Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?

Vierailija
06.03.2018 |

"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.

Kommentit (317)

Vierailija
221/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus kääntänyt joitain ruokaohjeita nettiteksteihin, ja niissä on ollut just noita tosi epämääräisiä mittoja. Esim tuo kupin mitta ei mielestäni ole yksiselitteinen. Ärsyttävä myös jos puhutaan leivinjauhepusseista. Mutta kun asiakas oo antanut mitään selvennystä pyydettäessäkään, ei siinä sitten oikein voi muuta kuin kääntää niin kuin sanotaan ja antaa asia asiakkaalle tiedoksi.

Vierailija
222/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.

Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!

Tässä sinulle jauhelihamauste.

https://www.google.fi/search?q=jauhelihamauste&rlz=1C9BKJA_enFI689FI689…:

Jännä että juuri tänne av-palstalle kokoontuu juuri ne hifistelijät jotka ei koskaan oo jauhelihamausteesta kuullutkaan vaikka ihan perusmaustehyllystä kyseinenkin mauste löytyy.

Hyvä ruuanlaittaja ei käytä jauhelihamaustetta. Sen ei tarvitse :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittokirjoja on tullut hankittua jos jonkinmoisia. Harmillisimpia ovat olleet kirjat, jotka pohjautuvat johonkin toisen maan ruokakulttuuriin, ja ainesosaluettelo on suomalaisittain sen verran eksoottista, ettei ainesosia tahdo varsinkaan vähän pienempien pitäjien ruokamarketeista löytyä. Yleensäpä nämä ovat olleet näitä yhdeksän euron tarjouskirjasia, joiden suomennoskaan ei nyt päätä huimaa... :) 

Tähän liittyen paras keittokirjani on ollut kasvisruokakirja, jossa oli erikseen esitelty teemoittain mausteet jne. tavallisista eksoottisimpiin, ja resepteissä oli huomioitu erikoisimpien tuotteiden saatavuus ja ehdotettu tarvittaessa korvaavaa tuotetta, tai erikseen reseptin esittelyssä jo mainittu, että pitkissä resepteissä ei muutamalla mausteen puuttumisella ole väliä (kokeneelle kokille päivänselvää, tällaiselle kämmärikokille siunaus!)

Hei, tää on nyt ot, mutta kertoisitko, mikä on tuo kertomasi hyvä kasviskeittokirja nimeltään ja kuka on tekijä? Alkoi kiinnostamaan!

Vierailija
224/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nää "Maailman paras" alkuset reseptit. 

Vierailija
225/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki sämpylä- ja pullaohjeet on vaikeita sellaiselle, joka ei valmiiksi osaa leipoa. Alusta taikina? Siis mitä? No, googlataan alustaminen, mutta lopulta selviää, että taikinaa olisi pitänyt vaivata jollain tietyllä tavalla jokin tietty aika, eikä siitä mainittu ohjeessa mitään. Leipojilla on vissiin näppituntuma jonka mukaan osaavat tehdä.

Vinkiksi sellainen youtube-kokkaaja kuin Foodwishes, Chef John nimeltään, hän tekee nimenomaan tekniikkavideoita, eikä niinkään reseptivideoita. Hän nimenomaan keskittyy siihen miten jotain tehdään, näyttää kaikki vaiheet, kertoo millä on väliä ja millä ei, ja on opettanut mullekin tosi paljon. Jos kiinnostaa niin kannattaa mennä kaverin nettisivulle ja käynnistää sieltä se ruoan youtube-video, silloin näkee reseptin ja miten se tehdään samalla kertaa. Suosittelen, kaveri tekee laidasta laitaan vähän kaikkea.

Vierailija
226/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaohjelmissa ärsyttää ilmaukset kuten "pieni suola", siis just joku Björck on aina tyyliin "ja sit lisätään pieni suola". Onko vastakohta sit iso suola?

Vierailija
227/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.

Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!

Jännä että juuri tänne av-palstalle kokoontuu juuri ne hifistelijät jotka ei koskaan oo jauhelihamausteesta kuullutkaan vaikka ihan perusmaustehyllystä kyseinenkin mauste löytyy.

Olen kyllä kuullut, mutta en ole koskaan ostanut, enkä nähnyt lapsuudenkodissa enkä puolisoni vanhemmillakaan. Että ei sitä kaikki käytä.

Vierailija
228/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ROUHAISE sekaan pippuria/ suolaa!

Muakin ärsyttää :D

Oletetaan, että kaikilla on se fucking pippurimylly. :D

Jos ei ole, niin kannattaa hankkia.

Valmiiksi rouhittu pippuri ei sen jälkeen enää kelpaa.

Kaupoista saa nykyään joitain mausteita suoraan myllyssä ja hinta ei hirveäsrti eroa valmiiksi rouhitusta. Mä ostan mustapippurin aina sellaisessa, ja myös kuivatun valkosipulin. 

Vierailija
229/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnjävel kirjoitti:

Itse olen huomannut, että monessa reseptissä valmistusaika ei pidä paikkansa. Nämä ovat juurikin niitä "arkiruokaa vartissa" -reseptejä. Keittoaika voi ollakin oikea, mutta kun siihen lisätään kasvisten / juuresten pilkkomiset ja muu esivalmistelu, niin vartti venähtää helposti kolmeksi.

Av-mammathan pesee ja pilkkoo perunat yhtä nopeasti kuin ottaisivat pakasteesta valmiit suikaleet.

OT: muistan kun palstalla joku väitti että ihan yhtä nopeasti se ruoka valmistuu oli lapsia sitten 2 tai 5. Oman kokemukseni mukaan kyllä 8 hlön satsin tekemiseen menee kauemmin kuin 4 hlön, jo pelkkään ainesten pilkkomiseen menee enemmän aikaa ja iso satsi kypsyykin hitaammin.

Vierailija
230/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruskista sipulit kullankeltaisiksi" - en ole ikinä saanut sipulisilpusta sen väristä paistinpannulla! Ensin sipulipalat ovat valkoisia ja sitten alkavat mustua. Mutta kullankeltainen, en osaa!

Vierailija
231/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen tai brittiläinen ohje oli: half cup, täh minkä kokonen kuppi, katoin kaappiin niin löytyy niin monta kokoa....

Melkein kaikissa jenkkiohjeissa on mittayksikkönä tuo cup, heillä kun ei desilitroja käytetä. Suomessa ei siis sitä mittayksikköä ole, mutta kannattaa vaan laittaa googleen cups to dl niin löytyy taulukoita ja laskureita joiden avulla ne pystyy helposti muuttamaan desilitroiksi tai ruokalusikallisiksi tai grammoiksi.

Jenkkien ja brittien cup eroaa teknisesti aavistuksen toisistaan, mutta käytännössä riittää jos käyttää aina cup:ksi 2,5 dl. Sen sijaan niitten oz:t eli unssit pitää aina tarkistaa netistä ko. aineen kera, kun on neste-ozeja ja kiinteitä ozeja ja ties mitä...

Sitten kyllä on vaaaanhoissa suomalaissa resepteissä tuo kkp, eli kahvikupillinen, olen päätynyt siihen tulokseen, että se on 1,5 dl ;)

Vierailija
232/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaohjeiden kommenttiosioissa (netissä julkaistavissa resepteissä siis) ärsyttää kun joku kommentoi

"Korvasin x:n y:llä, z:n å:lla ja uunin sijasta paistoin avotulella ja hyvä tuli. Hyvä resepti!"

😒 eihän silloin ole edes tehnyt sen reseptin mukaan, sama kun olisi tehnyt ilman reseptiäkin...

Vierailija
233/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ruskista sipulit kullankeltaisiksi" - en ole ikinä saanut sipulisilpusta sen väristä paistinpannulla! Ensin sipulipalat ovat valkoisia ja sitten alkavat mustua. Mutta kullankeltainen, en osaa!

Reilusti rasvaa ja mieto lämpö. Jos ne maistuu palstat liian kuumassa

Vierailija
234/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rakuuna se, mistä tulee sellaista "lakritsaista" makua?

Kirveli! Siinä on etäinen aniksinen / lakritsainen häivähdys. 

Vierailija
235/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullaohje, johon kehtotetaan käyttämään "ranskalaista sipulikastiketta"

Ällöttäviä lihapulleja tulee niillä resepteillä.

Ja yleensäkin ohjeet, joissa yritetään tehdä huonoista aineksista saman näköistä ruokaa kuin hyvistä aineksista.

