siitä on helppo auttaa lapsia ensiasunnon hankkimisessa tai muissa kuluissa.
Käteistä n 45000 js sijoituksia vajaa miljoona euroa, sisältäen oman asunnon. Miehen kanssa kaksin.