Mitä saikulla saa tehdä? Pomolta tuli soitto, että minut on nähty "naureskelemassa kahvilassa"
Olen siis saikulla selän vuoksi, perjantaina kävin apteekissa ja istuskelin hetken kahvilassa, kun odotin veljeäni hakemaan. Pitäisi näköään pysyä jossain pimeässä komerossa!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Perusflunssassa pysyttelen visusti kotona. Ollessani pitempään sairauslomalla pyysin lupaa lähteä ulkomaille hoitoihin, koska se edistäisi paranemistani. Se sopi hyvin.
Oliko hoitona joku risiini-öljykuuri jossain virallisessa hoitolaitoksessa, vaiko margarita-kuuri uima-altaalla neljän tähden blue villagessa?
Sano että nauroit pomolle joka joutuu olemaan töissä kun sinä voit istua kahvilla.
Sitähän se tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kolmessa isossa leikkauksessa ja jokaisen operaation toipumisohjeissa kehotettu lähtemään liikkeelle mahdollisimman pian vaikka sairausloma oli kaikista julmetun pitkä. Kotonako olisi pitänyt kehää kiertää?
kyllä ehdottomasti olisi pitänyt kotona kehää kiertää, mieluiten itkien jos mahdollista. Vahingossakaan ei saa nauraa!
Todellakin ääliö viestejä! Niin kauan kun se työnantaja joutuu sairaslomastasi palkkaa maksamaan ja mahdollisesti toista vielä sijaiselle, on sillä palkanmaksajalla sanansa sanottavana, millaisista sairaslomista maksaa. Maratoonin juoksemisesta harva palkkaa saa.
Ihan yleisesti kysymys: onko näistä ihan oikeasti ollut oikeudessa tuomioita tai ennakkotapauksia, jos on katsottu että työntekijä ei ole toiminnallaan edesauttanut työkyvyn palautumista vaan enemmänkin päinvastoin? Esim. jäänyt kiinni maratonista 40-asteen kuumeessa, vaikka oli hakenut ja saanut saikkua kuumeen vuoksi.
Minulla hävisi flunssan jälkitautina saamassani kurkunpäöntulehduksessa ääni KOKONAAN.
Oli pelottava kokemus,varsin pitkä sairasloma tuli. Periaatteessa muuten olin parin päivän jälkeen terve (ei kuumetta tm.) ja pystyin tekemään mitä tahansa, ääntä vaan ei tullut.
Teen työssä, jossa pitää puhua, teoriassa olisin voinut jotain "korvaavaa" ehkä tehdä tunnin/päivässä... Mutta tuoin kuulemma viruksen aiheuttama, montako työkevria olisi sitten ollut ääni pois minun "ahkeruuteni" takia?
Aiheeton mussutus mitä ihmeellisimmistä aiheista johtaa kaiken kunnioituksen menettämiseen työnantajaa kohtaan. Pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
kyllä se on työnantaja viime kädessä joka määrittelee työkyvyttömyyden. ei siinä lääkärin laput mitään paina, jos sairaudesta huolimatta pystyt tekemään työtäsi.
https://yle.fi/uutiset/3-5766693
Alanuolista huolimatta asia on juuri näin. Sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri. Toki työnantaja yleensä noudattaa lääkärin näkemystä työkyvystä, mutta siitä poikkeaminenkin on mahdollista, kunhan ei vaaranneta tehrveyttä ja tervehtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli paras ehdotus: kerro pomollesi, että sait niin vahvat lääkkeet, että ne saivat ihan naureskelemaan.
Luulisi yksinkertaisemmankin pomon ymmärtävän, että sairaanakin täytyy liikkua ihmisten ilmoilla. Jos ei muuten niin lääkärissä, ja lääkkeitä ja ruokaa hakemassa kun ei kukaan palvele kotiin. Suomessa ei taida lääkärit tehdä kotikäyntejä.
Suomessakin työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä. Jos on vasen käsi poikki, voi tarjota työtä jota voi tehdä käyttämällä vain oikeaa kättä. Se on sitten eri juttu, onko kipu ja lääkitys sellaisia, että estää myös sen oikeankädentyön.
Joskus mietin sitä, mitä tapahtuisi jos olisi täysin työkykyinen (esim. jalat poikki mutta työ on tietokoneella istumista), mutta et yksinkertaisesti pääse työpaikalle koska työpaikalle kulkeminen on mahdotonta jalat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli paras ehdotus: kerro pomollesi, että sait niin vahvat lääkkeet, että ne saivat ihan naureskelemaan.
Luulisi yksinkertaisemmankin pomon ymmärtävän, että sairaanakin täytyy liikkua ihmisten ilmoilla. Jos ei muuten niin lääkärissä, ja lääkkeitä ja ruokaa hakemassa kun ei kukaan palvele kotiin. Suomessa ei taida lääkärit tehdä kotikäyntejä.
Suomessakin työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä. Jos on vasen käsi poikki, voi tarjota työtä jota voi tehdä käyttämällä vain oikeaa kättä. Se on sitten eri juttu, onko kipu ja lääkitys sellaisia, että estää myös sen oikeankädentyön.
Joskus mietin sitä, mitä tapahtuisi jos olisi täysin työkykyinen (esim. jalat poikki mutta työ on tietokoneella istumista), mutta et yksinkertaisesti pääse työpaikalle koska työpaikalle kulkeminen on mahdotonta jalat poikki.
Yleensä ottaen murtunutta jalkaa pitäisi pitää yläasennossa, miten tämä onnistuu tietokoneella työskennellen?
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa naureskelu on huono asia...
Ehkä sun pitäis pomollesi linkittää tutkimuksia, joissa positiivinen asenne parantaa terveyttä ja nopeuttaa toipumista.
Olisko pomo ollut iloisempi, jos aloittaja olisi nähty itkemässä kahvilassa? Jotenkin sairas ajatus.
Odotinkin jo koska tulee se ensimmäinen ulkomailla käynyt ja aika nopeasti näköjään.
Mulla oli myös kerran eräs tapaturmainen vamma kädessäni, joka ei näkynyt mitenkään ulospäin. Ihan normaalisti liikuin ulkona nuo viikot, ja totta tosiaan pääsin puhutteluun töihin palattuani. Mistä ei siis tietenkään, mitään seurauksia tullut. Kyllä joku kateellinen aina käy käräyttämässä meidän firmassa ainakin, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi ottaa saikkua määrätessään huomioon jos olotilan takia työmatka aiheuttaisi liian suurta ponnistelua paranemista ajatellen, vaikka itse vaiva ei sinänsä töitä estäisikään. Esim. tuo jalkapotilas toimistotyössä.
Työnantajalla tosiaan on oikeus saada diagnoosi tietoonsa sillä tarkkuudella joka tarvitaan sen sairasloman tarpeellisuuden määrittämiseen. Lääkäri nimittäin ei määrää sairaslomaa vaikka niin sanotaankin, vaan hän toteaa työkyvyttömyyden tiettyihin työtehtäviin. Vasta työnantaja myöntää sairasloman. Toki työnantajat lähes aina myöntävät tuon loman enempiä kyselemättä. Työnantajan vastuut ja riskit kun kasvavat reippaasti siinä kohtaa jos laittavat työntekijän korvaaviin töihin.
Itse selvitytin nuo säädökset itselleni muutama vuosi sitten kun työnjohtoharjoittelija teloi jalkansa ja meinasi jäädä koko kesän harjoittelut väliin. Hänellä olisi valmistuminenkin siirtynyt tuon takia ja tietenkin kesätyöpalkatkin saamatta, hän oli siis palkallisessa harjoittelussa eli työntekijä lainsäädännöllisessä mielessä. Työoikeuteen erikoistuneen juristin selvitettyä minulle nuo ensimmäisessä kappaleessa olevat asiat, pyysin työterveyslääkäriltä uutta lausuntoa työkyvystä toimistotöihin. Paketissa oleva jalka kun haittaa telineillä taiteilua ihan eri tavalla kuin esteettömäksi suunnitellussa toimistossa. Kyseinen harjoittelija oli aika hölmistyneen oloinen kun se kiikutti uuden lääkärintodistuksen, lääkärihän ei niitä ikinä anna työnantajalle vaan ainoastaan sille potilaalle itselleen. Se näkyi vähän pahasti kaverista että se oli kerinnyt orientoitumaan loppukesän lomailuun sairaspäivärahoilla ja sitten käskettiinkin töihin. Kahta viikkoa en sitä sitten viitsinyt toimistolla katsella vaan käskin kotiin. Harmi kun kaverilla olisi ollut elämänsä paikka antaa näyttöjä mutta ei. Ei tullut sitten työnjohtajaa siitä kaverista.
En yleensä itse käytä sairaslomia, koska mulla on työ, joka ei ole kiinni ajasta ja paikasta ja tulostn puuttumisesta körsin ensimmäisenä minä itse. En kumminkaan itedä, kuinka mlni tässä murtumien sairaslomia kommentineista on itse murtanut jonkun raajansa. Meinaan vaan se murtumankipu sinänsä tekee pariksi kolmeksi viikoksi aika toistaitoiseksi ainakin kaikkeen keskittymistä tai ajattelua vaativaan. Ja alkuaikana tietty myös kipulääkkeet.
Kyllä se vaan perinjuurin outoa on, jos sairaslomalainen on näyttävästi hiihtoladulla hiihtämässä ja laittelee vieläpä valokuvia hiihtoasussa ladulta pärstäkirjasen aikajanalle kavereilleen nähtäväksi.
Vaan jos päästä viiraa, niin ymmärrän toki.
Minä jouduin esimiehen puhutteluun, kun olin kuulemma sairauslomalla kävellyt jonkun miehen kanssa kadulla. Piti kyllä vähän aikaa miettiä siinä, että mitähän hittoa juoruaja on tarkoittanut, kunnes tajusin, että se oli se, kun tulin päivystyksestä ja kävelin apteekkin ja näin velipoikani ja hetki käveltiin samaa matkaa.
Siinä sitä olikin kovasti käräyttäistä työkaverilta pomolle.
Onneksi palkkaa ei tarvitse maksaa, jos työntekijä on selkeästi ja todistettavasti työkykyinen, vaikka muuta väittää.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sairas ei istuskele kahvilassa.
Mulla oli tapaturman jälkeen tikit kädessä, ymmärrettävistä syistä en voinut mennä töihin keittiöön niin kauan kun oli ne tikit. Lääkäri kirjoitti siis saikkua kunnes tikit saadaan pois plus pari päivää siihen päälle. Sittenhän kaikki on ok ja voi mennä töihin.
En kyllä ymmärrä miksi en olisi voinut sen saikun aikana käydä kaupassa tai kahvilassa? Kaupassa oli kyllä ihan pakkokin käydä, jotain täytyy syödä saikullakin.
Perusflunssassa pysyttelen visusti kotona. Ollessani pitempään sairauslomalla pyysin lupaa lähteä ulkomaille hoitoihin, koska se edistäisi paranemistani. Se sopi hyvin.