Millä perusteella olet lopettanut kokonaan asioinnin jossakin kaupassa, ravintolassa, kampaamossa tms.?
Onko jokin yksittäinen umpisurkea asiakaskokemus johtanut siihen vai muut syyt?
Kommentit (4975)
En käy enää lounalla entisessä suosikkipaikassani. Omistaja on jonkun sortin uskovainen, ja päätti avautua annostaan odottaneelle homoparille että "tiedättäkö olevanne matkalla helvettiin?". Pariskunta sanoi että "saataisiinko me vain meidän ruoka", niin omistaja vaan jankkasi että uskovaisena hänen tehtävänsä on kertoa teille että valitsemannen elämäntapa vie helvettiin. Harmi, paikassa oli tosi hyvä ruoka ja muuten loistava palvelukin. Omistajan uskonnollisuus on hänen valintansa ja oikeutensa, minun oikeuteni ja valintani asiakkaana on haluanko tukea tuolla tavalla toimivan yrittäjän toimintaa.
Tokmannilla annoin kerran eräälle myymälävastaavalle/mikälie palautetta, että voi vitsi, että teillä ei ole koskaan niitä tarjoustuotteita, joita mainostavat. Vastaus oli "sellaista se on" ja selän kääntö.
En ole sen koomin käynyt kyseisessä liikkeessä. Sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin pihviravintolassa missä ei osattu paistaa lihaa eikä osattu myydä oikeata lihaa. Siinä on oikeasti pohjat. Mainitsin asiasta tarjoilijalle ja hän ystävällisesti välitti tiedon keittiöön. Keittiö palautti lautasen takaisin viestin kera, että ei ole mitään vikaa. Tilasin fileen ja sain fileen keskiosan. Paisto oli medium vähän yli ja tilasin miinuksena. Siinä oli kaikki väärin. Marssin keittiöön sen pihvin kanssa ja kysyin mitä tämä on sun mielestä. Ihan paniikissa änkytti jotain siinä. Näytin sille mitä tilasin ja näytin mitä se toi, niin selitys paineessa, aijaa katos mä otin väärin kiireessä.. Sanoin, että kai ymmärrät ettet voi ottaa väärin. Jos säet näe, niin sä tunnet sen käsissäs että ei ole oikea. Siihen se jäi seisomaan ja tarjoilijalle annoin tipin ja sanoin et laskun voit lähettää kokille keittiöön.
Leikkaan lihaa ammatikseni ja jonkun verran tota tietoa ja kokemusta 20v aikana tullu.
Ja koko ravintola nousi taputtamaan, omistaja antoi sinulle vuoden ilmaiset pihvit ja pyysi sinua kouluttamaan henkilökuntansa.
Olisi kannattanutkin pyytää sitä koulutusta sillä ravintoloissa asiakkaita huijataan juuri pihviasioissa. Itse sain vasta kunnon pihvin kun oikea keittiömestari paistoi sen!
Huomasin että kyseinen kampaaja oli kiusaaja tyypin parhaita kavereita. Ei huvittanut avautua omasta elämästä.
En osta enää mansikoita torilta. Siellä vanhat, myymättä jääneet mansikat sekoitetaan seuraavana päivänä uusien joukkoon ja rasiassa on aina osa pehmenneitä, huonoja marjoja. Kaupassa ostetuissa mansikoissa on useimmiten kaikki tuoreita ja hyviä.
Panin kahvilan boikottiin, koska työntekijä ei antanut minun valita kolmesta jäljelläolevasta piirakanpalasta vitriinissä isointa. Teinkö väärin tai lapsellisesti?
Huono palvelu: palautin koiranruokasäkin, koska nappulat olivat härskiintyneitä, valkoisen rasvan peitossa kaikki. Myyjä ei millään meinannut ottaa takaisin, intti vaan että avattua säkkiä ei hyvitetä. Mitenkäs suljetusta säkistä näkee nappulan? Sanoin että joka tapauksessa säkki jää tähän, en koirilleni syötä tällaista. Soitteli liikkeen omistajalle ja lopulta suostuivat hyvitykseen pitkän inttämisen jälkeen.
Nyt haen nappulat muualta.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla olen aina saanut asioida apteekeissa rauhassa. Ihan ympäriinsä käyn apteekeissa millon missäkin päin pk-seutua. Välillä on ystävällisesti kysytty tarvitsenko apua, mutta ei sen enempää todellakaan eikä varsinkaan ole koskaan jääty mitään kyttäämään. Toisinaan ei edes kysytä sitäkään tarvitseeko apua. Kertakaikkiaan mukavaa palvelua saanut aina PK-seudun apteekeissa! :)
Koskaan en ole törmännyt ahdistaviin farmaseutteihin tai tympeisiin kassahenkilöihin.
Sama täällä. Enkä millään usko, että apteekin henkilökunta viitsisi kiinnittää erityistä huomiota, mitä asiakas ostaa ja mitä vaivaa mahtaa potea. Niin monenlaista lääkettä siellä myydään päivittäin jos johonkin vaivaan.
Lopetin kampaamossa käynnin kun kampaajat juorusivat keskenään toisten ihmisten asioita.
Olen lopettanut käymisen suurimmassa osassa kahviloista, koska ne ovat nykyään niin täynnä ja meluisia. Iso osa kahviloista ei tajua panostaa sellaisiin tiloihin/materiaaleihin, jotka pehmentävät ääntä ja kaikua.
Luin Ylen uutiset äsken ja nyt tuntuu siltä että laitan Keskon boikottiin muutamaksi viikoksi.
No en lopettanut asiointia kokonaan, mutta myyjien kanssa en enää asioi kuin kassalla. Kyseessä siis H&M. Aina kun nuorempana kysyin siellä apua - esim. missä päin on tietty osasto tai löytyykö heiltä tiettyä tuotetta - niin myyjien reaktio oli aina poikkeuksetta tyly. Jos eivät osanneet auttaa, niin vastaus oli "en tiiä", minkä jälkeen lähtivät pois eivätkä edes neuvoneet kysymään joltain toiselta. Missään muussa vaatekaupassa ei minun kokemuksellani ole tuollaista.
Nykyisin en enää edes yritä, vaan sanon ainoastaan ostosta tehdessäni "moi" ja "kiitos".
Eräs elektroniikkamyymäläketju on minulla boikotissa useiden syiden takia. Ketjun verkkokauppa on sekava ja tuotekuvaukset todella huonot. Viimeksi kun erehdyin käymään myymälässä ja sain myyjään katsekontaktin, tämä siirsi tervehtimättä katseensa takaisin puhelimeensa ja vetäisi äänekkäästi räkää nenäänsä. Viimeinen niitti oli kun tuttava raportoi ostaneensa sieltä asiakaspalautustietokoneen (joita he myyvät alennetulla hinnalla, koneet ovat muka tarkastettuja) ja siellä oli ollut ekan käyttäjän dokumentteja, mm. erilaisia hakemuksia.
Kun paljastui, että paikallisen intialaisen ravintolan omistaja oli saanut tuomion ihmiskaupasta, lopetin siellä käymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että arvostan myyjiä, jotka tietävät tuotteista paljon ja ovat päteviä asiakaspalvelijoita. Lisäksi ovat rehellisiä.
Ennen oli Sokoksellakin tuollaisia myyjiä, usein niitä vanhempia, heiltä sai hyviä neuvoja rintaliivien ostossa ja kerran kun kokeilin erästä talvitakkia, sanoi myyjä rehellisesti että malli ei istu selästä, itse en nähnyt sitä tietenkään.
Helsingissä käyn vain yhdessä kenkäkaupassa, koska palvelu on niin hyvää ja osaavaa.
Kerrotko mikä kenkäkauppa kyseessä mistä saa palvelua? Etsinnässä nimittäin sellainen minullakin 🙂
Todennäköisesti Alppilan Kenkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maniapäissäni olen tässä vuosien aikana kerennyt nolaamaan itseni jokaisessa lähikaupassa eli en kehtaa käydä niissä enää. Kauppareissut on tätä nykyään aika pitkiä..
Hei niin mäkin! Lähikaupassa vaihtui kauppias joku aika sitten, niin olen taas alkanut käymään siellä.
Terv. toinen maniapää :)
Miten nolataan itsensä "maniapäissään" niin ettei kauppaan voi enää mennä?
Mania on mielialahäiriö, jossa yhteys todellisuuteen ja sen normaaleihin syy-seuraussuhteisiin katkeaa. Maanista vaihetta elävällä ihmisellä ei ole sairaudentuntoa, eli vaikka hän toimisi käsittämättömällä, loukkaavalla tai rikollisella tavalla, hän ei ymmärrä toimivansa millään tavalla väärin. Itse asiassa kokemus on usein päinvastainen: maniassa tuntuu, että juuri näin on oikeus toimia, koska mania noudattelee omaa logiikkaansa.
Kaupassa voi esimerkiksi toistuvasti varastaa, koska se on manian logiikan mukaan oikeutettua, eikä sitä välttämättä edes yritä piilotella, koska maniaan liittyy erittäin ylikorostunut itsetunto, siis tyyliin *ttu noi idiootit mitään huomaa. Vartijan kanssa voi aloittaa näyttävän riidan ja poliisien kanssa voi yrittää ryhtyä nyrkkitappeluun. Missään vaiheessa ei mielessä käy sekunninkaan ajan mitään epäilystä, että on tekemässä mitään poikkeavaa. Niin se mania vain toimii.
Maniaan liittyy usein voimakasta ärsyyntymistä ja sitä kautta myös aggressiivisuutta, joka voi purkautua myynnissä oleviin tuotteisiin tai ostoksilla oleviin sivullisiin. Voi esimerkiksi repiä tuotepakkauksen auki ja alkaa maistella, onko tuotteessa jotain vikaa, kun sillä on niin edullinen hinta. Ja heittää sen sitten seinään, kun makutestin tulos ei tyydytä. Ja sitten suuttua henkilökunnalle, joka tulee puuttumaan asiaan. Voi esimerkiksi lähteä seuraamaan muita asiakkaita ja haastaa riitaa. Vaikkapa saada päähänsä, että jonkun pariskunnan toinen osapuoli katsoi "sillä silmällä" tai riidanhaluisesti, vaikka kyseessä olisi täysin viaton eläkeläispariskunta.
On myös täysin mahdollista muodostaa pakkomielle siitä, että itse kauppialla tai jollakin tietyllä myyjällä on jotain sinua vastaan. Siihen voi reagoida esimerkiksi haukkumalla ihmisen pystyyn, kun siihen törmää kaupassa, kertomalla kovaan ääneen kaikille, miten hirveä tämä ihminen on, aloittamalla viestipommituksen, joka alkaa kaupan sivujen kautta palautteenantona ja joka laajentuu sitten kotiosoitteen selvittämiseen ja uhkailevien kirjeiden lähettämiseen. Seurauksena voi hyvin olla esimerkiksi kunnianloukkaussyyte.
Hyvin ongelmalliseksi tämän tekee se, että kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosointiin kuluu usein vuosia ensimmäisestä ns. vauhtijaksosta. Ihminen ei itse hae apua manian aikana, koska silloin ei tunnu millään tavalla sairaalta, päinvastoin. Vääjäämättömästi seuraavaa depressiovaihetta hoidetaan pelkkänä masennuksena, mikä on tehotonta ja voi olla jopa vaarallista, sillä osa masennuslääkkeistä voi jopa käynnistää uuden maanisen jakson. Aika usein ne ihan ensimmäiset maaniset jaksot ovat sen verran kevyempiä ja ymmärrettävämpiä, ettei lähipiirikään osaa epäillä mitään. Oireina voi esimerkiksi olla unettomuutta, vauhdikkuutta, ajatuksen lennokkuutta, rahan tuhlailua ja muuta, mitä ihan tervekin ihminen elämässään voi kokea. Siksi oikean diagnoosin saaminen voi kestää monta vuotta, mikä useimmiten aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä. Hoitamattomassa mania-masennus-kierteessä eläminen on erittäin kuluttavaa, ja se voi jättää jälkeensä muun muassa katkenneita ihmissuhteita, syviä taloudellisia ongelmia ja hyvin vaikeita terveydellisiä seuraamuksia. Pitkään jatkunut hoitamaton psyykkinen sairastaminen voi aiheuttaa esimerkiksi kognitiivisten taitojen romahtamisen, minkä vuoksi ihminen saattaa päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka muutoin työkyky olisikin säilynyt. Vaikkapa muistitaidot voivat ns. taantua niin paljon, ettei työstä yksinkertaisesti tule yhtään mitään, vaikka masennus saataisiin hoidettua pois ala.
Terv. pitkän linjan maniapää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokos! Myyjät kyttäävät nenävartta pitkin ja ovat mielinkielin niille, joista näkee että rahaa on. Meno oli tälläistä jo 20v sitten ollessani teini, eikä ole mihinkään muuttunut! Kun kerran menin nuhassa, ilman meikkiä ja farkkutakki päällä ostamaan naamarasvaa kaksi myyjää tuijotti ja kuiskaili jotain. Myöhemmin, kun menin jakku päällä ja meikattuna huulipunaostoksille sinkosi toinen supatelleista myyjistä oitis luokseni ja kyseli hymyillen miten voi auttaa.
"naamarasvaa" tsiisus tuota termiä
Olet vissiin katsonut muutaman kerran Pretty Womanin? :D[/quote
Sori, mutta nyt meni ohi..? Äitini puhuu naamarasvasta, samoin ystäväni, naamarasva on ihan kelpo ilmaisu.
Naamarasva kuulostaa siltä kuin jotain Keiju-margariinia levittäisi naamaansa.
Ostin kerran 80-luvulla kortsuja huoltoasemalta, olivat menneet vähän vanhaksi. Huomautin, niin myyjä sanoi, että ne voi kyllä palauttaa, jos eivät toimi.
Kouvolassa laukkukauppa Vaitisen omistajarouva haukkui minulle edellisen asiakkaan, joka oli kehdannut pyytänyt alennusta kun ostaa kolme nahkalompakkoa kerralla (joulun alla, ilm lahjoiksi)