Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi voi teidän mielestä olla jo yksin yötä kotona?

Vierailija
09.03.2018 |

?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on niin erilaisia, jonkun ison perheen 14-15 vuotias (usein tyttö) voi aivan hyvin hoitaa pieniäkin lapsia vastuullisesti päivisin tai iltaisin ja toisen perheen 17-18-vuotiaskaan ei kykenisi siihen. Samoin jokuhan on kypsä muuttamaan kotoa 15-16-vuotiaana opiskelemaan ja toista pelottaa ja opetteluttaa 18-19-vuotiaanakin. Miettikää itse kumpi on parempi...

Vierailija
22/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanooko muuten joku laki tästä jotain? Itse olin veljeni kanssa viikonlopun kahdestaan kun ei haluttu lähteä mökille kun olin 12 ja veljeni oli 15. Veljeäni ei paljon näkynyt ja olin ihan onnessani! Sain kuunnella aamusta iltaa täysillä musaa. Oma lapseni on nyt kuusi ja hän välillä pyytää että saako jäädä kotiin esim. kauppareissun ajaksi eli n. puolentunnin ajaksi mutta toki hänellä on puhelin niin voi soittaa jos tulee jotain.

Just tän takia ei 12v. voi jäädä yksin. Ex-naapurin yh:n

yläasteikäiset usein iltoja ja öitä yksin ja usein musan soittamista liian kovaa, bileitä, huutoa, kirkumista, lyömistä, tappelua. Onneksi muuttivat muualle.

Vierailija
24/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-10-vuotiaat jos ovat kunnollisia.

Vierailija
25/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juteltiin teinin kanssa tästä, täyttää tänä vuonna 17 ja nykyään menee minun jälkeeni nukkumaan ym. niin oli sitä mieltä että voisi olla yksin kotona yötäkin jos mulle tulisi vaikka työreissu. Itse jouduin olemaan öitä yksin jo jostain 10-vuotiaasta, ihan liian varhain.

Oikeasti? Onko ihan normaalisti kehittynyt? Meillä 12 vuotias on halunnut olla mieluummin yksin yötä kuin mennä mummulaan. Jos haluaisi vielä 15 vuotiaana mieluummin mummulle niin olisin jo huolissaan.

Mä oon 15v ja mummulaan on ihana mennä yötä! Mummuni asuu siis isossa talossa maalla ja se on mulle ns. sellainen ”pakokeino” arjesta mennä sinne muutaman kuukauden välein rentoutumaan.

Vierailija
26/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätapauksessa oma 15-v varmasti pärjäisi, pikkusiskojen kanssa paremmin kuin ypöyksin. En itsekään viihdy kovin hyvin yksin isossa omakotitalossa.

Tähän mennessä ei kuitenkaan ole ollut tarvetta jättää lapsia yöksi keskenään. En käy baareissa. Matkoilla käymme koko perheen kanssa, samoin kun teatterissa, oopperassa ym. iltariennoissa.

Vierailija
27/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut yksin öitä kotona 5-vuotiaasta. Hänen leski-isänsä oli vuorotyössä ja ei ollut vuoropäiväkoteja vielä hänen lapsuudessaan.

Mieheni on kasvanut aivan liian itsenäiseksi. Hän ei osaa luottaa muihin oikein. Hän ei ole tottunut turvalliseen olotilaan lapsuudessaan eikä jakamaan ajatuksiaan. On hoitanut itse itsensä hyvin pienenä. Isänsä tarjosi asunnon ja ruuan. Kiltti isä hänellä, mutta ei parempaan pystynyt, kun hän oli itse jäänyt varhain töysorvoksi.

Vierailija
28/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-30 vuotiaana.

Vierailija
29/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v.

Jos on normaali, tasapainoinen.

Ei kuitenkaan ok.talossa eikä yksinäisellä seudulla.

Vierailija
30/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paitsi lapsesta, myös turvaverkosta. Mitä tapahtuu jos puhelimen laturi räjähtää ja aiheuttaa pienen tulipalon? Jos lapsi saa kovan päänsäryn tai alkaa oksentelemaan? Jos sähköt menevät poikki tai pesukone tilttaa ja alkaa valuttaa vettä ympäriinsä?

Kun lapsella on halu olla itse yksin ja ennenkaikkea knowhow yllättävien tilanteiden hoitamiseen, voi minusta olla yksin. Ja tuo knowhow ei välttämättä ole sen kummallisempaa kuin että uskaltaa mennä soittamaan naapurin ovikelloa :)

Vierailija
31/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ikinä jättäisi omaa 12v yöksi yksin.Varmaan tuo hengissä selviäisi, mutta varmasti pelkäsi ennen nukahtamista. Eikä todellakaan ole mikään vässykkä esiteini kyseessä.

Olen itse ollut yksin öitä kotona n.14-15v alkaen ja pärjäsin kyllä, mutta muistan myös pelänneeni. Omieni ei tarvitse ainakaan vastentahtoisesti yksin jäädä kotiin yöksi.

Vierailija
32/38 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v on sanonut haluavansa olla yötä yksin kotoa, ja saa ollakin jos tarve tulee. tähän mennessä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan. 13 v sisaruksensa ei missään nimessä haluaisi olla yksin yötä kotona, on sanonut että menisi mieluummin kaverille kuin olisi yksin. Tosi yksilöllistä. Itsekin muutin 16-vuotiaana omaan kämppään. mutta olin kyllä ekat pari vuotta aika hunnigolla silloin.

Vierailija
33/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin kasvatuksesta ja luonteesta. Sisareni ja minut on kasvatettu niin, että osallistumme ja osaamme kotityöt pienestä pitäen. Siskoni ollessa 14 ja minun 9 kinusimme saada jäädä mökille kahdestaan viikoksi. Vanhempamme suostuivat, koska luottivat ja tiesivät sen onnistuvan. Jääkaappi ja pakastin täyteen ruokatarvikkeita, vähän rahaa myymäläautoa varten ja tenavat jäivät mökille. Ei ollut kännykköjä. Puolen kilometrin päästä naapurin puhelimesta ilmoittauduimme pari kertaa.

Mökkimatkaa oli kuitenkin se 400 km.

Itekseni sain viettää viikkoja mökillä 14 vuotiaasta. Mansikka-aikana kävin 4 km päässä olevalla marjatilalla töissä.

Ikinä ei pelottanut, eikä pelota vieläkään.

Vierailija
34/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotias

Vierailija
35/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalta onnistuu yksin olo kotona yötä, 15-vuotias pistää elämän risaiseksi, bileet pystyyn ja kämpän täyteen kavereita ja kaljapulloja... 

Vierailija
36/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias, silloin todella itse jo halusi että saa olla yön yksin kotona.

Vierailija
37/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä teist mut ite oon 13wee nainen, ja pystyn olee yltä yksin kotona. En tarkota sitä elokuvaa, vaan oikeasti siis.

Vierailija
38/38 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi