Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.
No kun siitä se lähtee, ainakin lähti minulla. Oleellisin asia, ettei maksa vuokraa. Toki tuo ei ole enää ihan niin simppeliä kuin yli 10 vuotta sitten eli ymmärrän epätoivosi.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hätiä ihmisille on sitten pahimmillaan tullut, joihin noita hätävarastoja on tarvittu? Esim. mikä hätä on maksanut jopa useita kymmeniä tuhansia?
Esimerkiksi kun asuntovelallinen joutuu työttömäksi tai sairastuu vakavasti. Oman kodin myyminen on enemmistölle todella kipeä paikka.
Okei, eli riippuu tilanteesta minkäkin verran kukakin tarvitsee. Jos asuu vuokralla, niin varmaan potentiaalinen hätä olisi pienempi (halvempi).
Mulla lainankulut ja vastike ovat melkein samat kuin olisi vuokra. Asuntovelallinen voi pyytää lyhnnysvapaata. Ja jos kämppä on alueella missä siitä saa omansa pois ei jää täysin puille paljaille. Ei mulla mitään sen suurempaa tunnesidettä ole kämppääni vaan se on vain paikka missä nukun. Samanlaisia luukkuja on täällä päin yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötaiteeseen sijoitettuna varmaan 10 000, mutta kotivarana käteistä jotain 200 euroa.
Toivottavasti käyttötaide ei tarkoita muumimukeja...
Hah. Kaikki menee mikä tulee. Joskus ennen lasta sinkkuna oli säästötilikin. Eipä ole enää. Juuri nyt tilillä 5,40€.
Noin 10 000 euroa, jotka tulevat todennäköisesti kulumaan opintojen aikana elämiseen tulevina vuosina.
nettovarallisuus n. 75k, josta säästötilillä 5
Yleensä yritän pitää vähintään kahden kuukauden vuokran verran, eli n. 500 €. On sitten vähän säästössä jos tapahtuu jotakin, viimeksi hajosi pesukone joka oli pakko uusia mahdollisimman nopeasti.
12 000. Mutta vain äärimmäiseen, äärimmäiseen hätään.
säästötili 0 e. käyttötili 0,60 cent. tilipäivä onneksi ensi torstaina. olen keski-ikäinen nainen, yksin asun, paska palkka, kädestä suuhun elän.
150t osakkeissa, ne nyt voi realisoida jos tarve. Rahana noin 30t, sekin odottelee että osakkeiden hinnat vähän putoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.
Nykyään on kyllä suhteellisen helppoa saada lainaa, mikset saisi, kunhan et kohtuuttomia haaveile?
0 euroa ja nyt hajosi auto niin sen korjaamiseen menee suurin osa ensi kuun palkasta.
Vierailija kirjoitti:
No herääppä nuori vähän.. Suurimmalla osalla ei ole rikasta miestä, vaan se elämä on aloitettu vastavalmistuneena. On onnistuttu saamaan työpaikka ja asuntolainaa, on ostettu asunto ja jossain vaiheessa siitä tulee velaton. Ja sit on säästetty pientä summaa kuukaudesta toiseen, pihistäen välillä mukavuuksista. Ja pikku hiljaa kerrytetty.
Ei ne rahat taivaasta sinne tilille tipahda. Elätkö jossain somekuplassa, kuvitellen, että elämä on jotain kiiltokuvainstagrammia. Hommataanpa rikas mies ja kilisytellään silikoneissa kuoharilaseja..
Työkaverit ovat oikeassa. Jos sinulla on työpaikka, niin järkevintä on hakea lainaa ja ostaa asunto. Sillä vuokran määrällä maksat omaa. Ei siihen rikasta miestä tai sukulaista tarvitse.
Säästötilillä on noin 12 000 tällä hetkellä.
Asun yksin.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut kysyä nettovarallisuus myös. Useille se hätä nimittäin tulee kun iskee lainan korkojen korotus. Itsellä lainaa nolla euroa ja noin 35 000 euroa hätävaraa. En kyllä mitään omistakaan. Ei ole asunto pallona jalassa.
Tunnetko monta asunnon omistajaa, joita tilanne ahdistaa?
Minua ahdistaa. Ei ole sitä vararahastoa.
5000 e tilillä ja minigripp pussillinen kultakoruja.
Mulla oli 7500 lisää, mutta taloyhtiöön tuli remppa ja lasku oli meidän kodin osalta 12500.
Nyt loppu menee yhtiövastikkeen lisänä.
Mulla on myyntipöytä pääsiäisenä ja siitä on usein tullut tonnin voitto ja tuli iso kasa kirppikselle, tilitys on toukokuussa. Mulla kirppistilitys tulee aina toukokuussa ja marraskuussa, toukokuun rahat ovat kesälomamatkaan.
Olen jo maksanut öitä, juna- ja bussilippuja ei vielä voi, mutta laivamatkan ostan ensi viikolla.
Kirppikselle lähti tosi hyvää tavaraa, sielä voi tulla jopa 500 e.
Olen päättänyt ensi kesällä lyhennän extraa 1500 e, jos saan tonnin pääsiäisenä ja 500 e kirppikseltä. Arjessa minun on mahdotonta säästää, joten yhtiövastikkeen nousu tuntuu joka kk.
Kultakorut voi realisoida tunnissa, mutta romukullan arvo nousee koko ajan. Myyn ne vasta kun oikeesti on pakko.
Siis tarviiko joku oikeasti sataa tonnia tms. puskurirahaksi? Eikös kysytty puskurirahan määrää? Saahan sitä rahaa enemmänkin olla. Joskus aikanaan puskurirahastoni oli viisi tonnia, sitten kymppitonni ja nyt keski-ikäistyvänä 20-25 000 e. Käteistä on kuitenkin 50 000 e.
Vaihdoin juuri auton hiukan uudempaan ja maksoin lomamatkan, joten säästöjä löytyy tällä hetkellä vain 3 000 euroa. Tavallisesti pyrin pitämään säästötilillä 10 000 euroa. Kaikki sen yli siirrän kerran vuodessa rahastoon. Nyt täytyy taas kolmisen vuotta säästää, että saa kymppitonnin kasaan.
0 e. Se paha päivä tuli jo nuorena ja sen aikaiset säästöt menivät, eikä edes riittänyt. Ikää nyt 41.
15 - 25 000 e.
Rahaa on enemmän, mutta tuo on se, mikä pitäisi jättää jäljelle vararahaksi, jos muu kuluu downshiftatessa.