Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tietäisit että ystäväsi, jolla on narsistisen pers.häiriön piirteitä, pyrkisi opiskelemaan psykologiaa....

Vierailija
09.03.2018 |

.... niin mitä tekisit?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin ihan mutu-pohjalta, että kolmasosa psykologiaa/psykiatriaa opiskelevia hakeutuu alalle hoitamaan itseään tai lapsuustraumojaan. Kiinnostus alaa kohtaan viriää ehkä sitä kautta.

Niin en tiedä voiko ihan noin sanoa. Ehkä ennemmin niin, että omat kokemukset herättävät kiinnostuksen ihmisen psyykettä kohtaan ja tulee uteliaisuus kaiken näköisiä ongelmia kohtaan. Tai ylipäätänsä koko ihmisyyttä. En tiedä miten moni kuvittelee hoitavansa itseään, koska ala vaatii myös itsereflektointia. Ja haastatteluvaiheessa karsiutuvat ne, joilla omat traumat ovat liian aktiiviset jolloin ne estävät objektiivisuuden. Eli väittäisin niin, että kiinnostus ihmisyyttä kohtaan syntyy omista kokemuksista, kun pohtii itseään, sukuaan ja menneisyyttään.

Vierailija
22/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossahan siis ei ole soveltuvuuskokeita. Toisekseen ihan jokaiselle löytyy psykologian uralta tekemistä, esim. rottakokeita, joissa pistetään piuhoja hiiriin ja kidutetaan niitä sitten. Ei sitä normaalilla empatialla varustettu ihminen pystyisi edes tekemään.

Toisekseen, psykologi ei ole sama kuin psykoterapeutti. Jälkimmäinen suojattu nimeke edellyttää vielä vuosien jatkokoulutusta.  Eli en olisi ollenkaan huolissaan. 

Itse asiassa pitäisin kyseisellä persoonallisuuden rakenteella varustettua kandidaattia varsin vahvava sisäänpääsijänä: itsekäs voi olla syvällisen motivoitunut pänttäämään mikä on psykologian pääsykokeissa olennaista. Lisäksi persoonallisuus ja toisten ihmisten manipulointi on tällaisesta ihmisestä vastustamattoman kiinnostavaa, joten sitäkin kautta motivaatiota lukemiseen löytyy. 

Psykologiaan on soveltuvuuskokeet. Ei sinne ketä tahansa oteta sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa vilkas keskustelu, kiitos ajatuksistanne. Pidän ongelmallisena hänen kyvyttömyyttään tuntea syyllisyyttä tai myötätuntoa. Toisaalta uskon hänen olevan tarpeeksi fiksu ymmärtääkseen, että burn out korjaa hänet alalta nopeasti, tuohan on vähän sellainen 'sokea auttaa sokeaa' tilanne, jos hän toimii ammatissa.

Luultavasti jo opiskeluaikoina käy hyvin raskaaksi jos on oikeasti elämää rajoittavia ongelmia. Toisaalta taas, jos selviää opinnoista eivätkä ongelmat ole niin vakavia kuin läheinen pelkää, pienestä inhimillisestä säröstä voi olla apua selviämään elämässä eteenpäin. Aika näyttää ja hän ansaitsee samat mahdollisuudet kuin muutkin.

Vierailija
24/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossahan siis ei ole soveltuvuuskokeita. Toisekseen ihan jokaiselle löytyy psykologian uralta tekemistä, esim. rottakokeita, joissa pistetään piuhoja hiiriin ja kidutetaan niitä sitten. Ei sitä normaalilla empatialla varustettu ihminen pystyisi edes tekemään.

Toisekseen, psykologi ei ole sama kuin psykoterapeutti. Jälkimmäinen suojattu nimeke edellyttää vielä vuosien jatkokoulutusta.  Eli en olisi ollenkaan huolissaan. 

Itse asiassa pitäisin kyseisellä persoonallisuuden rakenteella varustettua kandidaattia varsin vahvava sisäänpääsijänä: itsekäs voi olla syvällisen motivoitunut pänttäämään mikä on psykologian pääsykokeissa olennaista. Lisäksi persoonallisuus ja toisten ihmisten manipulointi on tällaisesta ihmisestä vastustamattoman kiinnostavaa, joten sitäkin kautta motivaatiota lukemiseen löytyy. 

Psykologiaan on soveltuvuuskokeet. Ei sinne ketä tahansa oteta sisään.

Psykologia ei edes pysty tunnistamaan narsistia tai psykopaattia kuin tutkimalla sen toimintaa. Joten ei yksi soveltuvuuskoe siinä paljon auta. Soveltuvuuskokeella kyllä voidaan blokata "vartti-hullut" ja mielenvikaiset. 

Vierailija
25/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä oppilaitokseen, johon hän on pyrkimässä. Totta kai hänellä on oikeus pyrkiä opiskelemaan niin kuin muillakin, mutta jos olet tuntenut hänet pitkään ja olet huolissasi, niin hyvä olisi henkilökunnan tietää tämän tyyppisistä ongelmista, jotta asiaa voidaan arvioida. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät ihmiset eivät todella itse hahmota ongelmaansa, eivätkä itselleen ongelmasta aiheutuvaa haittaa myöskään. Ei ole kenenkään etu, että tällainen persoona saa lisää työkaluja manipuloida muita ihmisiä.

mamma, joka on myös käyttäytymistieteilijä

Vierailija
26/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa yhteyttä oppilaitokseen, johon hän on pyrkimässä. Totta kai hänellä on oikeus pyrkiä opiskelemaan niin kuin muillakin, mutta jos olet tuntenut hänet pitkään ja olet huolissasi, niin hyvä olisi henkilökunnan tietää tämän tyyppisistä ongelmista, jotta asiaa voidaan arvioida. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät ihmiset eivät todella itse hahmota ongelmaansa, eivätkä itselleen ongelmasta aiheutuvaa haittaa myöskään. Ei ole kenenkään etu, että tällainen persoona saa lisää työkaluja manipuloida muita ihmisiä.

mamma, joka on myös käyttäytymistieteilijä

Onpa mukavaa, että kommentoit! Olen aidosti huolissani varsinkin ystäväni manipulointipyrkimyksistä. Olen itse asiassa ajatellut asian nostamista keskusteluun yhteisessä ystäväpiirissämme, jossa olemme tunteneet toisemme noin 30 vuotta. Aikaisemmin ryhmä oli tämän persoonallisuushäiriöstä kärsivän johdateltavissa, mutta ajan myötä jokainen on meistä itsenäistynyt tahollaan ja irtautunut huonosta ryhmädynamiikasta, joka on satuttanut muita ryhmäläisiä. Ehkä voisimme yhdessä vakuuttaa tälle henkilölle, että hän ei sovi psykologiksi. Tai kauniimmin sanottuna, hän voisi loistaa jollain toisella alalla. Huomiota tämä asia joka tapauksessa tarvitsisi, ja erityisesti yhteistä käsittelyä, puhumista. On varmasti vaikeaa hyväksyä itsessään tällaisia puolia, mutta kyllä me ystävät tuemme ja autamme häntä löytämään sopivamman alan, on se sitten vaikka kynsien viilaamista ja kiillottamista kauneushoitolassa (sen tyyppistä työtä hän on aiemminkin tehnyt ja on menestynyt työssään).

ap

Vierailija
27/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa vilkas keskustelu, kiitos ajatuksistanne. Pidän ongelmallisena hänen kyvyttömyyttään tuntea syyllisyyttä tai myötätuntoa. Toisaalta uskon hänen olevan tarpeeksi fiksu ymmärtääkseen, että burn out korjaa hänet alalta nopeasti, tuohan on vähän sellainen 'sokea auttaa sokeaa' tilanne, jos hän toimii ammatissa.

Psykologi ei ole sama asia kuin psykoterapeutti, kaverisi ei tarvitse ryhtyä toisten murheiden kuuntelijaksi. Hän voi ryhtyä vaikka tutkijaksi tai bisneskonsultiksi.

Vierailija
28/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyisi olla itse hyvä ihmistuntija. Ja kaikki ovat sitä omasta mielestään.

Kyllä kouluihin on valintakokeet, jotka karsivat.

Vierailija
29/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat itse manipuloijalta. Näpäytät kaveriasi ja yrität saada muut mukaan. Estät jonkun kouluttautumisen? Tahdotko psykologiksi itse?

Etkö itse ymmärrä omaa tekstiäsi?

Älä huoli, kouluihin on pääsykokeet.

Sinun ei tarvitse siitä huolehtia.

Siellä on kokeneet valikoijat valitsemassa hakijoita.

Vierailija
30/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmässä ei pysty toimimaan, se tulee takuulla koulun aikana ilmi.

Vierailija
31/31 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pershäiriö?