Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montessoripäiväkodeista kiireesti kokemustietoa? Mikä on leikin osuus?

Vierailija
19.04.2006 |

Lapsemme on saamassa pitkän jonotuksen jälkeen paikkaa peräti kahdesta montessoripäiväkodista Oulussa, kolmas montessoripainotteinen ei vielä ole tehnyt päätöksiä.

Näiden kolmen tyyli on erilainen. Lähinnä " tiukkuus" montessoripedagogiikan suhteen vaihtelee. Osassa leikin osuus on isompi ja on myös tavallisia leikkivälineitä, mikä on tärkeää lapsen kannalta. Yksi ja meidän kannalta paras (hyvä sijainti, miljöö siisti ja kaukana keskustan liikenteestä yms.) noudattaa tiukasti montessoriperiaatteita eikä vapaata leikkiä juuri ole.

Kertokaapa te montessoriäidit, mitä asiasta tiedätte! Olen erittäin kiitollinen vastaajille.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. päiväkodissa ei ole ollenkaan tavallisia leikkikaluja. Ei siis legoja tms. Onko tämä epäilyttävän tiukkaa touhua vai riittäisikö silti montessorivälineet korvaamaan perinteisiä leikkejä?

Hyvä pointti kysellä ulkoilusta, se kävi itselläkin tänään mielessä.

Oululainen kyselijä: Star Brightiin olemme jonossa, sieltä vielä ole tullut vastausta. Kävimme sielläkin ja paikka vaikutti kivalta. Tilat ovat ihan ok, montessorivälineistö aika vähäistä eli oletan heidän soveltavan aika vapaasti kasvatusmetodia.

Perinteisin Oulussa on Heinäpään montessoripäiväkoti,olen ymmärtänyt tämän olevan " ranking" listoilla ensimmäisenä mm. siksikin että eivät ole aivan niin tiukkoja montessoripedagogiikan suhteen kuin Toppila.

Kunpa saisi tähän vähän tolkkua. Periaatteessa tiedämme mitä haluamme ja olen tarkkaan havainnoinut lapseni perustyyliä ja luonnetta joten olemme mieheni kanssa saaneet kuvan siitä, minkä tyyppinen pedagogiikka soveltuisi hänelle. Montessorikasvatus on hyvin lähellä sitä, mikä voisi häntä kiinnostaa. Keskittymiskyky on erittäin hyvä, hän uppoutuu tekemisiinsä mielenkiinnolla, selaa kirjoja jopa tunnin yhtämittaa päivittäin, on utelias uusia asioita kohtaan ja on puhunut jo yksivuotiaasta useamman sanan lauseita, nyt 2.5 vuotiaana puhuu erittäin hyvin ja selkeästi.

Lisää kommentteja? Onko oulaisiakin linjalla, joilla kokemuksia paikallisista montessoritarhoista?

ap

Vierailija
2/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen verran uusi, että hakenee vielä toimintamalliaan. Käyttävät englannin kieltä, mutta epäilyttää vähän täysin suomalaisen lapsen kanssa, että koska eivät noudata kielikylpyperiaatetta, lapsen hyvä kielellinen kehitys voisi ehkä vähän sekaantua.

T: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka asiaa yrität järkeillä ja hallita, et lopulta kuitenkaan voi.

Vierailija
4/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kommenttisi luettava siten, että ihan mikä tahansa päiväkoti on sama valita? Vai tarkoitatko että ko. päiväkoti tiukan montessoripedagogiikan noudattajana on ihan ok valita? Vastauksestasi ei asia käy ilmi.

Minä haluan todella panostaa lapsen kehitykseen, jos siihen on mahdollisuus. Nyt on tarjoutunut mahdollisuus valita päiväkoti, joten tottakai otan asioista tarkkaan selvää ja tältä palstalta saa usein erittäin hyviä vastauksia. Haluan lapselleni parasta mahdollista hoitoa päivisin, sillä päiväkodissa lapsi viettää valtaosan ajastaan. Lisäksi toinen lapsemmekin tulee aikanaan menemään samaan päiväkotiin, joten asialla on tuplasti painoa.

Nyt lapsi on kunnallisessa päiväkodissa ja siellä ei yksilöllisyydestä tai eritysoipedagogiikoista ole toivoa eikä tietoakaan. Muutoin hyvä hoitopaikka, mutta monet pienet syyt ovat johtaneet siihen, että olemme valmiita vaihtamaan hoitopaikan.

ap

Vierailija
5/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin hyvänä sitä, että montessoriaate ei ollut ainoa tärkeä asia, vaan että vapaalla leikillä oli tilansa ja päiväkodissa oli myös leluja montessorimateriaalin ohella. Aamupäivät lapset tekivät töitä montessorimateriaalla. Ulkona oltiin pitkään. Iltapäivisin oli vapaampaa valita myös leikkimistä tavallisten lelujen kuten legogen kanssa. Osa lapsista kuitenkin keskittyy montessorimateriaaliin syvimmin nimenomaan iltapäivisin.

Kommentti: leikkivät lapset luovasti myös montessorimateriaaleilla.

Luulen, että tärkein asia on toimiva kokonaisuus: henkilökunta joka viihtyy työssään ja aidosti pitää lapsista. Luulen, että on useampia tapoja saavuttaa turvallinen ja kasvua edistävä ilmapiiri. Olen skeptinen äärimmilleen vietyjä ideologioita kohtaan, koska siinä saatta pahimmillaan luovuus ja asioihin spontaanisti tarttuminen kärsiä. Nämä ovat vain tuntemuksia äidiltä, joka haluaa opettaa lapsensa monipuolisuuteen, näkemään tilanteissa uusia puolia eikä vain oppimaan robottimaisesti. Miten tiukasti montessoriaatteeseen vihkiytyneessä päiväkodissa tehdään, en tiedä. Miten voisi kysellä spontaaniutta ja luovuutta?

Vierailija
6/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin lapsi montessoripäiväkodissa, jossa ei ole ainakaan paljon tavallisia leikkikaluja. Siellä on kuitenkin legoja, isoja ja pieniä, junarataa, pelejä, ulkona autoja ym. Luulisin, että tavallisilla leluilla tarkoitetaan barbinukkeja, actionhahmoja ym. joten minun mielestäni on vain hyvä, jos niitä ei päiväkodissa ole. Ehtii niillä kotonakin leikkimään.

Keittiöleikit, majan rakentamiset ym. ovat arkipäivää ainakin meillä hoidossa. Hyvin ovat lapset viihtyneet. Ainoa asia mitä minä hiukan kritisoin on se, ettei ns. pakoteta tekemään enemmän esim. askarteluja vaan saa ehkä jopa liian vapaasti valita mitä tekee.

Vierailija
7/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt tutustumassa Myllytullissa olevaan montessoripäiväkotiin (starbright?)? Millaiselta paikka vaikutti? Olisi lähellä meitä ja olen ajatellut sitä pojallemme. Jonotitteko kauan paikkaa noihin päiväkoteihin? Kiitos, jos ehdit vastata :)

Vierailija
8/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja montessoripainotteinen pk. on ollut aivan ehdottomasti parhain! (Täällä tampereella tosin)

Lapsilla oli valinnanvapautta enemmän=haluatko askarrella pupun vai tipun-tyyliin. Heille myös " opetettiin" normaalina asiana, että nyt kaikki kun on syöty pyyhimme paikkamme jne. Meidän lapsistamme se oli tosi hienoa. Kaikilla pieni rätti ja liikuttavia olivat kun jokainen pyyhki paikkansa. Sen jälkeen kun menivät kouluun heille on automaattisesti ollut selvää, että kotona pöytä pyyhitään-ei ole tarvinnut opettaa. Tuossa pari esimerkkiä. Ainakin täällä ihan tavallista leikkiä oli ja pihalla oloa joka päivä. Pihalle mennessä kyllä saatettiin usein etsiä hienoja kiviä tai tutkia luontoa tms. mutta ainakin meidän lapset olivat aivan tohkeissaan.

Vierailija
9/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

välineistö on suunniteltu fiksuksi ei tarkoita, että lapset ajattelisivat sen olevan kovaa opiskelua ja työtä.

Pyytäkää päästä seuraamaan toimintaa ennen päätöksentekoa!

Vierailija
10/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vain sen käsityksen eräältä päivähoidon ohjaajalta, että vapaa leikki on kasvun kannalta niin tärkeää, että kannattaisi harkita tiukkaa montessorilinjaa onko se sittenkään hyvä.

Itsekin olen ollut siinä vahvassa ymmärryksessä, että lapset ottavat itse välineensä ja saavat vapaasti valita mitä tekevät päivän aikana. Välineet ymmärrän myös ikäänkuin peleinä, nehän ovat helmiä, palikoita, tikkuja yms. joihin on kätketty aistien avulla oppimista. Mittasuhteet välineissä ovat myös sellaiset, että lapsi " siinä sivussa" oppii määrämittoja, tilavuuksia yms.

Olemme vierailleet kaikissa kolmessa päiväkodissa. Vaikuttavat todella hyviltä kaikki. PÄivähoidon ohjaaja kehotti myös vielä vierailemaan ja vertailemaan, mutta eihän sitä voi jatkuvasti tietenkän tehdä, ehkä yhden kerran vielä.

Kiva että vastasit. Vähän rauhoittaa tämä kommenttisi, koska lapsihan tosiaan valitsee itse tekemisen ja onhan heitä siellä paljon, lienee saavat keskenään keksiä leikkejä jotka eivät liity välineisiin? Outo ongelma pohdittavaksi mutta meille niin tärkeä.

Vierailija
11/11 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumisen lisäksi) ja sehän on vapaata leikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan