Kelan pääjohtaja lyö tiskiin kovan luvun aktiivimallista: Toimeentulotuesta tullut monille elämäntapa – "Sitten kun tulee tällainen väliintulo, he säikähtävät"
–Ennen Kelan tuet olivat aika selkeitä. Asiakas sairastui, sai tukea ja tuli terveeksi. Ei ollut tällaisia mielenterveyden diagnooseja, jotka jatkuvat ja jatkuvat.
Juuri näin, järjestelmä suunniteltiin tilapäiseen apuun, ei niin että nämä mussukat elävät koko elämän tuilla.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/kelan-paajohtaja-lyo-tiskiin-kovan-luv…
Kommentit (238)
Kiva kuunnella tuollaista syyllistämistä kroonisesti masentuneena.
Mulle ei ole tarjottu mitään muuta apua kuin psykiatrin vastaanottoja ja lääkkeitä, lääkkeitä ja vain lisää lääkkeitä. Luullaan, että pää on mennyt kemiallisesti sekaisin ja kunhan oikea lääke vain löytyy niin paranen. Mutta ei ne vuosien lapsuustraumat vain niillä parane. Lääkkeistä tulee vain pahoja sivuoireita ja masennus on niiden vuoksi kroonistunut. Jos jo sairastumisen alussa olisin saanut toisenlaista apua, niin uskon, että voisin olla edes osittain työkykyinen. Mutta tipahdin heti ulos yhteiskunnasta masennusleima otsassa resepti kourassa.
Jotain tässä ajassa on nyt pahasti pielessä. Ehkä 10 vuoden päästä ymmärretään enemmän. Sitä odotellessa minä katselen sivusta (jos jaksan elää).
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tarjottu mitään muuta apua kuin psykiatrin vastaanottoja ja lääkkeitä, lääkkeitä ja vain lisää lääkkeitä. Luullaan, että pää on mennyt kemiallisesti sekaisin ja kunhan oikea lääke vain löytyy niin paranen. Mutta ei ne vuosien lapsuustraumat vain niillä parane. Lääkkeistä tulee vain pahoja sivuoireita ja masennus on niiden vuoksi kroonistunut. Jos jo sairastumisen alussa olisin saanut toisenlaista apua, niin uskon, että voisin olla edes osittain työkykyinen. Mutta tipahdin heti ulos yhteiskunnasta masennusleima otsassa resepti kourassa.
Jotain tässä ajassa on nyt pahasti pielessä. Ehkä 10 vuoden päästä ymmärretään enemmän. Sitä odotellessa minä katselen sivusta (jos jaksan elää).
Siis sait lääkkeet, ilmaisen sairaanhoidon ja nyt 10v elämistäsi ja asumistasi on tuettu. Tämäkään ei riitä? uskomattomia ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sait lääkkeet, ilmaisen sairaanhoidon ja nyt 10v elämistäsi ja asumistasi on tuettu. Tämäkään ei riitä? uskomattomia ihmisiä...
Idiootti: olisitko itse tyytyväinen, jos sairastuisit syöpään ja lääkäri sanoisi, että saat Buranaa ja sairaspäivärahaa, muuta hoitoa ei tipu? Et tietenkään.
Käytit taas aikaasi päästäksesi ivailemaan ja nimittelemään köyhiä? Mikä sua oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, palataanko kaikki yhdessä ellin aikakoneella 50-luvulle, jolloin kaikki oli hyvin!
Järjestelmä luotiin väliaikaiseksi avuksi niille, jotka sairastuivat, nämä meidän "työttömät" on kelvotonta työmarkkinoille, eikä järjestelmä kestä makoilijoita.
Lähestyt ongelman ydintä. Työttömissä on tosiaan paljon sellaisia, jotka eivät kelpaa työmarkkinoille (erilaisista sairauksista ja mielenterveysongelmista kärsiviä). Jos et ole ihan tynnyrissä elänyt, niin lienet huomannut, ettei sinne työmarkkinoille meinaa terveetkään kaikki enää kelvata niin saati sitten kehäraakit.
Enää puuttuukin se ratkaisuehdotus, miten näiden kelvottomien suhteen tulisi menetellä.
