Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen saannissa ahdistaa yhteiskunnan ja virastojen puuttuminen elåmään

Vierailija
08.03.2018 |

Neuvolasta on varmasti paljon hyötyä ja tiedän että tulee olla kiitollinen terveydenhuoltosysteemistämme jada jada, mutta näin yksityisyyttä arvostavana ihmisenä vähän ahdistaa omien asioiden jakaminen täysin tuntemattomien ihmisten kanssa ja antaa heille sijaa elämässä.
Ja tuntuu, että yhtäkkiä oma elämä on "vapaata riistaa". Varmaan vielä enemmän sitten kun vauva syntyy.

Muita?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elåmään.. voihan mun nakkisormet :D

Vierailija
2/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsivakuutus jo ennen lapsen syntymää. Valitse yksityinen neuvola tai ainakin hoidata vaivat yksityisellä. Neuvolan voi kyllä antaa punnita, seurata pään kasvua yms. perus mutta tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vaitiolovelvollisia, eivät saa kertoa edes, että oletko käynyt.

Neuvolassa kuitenkin käyt?

Äitiyspakkaus kelpaa?

Äitiysloma rahoineen kelpaa?

Maksaja määrittelee ehdot.

Oletko somessa levittämässä asioitasi? Se on vaarallisempaa...

Vierailija
4/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat kuitenkin kelpaa?

Vierailija
5/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hirveää että yhteiskunta varmistaa sen että maailmaan tuleva uusi ihminen elää kunnollisissa olosuhteissa.

Vierailija
6/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. :D No kyllä kelpaa kuulkaas, mutta tuet eivät ole meidän päätulo. Vai mitä oletit? En ole somessa.

Vierailija
7/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että eikö sais tuntea tämmöisia fiiliksiä koska tuet? Teillä meni pointti ihan täysin harakoille. Sisälukutaito plz.

Vierailija
8/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Olen itse samanlainen. Tämän takia minua on monesti pidetty epäilyttävänä ja huonona vanhempana. Yhden lapseni opettaja yritti rikkoa lapseni luottamusta minuun kyselemällä ja höpöttämällä kaikkea outoa lapselleni. Lapsi ahdistui siinä määrin, että yritti esittää kipeää ettei joutuisi kouluun. Sanoin tästä ja homma vaan on pahentunut. Täytyy vaan sinnitellä. Enää 7 vuotta niin on kaikki käyneet peruskoulun ja elämämme laatu paranee tältä osin.

En pysty käsittämään miksi on niin vaikea ymmärtää sitä, että vaikka joku ei koe tarvetta höpöttää kaikkea peräpukamistaan alkaen jokaiselle vastaantulijalle hän voi silti olla hyvä vanhempi eikä kotona todellakaan sen perusteella tapahdu mitään outoa tai haitallista lapsen kannalta.

Vierailija
9/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyspakkaus kelpaa?

Kaltaisesi ihmiset ovat suuri syy lisääntyvään pahoinvointiin.

Vierailija
10/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärintuntija kirjoitti:

Ymmärrän sinua. Olen itse samanlainen. Tämän takia minua on monesti pidetty epäilyttävänä ja huonona vanhempana. Yhden lapseni opettaja yritti rikkoa lapseni luottamusta minuun kyselemällä ja höpöttämällä kaikkea outoa lapselleni. Lapsi ahdistui siinä määrin, että yritti esittää kipeää ettei joutuisi kouluun. Sanoin tästä ja homma vaan on pahentunut. Täytyy vaan sinnitellä. Enää 7 vuotta niin on kaikki käyneet peruskoulun ja elämämme laatu paranee tältä osin.

En pysty käsittämään miksi on niin vaikea ymmärtää sitä, että vaikka joku ei koe tarvetta höpöttää kaikkea peräpukamistaan alkaen jokaiselle vastaantulijalle hän voi silti olla hyvä vanhempi eikä kotona todellakaan sen perusteella tapahdu mitään outoa tai haitallista lapsen kannalta.

Missäpäin Porvoota asut? Itselläni on kolme lasta peruskoulussa ja kenenkään kohdalla ei ole tarvinnut omista peräpukamista keskustella opettajan kanssa.  Pikkusen jopa epäilen, että tuskin olisivat halunneet kuullakaan niistä. Lapsesta, lapsen oppimisesta ja tavoitteista puhutaan kyllä. Ei ne tapaamiset ole minua varten edes olemassa, vaan sitä lasta. Sama neuvolassa, lapsen kehitys: OK, kiitos ja näkemiin. Ei seillä tarvitse mistään muusta avautua. Ja muut virastot eivät kyllä muhun ole edes olleet yhteydessä lasten saannin jälkeen...

Vierailija
11/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiyspakkaus kelpaa?

Kaltaisesi ihmiset ovat suuri syy lisääntyvään pahoinvointiin.

Ei, tietvaan ämättömät omaan napaansa tuijottajat, jotka eivät ymmärrä syy-seuraussuhteita.

Vierailija
12/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yksityisyyttä pitää jakaa? Viranomaiset tietävät jo, kenen kanssa olen naimisissa eli ei ole tarvetta erikseen keskustella isyydestä. Osoitteeni ja koulutukseni ovat nekin viranomaisten tiedossa, työpaikkaa ei ole kysytty, on vain kysytty, olenko töissä. Neuvolassa voi kaikkiin kysymyksiin "ihan kivasti" tai "ei ole ollut ongelmia".

Vierailija
13/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, ja arvostan yksityisyyttäni erittäin paljon. Ikinä en ole kokenut että viranomaisten toiminta olisi ollut tungettelevaa tai liiallista. Neuvolat, päiväkodit ja koulut on käyty ystävällisessä hengessä puolin ja toisin. Onko perheesi olosuhteissa jotain, joka ei kestä ulkopuolisten tarkastelua?

Vierailija
14/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytä salaa komerossa jos apu ei kelpaa.

Vierailija
15/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolajärjestelmä toimii lapsen ja lapsen vanhempien hyväksi ja parhaaksi, ei sitä vastaan.

Vierailija
16/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä koet niin yksityiseksi ettet kykenisi siitä kertomaan neuvolassa?

Vierailija
17/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on tungetteleva. On audit-kyselyjä joissa vanhempien täytyy vastata hyvin henkilökohtasiin asioihin esim seksistä!

Vierailija
18/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän nuo tunteet, mutta uskon että tulet huomaamaan esimerkiksi neuvolan vähemmän ahdistavana asiana, samoin kuin päiväkodin opettajien ja hoitajien jne. Toki kyllähän nämä riippuu siitäkin millainen terveydenhoitaja ja millaisia ihmisiä päiväkodissa töissä. Tarkoitan vain, että usein näiden "vieraampien" tahojen kanssa saattaa tunteakin helpotusta siitä, että joku auttaa, kuuntelee ja ohjeistaakin tarvittaessa. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi neuvolan terveydenhoitajaa voi vaihtaa, mikäli kemiat ei kohtaa.

Mutta kyllä (nykysuomessa) tuossa on jotain perää, että omasta elämästä tulee "vapaata riistaa". Ei vain välttämättä siltä taholta mitä kuvittelet, vaan yllättäen saat joukon sukulaisia, ystäviä ja tuntemattomia jotka arvostelet mm. imetätkö/kuinka kauan imetät, käytätkö tuttia, nukutteko perhepedissä/pinnasängyssä, millaisia vaatteita käytät lapsilla, miten vauvasi/taaperosi/lapsesi käyttäytyy kylässä tai ravintolassa, miten reagoit lapsen uhmakiukkuun, vietkö päiväkotiin tarpeeksi aikaisin/liian aikaisin, oletko "liian kiinni" lapsessasi vai vietkö liian paljon hoitoo. Yllättäen huomaan joutuvasi miettimään, että miten naapuri käsittää sinun 2-vuotiaan uhmahuudot ja sinun vastaukset niihin, tai vaikkapa sitäkin, että puhuuko anoppi ympäri kyliä kuinka kauhea äiti olet kun annoit 8 kuukautta vanhan vauvan järsiä ruokapöydässä kurkunpalaa.

Vanhempana joutuu väkisinkin sietämään sen, että aina joku pitää sinua huonona. Ja silti lapsellesi on välttämätöntä että osaat pitää itseäsi ihan riittävän hyvänä. Että tsemppiä vaan, jos tälle tielle lähdet!

Vierailija
19/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärintuntija kirjoitti:

Missäpäin Porvoota asut? Itselläni on kolme lasta peruskoulussa ja kenenkään kohdalla ei ole tarvinnut omista peräpukamista keskustella opettajan kanssa.  Pikkusen jopa epäilen, että tuskin olisivat halunneet kuullakaan niistä. Lapsesta, lapsen oppimisesta ja tavoitteista puhutaan kyllä. Ei ne tapaamiset ole minua varten edes olemassa, vaan sitä lasta. Sama neuvolassa, lapsen kehitys: OK, kiitos ja näkemiin. Ei seillä tarvitse mistään muusta avautua. Ja muut virastot eivät kyllä muhun ole edes olleet yhteydessä lasten saannin jälkeen...

En asu Porvoossa ollenkaan.

Taito se on tuokin, että tahallaan käsittää väärin ja sen pohjalta rakentaa viestinsä sisällön. ;)

Lapsen oppimisesta toki kuuluu puhua.

Vierailija
20/48 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa vastaamasta seksi- yms. turhanpäiväisiin kyselyihin. Ei ne voi kaikista lasua tehdä.