Poliisin löytötavarat. Paljonko olette saaneet palkkiota esim.kännykästä?
"Löytöpalkkio määräytyy esineen käyvän arvon perusteella. Löytöpalkkion suuruus on 10 prosenttia esineen käyvästä arvosta".
Onko siellä esim. joku lista jonka perusteella ne katsoo kännykän mallin ja sen arvon? Vai heittääkö ne ihan hatusta, mikä se arvio on ja siitä arviosta annetaan se 10%?
Paljonko olette saaneet löytöpalkkiota kännykästä? Tai toisin päin: te jotka olette noutaneet kännykkänne, niin kuinka paljon olette joutuneet maksamaan löytäjälle?
Kommentit (9)
En ole koskaan suostunut ottamaan löytöpalkkiota. Jos joku on kadottanut jonkun tavaransa ja ilahtuu saadessaan sen takaisin, se riittää minulle.
Aina olen saanut vähintäänkin sen 10 prosenttia löytöpalkkiota jos olen vienyt tavaran poliisilaitokselle. Aluksi vein pari puhelinta niiden omistajille mutta eivät älynneet antaa mitään joten miksi vaivata itseään turhaan. Lompakossa jos on pankkikortti ja ajokortti niin silloin korvaus nousee. Mielestäni korvaus on ihan asiallinen juttu koska aina löytyy niitä jotka eivät pelaa rehellistä peliä eli pitävät tavarat itsellään.
Mikähän tuo käypä arvo oikein on? Esimerkkinä: Tälläkin hetkellä myynnissä kaupoissa oleva kännykkä, joka maksaa 200 euroa. Miten sen käypä arvo arvioidaan poliisiasemalla? Koska kyseessä kuitenkin käytetty, löydetty kännykkä niin onko käypä arvo puolet myyntihinnasta? Eli 100 euroa, jolloin löytäjä saa palkkioksi 10 euroa? Tosiaan kokemuksia tästä kuulisin mielelläni.
Ap
Olen vuosien varrella vienyt poliisin löytötavaroihin avaimet, lompakon (sisällä oli aika paljon rahaa ja useita tärkeitä kortteja mm. pari eri pankkikorttia) sekä kaksi kallista kännykkää. Toinen niistä oli sen vuoden kallein iPhone. Aina jätin yhteystiedot, sillä köyhälle koululaiselle/opiskelijalle olisi pienikin palkkio kelvannut, mutta ikinä ei mitään kuulunut.
Kerran löysin suojatieltä, ihan poliisiaseman läheltä, kännykän maasta. Asema olikin mennyt kiinni jo siltä päivältä, niin päätin sitten katsoa yhteystiedoista, olisiko siellä jonkun läheisen yhteystieto. Löysin puolison numeron ja soitin hänelle. Selvisi että kännykkä oli erään poliisin puhelin, ja sovittiin tapaaminen tunnin kuluttua. Vanhempi poliisiherra saapui paikalle ja sain 20 euron löytöpalkkion ja sydämelliset kiitokset :)
Ei kait kukaan niitä korvauksen takia vie? Heikossa kantimissa ihmisten moraali on jos hyvät teot perustuvat palkkioille.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosien varrella vienyt poliisin löytötavaroihin avaimet, lompakon (sisällä oli aika paljon rahaa ja useita tärkeitä kortteja mm. pari eri pankkikorttia) sekä kaksi kallista kännykkää. Toinen niistä oli sen vuoden kallein iPhone. Aina jätin yhteystiedot, sillä köyhälle koululaiselle/opiskelijalle olisi pienikin palkkio kelvannut, mutta ikinä ei mitään kuulunut.
Kerran löysin suojatieltä, ihan poliisiaseman läheltä, kännykän maasta. Asema olikin mennyt kiinni jo siltä päivältä, niin päätin sitten katsoa yhteystiedoista, olisiko siellä jonkun läheisen yhteystieto. Löysin puolison numeron ja soitin hänelle. Selvisi että kännykkä oli erään poliisin puhelin, ja sovittiin tapaaminen tunnin kuluttua. Vanhempi poliisiherra saapui paikalle ja sain 20 euron löytöpalkkion ja sydämelliset kiitokset :)
Jos löytäjä palautuksen yhteydessä vaatii palkkiota, niin oikean omistajan on se vissiin maksettava, halusipa tai ei. Tietenkään sitä palkkiomaksua ei voi saada, jos kukaan ei lunasta kadottamaansa.
Löysin 2000 luvun alussa henkilöauton metsästä. Renkaat viety ja auto nostettu pölkkyjen päälle. En saanut ikinä palkkiota vaikka auto oli hyvä ja poliisi kertoi että tuosta tulee löytöpalkkio. Auto oli viety Jyväskylästä hotellin parkista. Omistaja oli espoolainen Agfa gevaert.
En ole koskaan saanut penniäkään.
Kerran löysin käsilaukun jossa mm. lompakko. No, tulihan sieltä löytöpalkkio; jonkun uskonlahkon pehmeäkantinen opus joka löysi tiensä jätepaperiin.
Kerran löysin lompakon jossa jotain pikkurahaa. Kuului jollekin pikkupojalle joka äiteineen lähetti mulle kiitoskortin, se kyllä lämmitti sydäntä.