Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Miten ihmiset joilla ei ole mitään vararahastoa hädän varalle, oikein pärjäävät jos jotain mutkia tulee elämässä?
Minulla on käyttötilillä ehkä 2000. Säästötilillä 30 000, mutta osa siitä opintolainaa jota olen nostanut vuoden mutta en käyttänyt.
19v opiskelija, sinkku ja lapseton. Toivon, että mitään hätää ei tulekaan.
Aiemmin ihmettelin mihin kukaan tarvitsee isoja säästöjä... Meillä oli vielä pari vuotta sitten hyvä tilanne, n. 3000€ säästötilillä, ei muita lainoja kuin asuntolaina n. 150 000€. Sitten sairastuin minä, sitten sairastui mies. Olemme olleet pari vuotta vuorotellen sairaina/työttöminä.
Nyt säästötilillä on ehkä 50€ ja luottokortilla velkaa lähes -3000€.... Aika paljon unettomia öitä takana, asunto sentään ollaan saatu pidettyä ja lapset leivässä.
Tämä kuukausi on eka pitkään aikaan jolloin ollaan suht terveitä ja kumpikin viimein töissä! Yritetään maksaa nyt luotto pois ja saada säästettyä uusi puskuri. Pelottaa kun mikään ei ole varmaa, itse täytän pian 40, mies 50, voi tulla kenkää koska tahansa tässä iässä ja terveys on mitä on.
Olkaa onnellisia te joilla asiat hyvin!
Mä olin pitkään sairaslomalla ja silti oli varaa lyhentää asuntolainaa, koska lainaa on otettu sen verran, että on varaa lyhentää, vaikka toinen olisi kodinhoidontuella tai molemmat työttömiä. Mulla on säästötilillä 15 000 euroa, sijoitettuna 10 000. Asunnossa myös kiinni rahaa.
12 000e tileillä tällä hetkellä, puskurirahaston osuutena olen pitänyt yleensä aina tilillä 3-5 000e (luottokortilla lisää hätävaraa) ja loput sijoituksiin. Sijoituksia voi tarvittaessa realisoida tuon puskurirahaston käyttämisen jälkeen.
Onpa täällä rikasta porukkaa.Itellä on se 2000e eli yhen kk palkka. Mies on ollut työttömänä ja on muutenkin pienipalkkainen niin ei saada joka kuukausi säästöön.Mut siis yhteensä tuo ja oon velaton. Btw.Mun mielestä on vähän tyhmää ku täällä porukka sanoo et "20 000 säästössä mut 100000 velkaa." Siis sulla on pelkkää velkaa?
noin 500 euroa ajoittain hieman vähemmän, välillä hiukan enemmänkin.
Enempään ei ole edes varaakaan koska olen toimeentulotuen varassa ja edes tuotakaan rahaa ei pysty säästämään kovinkaan nopeasti, ehkä 50 euroa per kk kykenee säästämään.
Tuon enempää en kuitenkaan laita syrjään koska käytän mieluummin kaiken muun "ylimääräisen" omaan ammatilliseen kehittämiseeni tai johonkin muihin tulonlähteisiin. Muitakin tulonlähteitä siis on, mutta ovat toistaiseksi tulovirtoina aika pieniä rahoja. Tarkoitus kuitenkin kasvattaa niitä, pääsee ehkä ajan myötä sitten vähän omavaraisemmaksi.
350 000 asunnosta puolet, osakkeiden ja rahastojen arvo nyt 60 000.
Rahaa kolmella tilillä yhteensä joku 20 000.
Pyritään pitämään n.10 000e säästössä. Sijoitettuna 70 000e. Iso asunto pk-seudulla, enää yksi nuori kotona, koti rempattu, mökki ja autot on. Molemmilla vakityöt, matkustellaan omaksi iloksi, lainaa on vielä, mutta ei kovin paljon. Lääkärikäynnit pystymme onneksi hoitamaan yksityisellä puolella, tämä vaan esimerkkinä. Olemme onnekkaita, tämä on ansaittu kovalla työllä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä rikasta porukkaa.Itellä on se 2000e eli yhen kk palkka. Mies on ollut työttömänä ja on muutenkin pienipalkkainen niin ei saada joka kuukausi säästöön.Mut siis yhteensä tuo ja oon velaton. Btw.Mun mielestä on vähän tyhmää ku täällä porukka sanoo et "20 000 säästössä mut 100000 velkaa." Siis sulla on pelkkää velkaa?
Voi olla tilillä 20 000e rahaa, mutta maksaa vaikka 500e kuussa lainaa pois palkasta/tuista. Sama kuin maksaisit vuokraa, paitsi että omistat osan asunnosta kun olet maksanut velkaa pois vuokran sijaan (esim. 200 000e asunnosta jos on 100 000e velkaa jäljellä, omaisuutta on 100 000e).
-> Eli jos asunnon myisi pois 200 000 eurolla, pankki saisi asunnon hinnasta 100 000 lainan maksuun ja itselle jäisi loput 100 000.
-> Jos on tilillä rahaa ja paljon velkaa, ei voi sanoa että olisi "pelkkää velkaa". Voi omistaa lainan verran omaisuutta tai enemmänkin. Nettovarallisuudessa huomioitaisiin molemmat (varat - velat) - nettovarallisuus voi olla positiivinen tai negatiivinen, riippuen velan ja omaisuuden määrästä.
40 000 tileillä. Ikää 53. Jos tuloni merkittävästi tippuvat, ei tuo summa riitä mihinkään.
Mulla on ”omaa rahaa” 14 000 e. Suurin syy että en sijoita siitä mitään on se että jos tulisi avioero en olisi pulassa. Kaikenlaista on puun takaa kaveripiirissä tullut, koskaan ei voi olla varma.
Yhteisellä säästötilillä miehen kanssa 15 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tilillä 20 000e rahaa, mutta maksaa vaikka 500e kuussa lainaa pois palkasta/tuista. Sama kuin maksaisit vuokraa, paitsi että omistat osan asunnosta kun olet maksanut velkaa pois vuokran sijaan (esim. 200 000e asunnosta jos on 100 000e velkaa jäljellä, omaisuutta on 100 000e).
-> Eli jos asunnon myisi pois 200 000 eurolla, pankki saisi asunnon hinnasta 100 000 lainan maksuun ja itselle jäisi loput 100 000.
-> Jos on tilillä rahaa ja paljon velkaa, ei voi sanoa että olisi "pelkkää velkaa". Voi omistaa lainan verran omaisuutta tai enemmänkin. Nettovarallisuudessa huomioitaisiin molemmat (varat - velat) - nettovarallisuus voi olla positiivinen tai negatiivinen, riippuen velan ja omaisuuden määrästä.
Miks sitte pitäs ottaa sitä velkaa jos rahaa kerta on?Ja täällä monet laskee velallisen kämppänsä omaisuudeksi, mun mielestä se ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ”omaa rahaa” 14 000 e. Suurin syy että en sijoita siitä mitään on se että jos tulisi avioero en olisi pulassa. Kaikenlaista on puun takaa kaveripiirissä tullut, koskaan ei voi olla varma.
Yhteisellä säästötilillä miehen kanssa 15 000.
On varmaan rankkaa olla parisuhteessa ja varautua koko ajan eroon. Tai ainakin pelätä sitä.
75k€ tällä hetkellä, kun osakemarkkinoilla vähän epävakaan oloista; pienennän kun löytyy mielekkään oloista ostettavaa.
Säästötilillä 9000€ ja sijoituksissa kiinni 15000€. Asun yksin, olen opiskelija :)
Kun et ole koskaan muuta kokenut.