Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Minun ja miehen yhteisillä tileillä on n. 50 000e, joten ehkä mun osuuteni on 25 000e, vaikka suurin osa rahoista on mun palkasta jäänyt säästöön. Auto pitäis taas kohta uusia... Perheessämme on kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 650€ miehellä 2000€. Säästäminen vasta alussa, yksi lapsi.
Kun aloittaja kirjoitti: "Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen" niin miksi se oli vaikeaa ymmärtää?
Pyrin pitämään käyttötilillä aina vähintään 3000€ ja tällä hetkellä siellä onkin lähemmäs 4000€. Lisäksi säästötilillä on muutama tonni opintolainarahaa, joka odottaa takaisinmaksua, mutta sitä rahaa en haluaisi käyttää. Opiskelijana mahdotonta pitää hirveän suurta puskurirahastoa pahan päivän varalle, mutta tiedän, että monella muulla opiskelijalla on kuukauden lopussa vain muutama kymppi tilillä, joten siinä mielessä tilanteeni on melko hyvä.
No on täällä säästöjä ihmisillä. Mulla on rahastossa 1200 euroa ja ”hyvän päivän” säästötilillä 4500 euroa, nekin tosin menee kohta matkaan ja jää ehkä pari tonnia. Nekin menee varmaan remonttiin.
En näe mitään järkeä pitää kymppitonnien säästöjä pahan päivän varalle, tosin ei mulla olis mahdollisuuttakaan säästää sellaisia summia näin asuntovelkaisena.
Jos nyt jotain ihan kamalaa tapahtuisi niin asunto menis sitten myyntiin, tästä sais 130 000 euroa kun lainat maksettu pois. Asunnon omistan miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten holtitonta voi taloudenpito olla jos pitää olla 50 tuhatta euroa vararahastossa?
Niin, täytyy kyllä olla todella holtiton, kun onnistuu saamaan tuollaisen summan säästöön...
Kyllä rahaa voi jäädä säästöön vaikka taloudenpito olisi kuinka holtitonta. Toisin sanoen ei ole käsitystä paljonko rahaa tulee tai menee ja mihin. Ei se silti tarkoita sitä että sitä rahaa tulisi vähemmän kuin menisi.
Jaa, minusta tuollainen kyllä kuulostaa ylivarovaisuudelta eli holtittoman vastakkaiselta ääripäältä. Mutta en voi tietää jonkun tuntemattoman todellisuutta pelkän säästösumman pohjalta, kuten ei tuo holtittomaksi vihjailikaan.
Noin viisi tonnia. Opinnot on loppusuoralla ja koko opintojeni ajan olen laittanut hieman sivuun. Aloitin kerryttämisen sillä ajatukssella että on sitten joku puskuriraha kun valmistuu mikäli ei heti onnistu saamaan töitä. nyt onneksi töitä on ainakin hetkeksi joten säästyy rahaa vielä.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia hätiä ihmisille on sitten pahimmillaan tullut, joihin noita hätävarastoja on tarvittu? Esim. mikä hätä on maksanut jopa useita kymmeniä tuhansia?
Esimerkiksi kun asuntovelallinen joutuu työttömäksi tai sairastuu vakavasti. Oman kodin myyminen on enemmistölle todella kipeä paikka.
Okei, eli riippuu tilanteesta minkäkin verran kukakin tarvitsee. Jos asuu vuokralla, niin varmaan potentiaalinen hätä olisi pienempi (halvempi).
Vuokraan saa tietysti asumis- ja toimeentulotukea, joten tilanne on sikäli erilainen.
Saa omistusasuntoonkin.
17500 säästötilillä, 2500 matkatilillä, 2300 käyttötilillä. Siirrän kuukausittain pienehkön summan säästöön.
Puolisolla enemmän säästöjä ja pari sijoitusasuntoa.
Velaton omakotitalo.
Säästän syystä, että on kolme lasta ja haluan että on rahaa mahdollisen sairastumisen tai työttömyyden varalle.
3000 euroa säästötilillä, 1600 euroa rahastoissa. Olen ollut vuoden vakityössä. Tavoitteeni on pitää säästötilillä 9000 euroa ja rahastoihin laitan kaiken liikenevän.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut kysyä nettovarallisuus myös. Useille se hätä nimittäin tulee kun iskee lainan korkojen korotus. Itsellä lainaa nolla euroa ja noin 35 000 euroa hätävaraa. En kyllä mitään omistakaan. Ei ole asunto pallona jalassa.
Ei pelota korkojen nousu, on korkokatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 650€ miehellä 2000€. Säästäminen vasta alussa, yksi lapsi.
Kun aloittaja kirjoitti: "Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen" niin miksi se oli vaikeaa ymmärtää?
Tuohan kertoi miehen säästöt erikseen, joten viestissä oli lisätietoa... Eri asia jos olisi yhdistänyt nuo summat.
On täällä muutakin off topicia.
100000 korvamerkittynä puskuriin, se alle ei säästötili mene. Olen jo saanut perinnöt ja ollut vuosikausia hyväpalkkaisessa työssä, joten nuo ei ole ainoat säästöt. Mieskään ei ole ihan persaukinen. Me kaksi, alakoululainen ja okt, Eli rahareikiä on tiedossa.
Omilla tileillä yhteensä noin 16-20 000 e, mutta mulla on opintolainaa lähes 20 t. Vielä en lyhennä sitä, koska valmistuin alle vuosi sitten. Miehen kanssa yhteensä säästöjä noin 35 t. Ei lapsia, ostettiin juuri ensiasunto ja siihen laitetaan omaa rahaa noin 20 t kiinni.
Säästötilillä on 701.49e. Se on koko perheen hätävarasto. Luottokortissa on 2000e luoto. 2 aikuista ja 2 lasta.
Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.
Taitaa olla jotain 2000€ luokkaa. Meni säästöt remonttiin syksyllä. Sen jälkeen ollaan laiskasti säästelty.
En nyt oikein tiedä mitä varten tässä suuret hätärahat pitäisi olla säästössä. Lähinnä nyt säästetään eläkettä varten. Työttömyyden iskiessä olisin luultavasti maksimissaan muutaman viikon työttömänä. Ainakin sen perusteella, että muutaman kerran viikossa tulee pyyntöjä haastatteluihin erilaisilta headhuntereilta. Ja jos en työtä heti saisikaan niin ansiosidonnaista saan vuoden verran. Siinä ajassa varmasti työllistyn. Eläminen on suunniteltu niin, että selvitää pelkällä mun palkalla tai vaimon palkalla+mun ansiosidonnaisella. Ansiosidonnainenkin mulla on jotain 2000€ luokkaa.
Itselle asunnon myynti ei olisi mikään ongelma, jos se olisi oikeasti pakko tehdä. Lainaa noin 160 000€ jäljellä. Asunnon arvo noin 260 000-280 000€ (perustuen siihen miten tästä taloyhtiöstä on. Asuntoja myyty). Ehkä 220 000 olisin valmis myymään, jos oikein paha rahapula iskisi.
Tosin eipä tuo työttömyys ainakaan seuraavaan 3 vuoteen ole uhkaamassa. Sen verran paljon on duunia meillä. Lähinnä nyt rekrytään koko ajan uutta väkeä.
Sairastumisen ja onnettomuuksien varalta meidät on aika kattavasti vakuutettu. Työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta on asuntolainat vakuutettu, eli pankki kuittaa näissä tapauksissa toisen osuuden pois. Lisäksi löytyy hoitokuluvatuukset molemmille joka korvaa 250 000€ asti per sairaus. Joten eipä noidenkaan takia tarvitse vyötä kiristellä.
Mieluummin nyt eletään ja nautitaan elämöst, ei mietitä sitä kuinka saisi mahdollisimman paljon rahaa säästöön. Toki muuma satanen pistetään kuukausittain jemmaan. Kyllä siitä jonkinlainen vararahasto tulee. Jos 50 000€ jossain vaiheessa on säästössä niin se olisi ihan kiva. Vastaisi noin 10kk nettopalkkoja meillä. Eiköhän sillä elelisi.
Vierailija kirjoitti:
100000 korvamerkittynä puskuriin, se alle ei säästötili mene. Olen jo saanut perinnöt ja ollut vuosikausia hyväpalkkaisessa työssä, joten nuo ei ole ainoat säästöt. Mieskään ei ole ihan persaukinen. Me kaksi, alakoululainen ja okt, Eli rahareikiä on tiedossa.
Kuitenkin vaan kymppitonni, ei tällä kännykällä kannattais kirjottaa mitään.
55
Hätävaratilillä 80000. Pitäisi osa sijoittaa, mutta isäntä lupasi alkaa remontoida, joten jätän vielä tilille makaamaan, niin ei tarvitse lähteä vähäisiä sijoituksia ehkä edes purkamaan.