Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?
"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen tai brittiläinen ohje oli: half cup, täh minkä kokonen kuppi, katoin kaappiin niin löytyy niin monta kokoa....
Melkein kaikissa jenkkiohjeissa on mittayksikkönä tuo cup, heillä kun ei desilitroja käytetä. Suomessa ei siis sitä mittayksikköä ole, mutta kannattaa vaan laittaa googleen cups to dl niin löytyy taulukoita ja laskureita joiden avulla ne pystyy helposti muuttamaan desilitroiksi tai ruokalusikallisiksi tai grammoiksi.
Itse olen huomannut, että monessa reseptissä valmistusaika ei pidä paikkansa. Nämä ovat juurikin niitä "arkiruokaa vartissa" -reseptejä. Keittoaika voi ollakin oikea, mutta kun siihen lisätään kasvisten / juuresten pilkkomiset ja muu esivalmistelu, niin vartti venähtää helposti kolmeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti joissain keitto- tai leivonnaiskirjoissa ruokien ja leivonnaisten nimeäminen. Esim etsin porkkanapiirakan ohjetta. Ei löydy. Suklaapiirakan ohje? Ei löydy. Raparperipiirakka? Ei löydy.
Kirjassa on kaikkiin näihin ohjeet, mutta nimetty Keltainen aurinko, Syntinen suudelma ja Kevään airut. Näillä nimillä on myös hakemistossa. Helvetti kun ottaa päähän etsiä kun ei muista noita idioottimaisia nimiä.
Näitä on yllättävän paljon
Uskomatonta!
Miten näin typerä kirja on voinut päästä julkaisuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen tai brittiläinen ohje oli: half cup, täh minkä kokonen kuppi, katoin kaappiin niin löytyy niin monta kokoa....
Melkein kaikissa jenkkiohjeissa on mittayksikkönä tuo cup, heillä kun ei desilitroja käytetä. Suomessa ei siis sitä mittayksikköä ole, mutta kannattaa vaan laittaa googleen cups to dl niin löytyy taulukoita ja laskureita joiden avulla ne pystyy helposti muuttamaan desilitroiksi tai ruokalusikallisiksi tai grammoiksi.
Okei :) siinä tilanteessa ei ollut nettiä käytössä muuten olisin varmasti googletellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sanaa kera, ja huudahdusta argh.
Enpä ole vielä tällaiseen reseptiin törmännyt. Onko yleistäkin? "Kuullota sipulit kera valkosipulin öljyssä pannulla ARGH! lisää sitten joukkoon parsakaalin nuput..." vai miten? Anteeksi mut naurattaa niin perkeleesti :D
Jos vaikka näin: "Ota vuoka uunista paljain käsin. Argh!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei :) siinä tilanteessa ei ollut nettiä käytössä muuten olisin varmasti googletellut.
Taitaa melkein kaikissa litran mitoissa ja pienemmissäkin olla ne merkinnät desilitroina ja "kuppeina".
Tai sellaisen ainakin löytää kaupasta parilla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kaikki "mummon herkkupiirakat" ja "maailman parhaat salaatit". Kuulostaa vaan niin typerältä.
Mä taas haen nimenomaan näillä hakusanoilla.
En hae "katkarapupasta", vaan " herkullinen", "hyvä" tms. Haen reseptejä myös italiaksi tai englanniksi.
Vakuutan, että kannattaa.
Ja kun laitan jotain itselleni uutta, haen aina useamman ohjeen ja vertailen.
Myös sanoilla "aito", "alkuperäinen" ja tuo ärtymystä herättävä "mummon" tulee hyviä tuloksia.
Se kai netissä on ideana, että sieltä löytyy kaikkea, paljon. Miksi tyytyisi vääntämään k-kaupan perusreseptiä, kun voi laittaa hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tai pikemminkin ihmetyttää aikakauslehtien ruokaohjeosiot. Kuka kaipaa sivutolkulla reseptejä enää tänä päivänä? Vieläkö joku leikkaa talteen kiinnostavan reseptin?
Vaikka olen yli 50 v. ei tulisi mieleenkään.
Ja jokaisella yhtään ruuanlaitosta kiinnostuneella on ainakin lahjaksi tulleita kokkikirjoja hyllyssä. Niitä voi selata jos haluaa etsiä inspiraatiota.
