kertokaa halpoja ruokia! viikko pitäis selvitä ja
kaapissa pastaa, riisiä, perunaa ja pakastimessa jotain kasviksia. 20euroo kauppaan. mitä ostais?
Kommentit (7)
leivo itse sämpylöitä jos sulla on jauhoja kaapissa, puuro on hyvää ja halpaa aamu- ja iltapalaa
Jos tekee makaroonista tai riisista vihannesten kanssa sekoitusta (tonnikalaa tai kinkunpaloja voi laittaa) ja sinne sekaan soijakastiketta ja pari lusikallista ranskankermaa, tulee tosi hyvää.
Soijakastike ja ranskankerma on tosi hyva yhdistelmä minkä tahansa mausteeksi. Puoli purkkia kermaa riittaa 4 hengen annokseen jos tarvii säästää.
MA: Tee perunamuusia. Osta kalapuikkoja tai jotain vielä halvempaa kalaa sen lisukkeeksi.
TI: Tee peruna-makkarakeittoa tai kasvis-pasta-keittoa. Näistä parin päivän ruuat.
TO: Tee makaronilaatikkoa tai jos haluat panostaa, niin lasagnea. Siitä riittää pariksi päiväksi.
LA: Tee pitsa. Tulee oikeasti halvaksi, jos pohjan tekee itse ja käyttää täytteenä jauhelihaa. Jos kaapista löytyy esim. sieniä tai ananaksia, niin vielä parempi.
SU: Osta edellisenä päivänä tarjousbroileria (lauantaina usein myydään halvalla kohta vanhaksi menevät) ja tee siitä herkkuateria: laita syvään uunikulhoon riisi kiehuvaan veteen ja sitten kulho uuniin. Kun riisi on ainakin osittain valmista, laita riisin päälle pakastekasviksia ja valmiiksi marinoidut kanapalat. Mausteeksi sitruunapippuria. Sitten koko komeus uuniin, kunnes kana on valmista. Todella hyvää, eikä tule tämäkään kamalan kalliiksi.
Lisäksi leivo itse sämpylöitä ja jälkiruuaksi pullaa.
Löytyykö kaapista kananmunia? Tee perunoiden kera espanjalainen munakas.
Jauhelihasta saa edullista ruokaa. Kastiketta makaronille, spaghetille tai perunoille. Tai lihapullia perunoiden kera.
Kalapuikkopaketti on halpa. Perunoiden kera syökää.
Rouskuttakaa porkkanoita tai tee porkkanaraastetta.
Jos ostaa ison säkin marketista porkkanoita ja perunoita, niin saa edullisemmin.
Osta paketti soijarouhetta (noin 2,5 euroa) kestää taatusti pidempään kuin sen viikon. Siitä voi tehdä " jauhelihakastiketta" ja makaronilaatikkoa ja sitä voi lisäillä muhennoksiin. Jos epäilet onko ruoka tarpeeksi ravitsevaa, eimuuta kuin soijarouhetta sekaan niin varmasti on. Siinä on tosi paljon proteiinia.
Maistuu samalta kuin jauheliha kun vaan maustaa samoilla kamoilla. Ilman mausteita ei maistu miltään.
Tee niistä sitten soppaa: liota yön yli ja sitten keitä 4-5 tuntia (pussin kyljessä varmaan sanotaan että keitä tunti mutta älä usko sitä). Lisää puolivälissä keittämistä porkkanaa, sipulia ja lihaa. Mä teen jauhelihasta aina, monet tykkää että kinkku on parasta, tai kylkisiivu.
Puolesta kilosta herneitä tulee iiiiso rokka, riittää pariks-kolmeks päiväksi, tai loput pakkaseen.
On niin hyvä ruoka, ei voi verratakaan tölkkisoppaan. : )
Aiotaan syödä viikon aikana makaroonilaatikkoa, liha- ja makkarakeittoa, pottuja ja jotain kastiketta. Leipää on onneks pakasteessa.