Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa tällaista vanhan kulttuurisuvun kasvattia, miten tärkeää nousukkaillle on, että lapset pääsevät opiskelemaan rahakkaita aloja :)

Vierailija
08.03.2018 |

Meillä ne rahat on ansaittu ja sijoitettu jo vuosikymmeniä sitten, joten voidaan keskittyä tekemään ihan mitä mieleen juolahtaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta mooses, kateellisiahan me, köyhät raukat.

Vierailija
22/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vanhan rahan suvut kokevat asemansa uhatuksi, kuin kenellä tahansa on nykyään mahdollisuus ihan omin ansioin rikastua. Itse olen ainakin duunarikodin kasvattina opiskellut ihan just sitä mitä haluan (korkeakoulututkinto) ja lapseni aion ohjata alalle, jossa riittää töitä ja josta saa rahaa. Eli sähkö- tai putkimieheksi. Siinä saa kulttuurisuvuiltakin kivasti kerättyä fyffet omaan laariin. Pus o kram!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa stereotyyppistä ajattelua. Olisin odottanut analyyttisempää lähestymistapaa kulttuurisuvun kasvatilta. No, kaikkea ei voi siirtää perintönä.

Oman kokemukseni pohjalta väitän APn olevan väärässä. Ainakin oikiksessa ja lääkiksessä opiskelee juristi/lääkärisukujen lapsia. Suvuilla on "vuosikymmeniä sitten" ansaittua rahaa. Kaikki eivät halua jättää elantoaan perintörahojen varaan ja/tai eivät ole kiinnostuneita taidehistoriasta tms. humanistisista aineista.

Vierailija
24/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on, mut muuten ihan helvetin köyhää! Vai mitä?

Ei vaan erittäin rikasta elämää! Humanisteja, matemaatikoja, kielitieteilijöitä ja taiteilijoita suku täynnä. Päivällisillä ei juttu lopu koskaan!

Oletteko kateellisia? No tottakai olette :D

Suomennettuna:

Humanisteja = huumenistejä

Matemaatikoja = metamaanikkoja

Ei varmasti ap:n kahvipöydässä lopu jutut kesken.

Vierailija
25/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne rahat on ansaittu ja sijoitettu jo vuosikymmeniä sitten, joten voidaan keskittyä tekemään ihan mitä mieleen juolahtaa.

Tämä on muuten ihan totta. Tuttavapiirissä ne vanhan rahan perheistä olevat opiskelivat humanistisia ja taideaineita tai matematiikkaa. Nousukkaat taas oikista tai kauppakorkeassa. Ja olen itse siis kolmekymppinen humanisti.

Ainakin Hankenilla on todella vanhan rahan sukujen vesoja. Ei riitä että ruukit, panimot, suklaatehtaat, varustamot ja paperitehtaat perustettiin ja saatiin tuottamaan. Niiden pitää tuottaa aina vaan pysyäkseen pystyssä ja suvun hallinnassa.

Vierailija
26/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa stereotyyppistä ajattelua. Olisin odottanut analyyttisempää lähestymistapaa kulttuurisuvun kasvatilta. No, kaikkea ei voi siirtää perintönä.

Oman kokemukseni pohjalta väitän APn olevan väärässä. Ainakin oikiksessa ja lääkiksessä opiskelee juristi/lääkärisukujen lapsia. Suvuilla on "vuosikymmeniä sitten" ansaittua rahaa. Kaikki eivät halua jättää elantoaan perintörahojen varaan ja/tai eivät ole kiinnostuneita taidehistoriasta tms. humanistisista aineista.

Juuri niin. Mitä enemmän suvussa on rahaa, sitä todennäköisemmin suvun nuoret pyrkivät

jatkamaan sitä rahantekoa ammateissaan ja lisäksi niiden on paljon helpompi toteuttaa pyrkimyksiään, koska tie menestykseen on "kotoa opittu" ja suhteiden verkosto toimii.

Vierailija
27/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on, mut muuten ihan helvetin köyhää! Vai mitä?

Ei vaan erittäin rikasta elämää! Humanisteja, matemaatikoja, kielitieteilijöitä ja taiteilijoita suku täynnä. Päivällisillä ei juttu lopu koskaan!

Oletteko kateellisia? No tottakai olette :D

Heh, matemaatikot vielä ymmärrän. Mutta ei ole tekniikan-, liike-elämän-, kaupanalan-ihmisiä!

Varmaan juttua riittää joo, mutta sisältö on melko tyhjää. Varsinkin kun muut ei edes tajua matemaatikoiden juttuja.

Vierailija
28/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan täytyy ne rahakkaat oravanpyörä-työtkin tehdä (esim. juristi) yhteiskunnassamme. Todella harva on sivistynyt, humaani, henkistynyt ja voi olla kulttuurialalla.

Vierailija
29/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin huvittaa ja toisaalta säälittää. Itse olen tällaisesta ns. nousukasperheestä ja perhe sukulaisineen tyrkytti lääkistä (suvussamme on muutama lääkäri). No kaikkien mieliksi opiskelin lukiossa kaikki lääkikseen vaadittavat kurssit ja sain ihan hyvän yo-todistuksen. Sitten iski kapinavaihe ja halusin viettää välivuoden. Lääkärin ammatti ahdisti jo ajatuksena, koska olen kuullut minkälaista se on käytännössä.

Sitten kaikkien suureksi pettymykseksi hain AMK:iin journalismia opiskelemaan. Nykyään teen mitä haluan ja mistä olen aidosti kiinnostunut enkä edes mieti palkkaa, vaikkakin keskisuuressa lehdessä palkkani on kohtuullinen ja työajat joustavat.:)

Joo, mulle on kans ollut aina vastenmielinen ajatus lähteä vanhojen pappojen ruumiinaukkoja tutkimaan, joten lääkäriksi en ikinä ole halunnut. Sitä paitsi siinä tehdään käsillä töitä sellaisella palkalla, jolla ei yleensä tarvitse enää fyysisiä töitä tehdä.

Vierailija
30/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että vielä paljon parempaa on olla duunarisuvun ensimmäinen menestynyt yrittäjänainen. Ei ole suvun rasitteita ja jo etukäteen sijoitettuja rahoja, vaan saa toimia täysin itsenäisesti. Olisipa ahdistavaa, jos päälle painaisi joku "kukttuurisuvun" maine, vaikka itse olisi pelkkä aivoton perijätär.

Vierailija
31/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komisario Palmu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten ansaittu raha ei ole ns. vanhaa rahaa. Vuosisatoja sitten ansaittu on. Yksikään, jolla on todelliset sukujuuret maanomistuksessa tai muussa omistuksessa, ei katso arvolleen sopivaksi tulla tänne kirjoittelemaan moisia. Aloittaja on nousukas mitä suurimmassa määrin. Rahasta puhuminen ei ole edes sopivaa niiden mielestä, joilla sitä on aina ollut sukupolvesta toiseen. Arvosukujen jäsenet kokevat velvollisuudekseen osoittaa parempia käytöstapoja kuin ns. rahvas niin puheissa kuin teossakin. Heillä on muitakin ns. kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei sovi rikkoa. Niistä et tiedä mitään.

Kuulostaa vanhalta vastuuajattelulta. Sen aika on ohi. Olisi aika ahdistavaa, jos suku määräisi, mitä saa tehdä.

Vierailija
32/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ihan totta. Tuttavapiirissä ne vanhan rahan perheistä olevat opiskelivat humanistisia ja taideaineita tai matematiikkaa. Nousukkaat taas oikista tai kauppakorkeassa. Ja olen itse siis kolmekymppinen humanisti.

No täähän on ihan tutkittua. Perheistä, joissa taloudellista epävarmuutta on enemmän, hakeudutaan varmemmin työllistäville aloille, vaikkapa insinöörialoille. Ääliömäistä haukkua sitä, että osa nuorista kokee, että heidän on pedattava tulevaisuuttaan varman päälle. Kyllä sivistykseen kuuluu ymmärtää, että eri tilanteissa ihmiset tekevät erilaisia valintoja.

Hyväosaiset pyrkivät myös useammin aloille, joille sisäänpääsy on vaikeampaa. On mahdollisuus prepata välivuosi ja ostaa valmennuskurssit. (Ja ennen kuin kukaan vänkää, että itse meni lääkikseen ilman valmennuskurssia ja perhe eli toimeentulotuella eikä voinut tukea: good for you. Upea suoritus! Mutta keskimäärin on yleisempää, että hyväosaisista perheistä hakeudutaan aloille, joilla sisäänpääsy ja /tai työllistyminen on epävarmempaa.)

Vierailija
33/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kummallinen ajatus tämä, mitä usein viljellään, että rahasta puhuminen olisi vanhan rahan kulttuureissa jotenkin sopimatonta. Ei ollenkaan! Raha on tärkeä asia, joka pitää aina ottaa huomioon, koska vain hölmö maksaa liikaa siitä, mitä ei edes halua - eikä me hölmöjä haluta olla. Raha on myös tärkeää, ksoka usein näissä suvuissa on vanhoja isoja taloja ja joku hiivatin kustantamo tai teatteri tai muu kulttuurijutska ja muutama muu loputon rahareikä, joita halutaan ja on pakkokin ylläpitää

Se on sit eri asia, mihin tuokin viittaan, että me saatamme olla valmiita maksamaan asioista, joista monet muut eivät ole. Mutta kyllä silti pitää säännöllisin väliajoin kysyä itseltään, että onko tämä nyt varmasti sitä, mitä halutaan.

Vierailija
34/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki suvut ole vanhoja?

Vai pitääkö olla matemaatiko monessa polvessa? :D

Vierailija
35/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä tulisi aika autio jos poistettaisiin kaikki rakennukset mihin metsätalous on ollut mukana.

Vierailija
36/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kuvitella, että ei olisi helppoa nauttia elämästä, jos olisi perinyt omaisuuden, joka olisi ansaittu epäeettisin keinoin. Ei olisi kivaa, jos vaikkapa omat vanhemmat olisivat rikastuneet siten, että siitä olisi aiheutunut muille ihmisille tai ympäristölle haittaa.

Raha on rahaa, vaikka voissa paistais.

Oletko kuullut veritimanteista?

Vierailija
37/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komisario Palmu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten ansaittu raha ei ole ns. vanhaa rahaa. Vuosisatoja sitten ansaittu on. Yksikään, jolla on todelliset sukujuuret maanomistuksessa tai muussa omistuksessa, ei katso arvolleen sopivaksi tulla tänne kirjoittelemaan moisia. Aloittaja on nousukas mitä suurimmassa määrin. Rahasta puhuminen ei ole edes sopivaa niiden mielestä, joilla sitä on aina ollut sukupolvesta toiseen. Arvosukujen jäsenet kokevat velvollisuudekseen osoittaa parempia käytöstapoja kuin ns. rahvas niin puheissa kuin teossakin. Heillä on muitakin ns. kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei sovi rikkoa. Niistä et tiedä mitään.

Kuulostaa vanhalta vastuuajattelulta. Sen aika on ohi. Olisi aika ahdistavaa, jos suku määräisi, mitä saa tehdä.

Selvennän nyt hieman, kun et näköjään lukemaasi ymmärtänyt. Mitään en suvun määräysvallasta kirjoittanut, ainoastaan käytöksestä. Rahasta ei puhuta muille sävyyn: "Meillä on, teillä ei", kuten aloittaja.

Vierailija
38/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin, kun professorin lapsi meni kuuden laudaturin ja kympin keskiarvon papereilla opiskelemaan taidehistoriaa. En ihmettele enää.

Vierailija
39/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että noille nousukkaille olisikin tärkeää, että pääsee opiskelemaan sitä alaa, joka oikeasti kiinnostaa ja näin ollen tekemään asioita, joita haluaa? :)

Siis että joku raha-ala kiinnostaisi? Suksi kuuseen. Kyllä on ihminen köyhä henkisesti, jos pitää mennä raha-alalle. Vain henkinen työ lasketaan ja on arvokasta.

Vierailija
40/44 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ei ole käytöstapoja. Eikä rahasta edes puhuta. Varsinkaan sävyyn meillä on, teillä ei. Rahasta ollaan ihan hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä