Perheverotus Suomeen!
Haluaisin perheverotuksen Suomeen. Ajaako kukaan tätä asiaa?
Kommentit (71)
Hyvä pääministeri, demokratia ei toimi yhden ministerin käskyllä.
Perheverotuksesta hyötyy suurituloisempi ja kärsii pienituloisempi. Kun jo nyt perheissä on paljon kahta eri elintasoa, jatkossa se vain pahenisi. Koettakaas saada se itara suurituloisempi kompensoimaan teidän veronkorotuksenne...
Painajaismainen ajatus meidän perheen kohdalla. Itse opiskelen tällä hetkellä, töissä olen samalla osa-aikaisesti siten, että saan oman osani elämisen kuluista katettua. Miehellä niin suuret tulot, että tuolla kaavalla miehen veroprosentti ei juuri laskisi, mutta minun prosenttini moninkertaistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä tarvitset perheverotusta kun Suomessa on lapsilisä?
Nimenomaan lapsilisän tasapuolisella korotuksella rikkaille ja köyhille perusteltiin perheverotuksesta luopumista, joka olisi hyödyttänyt vain rikkaita. Entiseen aikaan enemmän ansaitseva puoliso sai vähennystä vähemmän ansaitsevasta.
Olisihan se kieltämättä mukava systeemi. Tienaan bruttona 13k e/kk luokkaa ja vaimoni on kouluttamaton, tekee tarjoilijana noin 2000e tiliä.
Hän ei pidä työstään, eikä häntä kiinnosta pätkän vertaa käydä siellä, sillä jokainen töissä vietetty tunti on pois lasten kanssa vietetystä ajasta. Minä joudun luonnollisesti myös tekemään enemmän töitä kuin joutuisin perheverotusjärjestelmässä.
Mikäli ero joskus jostain syystä koittaa, on minusta täysin oikeutettua, että vaimo ottaa puolet tienaamistani varoista, sekä mahdolliset elatusmaksut sen jälkeen. Antaisin tätä lukeville naisille sellaisen neuvon, että älkää perustako perhettä sellaisen munattoman miehen kanssa, joka ei vastaavaan järjestelyyn suostuisi.
Laajentaisin mielelläni avioerolainsäädäntöä jopa siten, että eroon ryhtynyt puolisko (esimerkiksi väkivalta- ja aviorikostapauksia lukuunottamatta) luovuttaa suuremmankin osan omaisuudestaan, kuin puolet.
Ydinperheiden verotusta tulee keventää.
Se olisi väärin meitä kohtaan joilla lapset kohta aikuisia ja on viety leskeneläkkeet ja kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Perheverotuksesta hyötyy suurituloisempi ja kärsii pienituloisempi. Kun jo nyt perheissä on paljon kahta eri elintasoa, jatkossa se vain pahenisi. Koettakaas saada se itara suurituloisempi kompensoimaan teidän veronkorotuksenne...
Så tänker röda som definierar hushåll enligt delade kylskåp. I normala länder är familjen normen och samhällets grundpelare. I de länderna är sambeskattning vanlig. Familjen ses som en helhet, vilken den är, och inte som en lösryckt samling medlemmar som individuellt svarar för sitt.
Olisi kyllä erinomainen uudistus, erityisesti niin, että voi valita jatkaako omalla verotuksella vai valitseeko perheveron. Meille sopisi hyvin, kun rahat ja omistukset on yhteisiä mutta mies tienaa kolminkertaisesti mun tuloihin verrattuna.
Olisi kyllä erinomainen uudistus, erityisesti niin, että voisi valita jatkaako omalla verotuksella vai valitseeko perheveron. Meille sopisi hyvin, kun rahat ja omistukset on yhteisiä mutta mies tienaa kolminkertaisesti mun tuloihin verrattuna.
Niin, sopii siis niille, jotka voivat sopia asioita ja sotkea yhteen raha-asiat. Kaikille ei sovi. Joku jo aikaisemmin esitti, että miksei voisi olla valinnaista eli ne ottakoon perhe verotuksen, jotka haluavat noin toimia.
Hieman saattaisi suuta mutristaa se, että pienituloisen veroprosentti nousee ja suurempituloisen laskee, jos kuitenkin "omat tilit" ja "omat rahat."
Ei välttämättä niin hyvä tilanne, missä tulot ovat enemmän toisen lompakossa kun yhteisessä, jos yhteisverotus, joka perustuu kuitenkin yhteiskäyttöön.