Minä olen kohta 60 v., ja vieläkin leikkaan lehdestä reseptin tai otan kännykällä kuvan kiinnostavasta ruoka- tai leivontareseptistä. Kuvat talletan kännykän reseptiarkistoon ja lehdestä leikatut reseptit liimaan vihkoon, jossa ovat kaikki tärkeimmät ruoka-asiat, erityisesti omat reseptit. Minua kiinnostavat erityisesti "aidot" ohjeet jostakin ruuasta esim. perinneruoka tai muiden maiden ruokareseptit. Eli miten jokin ruoka oikeasti tehdään. Yritän löytää sen ruuan alkulähteen. Olen aika hyvä laittamaan ruokaa, enkä tarvitse tarkkoja reseptejä, eikä minua edes kovin kiinnosta reseptit. Oikeastaan vain silloin kiinnostaa, jos haluan tehdä ruokaa mitä en koskaan ennen ole tehnyt. Silloin tutustun kyseiseen ruokalajiin, ja etsin reseptejä ym. tietoa.
Hengenheimolaiseni!
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kerrota tarkkaan mitä tehdään, siis esim "lisää kananmunat sokerin joukkoon" miten?? Vaahdotanko ne vai en??
No et tietenkään vaahdota, jos niin ei käsketä tekemään!!
Onhan nuo ruokaohjeet jo muutenkin rautalangasta väännetty, niin pitäisikö siinä lukea vielä näin:
"Lisää kananmunat sokerin joukkoon, oikeasti, lisää vaan joukkoon, älä vaahdota, paista tai keitä niitä, tai tee mitään muutakaan mitä ei käsketty."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ROUHAISE sekaan pippuria/ suolaa!
Muakin ärsyttää :D
Oletetaan, että kaikilla on se fucking pippurimylly. :DJos ei ole, niin kannattaa hankkia.
Valmiiksi rouhittu pippuri ei sen jälkeen enää kelpaa.
Vastarouhitun pippurin puolesta liputan minäkin, tosin itse hoidan homman morttelilla enkä myllyllä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nykypäivän tapa tehdä ihmeellisiä KORVIKERUOKIA. Tyyliin "tuhti nuudelipaistos", jossa ne "nuudelit" ovatkin kesäkurpitsaa, ja proteiinina on jotain nyhtökauraa tms. mukalihaa. Rasvaa ei ole muuten käytetty, mutta jotain kasvirasvasotkua on voitu lirauttaa joukkoon. Yök.
Tai sitten pannari on tehty ties mihin tattarijauhoihin ja kauramaitoon.
Tai riisi on korvattu kukkakaalimurulla ja perunamuussi kukkakaalisoseella. Joo-o, ihan sama asiahan se.
Erikoisruokavaliot ymmärrän, mutta kun resepti on nimetty vain "pannari", niin en tajua.
Tää on niin totta ja syy tähän on nuo ituhippivegaanit, joiden on PAKKO syödä SAMANNIMISTÄ ruokaa, mutta se samanniminen ruoka ei ole valmistettu samasta raaka-aineesta.
Esimerkiksi:
Vegaaninen graavilohi = maustettuja porkkanasuikaleita
Jep, sama esimerkki tuli itsellekin mieleen.
Joulun alla oli ihan isossakin kaupassa tiskillä myynnissä muka-kaviaaria eli värjättyä merilevävalmistetta. Vaikken itse syö kaviaaria, tuo jotenkin pisti vihaksi.
t. aiempi ärsyyntyjä
No toisaalta, jos joku haluaa joulupöytään asian, joka toimii niin kuin mäti, niin onko helpompaa etsiä vegekaviaaria tai merileväkaviaaria vai "pallomaista merilevävalmistetta, raekoko 2mm".
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nykypäivän tapa tehdä ihmeellisiä KORVIKERUOKIA. Tyyliin "tuhti nuudelipaistos", jossa ne "nuudelit" ovatkin kesäkurpitsaa, ja proteiinina on jotain nyhtökauraa tms. mukalihaa. Rasvaa ei ole muuten käytetty, mutta jotain kasvirasvasotkua on voitu lirauttaa joukkoon. Yök.
Tai riisi on korvattu kukkakaalimurulla ja perunamuussi kukkakaalisoseella. Joo-o, ihan sama asiahan se.
Erikoisruokavaliot ymmärrän, mutta kun resepti on nimetty vain "pannari", niin en tajua.
Mä en myöskään ymmärrä, että jos ei voi/halua käyttää sokeria, jauhoa ja munia, niin onko pakko yrittää leipoa kakku?
