Kuvaaminen julkisella paikalla
Minua ja lastani on useasti valokuvattu, kun olemme leikkipuistossa tai esim. pulkkamäessä. Mitä tästä pitäisi ajatella? Henkilöitä on muutama. Itselle tulee mieleen, että pedofiili on asialla. Mitä muuta syytä jollakin on kuvata äitiä lapsen kanssa. Missä menee rikoksen raja? Netissä tai suljetussa ryhmässä julkaiseminen?
Kommentit (49)
Mistä tiedät, että esim siellä jäällä se nainen kuvas teitä eikä ottanu selfietä?
Saa kuvata julkisella paikalla lupaa, ja saa julkaista ilman lupaa.
Rangaistavaa vasta jos kuvaan liittää jotain loukkaavaa, esim tekstin jossa haukkuu tms.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että esim siellä jäällä se nainen kuvas teitä eikä ottanu selfietä?
Kun se lähti seuraamaan meitä rannalta ja piti kännykkää kuvausasennossa. Rupesin hidastamaan ja lopulta pysähdyin ja odotin, että menee meidän ohi. Oli jotenkin harmistuneen oloinen, kun vain tuijotin sitä.
Ja sitten sama nainen tuli ”sattumalta” noin kuukausi sitten iltahämärällä puistoon, jossa oltiin pulkkamäessä. Siis sellainen puisto, johon ei nyt niin vain tulla iltakävelylle. Me oltiin ylhäällä mäessä ja nainen pysähtyi alas. Ei voinut kuvata edes maisemia, kun oli aika hämärää. Ei muuten saanut edes kuvaa, kun oli niin pimeää.
Samalla pulkkamäkireissulla myös yksi toinen mies käveli kauempana meistä ja meni aina puun taa piiloon välillä kännykkänsä kanssa. Näytti vähän hassulta, kun poukkoili siellä ja meni ristiin rastiin. Se oli outo, huumeissa ja / tai jotain.
Sitten oli myös yksi laiha pyöräilijä, joka pysähtyi rullaamaan pulkkamäen vieressä olevaa jäistä mäkeä edestakaisin ja selkeästi tiiraili meitä. Sekin oli tuttu tyyppi pitkän ajan päästä ja ainakin kerran pysähtyi katsomaan meitä, kun oltiin lapsen kanssa kävelyllä, kun lapsi pienempi.
Siis toi nainen, puuntakana hiippailija ja pyöräilijä. Tää oli nyt vaan yksi esimerkki. Voihan olla, että ovat tulleet ottamaan selfieitä pimeään metsikköön.
Minä kuvaan usein tuntemattomia ihmisiä. Joskus näen jotain niin hauskaa, että laitan sen kaveriryhmään. Joskus jollakulla voi olla esim. sama takki ja pipo kuin jollain tutullani ja lähetän kuvan hänelle. Joskus otan selfieitä ja se tosiaan näyttää monesti kun kuvaisin eteenpäin. Kaksoisolentoja on kans hauska bongailla.
Oon miettinyt sitäkin, että avaisin insta-tulin, niin ei tarvitsisi juosta perässä, vaan voisi suoraan kommentoida mun tekemisiä. Olis varmaan vähän reilumpaa?
Jos jollakin on jotain asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites noi vlogit, kun vloggaajat kuvaavat videoitaan Youtubeen julkisilla paikoilla ja usein taustalla näkyy tunnistettavasti muita ihmisiä, jotka eivät mitenkään liity asiaan vaan sattuvat vain olemaan samassa paikassa samaan aikaan?
Tuttavilla kävi sattumien sattuma: nainen näki yhden julkisella paikalla kuvatun tubevideon taustalla miehen auton paikassa, jossa sen ei pitäisi olla, ja selvittelyn jälkeen mies jäi kiinni pettämusestä. 😂 Miehellä oli ollut suhde tuttavaan, ja oli luvannut lopettaa sen ja olla olematta missään tekemisissä tähän naiseen. Miehen piti olla ihan muualla työreissussa, mutta auto olikin kotikaupungissa parkissa lähellä ravintolaa, jossa olivat sutturan kanssa syömässä
Ota nyt siitä kuvaajasta edes kuva ja näytä tutuille, että edes joku tietää, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuvaan usein tuntemattomia ihmisiä. Joskus näen jotain niin hauskaa, että laitan sen kaveriryhmään. Joskus jollakulla voi olla esim. sama takki ja pipo kuin jollain tutullani ja lähetän kuvan hänelle. Joskus otan selfieitä ja se tosiaan näyttää monesti kun kuvaisin eteenpäin. Kaksoisolentoja on kans hauska bongailla.
Ok, voihan toikin olla. Olen myös valokuvaaja itse ja voin väittää, että aika nopeasti erotan ruumiinkielestä, kuvaako ihminen itseään vai muita.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt siitä kuvaajasta edes kuva ja näytä tutuille, että edes joku tietää, jos jotain sattuu.
Seuraavaksi otankin. Eikö aikuisten ihmisten pitäisi tajuta itsekin, missä menee raja.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko noi sellaisia kuvia, että nauratte niitä sitten yhdesssä? Jos jollakulla on hassut roikkuvat housut tai joku pyllistää hiekkalaatikolla , niin voi ottaa perseestä kuvan?
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso muuten kyllä taitaa ottaa useimmiten valokuvatessaan selfieitä tai ainakin niitä snäppejä jotka laitetaan jotta viesti saadaan matkaan ja jotka katoavat saman tein.
Ok, voihan toikin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi otankin. Eikö aikuisten ihmisten pitäisi tajuta itsekin, missä menee raja.
Mutta kun ei se raja mene siellä, missä sinä luulet sen menevän, etkä koskaan voi olettaa, että joku vieras ihminen ajattelee asioista täsmälleen niin kuin sinä ajattelet.
Joku kuvaa etäältä yleisluontoista ihmistä kävelemässä puistossa ilman että sinua siitä edes tunnistaa. Joku toinen voi osoittaa kameran sinun suuntaasi mutta zoomatakin sen niin, että kuvaa ylläsi lentävää lintua. Joku kolmas ottaa sinusta kuvan, koska tykkää viihdyttää itseään katselemalla sattumanvaraisen naisen peppua. Neljäs kuvaa maisemaa eikä tule edes ajatelleeksi, että siinä oli ihminenkin. Viides testaa uuden puhelimen kameraominaisuuksia eri valaistusolosuhteissa. Kuudes kallistaa puhelimensa asentoon, joka sinusta on ”kuvaamisasento”, koska ei heijastusten vuoksi erota mitään näytöltä, kun puhelin on sinun mielestäsi ”normaalissa” asennossa.
Mikään näistä teoista ei ole rikos, eikä ylitä mitään ”kaikkien tuntemaa rajaa”. Kamera on vain mekaaninen silmä, etkä voi kieltää ihmistä kuvaamasta julkisella paikalla sen enempää kuin voit kieltää ihmistä katsomasta sinua julkisella paikalla. Vaikka hän sitten katselisi takkiasi/pulkkaasi/persettäsi.
Some on mädättänyt ihmisten aivot kuvittelemaan, että kaikki kuvat on tarkoitus julkaista. Tosiasiassa useimmat kuvaavat luultavasti omaksi huvikseen ilman aikomustakaan julkaista kuviaan. Vaikkapa harjoitellakseen valokuvaamista tai ihan vain omaksi viihteekseen.
Kuvaaminen kuuluu Suomessa perustuslain takaamaan ilmaisunvapauteen. Ellet pidä siitä, ole hyvä ja muuta maahan, jossa kuvaamista rajoitetaan, vaikkapa Kiinaan tai kumpaan tahansa Koreaan.
