Pois raskaasta, suorittavasta vuorotyöstä aikuisena, mitä hakea opiskelemaan nyt keväällä?
Työni on raskasta ja tylsää, työajat myös aivan hanurista. En enää päälle kolmekymppisenä jaksa elää näin epäsäännöllisesti.
Haaveena päivätyö viikonloppuvapailla, ei tarvitse olla pelkkää toimistossa istumista, mutta ei mitään fyysistä, suorittavaa ja rutiininomaista en jaksa enää tehdä.
Haluan siis toisin sanoen pois perinteisistä duunaritöistä. Työn pitäisi myös lähtökohtaisesti olla päivätyöluonteista, ei sellaista, että "alalla tarjolla jonkin verran myös päivätyötä". Oon niin kyllästynyt olemaan illat ja viikonloput töissä, öistä puhumattakaan.
Ehdotuksia, kokemuksia, vinkkejä? Ammattikoulutuksia tosin ei kannata ehdottaa, korkeakoulu suunnitelmissa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Entäs taloushallinnon tradenomi? Taloushallinnossa näyttää olevan hyvin töitä ja työ on päivätyötä+viikonloput vapaat. Olen myös itse juuri valmistunut tradenomiksi ja harmittelen hieman sitä, etten suuntautunut taloushallintoon, sillä muiden kuin it-tradenomien ja taloushallinnon tradenomien työllisyystilanne vaikuttaa tällä hetkellä aika huonolta..
Joo, tradenomi on yksi hyvin mahdollinen vaihtoehto. Monet toki pelottelevat juuri tuolla tradenomien työttömyydellä. Mutta eikös tradenomi voi tehdä vaikka mitä? Toki taloushallinto on spesifiä osaamista juuri siihen taloushallintoon, mutta muut tradenomit.
Mikä sinun suuntautumisesi on? Miltä työtilanne näyttää? Ei tuo it-tradenomikaan olisi huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs taloushallinnon tradenomi? Taloushallinnossa näyttää olevan hyvin töitä ja työ on päivätyötä+viikonloput vapaat. Olen myös itse juuri valmistunut tradenomiksi ja harmittelen hieman sitä, etten suuntautunut taloushallintoon, sillä muiden kuin it-tradenomien ja taloushallinnon tradenomien työllisyystilanne vaikuttaa tällä hetkellä aika huonolta..
Joo, tradenomi on yksi hyvin mahdollinen vaihtoehto. Monet toki pelottelevat juuri tuolla tradenomien työttömyydellä. Mutta eikös tradenomi voi tehdä vaikka mitä? Toki taloushallinto on spesifiä osaamista juuri siihen taloushallintoon, mutta muut tradenomit.
Mikä sinun suuntautumisesi on? Miltä työtilanne näyttää? Ei tuo it-tradenomikaan olisi huono.
Ap
Olen johdon assistenttityön ja kielten tradenomi, suuntautunut kieliin ja kulttuureihin. Kielitaito on työmarkkinoilla toki plussaa, mutta vastavalmistuneena ilman paljoakaan oman alan työkokemusta tilanne näyttää melko huonolta. Olin itse toki oman alan harjoittelussa, mutta työpaikka menee usein sellaiselle, jolla on suhteita tai jo monen vuoden kokemus.
Tradenomi voi kyllä käytännössä tehdä vaikka mitä, sillä kyseessä on melko laaja koulutus, joka ei sinänsä suoraan valmista mihinkään ammattiin, mutta ilman tarkkaa suuntautumista johonkin tiettyyn osaamisalueeseen on työllistyminen vaikeaa. Tradenomeja koulutetaan nykyään liikaa ja täytyisi pystyä erottumaan jollakin.
Miten olisi joku AMK-insinööriala, jos matikka sujuu? Esim. rakennus- ja maanmittausinsinöörit työllistyvät hyvin ja työ on yleensä päivätyötä, eikä itse työssä välttämättä tarvitse laskea. Lähes kaikilla naisvaltaisilla aloilla täytyy olla läheisesti ihmisten kanssa tekemisissä, muuten suosittelisin vaikka fysioterapeutin tai jo mainittua farmaseutin/proviisorin koulutusta.