Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?
"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kaikki parempi, paras. "Mummon parempi mustikkapiirakka". No, millainen se huonompi sitten on? Miksi sitä tehdään, kun parempaakin voisi? Miksei niiden huonompien versioiden reseptejä ole koskaan jaossa?
Minä olen ajatellut että tämä tulee siitä että normaalisti tehdään taloudellisemmin vähemmistä aineksista ruoat ja leivonnaiset, ja sitten sunnuntaina pyöräytetään jotain vähän parempaa kun vieraitakin on tulossa. Silleen vähän vanhanaikaisesti.
Miksei niiden talousversioiden reseptejä sitten koskaan ole jaossa? Varmaan monella olisi niillekin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin resepteissä on joko järkyttävä paljon suolaista maustetta tai sokeria, eikä juuri muuta makua.
Esimerkiksi "mango"juustokakku, jossa tulee puolilitraa ylimakeaksi sokeroitua kermaa ja yksi mangopiltti. Eihän sellainen maistu miltään muulta kuin siltä sokerilta ja kermalta, se mango on lähinnä vitsikäs osuus. Samanjaltaista on toisinaan nähnyt vaikka mansikkakakussa. Pieni ripaus mansikkaa, järkyttävän määrän silkkaa sokeria. Aloitteleva ensikertakainen ei ehkä tajua tuplata/triplata mahdollisten marjojen/hedelmien määrää tai ostaa piltin sijaan pyrettä sekä vähentää sokeria. Ihmettelen myös että jonku mielestä tuollainen juustokakku on ollut niin hyvä että resepti jakoon?
Toinen esimerkki oli joskus kun joku ihan pokkana väittää että ruskeaan kastikkeeseen 400g jauhelihaa ja 0,5 vettä (+jauhot ja voi tietenkin) pitäisi laittaa sekaan vähintään kolme lihaliemikuutiota. Hyi ja yäk, sama kuin imeskelisi sitä lihaliemikuutiota sellaisenaan suussa.
Täh? Käyttääkö joku ihan oikeasti liemikuutioita, eikä keitä itse luista lihalientä? Siinä saa suolan määrän säädellä ihan itse. No, ehkä sitten kun saat enemmän kokemusta keittiössä.
En tiedä, missä teurastamolla asut, mutta meillä päin ei ainakaan joka marketista löydy edes mitään keittoluita.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä astetta hyvätuloseimman perheenäidin ruokavaliossa oli kerran postaus "Edullista arkiruokaa"-haasteesta, jossa siis jaettiin ohjeita etenkin lapsiperheille joilla raha on tiukassa. No, hänpä päätti tehdä haasteeseen pasta-aterian joka sisälsi mm. Parmesania, luomupinaattia, tuorepastaa ja ilmakuivattua kinkkua.
Olen lapseton, mutta yksin mullekkin tuollainen ateria tuntuisi jo kalliimmalta luksukselta. Saati sitten koko perheelle. Noh, kertoo vähän millainen käsitys ko. Bloggaajalla on ruuan hinnasta.
Ihan tulee mieleeni ne kokeilut, joissa joku bloggaaja tai toimittaja yrittää elää vähävaraisten tuloilla. Yleensä omasta mielestään onnistuu erinomaisesti ja hehkuttaa miten hyvin ne vähäiset varat riittää. Yleensä vaan sujuvasti unohtavat, kuinka tällä (yleensä hurjan viikon mittaisella) koeajallaan toistuvasti hyödyntävät jo ennestään olevaa kuiva-ainevarastoaan. (Sitähän ei tarvitse budjetoida, köyhällekin ilmainen kotitonttu on täydentänyt kuiva-ainekaapin äärimmilleen). Eivät myöskään koskaan huomioi, kuinka siinä viikon aikana tuskin on tarvinnut ostaa muita perustarpeita paperista saippuaan ja vaatteista silmälaseihin. Mutta kyllä ne nyt osaavat ohjeistaa miten pikkurahallakin pärjää :).
Muistavat myös muistella kuinka opiskelijanakin selvisivät tiukalla budjetilla. Unohtaen opiskelija-alennukset, yliopiston ruokalan, sen kuinka sinkkuna ei tarvitse huolehtia kuin itsestään, kuinka asunto oli todennäköisesti vähemmän kodikas kimppakämppä tai kuinka usein tuli käytyä kotona äidin lihapatojen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!
Itse olen käyttänyt koko ikäni vain ja ainoastaan jauhelihamaustetta jauheliharuokia tehdessä. Paras mahdollinen mauste ja tulee ihan sairaan hyvää jauhelihaa! Tutut aina kehuvat ja kysyvät ”mitä maustetta käytät?”. Eikä makuun kyllästy.
Kukaan muu tutuistani ei käytä jauhelihamaustetta ja pakko sanoa, että jauheliha ei ole todellakaan niin hyvää ilman (monesti on tehnyt mieli jättää syömättä kun maistuu niin oudolta) Lapsenikin rakastavat minun tekemiä jauheliharuokia ja ovat sanoneet, että esim. mummun ja kummitädin jauheliha ei ole niin hyvää ja maistuu kummalliselta.
Kannattaa kokeilla :)
Vierailija kirjoitti:
Eräässä astetta hyvätuloseimman perheenäidin ruokavaliossa oli kerran postaus "Edullista arkiruokaa"-haasteesta, jossa siis jaettiin ohjeita etenkin lapsiperheille joilla raha on tiukassa. No, hänpä päätti tehdä haasteeseen pasta-aterian joka sisälsi mm. Parmesania, luomupinaattia, tuorepastaa ja ilmakuivattua kinkkua.
Olen lapseton, mutta yksin mullekkin tuollainen ateria tuntuisi jo kalliimmalta luksukselta. Saati sitten koko perheelle. Noh, kertoo vähän millainen käsitys ko. Bloggaajalla on ruuan hinnasta.
Ei ruokavaliossa, vaan ruokaBLOGISSA. Voihan tekstinsyöttö.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tomaattimurskan suurkuluttaja enkä ole törmännyt kuvailtuun purkin koko -ongelmaan. Siis tomaattimurskapurkki on se perussäilykepurkki, missä on myös hernekeittoa tai lihapullia tai vaikka papuja tomaattikastikkeessa. Enkä tarkoita etteikö muunkin kokoisia versioita olisi, mutta tuota tiettyä kokoa on hyllyt väärällään. Jos 98% tomaattimurskapurkeista on tiettyä kokoa, ottaisin sen enkä ihmettelisi.
Suosittelen lämpimästi itse valmistamaan tomaattimurskan aidoista tomaateista. Huomattavasti parempaa, kuin teolliset säilykemössöt.
Tomaattikastikkeeseen tulee ainakin Italiassa ihan tiettyä tomaattilajiketta, mistä ostat sitä Suomesta? Kotimaisista tomaateista ei tosiaankaan tule kelvollista. Liian vetisiä, pelkkää sitkeää kuorta ja siemeniä, " hedelmälihaa" ei juuri ollenkaan. Ehkä ylikypsistä terttutomaateista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kaikki parempi, paras. "Mummon parempi mustikkapiirakka". No, millainen se huonompi sitten on? Miksi sitä tehdään, kun parempaakin voisi? Miksei niiden huonompien versioiden reseptejä ole koskaan jaossa?
Minä olen ajatellut että tämä tulee siitä että normaalisti tehdään taloudellisemmin vähemmistä aineksista ruoat ja leivonnaiset, ja sitten sunnuntaina pyöräytetään jotain vähän parempaa kun vieraitakin on tulossa. Silleen vähän vanhanaikaisesti.
Miksei niiden talousversioiden reseptejä sitten koskaan ole jaossa? Varmaan monella olisi niillekin käyttöä.
Mä olen postannut tänne ruokalistoja kymmeniä kertoja. E´n tiedä onko kukaan edes lukenut. Yleensä kaikkea apua pyydetään mutta ei sitten huolitkaan kun ne ehkä vaatii vähän tekemistä.
Tässä nyt yksi käytännön ohje sinulle: tee pataruokia. Laita ne edellisenä iltana hautumaan (vaikka samalla kun leikit lasten kanssa, valmisteluihin menee vartti). Voit käyttää vaikka naudan lapaa tai rintaa tai joissain ruuissa possun lapaa tai niskaa paistien sijaan. Kypsymisaika on tunnin puolitoista pidempi mutta hinta puolta halvempi. Padat vain parane lämmitttäessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!
Itse olen käyttänyt koko ikäni vain ja ainoastaan jauhelihamaustetta jauheliharuokia tehdessä. Paras mahdollinen mauste ja tulee ihan sairaan hyvää jauhelihaa! Tutut aina kehuvat ja kysyvät ”mitä maustetta käytät?”. Eikä makuun kyllästy.
Kukaan muu tutuistani ei käytä jauhelihamaustetta ja pakko sanoa, että jauheliha ei ole todellakaan niin hyvää ilman (monesti on tehnyt mieli jättää syömättä kun maistuu niin oudolta) Lapsenikin rakastavat minun tekemiä jauheliharuokia ja ovat sanoneet, että esim. mummun ja kummitädin jauheliha ei ole niin hyvää ja maistuu kummalliselta.
Vitsi, mikä urpo :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä tarkoitat? Yritin googlata mutta ei löytynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittokirjoja on tullut hankittua jos jonkinmoisia. Harmillisimpia ovat olleet kirjat, jotka pohjautuvat johonkin toisen maan ruokakulttuuriin, ja ainesosaluettelo on suomalaisittain sen verran eksoottista, ettei ainesosia tahdo varsinkaan vähän pienempien pitäjien ruokamarketeista löytyä. Yleensäpä nämä ovat olleet näitä yhdeksän euron tarjouskirjasia, joiden suomennoskaan ei nyt päätä huimaa... :)
Tähän liittyen paras keittokirjani on ollut kasvisruokakirja, jossa oli erikseen esitelty teemoittain mausteet jne. tavallisista eksoottisimpiin, ja resepteissä oli huomioitu erikoisimpien tuotteiden saatavuus ja ehdotettu tarvittaessa korvaavaa tuotetta, tai erikseen reseptin esittelyssä jo mainittu, että pitkissä resepteissä ei muutamalla mausteen puuttumisella ole väliä (kokeneelle kokille päivänselvää, tällaiselle kämmärikokille siunaus!)
Hei, tää on nyt ot, mutta kertoisitko, mikä on tuo kertomasi hyvä kasviskeittokirja nimeltään ja kuka on tekijä? Alkoi kiinnostamaan!
Tuija Ruuska - Kasviskeittiö. :) Itse ainakin koin tosi hyvänä keittokirjana varsinkin, kun kokemusta kasviskokkailusta ei muuten ollut.
Kiitos! Täytynee tehdä kirjastoreissu :)
-223
Ripaus suolaa, esimerkiksi kattilalliseen kaalisoppaa. Yleensä ripaus sitä ja ripaus tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tomaattimurskan suurkuluttaja enkä ole törmännyt kuvailtuun purkin koko -ongelmaan. Siis tomaattimurskapurkki on se perussäilykepurkki, missä on myös hernekeittoa tai lihapullia tai vaikka papuja tomaattikastikkeessa. Enkä tarkoita etteikö muunkin kokoisia versioita olisi, mutta tuota tiettyä kokoa on hyllyt väärällään. Jos 98% tomaattimurskapurkeista on tiettyä kokoa, ottaisin sen enkä ihmettelisi.
Suosittelen lämpimästi itse valmistamaan tomaattimurskan aidoista tomaateista. Huomattavasti parempaa, kuin teolliset säilykemössöt.
Muuten vältän purkkimuonaa, mutta tomaattimurska on poikkeus. Suomalaiset talvitomaatit eivät maistu yhtään miltään. Purkkitomaatit ovat lähtökohtaisesti parasta tomaattilaatua. jota ei valitettavasti Suomesta saa edes kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämääräiset määrät, esim. "loraus", "pieni loraus", "reilu loraus", "hieman", "reilusti" tai "oman maun mukaan".
Mä en kirjoita mitään määriä omiin ohjeisiini.
Paitsi leivontaresepteihin.Se on vähän eri asia kun itse tiedät ohjeesi ja miten ne kuuluu tehdä. Mutta jos annat täysin tumpelolle reseptin jossa ei ole mitään määriä niin HAHAHAHA hyvä vitsi.
Jos ohjeessa sanotaan loraus, se ei ole tarkka. On aika helppo kokeilla ja maistaa.
Miten avuttomia ihmiset oikein on?!
Erehdyksistä oppii.
Ja esim. suolan määrää kannattaa aina vähentää. Sitä kun voi lisätä, kuten kaikkea muutakin mutta pois on vaikeampi ottaa.Jos tulee esim keittoon liikaa suolaa, heittää sekaan vaan ylimääräisen perunan. Se imee ylimääräiset suolat pois.
Peruna ei ime suolaa mihinkään (?!?), vaan tuo tärkkelysmassaa ruokaan tasapainottamaan suolaisuutta.
Totta kai imee. Miksi juuresten tai pastan keitinveteen edes lisättäisiin suolaa, jossei se vaikuttaisi niiden makuun? Iso peruna sitoo aika hyvin suolaa ja se voidaan ottaa keitosta pois ennen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kun minä en syö "jauhelihaa" vaan siitä valmistettuja ruokia. En ole muuten koskaan nähnyt reseptiä, jossa käytettäisiin jauhelihamaustetta. Kuvittelisin kyllä, että olen monestikin käyttänyt mausteita, joita se sisältää. En ylipäänsä käytä maustesekoituksia jotain garam masalaa lukuun ottamatta. On helpompaa, kun kukin mauste on omassa purkissaan ja makua voi säätää mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdyin aiheeseen hieman googlen avulla. Ensinnäkin jokaisen valmistajan jauhelihamausteseos on erilainen. Osa sisältää varsin paljon suolaa, osassa mausteet on osin korvattu glukoosilla ja arominvahventeilla. Suolan ostaminen mausteen hinnalla on hölmöä. Vielä hölmömpää on korvata mausteet lisäaineilla. Osa seoksista on ihan asiallisia maustesekoituksia, jotka sisältävät niitä mausteita, joita muutenkin käytän. En vain näe mitään järkeä osaa mustapippuria, paprikaa ja basilikaa samassa pussissa.
Näitä kommentteja kun lukee niin joidenkin ihmisten pilkuntarkka yksinkertaisuus ihmetyttää. Ruoanlaitossakin järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa!
"Taikina on valmis, kun se irtoaa sormista/kulhon reunoista". No ei välttämättä ole, vaan tuo kertoo vain ainesosien suhteesta. Sitkoa saadakseen taikinaa pitää vielä vaivata ties kuinka kauan sen jälkeen, kun se koostumukseltaan on sellaista, että irtoaa vaivatta sormista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja kun lukee niin joidenkin ihmisten pilkuntarkka yksinkertaisuus ihmetyttää. Ruoanlaitossakin järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa!
Minä ainakin ajattelen, että reseptit ovat niitä varten, jotka eivät kyseistä ruokaa osaisi ilman ohjetta valmistaa ja siksi niiden pitäisi olla mahdollisimman tarkkoja esim. nesteiden tai mausteiden määrien, tai kypsennysaikojen suhteen. Eihän ensimmäistä kertaa kaalilaatikkoa tekevä voi tietää, että sitä pitäisi kypsentää tunti pidempään kuin ohjeessa sanotaan. Tai että liivatelehdistä puhuttaessa "pieni määrä nestettä" tarkoittaa ruokalusikallista, eikä sitä, että kattilan pohja peittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdyin aiheeseen hieman googlen avulla. Ensinnäkin jokaisen valmistajan jauhelihamausteseos on erilainen. Osa sisältää varsin paljon suolaa, osassa mausteet on osin korvattu glukoosilla ja arominvahventeilla. Suolan ostaminen mausteen hinnalla on hölmöä. Vielä hölmömpää on korvata mausteet lisäaineilla. Osa seoksista on ihan asiallisia maustesekoituksia, jotka sisältävät niitä mausteita, joita muutenkin käytän. En vain näe mitään järkeä osaa mustapippuria, paprikaa ja basilikaa samassa pussissa.
Oikeasti sun piti googlata jauhelihamauste? Totta kai niissä on eroja. Kuten on eroja eri valmistajien pestoissa, ketsupeissa, sinapeissa, grillimausteissa, curry-mausteissa, majoneeseissa. ... Ihan kaikissa, joissa on sekoitettu useampaa kuin yhtä maustetta tai ainesosaa.
Itseäni yllättää joidenkin suomen kielen taito. "Jauhelihamauste? Mitä se on?" Tuota, se olisi aika helppoa päätellä olevan maustesekoitetta, jota käytetään jauhelihan maustamiseen. Ei sitä toki tarvitse käyttää eikä ostaa, mutta että ihan pitää googlettaa kun on niiiin vieras sana ettei sitä ymmärrä... Apua nyt.