Työttömyystuet pois ensin ja sitten sillan alle.
Ok, hyvä, näin on siis yksi osa työttömyysongelmaa ratkaistu. Mitens sitten ne jäljelle jäävät terveet työttömät? Kuinka kauan heille annetaan armonaikaa löytää työpaikka? Missä vaiheessa näitä ruvetaan työntelemään sinne siltojen alle?
Ja miksi joku luulee että voi hokea "näin ei voi jatkua, tuet pois" ja kuvittelee että hän voi jatkaa rauhallista elämäänsä tulematta ryöstetyksi tai tapetuksi, jos miljoona ihmistä asuu "sillan alla"?
Koska tuollainen hokija on v*tun idiootti tai trolli.
Tai sitten matkustellut ympäri maapalloa ja nähnyt että maapallolla valtaosa ihmisistä elää maissa joissa ei ole Suomen tavoin mahdollista elellä muiten veronmaksajien rahoilla ja veiläpä kuvitella että tämä olisi joku ihmeen OIKEUS joka vaan pysyy vuodesta toiseen.
Jos haluni lopettaa tämä pelleily tekee minusta vi tun idiootin niin sitten olen ylpeästi sitä.
No muuta sitten sinne kehitysmaahan jos tykkäät siitä niin paljon, pakkoko Suomesta on tehdä samanlainen?
Kyse on siitä että aika moni veronmaksaja on kyllästynyt elättämään työhaluttomia. Ja mehän äänestämme tavoitteidemme toteutumiseksi. Ei huvita maksaa ylikorkeita veroja kiitämättömien laiskottelijoiden eletuksen vuoksi.
Työttömistä näitä työhaluttomia on aika pieni osa. Moni haluaisi töihin, jos niitä vain olisi. Tämä tuntuu aina unohtuvan niiltä, jotka puhuvat "laiskottelijoista".
Kyllä suurin osa meistä työssäkäyvistä sentään on tarpeeksi fiksuja ymmärtääkseen että työttömyys voi osua myös omalle kohdalle.
Minua kyllä huvittaa maksaa veroja. Ne eivät ole edes mitenkään erityisen korkeat Suomessa, kun ottaa huomioon että niillä saa maksuttoman koulutuksen, edullisen päivähoidon, terveydenhoidon eikä joudu perikatoon Amerikan malliin jos työpaikka lähtee alta tai sairastuu vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Veronmaksaja kirjoitti:
Ihan vajaita nää palstan ihmiset! Heistä on ihan normaalia että "toimeentulotuella" eletään vuodesta toiseen ja marmatetaan kun ei ole töitä ja plaa plaa. Itse ei tietenkään voida muuttaa paikkakuntaa, kouluttautua, yrittää tai tehdä vapaaehtoistyötä sen heille ILMAISEN RAHAN vuoksi. Pitäisi tulla kun manulle illallallinen kun on "oikeus siihen". Onneksi joku uskaltaa asioista puhuakkin, se on hyvä kun ei ole poliitikko Kelan johdossa niin ei tarvitse vaalien takia luusereiden persettä nuolla.
Ei voi muuttaa koska sitten avokki menettäisi työnsä ja siinä nyt eiole taas mitään järkee, sinä oot selkeesti sinkku kun tälläsiä aivopieruja päästelet? Ja toisen minimipalkasta ei riitä kahdelle vaikka kuinka pyörittelet, sittenkyllä jos seon yli 2000€/kk, tästä voi vaan unelmoida...
Voi muuttaa. Yksin. Niin kuin minä ja monet tuttuni tekivät 90-luvulla. Oman alan töitä oli vain Helsingissä niin muutin sinne, mies jäi kotipaikkakunnalle kun hänellä oli töitä siellä. Vuokrasin huoneen soluasunnosta ja viikonloppuisin matkustin kotiin 2.5 tuntia suuntaansa julkisilla. Vuoden verran sitä kesti, sitten tuon Helsingin työkokemuksen avittamana sain oman alan ihan ok työpaikan 40 km päästä kotoa. Vieläkin oon saman työnantajan palveluksessa, paremmissa hommissa tosin, ja saman miehen kanssa.
Sanonko mina kahdelle alle kouluikäiselle lapselle, että heippa, pärjäilkää!
