IS: Suomalaisperhe vaati korvauksia matkanjärjestäjältä, koska erehtyivät luulemaan tarkistuskortissa olevaa paikkanumeroa lähtöportin numeroksi ja myöhästyivät lennolta.
Erheensä ymmärrettyään perhe kiiruhti oikealle portille, mutta turhaan. Kone oli nostanut kytkintä kymmenen minuuttia aiemmin. Kone lähti ajallaan.
Pitäisikö perheen saada maksetut 6000e lipuista takaisin vai ei?
Kommentit (335)
Sen verran iso raha, että yrittäisin minäkin saada korvauksia paikasta jos toisesta. Tyhmiähän he olisi, jos ihan suosiolla nielisivät mokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lentokentän ylläpitäjä on korvausvelvollinen riittämättömien resurssien vuoksi.
Sen ratkaiseminen vaan ei kuulunut kuluttajariitalautakunnan toimivaltaan, kun lentokentön ylläpito on julkisen toimijan eikä voittoa tuottavan yrityksen heiniä.
Mielestäni heille tuli kohtuuttoman jonojen takia niin kiire, etteivät ehtineet kunnolla miettiä toimintaansa. Eivät olisi ehtineet oikeallekaan portille ajoissa ellei se olisi nyt sattumalta ollut siinä turvatarkastuksen vieressä.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, he olisivat ehtineet oikealle lennolle . Tämä on oleellista ja täysin selvää. Aikaa oli niin vähän, että käytyään väärällä portilla kääntymässä, eivät enää ehtineet oikealle portille. Tuo ei ole kohtuullista, että tulee noin kiire. (Siinä ei olisi ehtinyt edes käydä vessassa tms)
Voivatko he nyt vielä valittaa jonnekin, jonka toimivaltaan kuuluu lentokenttätoimintojen valvonta?
Oikea portti olisi ollut sivan turvatarkastuksen vieressä. Olisivat ehtineet, jos eivät olisi sählänneet.
Minä en usko tarinaa. Jos on kentällä kolme tuntia ennen lennon lähtöä, ehtii lennolle. Minä yritän olla kentällä kaksi tuntia ennen lähtöä, enkä ole koskaan ollut edes lähellä myöhästymistä, vaikka olen ollut liikkeellä ruuhka-aikaan.
Aina kannattaa yrittää.
Itse olen aina mennyt hki-vantaalle tuntia ennen lähtöaikaa ja aina on ehtinyt juomaan rauhassa olusetkin oak barrelissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska juttu, mutta vähän kyllä herää myötätunto.. Ei varmaan oo kovin suuret tulot nimittäin jos ei tuon vertaa tajua ja 6000e on iso raha MELKEIN kenelle vaan (paitsi trumpille)
Tämä perhe osti uudet melkein kuuden tonnin liput, joten ihan köyhistä tässä ei ole kyse. Se jää epäselväksi, millainen perhe on kyseessä: lapsiperhe, aikuiset sisarukset, aikuinen lapsi puolisoineen ja toisen vanhemmat. Ehkä vanhemmat ja pari melkein täysi-ikäistä lasta. Mutta veikkaisin kahta noin 50-60 vuotiasta sisarusta puolisoineen, joista ainakin toinen on varakas yrittäjä pikkukaupungista, sellaista vaikutusvaltaista paikkakunnan kermaa, joka on tottunut saamaan tahtonsa läpi.
Ehkä paluulippujen lentopäivästä 30.8. voisi päätellä ainakin sen, että perheessä ei ollut koulu-ikäisiä lapsia. YV (lentolippujen ostaja) oli hankkinut liput matkatoimistosta, joka kertoo ehkä siitä, ettei hänellä ole ollut taitoa tai osaamista ostaa lippuja netistä. Ehkä ei tarpeeksi englannin kielen taitoakaan. Noin puolentoista kuukauden loma Aasiassa kertoo ettei rahasta ole puutetta.
Joka lentokentälle /lentoyhtiölle löytyy nykyään joku kännykkäsovellus josta voi seurata lennon etenemistä.
Sovelluksesta näkee lähtöportit. Lisäksi netistä voi katsoa etukäteen millanen kenttä.
.
Lähtöselvityksenkin voi tehdä kännykän sovelluksella Norwegianelle.
Lähtöselvitystiskille ei ole tarvetta mennä jos matkustaa käsimatkatavaroilla. Matkatavaratkin saa automaatille jätettyä, kai.
Vähän arvelutti kännykänlipun toimiminen joten otin paperitulosteen(boardinpassin) automaatilta, mutta ei sitä paperista missään tarvinnu.
Lisäksi lentoyhtiöltä tuli tekstiviestiä portista.
-
Se automaattinen passintarkistuskin tuli testattua ja näin ensikertalaisena seurasin miten muut sen teki.
Olen ensimmäisen lentomatkani matkustanut ranskalaiseen pikkukaupunkiin. Pariisissa ei edes riittänyt terminaalin vaihto vaan piti vaihtaa lentokenttää. Kun saavuin Helsingistä Pariisiin, kysyin miten jatkolento niin ne tyrkkäsi mulle bussilipun käteen ja kertoivat mistä lähtee bussi toiselle kentälle. Ja perille kerkesin ihan hyvin vaikkei henkilökunta kovin hyvin englantia osannutkaan enkä minä ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä päivänä vaan tuo seurue myöhästyi??? Muut tiesi minne mennä.
Mistä tiedät, että kaikki muut ehtivät koneeseen?
Jos myöhästyivät niin eivät ainakaan ole tehneet asiasta numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska juttu, mutta vähän kyllä herää myötätunto.. Ei varmaan oo kovin suuret tulot nimittäin jos ei tuon vertaa tajua ja 6000e on iso raha MELKEIN kenelle vaan (paitsi trumpille)
Tämä perhe osti uudet melkein kuuden tonnin liput, joten ihan köyhistä tässä ei ole kyse. Se jää epäselväksi, millainen perhe on kyseessä: lapsiperhe, aikuiset sisarukset, aikuinen lapsi puolisoineen ja toisen vanhemmat. Ehkä vanhemmat ja pari melkein täysi-ikäistä lasta. Mutta veikkaisin kahta noin 50-60 vuotiasta sisarusta puolisoineen, joista ainakin toinen on varakas yrittäjä pikkukaupungista, sellaista vaikutusvaltaista paikkakunnan kermaa, joka on tottunut saamaan tahtonsa läpi.
Ehkä paluulippujen lentopäivästä 30.8. voisi päätellä ainakin sen, että perheessä ei ollut koulu-ikäisiä lapsia. YV (lentolippujen ostaja) oli hankkinut liput matkatoimistosta, joka kertoo ehkä siitä, ettei hänellä ole ollut taitoa tai osaamista ostaa lippuja netistä. Ehkä ei tarpeeksi englannin kielen taitoakaan. Noin puolentoista kuukauden loma Aasiassa kertoo ettei rahasta ole puutetta.
Nettimatkatoimistotkin on matkatoimistoja, monilla näistä on myös oma toimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lähdössä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle tänä keväänä ja pelottaa valtavasti juuri kaikki tämänkaltainen töppääminen. Ei olla ikinä lennetty, eikä oltu lentokentillä, ei tiedetä mitään lentokenttien käytännöistä tai muusta matkustukseen liittyvästä. En ole edes ikinä ennen nähnyt lentolippua! Eivät kaikki ole rikkaista tai keskituloisista perheistä niin että varaa on ollut lapsena ja nuorena matkustella ja lentokentät tulleet tutuiksi. Meillä on vasta nyt varaa ulkomaille matkusteluun, opinnot kasassa, työpaikat löydetty, molemmat jonkun verran yli 25-vuotiaita ja vasta hetki ehditty kerätä omaa varallisuutta.
Toki on koitettu ottaa selvää ja googlettaa mitä kaikkea tulisi tietää, mutta kun on ensimmäinen kerta niin aina voi jokin mennä pieleen... Toivottavasti selvitään oikeaan koneeseen ajallaan.
Teillä ei ole mitään hätää kun vaan menette ajoissa kentälle. Silloin on aikaa katsoa mitä lipuissa ja näyttötauluissa lukee. Oikea portti löytyy kyllä. Ja kannattaa kysyä jos ei ole ihan varma, virkailijoita on joka paikassa joilta kysyä.
Itse matkustan kerran kaksi vuoteen omille lomalennoille ja tykkään lähteä kentälle niin, että olisin siellä noin 3 tuntia ennen koneen lähtöä. Silloin on varaa jumittua ruuhkaan tai turvatarkastukseen ja muuhun pikkuyllätykseen eikä tarvitse hermoilla mitään. Monen mielestä 3h on liioittelua, mutta siinä voi käydä taxfreessa tai fiilistellä lähdön tunnelmaa kahvilassa mitä jää ylimääräistä aikaa.
3 h ennen menivät myös nämä matkustajat ja silti ei riittänyt.
en usko että menivät 3 t aiemmin. Menivätkös sitten ensiksi janoa sammuttamaan?
Seurue on varmaan todistanut lentokentälle saapumisaikansa taksi- tai bussikuitista, tai auton parkkikuitista. Asettuivaitko heti jonottamaan sitten tiskille vai odottivatko kello neljää, jolloin vasta menivät jonon päähän. Sitä tarina ei kerro.
Kyllä tarina sen kertoo, kun katsoo kuluttajariitalautakunnan nettisivuilta. Asettuivat jonoon, mutta jonotus kesti jne.
Minun veikkaukseni on, että jotain tässä tarinassa on jätetty kertomatta. Lähtöselvityksessä on harvoin niin pitkä jono, että aikaa kuluisi noin paljon. Lähtöselvityksen olisi tietysti voinut hoitaa myös netissä tai automaatilla ja jättää matkatavarat erikseen. Joku seurueesta olisi voinut myös etsiä jonkun virkailijan, jolta voi kysyä, ehtiikö lennolle, sillä aika usein myöhästymisvaarassa olevat noukitaan jonon kärkeen. Saman olisi voinut tehdä turvatarkastuksessa.
Vaikka on teoriassa mahdollista, että matkustaja sotkee paikkanumeron ja porttinumeron, monen hengen seurueessa yleensä ainakin kaksi tarkistaa tällaiset asiat ja yleensä joku tarkistaa portin myös näytöltä, koska portti on voinut vaihtua lähtöselvityksen ja turvatarkastuksesta pääsyn välillä etenkin, jos turvatarkastuksesta päästessä boarding time on juuri alkamassa.
Schengen-alueelta poistumisen olisi pitänyt vähintään pistää miettimään, onko kaikki niin kuin pitää. Viimeistään siinä vaiheessa olisi pitänyt tulla mieleen tarkistaa, että on menossa oikeaan suuntaan.
Kyllä tämä minusta menee aika vahvasti oman mokan piikkiin.
En minä ainakaan olisi osannut ihmetellä schengen-alueelta poistumista.
Päämäärä on kuitenkin ollut EU:n ulkopuolella niin helposti luulee, että passintarkastus pitää näköjään tehdä jo tässä.Itse olen kaukomaille lentänyt aina siten, että mahdollinen jatkoyhteys on kaukana EU:n ulkopuolella joten en osaisi ollenkaan aavistaa virhettä.
Minä veikkaan, että tarinassa on kaunisteltu tapahtumia omaksi eduksi ja oikeasti on oltu baarissa. Sitten jossain vaiheessa joku on hoksannut, että portilla pitäisi jo olla ja kiireesti lähdettäessä joku on sählännyt ja katsonut väärän portin.
Oak Barrel ei taida olla noin aikaisin vielä auki.
Tiedän ton fiiliksen mikä varmaan tälläkin perheellä on ollut kun on ollut jo kiire ja sitten alkaa hermostunut sähläys, ei katsota huolella mitä lapuissa lukee, ei katsota tauluja, opasteita jne.
Ilmeisesti kuitenkin kaikki matkustajat ovat olleet aikuisia, joten miten porukallakaan ei tajuttu näitä portteja.
Itse matkustaessani lähden aivan ensimmäisenä turvatarkastuksen jälkeen etsimään portin, oli se missä tahansa toisessa päässä tai aikaa vaikka kuinka paljon. Joskus voi tosiaan olla, että portti 33 onkin jossain pidemmällä kuin portin 32 vieressä. Vasta portin löytymisen jälkeen lähden katselemaan muuta tai hakemaan kahvikupposta. Jos ei ole tarvetta mihinkään, jään siihen portille ja seurailen näyttötauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä päivänä vaan tuo seurue myöhästyi??? Muut tiesi minne mennä.
Mistä tiedät, että kaikki muut ehtivät koneeseen?
Hyä kysymys. Jos turvatarkastuksessakin on ollut jonoa seurueen jälkeen, eivät viimeiset ehkä ehtineet lennolle. Viimeiset ovat voineet olla ulkomaalaisia, jotka ovat saaneet korvaukset lentoyhtiöltä. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa oli maininta, ettei seurue olisi ehtinyt lennolle, vaikka olisi mennyt heti oikealle portille.
Uskoisitko, jos kertoisin että aamuaikaan Helsinki-Vantaalta lähtee muitakin lentoja kuin vain tuo yksi Frankfurtiin? Ison koneen tarvinneet, kun ne 20000 voimistelijaakin piti saada samalle päivän ainoalle lennolle.
Mistä tuollaista keksit, että kaikki voimistelijat änkesivät samalle lennolle? Voimistelijat liittyivät kentän ruuhkaan, tungokseen.
Eivät ne jumppaajat millään charttereilla ole todennäköisesti lennelleet. Maksavat meinaan todella isoja summia ja siihen ei mitkään jumppa-pimujen rahat riitä. Nimenomaan chartterit aiheuttaa ne kentän isoimmat ruuhkat, koska niillä matkustaa kaikista typerin aines ja ne eivät ole aina säännöllistä liikennettä vaan sellaista extraa kaiken muun liikenteen päälle. Perus-reittilennot ja säännölliset chartterit on hyvissä ajoin tiedossa ja otettu huomioon kentän kapasiteetin suunnittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Noin puolentoista kuukauden loma Aasiassa kertoo ettei rahasta ole puutetta.
Juu ei :D
Persaukisethan nimenomaan Aasiaan lähtee lomailemaan koska siellä on halpaa. Jos kyseessä olisi 1½ kk loma USA:ssa, niin sitten voisi sanoa että pätäkkää todellakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Hki Vantaa kentällä tavallista enemmän ruuhkaa vai mikä kesti? Itse oon matkustellut yleensä aamulennoilla ja aina oon selvinnyt koneeseen. Eikä niitä ihmisiä nyt niin hirveästi oo ollut.
Ei ollut kuin 20 000 voimistelijaa huoltojoukkoineen poistumasta Suomesta edellispäivän World Gymnestrada kisojen päätyttyä 18.7.2015.
Kaikki 20 000 olivat yhtaikaa lähdössä?
Ei, kun 15 000 oli jo lähtenyt muita teitä tai lähtemässä myöhemmin. Vain 20 000 oli lähdössä tuon aamun lennoilla.
Lentokone lähti sitten tyhjänä kun eivät ehtineet koneeseen. Yksi seurue vaan valitti. Fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lentokentän ylläpitäjä on korvausvelvollinen riittämättömien resurssien vuoksi.
Sen ratkaiseminen vaan ei kuulunut kuluttajariitalautakunnan toimivaltaan, kun lentokentön ylläpito on julkisen toimijan eikä voittoa tuottavan yrityksen heiniä.
Mielestäni heille tuli kohtuuttoman jonojen takia niin kiire, etteivät ehtineet kunnolla miettiä toimintaansa. Eivät olisi ehtineet oikeallekaan portille ajoissa ellei se olisi nyt sattumalta ollut siinä turvatarkastuksen vieressä.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, he olisivat ehtineet oikealle lennolle . Tämä on oleellista ja täysin selvää. Aikaa oli niin vähän, että käytyään väärällä portilla kääntymässä, eivät enää ehtineet oikealle portille. Tuo ei ole kohtuullista, että tulee noin kiire. (Siinä ei olisi ehtinyt edes käydä vessassa tms)
Voivatko he nyt vielä valittaa jonnekin, jonka toimivaltaan kuuluu lentokenttätoimintojen valvonta?
Ehkäpä siinä jonottaessa turvatarkastuksessa olisi voinut niitä lippujakin kaikessa rauhassa tavata? Niin ainakin itse tuppaan tekemään, että jos näyttää että kiireeksi pistää, niin sitten minimoidaan kaikki mahdollinen tötöily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lähdössä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle tänä keväänä ja pelottaa valtavasti juuri kaikki tämänkaltainen töppääminen. Ei olla ikinä lennetty, eikä oltu lentokentillä, ei tiedetä mitään lentokenttien käytännöistä tai muusta matkustukseen liittyvästä. En ole edes ikinä ennen nähnyt lentolippua! Eivät kaikki ole rikkaista tai keskituloisista perheistä niin että varaa on ollut lapsena ja nuorena matkustella ja lentokentät tulleet tutuiksi. Meillä on vasta nyt varaa ulkomaille matkusteluun, opinnot kasassa, työpaikat löydetty, molemmat jonkun verran yli 25-vuotiaita ja vasta hetki ehditty kerätä omaa varallisuutta.
Toki on koitettu ottaa selvää ja googlettaa mitä kaikkea tulisi tietää, mutta kun on ensimmäinen kerta niin aina voi jokin mennä pieleen... Toivottavasti selvitään oikeaan koneeseen ajallaan.
Teillä ei ole mitään hätää kun vaan menette ajoissa kentälle. Silloin on aikaa katsoa mitä lipuissa ja näyttötauluissa lukee. Oikea portti löytyy kyllä. Ja kannattaa kysyä jos ei ole ihan varma, virkailijoita on joka paikassa joilta kysyä.
Itse matkustan kerran kaksi vuoteen omille lomalennoille ja tykkään lähteä kentälle niin, että olisin siellä noin 3 tuntia ennen koneen lähtöä. Silloin on varaa jumittua ruuhkaan tai turvatarkastukseen ja muuhun pikkuyllätykseen eikä tarvitse hermoilla mitään. Monen mielestä 3h on liioittelua, mutta siinä voi käydä taxfreessa tai fiilistellä lähdön tunnelmaa kahvilassa mitä jää ylimääräistä aikaa.
3 h ennen menivät myös nämä matkustajat ja silti ei riittänyt.
en usko että menivät 3 t aiemmin. Menivätkös sitten ensiksi janoa sammuttamaan?
Seurue on varmaan todistanut lentokentälle saapumisaikansa taksi- tai bussikuitista, tai auton parkkikuitista. Asettuivaitko heti jonottamaan sitten tiskille vai odottivatko kello neljää, jolloin vasta menivät jonon päähän. Sitä tarina ei kerro.
Kyllä tarina sen kertoo, kun katsoo kuluttajariitalautakunnan nettisivuilta. Asettuivat jonoon, mutta jonotus kesti jne.
Minun veikkaukseni on, että jotain tässä tarinassa on jätetty kertomatta. Lähtöselvityksessä on harvoin niin pitkä jono, että aikaa kuluisi noin paljon. Lähtöselvityksen olisi tietysti voinut hoitaa myös netissä tai automaatilla ja jättää matkatavarat erikseen. Joku seurueesta olisi voinut myös etsiä jonkun virkailijan, jolta voi kysyä, ehtiikö lennolle, sillä aika usein myöhästymisvaarassa olevat noukitaan jonon kärkeen. Saman olisi voinut tehdä turvatarkastuksessa.
Vaikka on teoriassa mahdollista, että matkustaja sotkee paikkanumeron ja porttinumeron, monen hengen seurueessa yleensä ainakin kaksi tarkistaa tällaiset asiat ja yleensä joku tarkistaa portin myös näytöltä, koska portti on voinut vaihtua lähtöselvityksen ja turvatarkastuksesta pääsyn välillä etenkin, jos turvatarkastuksesta päästessä boarding time on juuri alkamassa.
Schengen-alueelta poistumisen olisi pitänyt vähintään pistää miettimään, onko kaikki niin kuin pitää. Viimeistään siinä vaiheessa olisi pitänyt tulla mieleen tarkistaa, että on menossa oikeaan suuntaan.
Kyllä tämä minusta menee aika vahvasti oman mokan piikkiin.
En minä ainakaan olisi osannut ihmetellä schengen-alueelta poistumista.
Päämäärä on kuitenkin ollut EU:n ulkopuolella niin helposti luulee, että passintarkastus pitää näköjään tehdä jo tässä.Itse olen kaukomaille lentänyt aina siten, että mahdollinen jatkoyhteys on kaukana EU:n ulkopuolella joten en osaisi ollenkaan aavistaa virhettä.
Minä veikkaan, että tarinassa on kaunisteltu tapahtumia omaksi eduksi ja oikeasti on oltu baarissa. Sitten jossain vaiheessa joku on hoksannut, että portilla pitäisi jo olla ja kiireesti lähdettäessä joku on sählännyt ja katsonut väärän portin.
Oak Barrel ei taida olla noin aikaisin vielä auki.
Tuli tuokin vaihtoehto poissuljettua ;)
Vierailija kirjoitti:
miten muut matkustajat ehti? Vai lähtikö kone tyhjänä? Ei voi syyttää kun itseään itsekukin.
Rahat takaisin ja uusi matka päälle ilmaiseksi! Selvä virhe tarkistuskortissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä matkavakuutuksesta.
Milloin vakuutus on korvannut tyhmyydestä johtuvat mokat? Ensin luetaan lippuja väärin, eikä tarkasteta sitä tietoa edes näyttötaulusta. Ja KUINKA saa kolme tuntia suttaantumaan Hki-Vantaalla kulkemiseen? Konttaamallako he liikkuivat?
Oikeastiko etsivät oikeaa porttia kolme tuntia? Melkosta Kiljusen herrasväkeä!
Oikea portti olisi ollut sivan turvatarkastuksen vieressä. Olisivat ehtineet, jos eivät olisi sählänneet.
Minä en usko tarinaa. Jos on kentällä kolme tuntia ennen lennon lähtöä, ehtii lennolle. Minä yritän olla kentällä kaksi tuntia ennen lähtöä, enkä ole koskaan ollut edes lähellä myöhästymistä, vaikka olen ollut liikkeellä ruuhka-aikaan.