Joku taas kiimaisena suunnittelee oikeuksien rajoittamista
kyllä ne ihan omaa naamaansa kuvaavat jatkuvasti.
Kannattaa pysyä kotona jos ei halua muiden näkevän. Julkisella paikalla sinua saa katsella ja pääsääntöisesti ottaa kuvia vapaasti. Kuvien julkaisuun liittyy omat rajoituksensa. Käytännössä jos julkisella paikalla otat kännykällä kuvan oman käyttöösi niin sitä ei mikään laki rajoita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kotona jos ei halua muiden näkevän. Julkisella paikalla sinua saa katsella ja pääsääntöisesti ottaa kuvia vapaasti. Kuvien julkaisuun liittyy omat rajoituksensa. Käytännössä jos julkisella paikalla otat kännykällä kuvan oman käyttöösi niin sitä ei mikään laki rajoita.
Täsmälleen näin. Ei auta, vaikka palstan lukijat miten alapeukuttaisivat: laki on laki. Jos alapeukuttajat eivät tästä pidä, heitä ei voi pitää lainkuuliaisina kansalaisina.
Jos sinua ahdistaa, että sinua valokuvataan julkisella paikalla, älä mene julkiselle paikalle.
Heitänpä neurootikoille vielä yhden ahdistuksen aiheen lisää näin kesän lähestyessä: Kenellä tahansa on oikeus kuvata sinua jopa silloin, kun makaat rannalla/puistossa puolialasti bikineissä, eikä mitään lakia silloin rikota.
Jos sinua kuvataan samassa tilanteessa kotipihallasi tai omalla parvekkeellasi, SILLOIN lakia rikotaan. Kotonasi sinulla on yksityisyydensuoja, jota kenelläkään EI OLE oikeus rikkoa. Mutta maailmaa sinä et omista. Et vaikka kuinka haluaisit.
Joku kuvasi minua luvatta julkisella paikalla. Voinko kieltää kuvan julkaisemisen?
.
Et voi. Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja kuvan saa myös julkaista, jos siinä ei ole mitään loukkaavaa eikä sitä julkaista loukkaavassa yhteydessä
.
https://yle.fi/uutiset/3-9457278
Julkisia paikkoja ovat mm. uimarannat, puistot, torit, leikkipuistot ja pulkkamäet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voihan toikin olla. Olen myös valokuvaaja itse ja voin väittää, että aika nopeasti erotan ruumiinkielestä, kuvaako ihminen itseään vai muita.
Yleensä aina ihmiset luulee että kuvaan niitä kun otan selfietä.
En yleensä edes noteeraa yleisöä.
Kännyköissä ei ole kunnon zoomia joten kaukana olevat eivät edes erotu.
Kaksi kertaa olen spotannut asiattoman kuvaajan leikkikentällä (=asiaton on se, jolla ei ole lapsia mukanaan).
Toinen pakkasi samoin tein kamansa kun lähestyin uteliaan näköisenä ja paineli menemään.
Toinen oli mielenkiintoisempi tapaus. Tämä istui liukumäkeä vastapäätä penkillä ja "surffasi" PADillaan, mutta kun menin kaverin taakse, auki oli kamerasovellus. Minut huomattuaan siirtyi puiston kulmaan muutaman keskenään leikkivän lapsen luo sen oloisena, että näitähän mä täällä olin hoitamassa. Heidän oikea isänsä saapui paikalle melkein heti ukkelin huomattuaan ja sanoin tälle, että "tämä kaveri kuvaa täällä". Siinä vaiheessa hiippari poistui joutuin paikalta.
Toinen tapaus oli Helsingissä ja toinen täällä maakunnassa.
Miksi et ota kuvaa kuvaajista?
Ja oletteko yhtä hysteerisiä vaikka Pariisissa Riemukaaren alla, siellähän turistit kuvaavat toisiaan eikä kukaan kysele, että saako siihen luvan.