Lapset on lapsia vain hetken, en todellakaan ole heistä/pakota heitä olemaan ädistään viikkoja erossa. Huomaat kommenttisi tyhmäksi jos jos joskus saat lapsia.
Yksinelävälle riittää varsin hyvin talvikaudeksi reissaamiseen lämpimämmissä maissa. Työssäkäyvien maksamilla verorahoilla.
Törkeää, että tästä on poistettu mielipiteitä välistä. Kaikilla ei ole näköjään oikeutta sanoa edes omaa mielipidettään. Sen sijaan kaikki mauttomimmat kommentit on jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut diagnooseja, jotka jatkuvat ja jatkuvat : D No voiskohan niitä mielensairauksia sitten hoitaa vähän paremmin ja tehokkaammin! Vaikeat mt ongelmat vaatii vuosien hoidon, kun eivät ole viikossa myöskään kehittyneet. Kukaan ei voi mitään sille jos vaikka on lapsena tullut isän raiskaamaksi ja viitsii traumatisoitua siitä, kun kukaan ei ole ajoissa puuttunut asiaan.
Ennen mielisairaat olivat sairaalassa vuosia, eivät toimeentulotuen hakijoina. Samaan voitaisiin palata takaisin, koska sairaalajaksot todella ovat tehokkaampia kuin avohoito. Aika monen "masennus" katoaa, kun tiedossa on 3 kk jakso suljetulla osastolla.
Ihmiset ovat outoja. Mietitään miten työttömiä voisi kepittää parhaiten, kun oikea ongelma on työpaikkojen vähyydessä. Tässäkään oikea ongelma ei ole niissä muutamassa "masentuneessa" vaan oikeasti masentuneissa, jotka haluaisivat päästä sairaalahoitoon, mutta eivät pääse. Ilman asianmukaista hoitoa ei ole toivoa paremmasta
Nyt on työvoimapula, mutta pubin pertsa ei kykene töihin
Hah, missäs tämä työvoimapula on?
Jos tälläinen oikeasti olisi olemassa niin työkkäri ja kelan leikkuri olisivat pakottaneet kaikki pubin Pertsatkin töihin.No jos on ainoana koulutuksena peruskoulu ja 80 -luvulla käyty merkonomitutkinto, niin heikkoa varmasti on. Sen sijaan voit lukea lehdistä, että päteville päiävkodin opettajille löytyisi heti kuudelle sadalle vakipaikka pääkaupunkisueudulle. Huutavaa pulaa on monilla muillakin aloilla. Inssejä haetaan kissojen ja koirien kanssa, taksikuskeja, bussikuskeja lvi -asentajia, sosiaalityöntekijöitä.
Ihan turha mainostaa noita lastentarhanopettajan tai sosiaalityöntekijän paikkoja. Molemmat vaativat yliopistotutkinnon, jota ei ihan äkkiä hankita eikä suurella osalla ole mitään mahdollisuuksia edes päästä yliopistoon vaikka yrittäisivät kuinka.
Tai miksi kaikki työttömät eivät opiskele lääkäreiksi? Olisi hyvä palkka ja varma työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on erikoinen tapa tehdä omia oletuksia. Kirjoitin, että 10 vuoden päästä.
Tietenkin lääkkeet maksoin itse. Elämistäni eikä asumista ole tuettu valtion varoista (koska vakuutus ja oma asunto).
Tarkoitukseni oli ilmaista, että nykyään mielen sairastumista ei paranneta entisin tavoin. Ennen sai apua, nyt määrätään vain lääkkeitä. Siihen tämä kelan johtaja voisi kiinnittää enemmän huomiota, mutta taitaa olla mahdotonta, koska lääkeyhtiöt määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein mielenterveysongelmaisten ja työttömien vihaajilla tuntuu olevan ylevänä motiivina yhteisten rahojen säästö. Tällä logiikalla se säästö kannattaisi aloittaa mieluummin sellaisista kohteista, mistä sitä voi täysin kivuttomasti leikata ilman että syntyy lisäkustannuksia:
Jos sairaalle tai työttömälle ei makseta tukea, hän menettää asuntonsa ja joutuu kadulle, ajautuu rikolliseksi tai tekemään töitä pimeästi minimipalkalla tai sairastuu vielä vakavammin jolloin joutuu sairaalaan tai täyspäiväiseen hoitolaitokseen. Pahimmillaan hän vetää mukaan koko perheensä, myös lapset.
Hmm, kannattaako säästöä ajatellen maksaa mieluummin yhdelle ihmiselle tukea vai parin sukupolven sairaus- ja sosiaalietuudet, sekä rikollisuuden aiheuttamat kustannukset ja veromenetykset, siinäpä kysymys
Työttömät ja rikolliset kannattaa karkottaa maasta ja viedä kansalaisuus. Kuka siipeilijöitä jaksaa elättää.
Olen pitkäaikaistyötön. Jäätyäni työttömäksi olin yli nelikymppinen. Siihen asti olin aina saanut työn jota hain. Kaksi ammattitutkintoa olen suorittanut, muun ajan ollut työelämässä.
Haen töitä, todella aktiivisesti. osallistun vapaaehtoisesti "työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin" = yhtä tyhjän kanssa, en juo, en polta, koti on siisti ja kaunis, harrastan liikuntaa ja kulttuuria (ilmaissellaisia) jne.
Yksikään työnantaja ei ole kutsunut minua haastatteluun. Vaikka cv ja hakemukset on viilattu huippuunsa asiantuntijan kanssa.
Minussa ei ole mitään vikaa, ilmeisesti ikäni puolesta en kelpaa enää.
Miksi minut tulisi karkottaa ja miksi työnantajia ei laiteta vastuuseen siitä että eivät edes haastattele työttömiä? Valitetaan että "aines on heikkoa" jne järkyttävää halveksuntaa.
Suurimman osan työttömistä ongelma on se että heitä ei hyväksytä palkkatöihin, ei se että heille sellaiset eivät kelpaisi.
Hyvin samanlainen tilanne minullakin. En kaipaa enkä halua aktivointia enkä kurssia elämänhallintaan saati oppia kuinka työpaikoilla kuulua käyttyätyä. En tarvitse kokeiluja, kuntouttavia, pajoja enkä ymmärrä miten hyötyisin siitä että 518€ kuussa & 9€/päivä tekisin jopa kuuden tunnin päiviä raskasta työtä. Ilman loma- tai eläkekertymää sekä työterveyspalveluja. Muut hyötyisivät kyllä mutta miksi työttömät olisivat velvollisia hyväksikäytettäviksi? Jos annan aikaani tai osaamistani tai teen jotain mihin osaamistani ei tarvita haluan kyetä elättämään siitä saatavalla tulolla itseni. Olisiko kukaan näistä jotka huutavat että työttömien täytyy sitä ja tätä ja uhrautua itse valmis moiseen?
Kuinka kokisin kuuluvani joukkoon ja olevani osa yhteisöä jos muut saavat normaalit työsuhteeseen kuuluvat edut mutta minä en? Nousisiko itsetuntoni? Tuskin vaan ihan päinvastoin.
En minä ja tuskin moni muukaan kuvittelee tai vaatii siitä maksettavan viittä tonnia kuussa mutta jonkinlainen palkka eikä mitään taskurahoja siitä olisi saatava.
Eihän sinun osaamisesi riitä, jos kerran et saa normaalia työpaikkaa. Ja itse olen reilusti päälle 40 ja uudessa työpaikassa, joten iästä se ei ole kiinni.
Juuri näin, kukaan ei halau sinusta maksaa normaalia palkkaa! Ei työnantajat voi ottaa ihmisiä töihin jotka ei ole tuo yritykselle edes oman palkkansa verran hyötyö. Ammattimiehet kyllä työllistyy kun ne saavat palkkansa tienattua. Sosialismi on täällä monella ihanteena, ymmärrän siellä laiskatkin pärjää.
Miksi kukaan ei "halau" maksaa hänestä kunnon palkkaa? Mihin perustat väitteesi että hän ei toisi edes palkkansa verran "hyötyö"?
Mitä ihmettä sinä annat työnanatjallesi vastineeksi jos ulosantisi on tuota luokkaa, virheineen ja päätelmineen?
Mitä sinun "työnanatjasi" on mieltä ulosannistasi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa meistä työssäkäyvistä sentään on tarpeeksi fiksuja ymmärtääkseen että työttömyys voi osua myös omalle kohdalle.
Aika suuri osa meistä työssäkäyvistä on myös joskus ehtinyt olla työttömänä. Työttömätkin voi siellä kotonaan miettiä, mahtaako siihen olla muitakin syitä kuin yhteiskunta ja hallitus (plus oikeastaan kaikki muut asiat paitsi he itse), että joku pysyi työttömänä pari kuukautta samalla kun toinen vuosikaudet...
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun kaikista laiskimmat väittävät, että rikollisuus lisääntyy VALTAVASTI jos joutuu tekemään töitä elantonsa eteen.
Nyt jos pysähdyt hetkeksi miettimään, niin ehkä ymmärrät, että mikäli ihmisen elanto riippuu täysin siitä, tekeekö töitä sen eteen, eikä niitä töitä yksinkertaisesti ole, päädytään siihen tilanteeseen että se elanto on pakko raapia jostain muualta. Epätoivoinen ihminen, jolla ei ole varaa ruokaan, lääkkeisiin tai mihinkään muuhunkaan, saattaa hyvinkin herkästi päätyä vetämään kaltaistasi työn sankaria/massikeisaria daijuun ja viemään lompakkosi. Sillä ei ole laiskuuden kanssa mitään tekemistä. Sinulla ei ehkä koskaan ole ollut oikeasti nälkä, mutta se yhdistettynä epätoivoon voi tehdä jänniä asioita ihmisen psyykelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, päivittäisestä ruokailusta on tullut monelle elämäntapa, samoin katon alla asumisesta.
Ehkä isoin ongelma on muualla kuin tuenhakijoissa.
Kyllä sitä pullamössö sakkia löytyy, ei jaksa käydä töissä, kun saman saa makoilemalla
Se on kaunista katsottavaa, kun pullamössöihin iskee itsemurhaalto. Tai eivät edes jaksa tappaa itseään.
Tätäkö halutaan?
Siitä maksaa taas tulevat sukupolvet kohtuuttoman hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät lusmut pitäisi viedä hiekkakuopanreunalle.
Noh mikä ettei? Heitämmä sinut yksissä tuumin alas sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut diagnooseja, jotka jatkuvat ja jatkuvat : D No voiskohan niitä mielensairauksia sitten hoitaa vähän paremmin ja tehokkaammin! Vaikeat mt ongelmat vaatii vuosien hoidon, kun eivät ole viikossa myöskään kehittyneet. Kukaan ei voi mitään sille jos vaikka on lapsena tullut isän raiskaamaksi ja viitsii traumatisoitua siitä, kun kukaan ei ole ajoissa puuttunut asiaan.
Ennen mielisairaat olivat sairaalassa vuosia, eivät toimeentulotuen hakijoina. Samaan voitaisiin palata takaisin, koska sairaalajaksot todella ovat tehokkaampia kuin avohoito. Aika monen "masennus" katoaa, kun tiedossa on 3 kk jakso suljetulla osastolla.
Nykyään esim. masennus johtaa helposti toimeentulotuen saajaksi ihan syrjäytymisen kautta. Ihminen ei esimerkiksi saa opiskeltua kunnon ammattia tai pääse kunnolla työelämään kiinni, jolloin ongelmat pitkittyvät. Työttömyys itsessään masentaa, vaikka ihminen olisi jo työkykyinen muuten.
Varsinkin nuoria kuuluukin mielestäni aktivoida, jos elävät toimeentulotuella. Tiedän tapauksen, jossa masentunut nuori sai elää yksinään tt-tuella yli vuoden, ennen kuin jokin etsivä nuorisotyö ja sosiaalitoimi edes tapasivat henkilön kasvotusten ja aloittivat ongelmien kartoittamisen.
Kannustaminen aktivoi kuitenkin paremmin, kuin tällainen "rankaiseminen". Pitäisi aina olla kannattavaa poistua kotoa työpajalle, työkokeiluun tai keikkatyöhön ilman, että tuet katkeavat hetkeksi kokonaan.
Mielenterveyden hoitoon pitäisi muutenkin panostaa. On liian yleistä, ettei hoitoa saa tai siihen ei ole varaa.
Niinhän tämä olisi kaikille edullisinta, mutta heti herää täälläkin suuri huuto orjatöistä ja työttömien tappolistoista, vaikka kyse nimenomaisesti on aktivoida. Se, että himmataan siellä kotona tt-tuella vuodet ahdistaa varmasti kenen tahansa pollaa. Ja typerimmänkin tulisi tajuta, että tämän kaltaisista kuntouttavista ja aktivoivista toimenpiteistä ei todellakaan makseta viittä tonnia kuussa sille potilaalle. Ei antibioottikuurin syömisestäkään saa palkkaa.
En itsekään halua kannattaa mitään orjatyömarkkinoita niin, että kaikki työttömät laitettaisiin jonnekin harjoitteluihin. Tälläkin hetkellä esimerkiksi koulunkäynninohjaajien ja lastenhoitajien töitä teetetään näillä ilmaistyöntekijöillä. Oikeasta työstä pitää saada palkkaa.
Mutta kun oli mielenterveydestä kyse, niin niille oikeille mt-kuntoutujille olisi hyvä olla esimerkiksi työpajoja. Ja näihin voisi jopa hieman patistaakin, jos esimerkiksi parikymppinen nuori aikuinen uhkaa jäädä pidemmäksi aikaa toimeentulotuelle. Se on tosiaan niin totta, että kotona työttömänä oleminen ottaa kenen tahansa mielenterveyden päälle.
Entäs ne jotka pitävät huolen itsestään työttöminäkin? Jotka haluavat harrastaa ja tehdä eli pitää huolen itsestään. Osallistuvat mahdollisesti järjestötoimintoihin sun muuhun hyödylliseen toimintaan.
Nää kelapellet päätti, että se on paskaa. Käy sama kuin vapaapalokuntalaisten kanssa.
He lopettavat hyödyllisennharrastustoimintansa.Ei oikein motivoi.
"Minä yksin tiedän mikä sinulle on hyväksi." Älkää ymmärtäkö väärin tätä.
Sitten tarjotaan aktiivimallia, jota on kuin musta aukko, ja ihmistä lypsetään taas.
Ei ole vuorovaikutusta ja joustavuutta. Ei ehkä enää kykyäkään siihen. Sairaita riippuvuussuhteita.
Siis hetkinen. Pitäisi vai miljoonien ihmisten hakea yhtä paikkaa viikossa? Miten olisi että laitetaan ne omat tiedot tietokantaan ja jos joku muutamasta vielä pystyssä olevasta yrittäjästä tarvitsee lisää työvoimaa, voivat tekoälyllä tuolta tietokannasta poimia ne sopivat. Kun annetaan työttömien vapaalle ajalle hinta, näin menetellen säästetään huomattavia summia joka muuten kuluisi hakemusten täyttelyyn.
Kyllä homma jo nytkin todellisuudessa menee niin että jos firma työntekijöitä haluaa, käy se ne hakemassa. Esm vaikkapa meksikolaiset rakennusmiehet jenkeissä - firman bussi noukkii pimeät tekijät mukaan jostain tienvarresta.
Jos töitä oikeasti olisi, kyllä tuosta kodin ohi kulkisi firman autoja noukkimassa työttömiä töihin ilman että tarvitsee mitään hakemuksia viritellä tai aktiivihöpötyksissä käydä. Todellisuushan tässä on kuitenkin niin että valtiot on surkeita joko tahattomasti tai tahallaan mitä tulee tilastoihin. Lähinnä tahallaan. "eCONomy" eli suomeki IsoHuijaus pyörii näiden vääristeltyjen tilastojen ympärillä. Joku painaa nappia ja sitten käppyrät kääntyy ja meneekin yhtäkkiä niin hyvin. Ja sitten seuraavana päivänä tulee Karhu ja Rommirusina. Ja oravanpyörä pyörii.
Työttömistä näitä työhaluttomia on aika pieni osa. Moni haluaisi töihin, jos niitä vain olisi. Tämä tuntuu aina unohtuvan niiltä, jotka puhuvat "laiskottelijoista".