Kerro mikä aterioissani mättää,
kun en laihdu.
Aamupala: Kaurapuuroa n. 2dl, banaaniviipaleita,kahvia kauramaidolla ja 1dl appelsiinimehua
Lounas: n. 2dl perunamuussia, 4 kalapuikkoa, rkl tartarkastiketta ja salaattia. (olen ope ja tuo lounas kouluruokaa tänään)
Välipala: kahvi rasvattomalla maidolla
Päivällinen: Kasvisosekeitto, kaksi palaa ruisleipää päällä 2 viip. kalkkunaa ja kurkkua
Iltapala: kaksi palaa kauraleipää, kaksi viipaletta oltermannia(tavallista) ja vettä
Aamu-ja iltapala aina lähes sama. Välipalalla yleensä hedelmä ja kahvi. Lounas arkisin kouluruokaa(normi annos) Päivällinen joku kevyt(keitto, salaatti)
Mikä tässä mättää? Olen siis yrittänyt saada hieman painoa alemmas mutta ei onnistu. Viikonloputkin menen aika samalla aterioilla. En syö sipsejä, karkkeja, siideriä, pizzaa tms. Liikuntaa(kuntosali) harrastan 2krt./vko ja askelia tulee joka päivä yli 10000.
Ikää 51v,nainen. Kiitos!
Kommentit (30)
Tuosta listasta ;Aamupalalla mehu pois tilalle esim. muna. Lounaalla vähemmän muusia ja enemmän salaattia/kalapuikko lisää. Välipalalla kahvi+ pieni kourallinen manteleita. Kasviskeiton kanssa yksi leipä kahdella kalkkunalla.Iltapala hedelmä/pähkinät. Esim näin.Toki riippuu paljonko liikut ja kulutat.
Ootko kokeillut syöttää Finelin ruokapäiväkirjaan näitä vaikka parilta viikolta, ja katsoa tuomiota? Hanki elintarvikevaaka ja punnitse kaikki minkä voit. Silmämääräiset tilavuusarviot ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
SYÖ vähemmän, LIIKU enemmän. Näin yksinkertaisen neuvon ymmärtää nainenkin.
Entäs putkiaivoinen mies?!
Arvioit määrät pienemmiksi kuin ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
kun en laihdu.
Aamupala: Kaurapuuroa n. 2dl, banaaniviipaleita,kahvia kauramaidolla ja 1dl appelsiinimehua
Lounas: n. 2dl perunamuussia, 4 kalapuikkoa, rkl tartarkastiketta ja salaattia. (olen ope ja tuo lounas kouluruokaa tänään)
Päivällinen: Kasvisosekeitto, kaksi palaa ruisleipää päällä 2 viip. kalkkunaa ja kurkkua
Iltapala: kaksi palaa kauraleipää, kaksi viipaletta oltermannia(tavallista) ja vettäAamu-ja iltapala aina lähes sama. Välipalalla yleensä hedelmä ja kahvi. Lounas arkisin kouluruokaa(normi annos) Päivällinen joku kevyt(keitto, salaatti)
Mikä tässä mättää? Olen siis yrittänyt saada hieman painoa alemmas mutta ei onnistu. Viikonloputkin menen aika samalla aterioilla. En syö sipsejä, karkkeja, siideriä, pizzaa tms. Liikuntaa(kuntosali) harrastan 2krt./vko ja askelia tulee joka päivä yli 10000.
Ikää 51v,nainen. Kiitos!
Riippuu leipien koosta tietenkin, mutta pelkästään leivästä sulle tulee n.300kcal/pvä, siihen kalkkunasiivut n.30kcal ja oltermanni 80ckal on yhteensä 400kcal. Käytätkö lisäksi vielä levitettä? Et maininnut sitä.
Olet jo sen ikäinen että päivittäinen kaloritarpeesi on laskenut huomattavasti siitä kun olit esim.30v. Ruokarytmisi kuulostaa pääosin hyvältä, mutta jos et saa toivomaasi tulosta, suosittelisin itse siirtymään pois rasvattomista maidoista, koska kunnon maito vie nälkää ja ravitsee ihan eri tavalla kuin rasvaton litku. Mulle samoilla liikuntamäärillä ja 25v nuorempana tuollainen ruokavalio ja -rytmi pitää mun painoni siinä mitä se on (165cm/56kg) ja niin olettaisin sinullakin, jos ei huomattavaa ylipainoa ole (noilla liikuntamäärillä ei varmaan ole?).
Viikonloppusyömiset tarkempaan syyniin vaan, luulen.
Mäkin sanoisin, että syöt liian vähän. Lounaan ja illallisen väliin jotain muutakin kuin kahvi. Itse ehkä söisin illallisella vähän tuhdimmin ja jättäisin iltapalan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun en laihdu.
Iltapala: kaksi palaa kauraleipää, kaksi viipaletta oltermannia(tavallista) ja vettäAamu-ja iltapala aina lähes sama. Välipalalla yleensä hedelmä ja kahvi. Lounas arkisin kouluruokaa(normi annos) Päivällinen joku kevyt(keitto, salaatti)
Ikää 51v,nainen. Kiitos!Riippuu leipien koosta tietenkin, mutta pelkästään leivästä sulle tulee n.300kcal/pvä, siihen kalkkunasiivut n.30kcal ja oltermanni 80ckal on yhteensä 400kcal. Käytätkö lisäksi vielä levitettä? Et maininnut sitä.
Olet jo sen ikäinen että päivittäinen kaloritarpeesi on laskenut huomattavasti siitä kun olit esim.30v. Ruokarytmisi kuulostaa pääosin hyvältä, mutta jos et saa toivomaasi tulosta, suosittelisin itse siirtymään pois rasvattomista maidoista, koska kunnon maito vie nälkää ja ravitsee ihan eri tavalla kuin rasvaton litku. Mulle samoilla liikuntamäärillä ja 25v nuorempana tuollainen ruokavalio ja -rytmi pitää mun painoni siinä mitä se on (165cm/56kg) ja niin olettaisin sinullakin, jos ei huomattavaa ylipainoa ole (noilla liikuntamäärillä ei varmaan ole?).
Viikonloppusyömiset tarkempaan syyniin vaan, luulen.
Jäi tuolta välistä se, että sen päivittäisen välipalan esim. voi tiputtaa pois jos vetää kunnon maitoa ja jaksaa silti tai muuten hioa annoskokoa. Eihän tossa sinun ruokavaliossa nimittäin mitään vikaa ole. Vaikka joka-aamuinen mehunjuonti on turhaa ja hampaille pahasta, mutta kyllä elämä saa vähän maistuakin :)
Lisää proteiinia ja kasviksia ja vähennä hieman leivän määrää, 1 pala kerrallaan riittää.
Aamupalalle puuron päälle raejuustoa, tai sitten syöt 1-2 kananmunaa tai vaikka leikkelettä. Kokeile vaihtaa banaani vaikka omenaan, on vähemmän hiilaria. Mehu pois.
Välipalalle myös jotain proteiinia, esim. rahkaa, raejuustoa, leikkelettä, kananmuna, kourallinen pähkinöitä...
Päivälliselle proteiinia, sosekeiton kanssa esim. raejuustoa tai paistettua härkistä, kanaa tms. tai leivän päälle pari kananmunaa. Vain yksi leipä.
Iltapalalle myös vain yksi leipä, toisen leivän vaihdat johonkin proteiinipitoiseen. Lisäksi hedelmiä, marjoja tai vihanneksia. Esimerkiksi kauraleipä paistetulla kananmunalla ja tomaatilla, tai rahka marjoilla ja leipä.
Kokeilepa tällaista muutosta ja katso, mitä tapahtuu.
Palasin lukemaan vastuksianne ja täytyy sanoa, että tuhannet kiitokset kaikille vastaajille. Aion heti napata tuolta teidän vinkkejänne: mehu pois aamusta ja vaihdan banaanin vaikka raejuustoon, leivän vähentäminen ja marjojen ja kasvisten lisääminen. Yritän miettiä tota välipalaa myös. Olen tarkoituksella yrittänyt jaksaa pelkällä kahvilla (välillä myös hedelmä) mutta se on vissiinkin virhe? Eli siinäkin mun pitäis miettiä joku hyvä vaihtoehto. Kiitos myös positiivisesta palautteesta, että mun ruokarytmi ois aika kohdillaan.
Joku kysyi ylipainosta. Oon 168cm pitkä ja painan 68kg. Eli ei ylipainoa mutta tarkkana saa olla, sillä olen saanut n. 1kg/vuosi lisää viimeisen 5 vuoden aikana. Haluaisin 4-5kg pois, sillä silloin tuntisin oloni paremmaksi.
Liian vähän proteiinia. Kokeile aamupalaksi vaikka sieni- tai kasvismunakasta. Jätä pääaterialta leivät pois. Iltapalaksi vähärasvaista jogurttia tai rahkaa plus marjoja.
Liikkuminen ei juurikaan laihduta, ellet sitten liiku tuntitolkulla päivässä, mikä on työssäkäyvälle melkoinen mahdottomuus. Mieluummin jätä 500 kcal munkki syömättä kuin lähde 3 h juoksulenkille polttamaan sitä.
Kuinka voit syödä noin paljon ? Mknä en syö viikossakaan tuollaista määrää ja en laihduta.
Siis ihan hirveän vähän proteiinia. Ihme kitudieetti ellei leivän aika suurta määrää lasketa.
En käsitä näitä kommentteja " syöt liian vähän, siksi et laihdu ". Mitä anorektikot sitten tekevät? Syövät paljon laihtuakseen?
Itse syömishäiriöisenä olen todella laiha ja tiedän, etten syö tarpeeksi.
Tässäpä toisen viisikymppisen neuvo, joka varmasti toimii: ala vegaaniksi. Mä oon tullut siihen johtopäätökseen, että elimistö ei vaan tykkää eläinproteiinista, se lihottaa. Mulla tippu paino 5 kg alle 3kk:ssa ilman mitään muita elämäntapamuutoksia. Edelleen paino on laskusuunnassa, vauhti on vähän hidastunut, kovin paljon ei tarvikaan enää tippua. Olen 170 cm ja painan nyt 66 kg, toivon, että pari kiloa vielä lähtee. En todellakaan kaipaa esim. maitoa, ällöttävä ajatuskin. Vegaanina teet myös palveluksen ympäristölle ja eläimille ja näytät oppilaillekin hyvää esimerkkiä.
Mun ruokapäivä:
aamupala: kaurapuuroa + soijamaitoa + mustikoita, smoothie, jossa banaania, avokadoa, mansikoita, tyrnejä, kauramaitoa, seesaminsiemeniä
lounas: Linssi-tomaatti-paprikakeittoa (uunipaahdettuja paprikoita, tuoreita tomaatteja, pun. linssejä, kauramaitoa ja -kermaa), täysjyväsämpylä (itseleivottu) + jonkinlaista hernehummusta, salaattilautanen (vihreä salaatti, kurkku, mung-idut, hapankaali, mantelirouhe)
välipala: teetä ja 2 kauranäkkäriä + avokadoa, tomaattia, punasipulia, omena
päivällinen: kidneypapu-kasvispihvejä 3 kpl, kauramaitoon tehtyä perunamuusia, höyrytettyä parsakaalta, porkkanaraastetta ja tomaattia
iltapala: täysjyväsämpylä + hernehummusta, kaakaota soijamaitoon (makeutuksena tippa agavesiirappia), banaani
Kävelen työmatkat 2 x 3 km, kerran viikossa salitreeni, kerran viikossa ohjattu jooga, kotijoogaa 2-3 kertaa viikossa, 1-2 kotijumppaa viikossa, joskus käyn uimassa, hiihtämässä, pyöräilemässä, metsähölkällä.
Vierailija kirjoitti:
kun en laihdu.
Ikää 51v,nainen. Kiitos!
Syö proteiinipitoinen aamiainen. Esim munakas. 2 paistettua kanamunaa (noin 400 kcal)
Tuossa on muutenkin niin paljon hiilareita, että se vaan ruokkii nälkääsi. Itse söisin illalla ennemmin jotain hiilaripitoista niin nukahtaa helpommin. Esim riisiä ja kanaa/kalaa.
Vaihda leivät vaikka hapankorppuihin tai johonkin kuitupitoiseen näkkäriin, niiden päälle juustoa, leikkelettä, tomaattia.
Juo vettä vähintään litra päivässä, mielummin 2.
Missä ovat hyvät rasvat? Kasviksia voisi olla reilusti enemmän. Samoin proteiinia. Muista myös marjat. Kokeile ihmeessä Finelin laskuria, sieltä näkee hyvin ravintoaineet.
Liikaa hiilareita, liian vähän proteiinia ja ehkä rasvaakin liian vähän. Myös kasviksia liian vähän. Koetapa syödä kasviksia (muuta kuin hedelmiä) vähintään puoli kiloa päivässä.
Aamulla puuroon rasvaa tai sitten lisäksi pähkinöitä, banaanin ja mehun sijaan mustikoita, ja vielä keitetty muna.
Kalapuikko nyt ei ole järin hyvää ruokaa, kalaa siinä on kovin vähän, mutta ymmärrän jos muksujen kanssa sitä pitää syödä. Vedä sitä salaattia ja tartarkastiketta oikein kunnolla, muusin voit jättää vähemmälle.
Ilta (sekä illallinen että iltapala) on kovin leipäpainotteinen. Leivän ja leikkeleen sijaan söisin lisäkkeenä vaikka hummusta, tai säilöttyä kalaa. Illalla turkkilaista jogurttia, ehkä marjoja.
Hyvä, että ap sait jo mieluisia vinkkejä. Kai sisäistit kasvisten lisäämisen lisäksi myös proteiinin lisäämisen tarpeen? Ei käynyt kommentistasi ihan ilmi.
Hyvä nyrkkisääntö on ajatella, että jokaisella aterialla pitää olla kourallinen (katso omaa kättä) proteiinia, kourallinen hiilaria ja kaksi kourallista kasviksia, sekä peukalonpään verran rasvaa.
Toki tässä on poikkeuksia, yksi omena on kaiketi kourallinen, muttei niitä tarvitse kahta syödä välipalalla. Salaattia tai kasviksia sen sijaan kaksi kourallista. Ja kourallinen jauhelihaa ei ole verrannollinen kouralliseen rahkaa, sitä tarvitsee purkin kerrallaan, jauhelihaa kourallinen. Yksi leipä vastannee kourallista vaikka pastas, joten aterialla otat jomman kumman, et molempia. Mielummin vaikka kolme kourallista sitten salaattia, jos haluat ison annoksen.
Näillä pääsee pitkälle ilman kalorien laskemista ja ruoan punnitsemista, mutta syö monipuolisesti. Äläkä vain jätä hiilareita pois, vähennä vain määrää. Salitreenin tai muun raskaan liikunnan päälle voi syödä extrahiilaria, vaikka pari kourallista pastaa ruoalla tai banaanin treenin jälkeen.
SYÖ vähemmän, LIIKU enemmän. Näin yksinkertaisen neuvon ymmärtää nainenkin.