Esimerkiksi kerman korvaaminen näillä valkoisilla jauho-vesillä. Ei hyvää tule.

Vierailija
236/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää resepteissä ihan oudot ainekset, mitä ei tavallisesta ruokakaupasta löydy. Skippaan ennemmin koko reseptin, kuin lähden juoksemaan kaupungille kaffir-limen lehtiä tai tähtianista etsien.

Esim. noita molempia löytyy ihan normikaupoista.

Ei löydy

Vierailija
237/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämääräiset määrät, esim. "loraus", "pieni loraus", "reilu loraus", "hieman", "reilusti" tai "oman maun mukaan".

Mitä kokeneemmaksi kokiksi tulee, sitä vähämmän nämä epämääräisyydet ärsyttää.

Mutta edelleen ärsyttää termit "nokare" tai "keitetään reilussa/niukassa vedessä". Samoin joku paistetaan hieman tai väri pintaan.

Leivontaa en harrasta paljon ja siinä ne ohjeet vasta ovatkin vaikeita. Vaivataan sopivan sitkeäksi yms.

Vierailija
238/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miedompi lämpö ja enemmän öljyä. Ne menee valkoisesta keltaisen kautta ruskeiksi.

Vierailija
239/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hellanlettas. Ihan kuin ruokaa ei saisi tehdä myös keskinkertaiset, huonot ja aloittelevat kotikokit. Jotenkin niin inhoan tuota sun kaltaisten asennetta, jossa pitää yrittää nostaa itseään jollekin kultaiselle alustalle "ai jauhelihamaiste. Ikinä en oo kuullutkaan, en oo sellaiseen sanaan törmännyt. Onkohan se joku eläinlaji? Hih hih kun minä sentään osaan tehdä hyvää ruokaa".

Juu meiltä löytyy niin jauhelihamaustetta, broilerimaustetta kuin grillimaustettakin. Ei se tarkoita että kaikki ruoka maistuisi aina samalta tai ettei meillä muita mausteita osattaisi käyttää. Tuollaiset nyt vaan kummasti nopeuttaa lapsiperheessä sitä ruuanlaittoa niinä päivinä, kun aika on tiukalla. Meillä myös arkiruokaa laittaa se toinen osapuoli, jota ei pätkääkään kiinnosta maustehifistely tai uudet reseptit, kunhan nälkä lähtee lapsilta ja itseltä. Paljon helpompaa se on sellaisen, jota se itse ruoan laitto ei kiinnosta vaan se on välttämätön paha, käyttää esim jauhelihamaustetta kuin ruveta katselemaan puolison maustevalikoimaa ja ihmetellä että mitäs se tämä karhunlaukka on ja mitä eroa näillä erilaisilla pippureilla nyt olikaan.

Vierailija
240/317 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hellanlettas. Ihan kuin ruokaa ei saisi tehdä myös keskinkertaiset, huonot ja aloittelevat kotikokit. Jotenkin niin inhoan tuota sun kaltaisten asennetta, jossa pitää yrittää nostaa itseään jollekin kultaiselle alustalle "ai jauhelihamaiste. Ikinä en oo kuullutkaan, en oo sellaiseen sanaan törmännyt. Onkohan se joku eläinlaji? Hih hih kun minä sentään osaan tehdä hyvää ruokaa".

Juu meiltä löytyy niin jauhelihamaustetta, broilerimaustetta kuin grillimaustettakin. Ei se tarkoita että kaikki ruoka maistuisi aina samalta tai ettei meillä muita mausteita osattaisi käyttää. Tuollaiset nyt vaan kummasti nopeuttaa lapsiperheessä sitä ruuanlaittoa niinä päivinä, kun aika on tiukalla. Meillä myös arkiruokaa laittaa se toinen osapuoli, jota ei pätkääkään kiinnosta maustehifistely tai uudet reseptit, kunhan nälkä lähtee lapsilta ja itseltä. Paljon helpompaa se on sellaisen, jota se itse ruoan laitto ei kiinnosta vaan se on välttämätön paha, käyttää esim jauhelihamaustetta kuin ruveta katselemaan puolison maustevalikoimaa ja ihmetellä että mitäs se tämä karhunlaukka on ja mitä eroa näillä erilaisilla pippureilla nyt olikaan.

Helpottiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme