Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, ettei lasta tule kiinnittää turvaistuimeen talvivaatteissa niin, että turvavyö tulee haalarin/talvitakin päälle?

Vierailija
05.03.2018 |

Minä en. Folksam vakuutusyhtiö muistuttaa Facebookissa siitä, että turvavyö tulisi laittaa haalarin tai talvitakin ALLE. Muuten turvavyö voi jäädä liian löysäksi ja aiheuttaa kolaritilanteessa suuremman vaurion lapselle kuin jos turvavyö olisi lähempänä kehoa.

Olen aina laittanut turvavyöt kaikkien haalareiden ja muiden päälle. Lapset ovat nyt jo teinejä, eli onneksi mitään ei tapahtunut 10-15 vuotta sitten.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun logiikkaani tämä ei ole koskaan mahtunut. Jos lapsi on talvitamineissaan ja laitan vyön kireästi kiinnin siitä päältä, niin mitä ihmeen löysää ajon aikana ilmestyy. Kolaritilanteessa vyön ja lapsen välissä on vaatetta, joka ei kovin paljoa lisää voi painua kasaan.

Vierailija
2/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko lapselta ensin riisua se toppahaalari, laittaa vöihin kiinni ja sitten pukea haalari päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän haalareissa ole edes reikiä vöille?Aika hankalaa?

Vierailija
4/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun logiikkaani tämä ei ole koskaan mahtunut. Jos lapsi on talvitamineissaan ja laitan vyön kireästi kiinnin siitä päältä, niin mitä ihmeen löysää ajon aikana ilmestyy. Kolaritilanteessa vyön ja lapsen välissä on vaatetta, joka ei kovin paljoa lisää voi painua kasaan.

Täällä on kolarivideo aiheesta: https://www.folksam.fi/testeja-hyvia-neuvoja/liikenteessa/kolaritesti-l…

Vierailija
5/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko lapselta ensin riisua se toppahaalari, laittaa vöihin kiinni ja sitten pukea haalari päälle?

Niinpä. Kukaan aikuinen ei aamu-tai iltapäiväkiireessä ala riisua jo puettua lasta turvavöiden takia. Mutta näin kuuluisi kuulemma tehdä.

Eli joko talvitakki pois tai sitten avata haalari vyötärölle asti.

En tiedä ketään, joka näin tekisi. Enkä kyllä tehnyt itsekään omien lasten kanssa. Ei ole tullut mieleenikään, että talvitakki hidastaisi pysähdystä jotenkin.

ap

Vierailija
6/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tästä ollaan montaa mieltä. Toisaalta vaatii tarkkuutta  muistaa kiristää vyöt joka kerta riittävän kireälle. Toisaalta onnettomuustilanteessa lapsi kylmettyy nopeasti, jos/kun hänellä ei ole talvivaatteita päällä ja hän joutuu odottamaan apua kylmenevässä autossa. Pakkanen vaurioittaa nopeasti jo ihan itsestään. Lisäksi kylmä/kylmettyminen pahentaa muita vammoja/huonontaa selviämistä.  

Vierailija
7/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä välissä saa olla taskuissa tavaraa muutenkaan. 

Itse silti pidän vaatteet päällä sillä on puristumisvaara, jolloin talvella auton hajotessa, ilman hyvää vaatetusta päällä tulee hypotermia. Eli vaatteet hyvin päälle ja vyöt napakasti kiinni.

Vierailija
8/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa on oikeasti niin paljon muuttujia, että tosiasiassa varmaan suurin osa lapsista kulkee väärin kiinnitettynä.

Jotta oikeassa kiinnittämisessä onnistuisi, lämmin auto ja sisävaatteet olis tarpeen.

Minä sentään tiesin, että tuurilla mennään välillä, kun jouduin antamaan turvaistuimen käytön tumpelon puolison hommaksi ollessani itse muualla.

Mutta monet luulevat tehneensä kaiken oikein.

Vierailija
9/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vauvalla ainakin käytössä kaukalopussi, eli toppapussi missä on pohjassa reiät turvavöille. Kätevä kun vauvan voi laittaa pussiin sisävaatteissa ja pidemmällä automatkalla pussin voi avata ettei tarvi paahtaa vauvaa lämpimässä autossa toppatamineet päällä.

Vierailija
10/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että turvavyöt laitetaan ilman toppavaatteita (lähinnä ilman toppatakkia).

Vierailija
11/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että turvavyöt laitetaan ilman toppavaatteita (lähinnä ilman toppatakkia).

Mun järki ei sano. Olen aina laittanut sekä itselleni että lapsilleni turvavyöt toppavaatteiden päälle.

Vierailija
12/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vauvalla ainakin käytössä kaukalopussi, eli toppapussi missä on pohjassa reiät turvavöille. Kätevä kun vauvan voi laittaa pussiin sisävaatteissa ja pidemmällä automatkalla pussin voi avata ettei tarvi paahtaa vauvaa lämpimässä autossa toppatamineet päällä.

Isommille vastaavaa ei ole. Ja päälle 20 asteen pakkasessako se lapsi riisutaan ja laitetaan jääkylmään autoon istumaan sisävaatteilla? Edelleen kyllä menee toppavaatteet päällä lapsi autoon, ellei ole aikaa lämmitellä autoa etukäteen. Meillä kaukalopussi oli sopiva ehkä ekat 3kk kun oli vielä turhan lämmin meidän lapselle. Nyt on jo liian pieni pitkälle puolivuotiaalle, joten toppavaatteissa on laitettava kaukaloon.

Vierailija
13/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kolarivideo aiheesta: https://www.folksam.fi/testeja-hyvia-neuvoja/liikenteessa/kolaritesti-l…

Linkki ei aukene.

Vierailija
14/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan vain enemmän kiinnittäisi huomiota siihen ettei äiti ajaessa katselisi kännykästä aina niitä yksiä juttuja jotka suurempi riski oikeasti.

Vierailija
15/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki ei aukene.

Tämän pitäisi aueta: https://www.folksam.fi/testeja-hyvia-neuvoja/liikenteessa/kolaritesti-l…

Vierailija
16/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että huolehditaan, mutta käytännössä onnistuu vain niillä jotka lähtevät lämpimästä autotallista pakkaseen.

Vierailija
17/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tämän, mutta kamala sanoa, en noudata. Muuten kyllä on hyvät turvaistuimet ja yritän kiristää hihnat aina kireälle, sekä olla tarkkana liikenteessä ja erityistarkkana, jos joskus harvakseltaan talvisin tulee maantieajoa, eikä vain kaupungin sisäistä.

Vierailija
18/18 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun järki ei sano. Olen aina laittanut sekä itselleni että lapsilleni turvavyöt toppavaatteiden päälle.

Oho, mä oon aina ottanut toppatakin pois tai jos ohuempi talvitakki niin avannut takin. Samoin toimii kaikki lapsuuden perheessä ja mieskin tekee niin, luulin, että on ihan tavallista.

Ihmettelin ihan miksi autokoulussakin puhutaan niin itsestäänselvästä asiasta, mutta ei kai se sitten niin tavallista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän