Syntyneiden määrä Suomessa on romahtanut
Vuonna 2017 tilastokeskuksen tänään julkaistun väestön joulukuun ennakkotilaston syntyi 50139 lasta.
Elävänä syntyneet:
2009 60430
2010 60980
2011 59961
2012 59493
2013 58134
2014 57232
2015 55472
2016 52814
2017 50139
Tämä on todella huolestuttavaa! Mistä alhaiset lukemat johtuvat ja mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Tuo lista korreloi aika hyvin tavallisen ihmisen ostovoiman kehityksen kanssa. Miksi lapsiperheitä ei tueta enemmän? Esim kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyystuki, vaikka lapsen kasvattaminen sentään tuottaa uusia kansalaisia työttömänä olemisen sijaan. Eikö korvauksen pitäisi olla vähintään sama?
Miksi et ole valmis maksamaan omaa sikiämistäsi?
Kyllä muslimit Suomessa lisääntyy edelleen ihan hyvää vauhtia, joten ei huolta, kyllä käyrä kääntyy vielä taas nousuun. :)
Sello kirjoitti:
Tämä sääntö selittää lasten lukumäärää kaikkialla maailmassa:
Tulevaisuus näyttää paremmalta kuin menneisyys =====> enemmän lapsia.
Menneisyys näyttää paremmalta kuin tulevaisuus ======> vähemmän lapsia.
Ei, tämä sääntö selittää lasten lukumäärää vain sielläpäin maailmaa missä parempi tulevaisuus mielletään syyksi tehdä lapsia.
Suomessa on kasvava joukko ihmisiä joille lapsi itsessään merkitsee huonompaa tulevaisuutta koska se vaatisi uhrauksia.
Turha narista mistään lapsentekotalkoista samalla, kun yritetään harventaa synnytyssairaalojen määrä muutamaan yksikköön Suomessa.
Jos tekisin nyt lapsen, olisi lähimpään sairaalaan n. 30 km. Jos kyseisen sairaalan synnytystoiminta ajetaan alas, olisi matka 80-100 km.
Ei synnytys ole mikään tekonivelleikkaus, jonka voi keskittää yhteen paikkaa. Jopa minä lapsettomana ymmärrän, että vauva syntyy silloin kun se syntyy; ei se kysele joko ollaan perillä keskitetyssä yksikössä.
Joku 100 km on järkyttävän pitkä matka kipeänä ja peloissaan.
Vierailija kirjoitti:
En pidä lapsista. Olen 25.
Myös kyrvästä perseessä pitävät usein eivät hirveästi pidä lapsista ja metelistä.
Täällä yksi samanmielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ja varakkaat kyllä lisääntyvät. Meillekin saisi tulla toinen, on työn alla.
Itse asiassa fiksut ja varakkaat ei vät lisäännyt vain varattomat elämämkoululaiset
Hieman nyt kuitenkin puhuit kakkaa. Suomessa eniten lapsia on hyvätuloisilla miehillä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä aiheesta pitää tehdä säännöllisin väliajoin keskustelu? Voit ap lopettaa, etkö ole huomannut, että syntyvyys (onneksi) laskee aloituksistasi huolimatta :)
Kantaväestön syntyvyyden lasku pohjoismaissa ei ole mikään onni, vaan hätä ja tikittävä aikapommi, koska muiden kantojen asukkaat kuitenkin lisääntyvät reippaasti (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten lisääntymisen väheneminen on aina ainoastaan hyvä juttu. Tämä pallo ei vaan oikeasti kestä sitä, että väkimäärä vain kasvaa ja kasvaa.
Ei Suomessa ole liikaa väkeä, Aasiassa ja Afrikassa vain. Sieltä sitä porukkaa pitää karsia, ei täältä. Avustukset seis, niin poistuvat luonnollista tietä, eikä tarvitse ryhtyä rajumpiin toimenpiteisiin.
Suomi ei ole mikään oma irrallinen yksikkönsä vaan ihan samalla tavalla kuulutaan kokonaisuuteen kun ne kamalat Afrikat ja Aasiat. Tiesitkö, että se suomalainen kakara kuluttaa aika monen köyhän afrikkalaisen lapsen verran?
No onhan! Suomella on (vielä) omat rajat ja oma kansa.
Jos minä hoidan tonttini hyvin ja hankin perheelleni työlläni hyvän elannon, ja naapurin köyhälistöperhe tekee kymmenen kakaraa, sotkee pihansa roskilla ja syö paskaruokia, koska muuhun ei ole varaa, niin onko se minun vikani? Ei ole, koska minä olen erillinen yksikkö heistä.
Voi hyvä luoja. Tämä meidän pallo on aina pieni kokonaisuus, joka lilluu avaruudessa. Jos tulisi joku koko planeettaa järisyttävä mullistus niin luuletko, että se katselisi Suomen rajoja sen kummemmin? Juu ei. Jos tapamme tämän planeetan ja kulutamme sen loppuun niin se loppuu ihan joka paikassa ihan noista rajoista ja näennäisistä omistajuussuhteista huolimatta. Sinä olet vaan kärpäsenpaska tässä kokonaisuudessa.
Jatkuva, pitkittynyt ei-ihan-lama, epävarmuus, jatkuva hintojen nousu, jatkuva lisäelätettävien ottaminen, valtion jatkuva lisävelkaantuminen, valtion eläminen kuin kaikki olisi ok, koko valtion työpaikkojen keskittäminen yhdelle poukamalle, jne.
Suomeksi: Normaalille suomalaiselle pariskunnalle nykytilanne on todella epävarma. Vielä 90-luvulla ei olisi voinut kuvitella, että kaikki valtion tukiverkostot puretaan ja myydään ulos yksi kerrallaan. Näin on nyt vain käynyt.
Suomi nyt vain on huonosti johdettu maa, jonka päättäjät tekevät päätöksiä sillä perusteella, miltä toimet näyttävät ulospäin. Sisäpuolella ei ole niin merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muslimit Suomessa lisääntyy edelleen ihan hyvää vauhtia, joten ei huolta, kyllä käyrä kääntyy vielä taas nousuun. :)
Niin ihanaa, ja arvaappa ketkä nämä sitten elättävät?
Perheellistyminen vaatii myös toisen vastuuntuntoisen ja sitoutuneen aikuisen. Itse en sellaista ole 30-vuotisen elämäni aikana kohdannut, vaikka pitkiä parisuhteita onkin ollut. Haluan tasavertaista vanhemmuutta ja jos sellaista ei ole tarjolla, olen mieluummin lapseton.
miesten vika koska eivät halua alkaa nuoriksi miljonäärihughgranteiksi
Lasten kasvatuksesta ja koulutuksesta on tullut vaikeaa. Päiväkodeissa ja kouluissa osallistutetaan vanhemmat mitä erilaisimpiin projekteihin. Opetus on siirretty vanhempien vastuulle, kun kouluissa viihdytään ja tutkitaan keinotekoisia ilmiöitä. Lapsia e koulussa opeteta kunnolla kirjoittamaan, lukemaan eikä laskemaan vaan nämäkin on sysätty osin vanhempien vastuulle.
Yksi lapsi kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lista korreloi aika hyvin tavallisen ihmisen ostovoiman kehityksen kanssa. Miksi lapsiperheitä ei tueta enemmän? Esim kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyystuki, vaikka lapsen kasvattaminen sentään tuottaa uusia kansalaisia työttömänä olemisen sijaan. Eikö korvauksen pitäisi olla vähintään sama?
Miksi et ole valmis maksamaan omaa sikiämistäsi?
Voi luoja mikä nuija. Kai ymmärrät, että nämä lapset maksavat SINUN eläkkeesi ja hoitosi? Jos uusia lapsia ei tule, maksat kaiken itse moninkertaisena.
Onnea vaan tulevaisuuteen. Eiköhän tämäkin ratkaista mamuilla, jotka sinä saat sitten elättää.
Ei, tämä sääntö selittää lasten lukumäärää vain sielläpäin maailmaa missä parempi tulevaisuus mielletään syyksi tehdä lapsia.
Suomessa on kasvava joukko ihmisiä joille lapsi itsessään merkitsee huonompaa tulevaisuutta koska se vaatisi uhrauksia.
Pidän kiinni sanomastani. Parempi tulevaisuus mielletään syyksi kaikkialla. Yleensä ilman että ihminen sitä itse huomaa.
Miten itse näet tulevaisuutesi verrattuna menneeseen, vaikuttaa intoosi saada lapsia. Näin toteat itsekin kun puhut Suomesta.
Jos selviäisit sodasta, intosi saada lapsia todennäköisesti kasvaisi. Ei olisi niin paljon menetettävää.
Jos tulisit uskoon, intosi saada lapsia todennäköisesti kasvaisi. Tulevaisuus näyttää hyvältä, ei ole niin paljon menetettävää.
Jos olet nainen ja elät Suomessa 3000 e kuukausipalkalla, sinulla on paljon menetettävää. Siksi et todennäköisesti halua paljon lapsia. Myös miehellä on menetettävää, mutta naisella vielä enemmän.
Yksi ihminen voi olla poikkeus, mutta tämä sääntö pätee suurien ihmisjoukkojen kuten koko Suomen mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten lisääntymisen väheneminen on aina ainoastaan hyvä juttu. Tämä pallo ei vaan oikeasti kestä sitä, että väkimäärä vain kasvaa ja kasvaa.
Ei Suomessa ole liikaa väkeä, Aasiassa ja Afrikassa vain. Sieltä sitä porukkaa pitää karsia, ei täältä. Avustukset seis, niin poistuvat luonnollista tietä, eikä tarvitse ryhtyä rajumpiin toimenpiteisiin.
Suomi ei ole mikään oma irrallinen yksikkönsä vaan ihan samalla tavalla kuulutaan kokonaisuuteen kun ne kamalat Afrikat ja Aasiat. Tiesitkö, että se suomalainen kakara kuluttaa aika monen köyhän afrikkalaisen lapsen verran?
Jos minä hoidan tonttini hyvin ja hankin perheelleni työlläni hyvän elannon, ja naapurin köyhälistöperhe tekee kymmenen kakaraa, sotkee pihansa roskilla ja syö paskaruokia, koska muuhun ei ole varaa, niin onko se minun vikani? Ei ole, koska minä olen erillinen yksikkö heistä.
Voi hyvä luoja. Tämä meidän pallo on aina pieni kokonaisuus, joka lilluu avaruudessa. Jos tulisi joku koko planeettaa järisyttävä mullistus niin luuletko, että se katselisi Suomen rajoja sen kummemmin? Juu ei. Jos tapamme tämän planeetan ja kulutamme sen loppuun niin se loppuu ihan joka paikassa ihan noista rajoista ja näennäisistä omistajuussuhteista huolimatta. Sinä olet vaan kärpäsenpaska tässä kokonaisuudessa.
Sama se luonnonmullistuksille, nyt oli kyse ihmisistä. Kärpäsenpaskoista puheen ollen, tajuatteko te ihmiset lainkaan, kuinka häviävän pieni merkitys suomalaisten kulutuksella on globaalisti? Vaikka kaikki suomalaiset katoaisivat simsalabim, niin se ei vaikuttaisi yhtään mitään tähän kulutusongelmaan. Intialaisia on yli miljardi, kiinalaisia on yli miljardi, muita aasialaisia on yhteensä kaksi miljardia. Mutta juu, ongelma on totta kai ahneissa suomalaisissa, jotka syövät lihaa, ajavat autolla ja unohtavat kierrättää.
Numerolle 50 siis edellinen viesti. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä lapsista. Olen 25.
Myös kyrvästä perseessä pitävät usein eivät hirveästi pidä lapsista ja metelistä.
Täällä yksi samanmielinen.
Olipa aikuinen kommentti. On totta, että en pidä metelistä. Mutta erehdyit seksielämäni suhteen ;olen ihan tavallisessa parisuhteessa elävä heteronainen :)
Luulen että älykkyysosamääräni on keskimääräistä alhaisempi. En halua synnyttää lasta, joka perii minun älykkyyteni ja koulutustasoni. Tulevaisuudessa on tyhmille ihmisille yhä vähemmän työtä ja mahdollisuuksia hyvään elämään.