Tekisi reilusti vaikka hedelmäsalaatin sen sijaan että yrittää vääntää sitä kakkua voikukasta, kivimurskeesta, soijasta ja jostain steviasta.
Finnjävel kirjoitti:
Itse olen huomannut, että monessa reseptissä valmistusaika ei pidä paikkansa. Nämä ovat juurikin niitä "arkiruokaa vartissa" -reseptejä. Keittoaika voi ollakin oikea, mutta kun siihen lisätään kasvisten / juuresten pilkkomiset ja muu esivalmistelu, niin vartti venähtää helposti kolmeksi.
Kokkiohjelmissakin niillä on aina valmiiksi pilkotut ainekset valmiina jokainen erillisessä kipossa. Miksei siis tavallisella kotikokillakin olisi? Vai väitättekö, ettette muka vietä iltojanne kuorien ja pilkkoen kasviksia ja sipuleita kauniiksi kuutioiksi seuraavan päivän ruokaa varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta ja syy tähän on nuo ituhippivegaanit, joiden on PAKKO syödä SAMANNIMISTÄ ruokaa, mutta se samanniminen ruoka ei ole valmistettu samasta raaka-aineesta.
Esimerkiksi:
Vegaaninen graavilohi = maustettuja porkkanasuikaleita
Jep, sama esimerkki tuli itsellekin mieleen.
Joulun alla oli ihan isossakin kaupassa tiskillä myynnissä muka-kaviaaria eli värjättyä merilevävalmistetta. Vaikken itse syö kaviaaria, tuo jotenkin pisti vihaksi.
t. aiempi ärsyyntyjä
No toisaalta, jos joku haluaa joulupöytään asian, joka toimii niin kuin mäti, niin onko helpompaa etsiä vegekaviaaria tai merileväkaviaaria vai "pallomaista merilevävalmistetta, raekoko 2mm".
No siis kun se oli tiskissä vain tuotenimellään et CaviArt.
Mikä ärsyttää ruokaohjeissa? No, hmmm.... eipä kai mikään.
Vierailija kirjoitti:
Monet ruokaohjeet vaikuttavat ainesosaluettelon perusteella päteviltä, ja monesti jo siitä voi päätellä miten ruoka kannattaa valmistaa.
Suurin ärsytyksenaihe itselleni on pastaresepteissä lähes järjestään oleva ensimmäinen vaihe: laita pasta kiehuvaan veteen. Tämän jälkeen kuoritaan ja pilkotaan sipuleita ja aletaan valmistaa kastiketta tms. Jos ohjeen mukaan keittelisi pastan, se olisi vallan ylikypsää. Keitoissa välillä samankaltainen ongelma ihmetyttää, vihannesten keittoaika ei ole lainkaan järkevässä järjestyksessä, osa jäisi ohjeen mukaan tehtynä raa'aksi ja osa kypsyy yli.
Monesti miettii, onko ohjeella toteutettu ruokaa alunperinkään. Itse toki käytän maalaisjärkeä ja lisäksi luen useampia ohjeita ja yhdistelen niistä mieluisan. Aloitteleville ruoanlaittajille voi varmasti tuottaa kuvaamani kaltaiset reseptit pettymyksiä.
Mistä noin huonoja reseptejä löytää, toistuvasti vieläpä. Minulle on tullut vastaan vain sellaisia, joissa esim eri kypsymisajat on huomioitu. En kyllä lähtisi edes kokeilemaan reseptiä, jossa perusasiat ovat noin pahasti hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti joissain keitto- tai leivonnaiskirjoissa ruokien ja leivonnaisten nimeäminen. Esim etsin porkkanapiirakan ohjetta. Ei löydy. Suklaapiirakan ohje? Ei löydy. Raparperipiirakka? Ei löydy.
Kirjassa on kaikkiin näihin ohjeet, mutta nimetty Keltainen aurinko, Syntinen suudelma ja Kevään airut. Näillä nimillä on myös hakemistossa. Helvetti kun ottaa päähän etsiä kun ei muista noita idioottimaisia nimiä
Minulla on yksi tuollainen kirja ja se on vieläpä tarkoitettu aloittelijoille. Voi olla, että into kokkailuun hiipuu nopeasti, kun ei helposti löydä haluamaansa ruokalajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällainen poikamies voi edes tehdä ruokaa, kun ensimmäinen lause reseptissä alkaa : otetaan PUHDAS kattila....
😂😂😂
Siksi että monet syövät mieluummin ruokaa kuin eineksiä.