Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laura Frimanin kolumni laihduttamisesta

Vierailija
02.12.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915850.html

"Olen piilotellut häpeällistä mielihaluani, mutta nyt sanon sen ääneen: Haluan laihduttaa"

Onhan se jännä että pitää hävetä halua näyttää paremmalta ja voida paremmalta, kaikkien vaan pitäisi olla iloisia ylipainoisia. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajunnut tämän kolumnin pointtia. 

Vierailija
2/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

..siis voida paremmin... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Haluan päästä eroon siitä ajatuksesta, että tietoinen painon pudottaminen tai edes siitä puhuminen olisi epäsolidaarista tai kategorisesti väärin."

Mä tajuan tuon kyllä, jos haluaa olla normaalipainoinen/hoikka ja sanoo sen ääneen, saa paheksuntaa koska kehopositiivisuus tarkoittaa useimmiten sitä että pitää rakastaa omaa ylipainoaan, jos haluat olla ei-lihava olet pinnallinen tms. "Ota lisää pullaa".

Vierailija
4/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus! Ihan varmasti on piirejä, joissa laihdutusta ja puhetta siitä katsotaan pahalla. Ja on piirejä, joissa muusta ei puhutakaan.

Vierailija
5/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin typistää kaikki hänen kolumninsa pointit yksinkertaiseen pakettiin: "minä, minä, minä."

Vierailija
6/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy todeta että akkojen juttuja. En miehenä tunnista tuollaista ilmiötä ollenkaan. Ketään ei kiinnosta toisen miehen laihduttamiset tai laihduttamatta jättämiset.

Vierailija
7/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin typistää kaikki hänen kolumninsa pointit yksinkertaiseen pakettiin: "minä, minä, minä."

No eikös tuo ole hänen kolumniensa keskeinen teema aina?

Vierailija
8/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vanhempi sukupolvi ei tunnista tätä, koska laihduttaminen on kuulunut niin keskeisenä osana ison osan elämää. Kolmekymppisenä tunnistan Lauran kolumnin pointin: en kehtaisi sanoa kenellekään jos haluaisin laihduttaa (varsinkaan koska olen normaalipainoinen).

Vierailija
9/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös tuo ole hänen kolumniensa keskeinen teema aina?

Niinhän minä juuri sanoin?

Vierailija
10/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että vanhempi sukupolvi ei tunnista tätä, koska laihduttaminen on kuulunut niin keskeisenä osana ison osan elämää. Kolmekymppisenä tunnistan Lauran kolumnin pointin: en kehtaisi sanoa kenellekään jos haluaisin laihduttaa (varsinkaan koska olen normaalipainoinen).

Mä (AP) olen 59 ja tunnistan kyllä, toisaalta laihduttaminen ei ole koskaan ollut osa elämää. Äidillä taisi joskus olla jotain laihdutuskuuria kun itse oon ollut teini, ja omat ikätoverit on laihduttaneet ehkä jotain häitänsä varten tms. 

Vierailija
11/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha totuus on se, että asioista voi joko puhua tai sitten ne voi tehdä. Eniten puhuva tuppaa saamaan vähiten tulosta aikaan.

Vierailija
12/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Friman elää selkeästi omassa sosiaalisessa kuplassaan. En ole koskaan törmännyt tähän, että joku ei kehtaisi sanoa, että haluaa olla laihempi. Lähes kaikki tuntemani ylipainoiset ovat puhuneet tavoitteestaan syödä terveellisemmin ja laihtua.

Kehopositiivisuus ei tarkoita että ihmisen pitäisi haluta olla lihava. Sen tarkoitus on vähentää kehoon kohdistuvaa vihaa, joka tekee elämästä raskasta eikä edes auta laihtumaan.

Vierailija
13/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa kyllä lynkataan heti jos sanot edes että ruokakuluissa voi säästää kun jätät 8 euron jäätelöt ostamatta. Pitää kuulemma olla lupa herkutella joka päivä.

Vierailija
14/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laumapaine. Hänen kuplassaan on sopimatonta haaveilla mistään mitä ryhmä ei hyväksy.

Nainen jotain 45.

Vierailija
15/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäisten ja mihin viiteryhmään kuuluvien juttu tuo on, mutta 25-vuotiaana naisena en tunnista ilmiötä. Toki somessa on kaikenlaista kehopositiivisuusöyhöttäjää, mutta oikeassa elämässä en ole törmännyt, eikä minulla tuottanut ongelmia puhua ääneen siitä, kun viime keväänä laihdutin viisi kiloa normaalipainon sisällä, eikä se kenessäkään herättänyt ihmetystä.

Vierailija
16/16 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurten ikäluokkien naisvaltaisten työpaikkojen kahvihuoneissa", luki kolumnissa. Eikös suuret ikäluokat ole olleet eläkkeellä jo vuosia?