Mitä on "normaali syöminen"?
Laihdutustapoja on laidasta laitaan, ja tämän tästä keskusteluissa nousee kehotuksesta syödä "normaalisti". Mutta mitä on se "normaali syöminen"? Olen itse laihduttanut aika paljon, ja vaikka pyrinkin laihduttamaan edes säällisesti maalaisjärjellä, tuntuu silti, että oma käsitys tästä normaalista on ihan hakusessa.
Eli: mitä se on? Mitä te normaalipainoiset näin yleensä syötte, tai te muut laihduttavat? Punnitsetteko ruokia, lasketteko kaloreita, vai tuleeko se normaali syöminen ihan vain luonnostaan? Ja minkä kokoisia ne "normaalit annokset" ovat?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Itse syön päivässä esimerkiksi näin.
Aamiainen: Kaurapuuroa 1,5 dl, paahtoleipä oivariinilla ja lasillinen kauramaitoa
Lounas: Pastaa n. 1,5 dl, n. 0,5 desiä nyhtökaura-tomaattikastiketta, vajaat 2 dl salaattia (vaikkapa kurkkua, tomaattia, viinitypäleitä ja salaattia) sekä vettä.
Välipala: Maustamatonta jogurttia + marjoja + kaurahiutaleita + ihan vähän sokeria (yht. noin 1,5 dl), sämpylä juustolla ja salaatilla sekä lasi kauramaitoa.
Päivällinen: Lohirisottoa n. 1,5 dl, keitettyjä porkkanoita 0,5 dl, salaattia 1 dl ja vettä.
Ruokailuni ei ole kaikkein ihanteellisinta, mutta on tuossa jotain suuntaa.
Et saa noilla syömisillä tarpeeksi proteiinia. Kirjaapa huviksesi syömistesi Finelin ruokapäiväkirjaan.
Ei tarvi laskea kaloreita tai mitään.
Tässä esimerkkipv:
Aamupala: tee, (ruis)leipä oivariinilla, juustolla ja kurkulla + viili jossa mysliä ja marjoja, teetä.
Lounas: olen koululla töissä joten samaa ruokaa kuin oppilaatkin. Puolet lautasesta salaattia. Leipä jos on jotain muuta kuin näkkäriä.
Välipala jos on nälkä ennen klo 16.
Päivällinen: yksi lautasellinen ruokaa.
Iltapala; samaan tyyliin kuin aamu- ja mahdollinen välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen/iltapala. Ruokailu aina samaan aikaan. Ruokaa pitää syödä n.3 tunnin välein. Silloin verensokeri pysyy tasaisena, eikä välipaloja tarvitse. Kaikki napostelut pois. Ruokaa syödään kerralla tarpeeksi, muttei koskaan liikaa. Käytä pientä lautasta.
Mikä mielestäsi on välipalan määritelmä, vai syötkö oikeasti 3 tunnin välein lämpimän aterian? Ja mikä on napostelun ja muutaman tunnin välein syömisen ero?
Uutinen: ruoan ei tarvi olla lämmintä ollakseen ravitsevaa! Eikös se napostelu ole napostelutuotteiden eli mässyjen syömistä? Kuinka monella perheellisillä ihmisellä on ihan oikeasti pokkaa syödä lasten näkyvillä vaikkapa perunalastuja? Lapsethan oppivat saman tavan roolimallin avulla. Järkevä syöminen on sitä, että ottaa ja syö vaikkapa pienen välipalan, jota ei voi luokitella napostelutuotteeksi tai mässyksi.
On muutenkin tyhmää pitää kotona jotain napostelu/mässyvarastoa. Kyllä Suomessa saa melkein mihin aikaan tahansa napostelutuotteita esim. huoltoasemilta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkipv:
Aamupala: tee, (ruis)leipä oivariinilla, juustolla ja kurkulla + viili jossa mysliä ja marjoja, teetä.Lounas: olen koululla töissä joten samaa ruokaa kuin oppilaatkin. Puolet lautasesta salaattia. Leipä jos on jotain muuta kuin näkkäriä.
Kiitos tästä. Herkutteletko kovin usein, ja jos, niin missä määrin? :)
Ap
Keskimäärin 400kcal / ateria.
Kun vähän aikaa laskee niin oppii hahmottamaan paljonko se on mitäkin ruokia.
Mulle normaali syöminen on ennen kaikkea sitä että tajuaa sen, ettei joka päivä tarvitse tai pidä tarkkailla mitä syö, vaan että syöminen tasaantuu isommalla tarkastelujaksolla, viikossa tai kuukaudessa. Jos syö yhtenä päivänä 3x sen 400kcal aterian ja sitten illalla kokonaisen pitsan ja suklaalevyn niin ei sillä ole mitään suurempaa merkitystä, koska lopulta jos laskisi joka päivältä ne kalorit, niin huomaisi, että jotenkin "luonnostaan" muina päivinä onkin tullut sen pitsan ja suklaan verran vajetta suunnilleen, ettei siitä jäänytkään kuin X määrä ylimääräistä sen sijaan että se olisi koko setti ja koko elämä on pilalla.
Selostinpa sekavasti. Toivottavasti edes joku tajusi jotain.
Ymmärrän normaalin syömisen niin, että syö säännöllisesti ja pidemmän ajan tarkastelujaksolla riittävän monipuolisesti, ettei tarvitse ravintolisiä sekä ruoan määrä pyrkii vastaamaan päivittäistä energiankulutusta, jolloin painoa ei ala kertyä.
Toteutustapoja on useita, eikä vain yhtä oikeaa tapaa ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön päivässä esimerkiksi näin.
Aamiainen: Kaurapuuroa 1,5 dl, paahtoleipä oivariinilla ja lasillinen kauramaitoa
Lounas: Pastaa n. 1,5 dl, n. 0,5 desiä nyhtökaura-tomaattikastiketta, vajaat 2 dl salaattia (vaikkapa kurkkua, tomaattia, viinitypäleitä ja salaattia) sekä vettä.
Välipala: Maustamatonta jogurttia + marjoja + kaurahiutaleita + ihan vähän sokeria (yht. noin 1,5 dl), sämpylä juustolla ja salaatilla sekä lasi kauramaitoa.
Päivällinen: Lohirisottoa n. 1,5 dl, keitettyjä porkkanoita 0,5 dl, salaattia 1 dl ja vettä.
Ruokailuni ei ole kaikkein ihanteellisinta, mutta on tuossa jotain suuntaa.
Et saa noilla syömisillä tarpeeksi proteiinia. Kirjaapa huviksesi syömistesi Finelin ruokapäiväkirjaan.
Bodarit tarvitsee proteiinia. Hintelä sohvaperuna pärjää aika paljon vähemmällä esimerkiksi. Samalla lailla se protskukin rasvaksi varastoituu jos sitä tulee liikaa.
Plus olen ollut huomaavinani oman elämänkokemuksen myötä että meidän jokaisen keho suhtautuu ihan eri tavalla eri ravintoaineisiin. Toiselle sopii hiilarien suurempi määrä, jollekin karppaus. Ei ole yhtä oikeaa totuutta, on vain ravintosuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen/iltapala. Ruokailu aina samaan aikaan. Ruokaa pitää syödä n.3 tunnin välein. Silloin verensokeri pysyy tasaisena, eikä välipaloja tarvitse. Kaikki napostelut pois. Ruokaa syödään kerralla tarpeeksi, muttei koskaan liikaa. Käytä pientä lautasta.
Kiitokset tästä, jos kohta kolmen tunnin sääntöä on vaikea elämäntilanteessa noudattaa jo pitkien ajomatkojen vuoksi, vaikka ymmärrän tasaisen syömisen olevan hyvästä.
Mutta "kerralla tarpeeksi, muttei liikaa" on oikeasti vanhana laihduttajana vaikeaa. Kun en tiedä, mikä on se tarpeeksi, ja esimerkiksi nyt oma mieli syöttää sitä, että minun kokoiseni ihminen ei missään nimessä voi syödä sekä lounasta että päivällistä, tai että ateriassa ei saa olla pastaa/riisiä/perunaa. Tai että 4 kertaa päivässä syöminen vaatii sen, että niiden annosten on oltava tosi pieniä, ja leivän syöminen iltapalaksi saa aikaan huonon omatunnon.
Ap (ja tuo yllä oleva esimerkkipäiväkin oli ap:n, ja pari muuta viestiä)
Eiköhän ne ruokailuvälit ole 4h, kuten esim. pienillä vastasyntyneillä suositellaan. Kyllä aikuisenkin pitää sillä pärjätä jos vastasyntynyt tai jopa keskonenkin.
Muutenkin, kaikki riippuu siitä kuinka paljon ihminen kuluttaa. Eri kokoiset ihmiset kuluttavat eri tavalla kun vielä liikkuvatkin eri määrän, jokaisella on oma henkilökohtainen "normaali" annos.
Samaa olen itsekin ihmetellyt kun kotona on 10 kk vauva jolla ruokailuväli on 4 h tai enemmänkin. Eli miten ihmeessä aikuinen ihminen ei sellaisella pärjäisi? Itse syön 3 kertaa päivässä (lounas, illallinen ja iltapala) ja silloin niin paljon kun maha vetää, tällä konstilla ei kovin helposti pysty syömään yli kulutuksen. Eikä nälkäkään vaivaa vaikka joutuu olemaan ilman ruokaa 6-12 h kerralla, se on ihan tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 400kcal / ateria.
Kun vähän aikaa laskee niin oppii hahmottamaan paljonko se on mitäkin ruokia.
Mulle normaali syöminen on ennen kaikkea sitä että tajuaa sen, ettei joka päivä tarvitse tai pidä tarkkailla mitä syö, vaan että syöminen tasaantuu isommalla tarkastelujaksolla, viikossa tai kuukaudessa. Jos syö yhtenä päivänä 3x sen 400kcal aterian ja sitten illalla kokonaisen pitsan ja suklaalevyn niin ei sillä ole mitään suurempaa merkitystä, koska lopulta jos laskisi joka päivältä ne kalorit, niin huomaisi, että jotenkin "luonnostaan" muina päivinä onkin tullut sen pitsan ja suklaan verran vajetta suunnilleen, ettei siitä jäänytkään kuin X määrä ylimääräistä sen sijaan että se olisi koko setti ja koko elämä on pilalla.
Selostinpa sekavasti. Toivottavasti edes joku tajusi jotain.
Kiitos tästä. :) Ja tuollaista tavottelen itsekin, että se syöminen olisi oikeasti luontevaa, eikä tarvitsisi olla alituiseen vahtimassa syömisiään. Nyt on paino vain jumivaiheessa, ja haluaisin jatkaa laihdutusta ilman, että tuhoaisin millään pikadieetillä jo oppimaani. Tällä hetkellä vain tuntuu elämä seilaavan joko liian vähäisen tai liian runsaan ja epäsäännöllisen syömisen välimaastossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkipv:
Aamupala: tee, (ruis)leipä oivariinilla, juustolla ja kurkulla + viili jossa mysliä ja marjoja, teetä.Lounas: olen koululla töissä joten samaa ruokaa kuin oppilaatkin. Puolet lautasesta salaattia. Leipä jos on jotain muuta kuin näkkäriä.
Ap
Kyllä herkuttelen, jos mieli tekee niin otan vähän jotain. Esim yhden pullan/kakkupalan/jäätelön/suklaapatukan tms. En joka päivä, mutta varmaankin joka viikko.
Kun syö tasaisesti ja ennen kaikkea riittävästi, herkkuja ei tee kovin usein tai paljon kerralla mieli.
Riittävästi olet syönyt silloin kun olo on kylläinen ja tyytyväinen, eikä mitään tee enää mieli. Tämä tosin edellyttää että ruuassa on riittävästi kasviksia/hedelmiä. Muuten on koko ajan jotain ihme mielitekoja.
Nämäkin on niin henk.koht. juttuja, että se itselle sopiva pitää vaan löytää yrityksen ja erehdyksen kautta. Itselleni entisenä tunnesyöjänä ja BED:n rajoilla keikkuneena toimii nyt tämä;
Aamupalana kahvi ja kaurapuuro tai munakas tai täysjyväleipä + hedelmä tai kasviksia.
Lounaalla ihan normiruokaa, sitä mitä tarjolla on tai itse laitan.
Iltapäivällä n. neljän-viiden välillä kahvi ja hedelmä tai pari pähkinää, toisinaan mukaan livahtaa myös yksi keksi tai konvehti.
Päivän mittaan ainakin kaksi litraa vettä ja illalla juon vielä ison kupin rooibos-teetä.
Ei ehkä sovi jokaiselle tämä rytmi, mutta itse olen happy näin ja jo monta kiloa kevyempi.
Normaali syöminen on sitä että syö juuri ja juuri vatsan täyteen, hitaasti joka suupalasta nauttien. Eikä muruakaan liikaa.
Itse syön pieniä annoksia (kasvisruokaa ja kalaa mahtuu enemmän) koska liian hiilaripitoinen ruoka tekee heti ähkyn eikä lihaakaan voi syödä paljoa.
Mun esimerkkejä: 1 peruna ja 2-3 lihapullaa (pienempiä kuin golfpallo) tomaattikastikkeessa, 1/2 broilerin file lisukkeineen, 3 dl keittoa, 2-3 dl risottoa tai laatikkoa, 1/2 pakastepizza.
Aamulla 3 dl smoothia, sillä selviän 07- 11. Iltapala voi olla vaikka mandariini tai pieni banaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset tästä, jos kohta kolmen tunnin sääntöä on vaikea elämäntilanteessa noudattaa jo pitkien ajomatkojen vuoksi, vaikka ymmärrän tasaisen syömisen olevan hyvästä.
Mutta "kerralla tarpeeksi, muttei liikaa" on oikeasti vanhana laihduttajana vaikeaa. Kun en tiedä, mikä on se tarpeeksi, ja esimerkiksi nyt oma mieli syöttää sitä, että minun kokoiseni ihminen ei missään nimessä voi syödä sekä lounasta että päivällistä, tai että ateriassa ei saa olla pastaa/riisiä/perunaa. Tai että 4 kertaa päivässä syöminen vaatii sen, että niiden annosten on oltava tosi pieniä, ja leivän syöminen iltapalaksi saa aikaan huonon omatunnon.
Ap (ja tuo yllä oleva esimerkkipäiväkin oli ap:n, ja pari muuta viestiä)
Eiköhän ne ruokailuvälit ole 4h, kuten esim. pienillä vastasyntyneillä suositellaan. Kyllä aikuisenkin pitää sillä pärjätä jos vastasyntynyt tai jopa keskonenkin.
Muutenkin, kaikki riippuu siitä kuinka paljon ihminen kuluttaa. Eri kokoiset ihmiset kuluttavat eri tavalla kun vielä liikkuvatkin eri määrän, jokaisella on oma henkilökohtainen "normaali" annos.
Samaa olen itsekin ihmetellyt kun kotona on 10 kk vauva jolla ruokailuväli on 4 h tai enemmänkin. Eli miten ihmeessä aikuinen ihminen ei sellaisella pärjäisi? Itse syön 3 kertaa päivässä (lounas, illallinen ja iltapala) ja silloin niin paljon kun maha vetää, tällä konstilla ei kovin helposti pysty syömään yli kulutuksen. Eikä nälkäkään vaivaa vaikka joutuu olemaan ilman ruokaa 6-12 h kerralla, se on ihan tottumiskysymys.
Kotona ollessani minulle ei nuo pitkät ateriavälit oikeastaan edes ole ongelma (paitsi noh, jos liian pitkät ateriavälit tai väliin jääneitä aterioita, se kostautuu naposteluna). Mutta työelämässä, varsinkin, kun herää aikaisin, tulee kyllä tarve säännölliselle syömiselle jo ihan siksi, että jaksaa keskittyä, eikä ole kauhea päänsärky, eikä kotiin tullessa ole sellaista oloa, että pitäisi syödä matkalla karjatkin niityiltä.
Ap
Te syötte kyllä ihan älyttömän vähän. Mä kuolisin varmaan nälkään noin niukalla ruokavaliolla.
Minä syön suunnilleen näin
Klo 6 kahvia ja smoothie (rahkaa, banaania, marjoja ja milloin mitäkin)
Klo 9 joku hedelmä/vihannes tms ja leipä (iso) juustoa, kinkkua, kurkkua, jne
12-14 lounas, milloin mitäkin, paljon salaattia, yleensä leipää, lihaa/kanaa/kalaa, perunaa/bataattia ja jälkkäri (vaikka pala jotain piirakkaa, jätskiä, rahkaa). Olen kokki lounaspaikassa, syön sitä mitä milloinkin on listalla.
17-18 päivällinen, ihan tavallista ruokaa lautasellinen
21-22 leipää, kananmunaa, hedelmiä, turkkilaista jogurttia, marjoja ja joskus lisäksi suklaata tms.
Viikonloppuisin herkuttelun enemmän ja aamupalat on runsaampia, tosin yleensä joku ruoka jää välistä, kun nukun pidempään ja olen enemmän liikkeellä.
En ikinä kieltäydy mistään, jos tekee mieli jotain hyvää. Kesällä ostan jätskin kun siltä tuntuu, käyn terassilla jos huvittaa, joskus haetaan jotain noutoruokaa. Ainoa ns kielletty ruoka mitä en syö, on munkit ja lihikset, koska en tykkää niistä 😅
Maria on tosi kaunis ilman meikkiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkipv:
Ap
Kyllä herkuttelen, jos mieli tekee niin otan vähän jotain. Esim yhden pullan/kakkupalan/jäätelön/suklaapatukan tms. En joka päivä, mutta varmaankin joka viikko.
Kun syö tasaisesti ja ennen kaikkea riittävästi, herkkuja ei tee kovin usein tai paljon kerralla mieli.
Riittävästi olet syönyt silloin kun olo on kylläinen ja tyytyväinen, eikä mitään tee enää mieli. Tämä tosin edellyttää että ruuassa on riittävästi kasviksia/hedelmiä. Muuten on koko ajan jotain ihme mielitekoja.
Kiitos kovasti tästä. :) Tästä sai jo paljon tarkasteltua omaa syömistään.
Ap
Tässä olisi mun tän päivän ruoka (olen normaalipainoinen) :
Aamupala: 1dl kaurapuuroa veteen lisättynä. Päällä mustikoita ja omena viipaloituna.
Lounas: Kasviskinkkukiusaus ja kurkkua
"välipala": Bueno -suklaapatukka
Päivällinen: Kahden munan munakas, jossa oli maissia, paprikaa ja tomaattia
Iltapala: 2 ruisleipää juustolla ja paprikalla
Joka aterialla juon vettä.
Täytän vatsani terveellisillä ruoka-aineilla, lihottavia ja/tai epäterveellisiä rajoitan. Esim. kaurapuuroa ja marjoja syön aamulla niin paljon kuin haluan, kahviin ei sokeria. Jos tekee mieli makeaa, niin pieni suklaapatukka on ok, mutta ei joka päivä. Roskaruokaakin syön pari kertaa kuussa. Välipalaksi esim. banaani. Tyypillinen lounas esim. 2 perunaa, pala lohta ja puoli lautasellista kasviksia, pala leipää, vettä. Jälkiruuaksi kahvi.
Olen koko ikäni pysynyt ihan helposti normaalipainossa. Normaali päivän ruokarytmini on seuraava:
- aamulla tuopillinen vettä ja kuppi kahvia.
- puolilta päivin esim. keitetty muna, avokado, paprika ja pari tomaattia tai munakokkelia ja pekonia. Hedelmiä ja marjoja, munia, kalaa. Kaikkea terveellistä.
- lisää kahvia ja vettä
- jos paljon fyysistä työtä tehty, niin siinä 14-16 joku lämmin ateria, yleensä kuitenkin pari palaa ruisleipää
- illalla sitten siinä 20-22 varsinainen ateria, illallinen. Hyvää lihaa ja perunaa, riisiä tai pastaa. Yleensä aika raskas ateria, koska.. noh, pääateria.
Päivän pysyy virkeänä kun ei ole kupu täynnä ruokaa ja toisaalta illalla uni tulee hyvin täydellä mahalla ja kaikessa rauhassa.
Lisäksi tämä on se ihmisen luonnollinen, kymmenien tuhanisen vuosien aikana evoluutiossa kehittnyt normaalirytmi. Aamulla vettä ja marjoja, päivällä työtä ruoan eteen ja illalla syödään ennen nukkumaanmenoa kerätyt ja metsästetyt ruoat. Se, että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä on ihan todella väärin. Diabetes ja ylipaino siitä vaan seuraa.
20 nugettia mähkäristä