Otatko hammaslääkärissä aina puudutuksen vai haluatko hampaasi paikattavan ilman puudutusta?
Mä oon itse niin kipuherkkä että mun on pakko ottaa joka kerta puudutus. En kestä sitä kipua, kun hammasta porataan sieltä syvältä. Sen olen joskus kokenut ja sen kivun muistan vieläkin. *puistatus*.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan puudutuksen. (Mutta synnytyksessä en halunnut epiduraalia.)
Eihän tässä kukaan mistään synnytyksistä puhunut. Pitääkö se 'supersynnyttäjä' aina ottaa esiin, oli puhe mistä tahansa. Jessus!
Mikä ihmeen "supersynnyttäjä"? Ei ollut kyllä tarkoitus loukata sua tai ketään muutakaan.
En ole koskaan ottanut puudutusta, koska pelkään sitä neulan tökkäämistä ikeneen aivan pirusti. Joten mieluummin kärvistelen porauskipua pitempään kuin sitä puudutteen laittoa. Joo tiedän itsekin, että ihan järjetöntä.
Kuten joku sanoi, poran ääni on kamala. Sitä minun on tosi vaikea kestää.
Otan aina. Ja rauhoittavan ennen hammaslääkärikäyntiä. Kaksi juurihoitoa tehty kevytnukutuksessa.
Traumat lapsuuden oikomishoidoista. Kivulla ei ollut mitään väliä. Inhottavia muistoja.
En ota ikinä puudutusta. Kerran hammaslääkäri on sen laittanut, kun ei suostunut poistamaan viisaudenhammasta ilman puudutetta. Mielestäni puudutuksen jälkeinen tila on paljon pahempi kuin pienen hetken poraus. Onneksi hampaissani ei ole ollut suuria reikiä ja juurihoitoa en ole koskaan tarvinnut.
Aina puudutus!!! En ymmärrä miten joku kestää ilman. Se vihlominen on mielestäni pahempaa kuin synnytyskipu.
Vierailija kirjoitti:
En ota puudutusta. Pienet vihlaisut tietysti tuntuu ikävältä mutta puudutuspiikki vielä inhottavammalta!
Mulla ei oo koskaan tuntunut se puudutuspiikki miltään. Pieni nipistys enintään. Viime kerralla en edes huomannut kun puudutus laitettiin. Mä kyllä kestän sen sekunnin nipistyksen mielummin kuin ne kauheat vihlaisut jotka tulee hampaan poraamisesta. Ap
En ota puudutusta. En ole erityisen kipuherkkä ihminen, tai sanotaanko että kipukroonikkona (fibromyalgia, polven nivelrikko) olen niin tottunut fyysiseen kipuun että en sitä mitenkään pelkää. Synnyttäessäkään en ole käyttänyt mitään lääkkeellistä kivunlievitystä. Pelkään lääketieteellisiä toimenpiteitä kuten puudutuksia enemmän kuin kipua.
Vierailija kirjoitti:
En ota puudutusta. En ole erityisen kipuherkkä ihminen, tai sanotaanko että kipukroonikkona (fibromyalgia, polven nivelrikko) olen niin tottunut fyysiseen kipuun että en sitä mitenkään pelkää. Synnyttäessäkään en ole käyttänyt mitään lääkkeellistä kivunlievitystä. Pelkään lääketieteellisiä toimenpiteitä kuten puudutuksia enemmän kuin kipua.
Mikä niissä pelottaa? Helpottaisi ja nopeuttaisi itse sitä työtä. Ap
Lapsena ja nuorena en tiennyt että voi puuduttaa ja sitten kun tiesin niin päätin jonkun aikaa leikkiä sankaria että kestän kivun ns. suomalaisella sisulla. Siis ihan itse ajattelin tämän tyyppisellä mentaliteetilla. Vanhemmiten tulin mukavuudenhaluiseksi ja aloin ottamaan tarvittaessa puudutuksen, koska noista nuoruuden kivuista oli kuitenkin jäänyt jonkinlainen trauma sittenkin. Silloin olin suurinpiirtein paniikin partaalla aina kun sain ajan hammaslääkäriin, mutta ei enää.
Minkälainen mt-ongelmainen erikoisherkkä ottaa puudutuksen paikkaamiseen :))))
Mä otan kyllä aina puudutuksen, kerran se ei jostain syystä toiminut ja kipu oli ihan järkyttävää.
Lapsena 80- ja 90-luvulla tosin ei mitään puudutuksia ikinä ollut tarjolla (mahtoi olla niin vanhanaikainen hammaslääkäri), ja silloin se piti vaan kestää.
Mitenköhän entisaikaan on kestetty sitä hampaiden repimistä suusta ilman puudutusta? Jos on vielä ollut monta huonoa hammasta suussa, mitkä on pitänyt poistaa.
Silloin vielä kun hampaita ei paikattu vaan poistettiin suoraan suusta. Hyih! 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä pelottaa? Helpottaisi ja nopeuttaisi itse sitä työtä. Ap
Täh? Miten niin? Kyllä normaali ihminen kestää hampaan poraamisen ilman puudutuksia ja minä ainakin osaan olla ihan rentona siinä tuolissa. Hammaslääkärit ovat asiaa aina naureskelleetkin sitä, kuinka rento olenkin. Käyn hyvällä yksityisellä ja en ota puudutusta.
Otan aina puudutuksen. Mulla tosin on fiksattu hammasvälikariesta, jolloin ne hampaat pitää kiskoa erilleen ennen poraamista ja paikkausta. Astetta veemäisempi toimenpide kuin purupinnan karieksen hoito.
En koe olevani mt-ongelmainen erikoisherkkä (viitaten viestiin nro 33). Synnytin myös puudutusten kera. Ei kiinnosta "ennenkin on synnytetty ilman puudutuksia"-marttyyripuheet. Sama juttu hammaslääkärissä.
Hyvin on puudutus toiminut joka kerralla.
Eihän tässä kukaan mistään synnytyksistä puhunut. Pitääkö se 'supersynnyttäjä' aina ottaa esiin, oli puhe mistä tahansa. Jessus!