Thyroxin ja ulkomaan matka
Olen lähdössä toiselle puolelle maapalloa (aikaero -8h Suomeen nähden) ja nyt heräsi kysymys tuosta lääkkeen ottamisesta. Olen kotona ollessa ottanut sen ennen aamukuutta tai siinä main, mutta mites nyt kun menen viikoksi noin poikkeavalle aikavyöhykkeelle? Siellähän valvotaan ja nukutaan ihan eri aikaan, mikä sekoittaa elimistöä ainakin itselläni. Jos otan matkalla lääkkeen paikallista aikaa klo 6, niin Suomessa kello on klo 14, ja tätä jälkimmäistä aikaa elimistö varmaan yrittää noudattaa. Vai jätänkö lääkkeet ottamatta reissun ajaksi? Onko kellään kokemuksia vastaavasta? En ehdi enää lääkärille, koska lähden huomenna. Olishan tätä kannattanut miettiä ehkä hieman aiemmin...
Kommentit (8)
Thyroxin on lääke jonka voi ottaa tai jättää ottamatta, lyhyet katkot eivät haittaa. Voi olla että tulee turvonnut olo jos on useamman päivän ilman. Thyroxin pitää ottaa aina 15 minuuttia ennen aamupalaa joten otat sen siellä samalla tavalla aamuisin kuin täälläkin. Ei haittaa mitään vaikka tulee useamman tunnin heitto.
Tuskin se elimistöä älyttömästi sekoittaa, vaikka otatkin eri aikaan kuin tavallisesti.
Miksi jättäisit lääkkeet ottamatta reissun ajaksi.
Matkustan paljon ja otan lääkkeet aina kohdemaan aikataulun mukaan.
Ei ole ollut mitään ongelmia. Olen syönyt kilpirauhaslääkkeitä jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Thyroxin on lääke jonka voi ottaa tai jättää ottamatta, lyhyet katkot eivät haittaa. Voi olla että tulee turvonnut olo jos on useamman päivän ilman. Thyroxin pitää ottaa aina 15 minuuttia ennen aamupalaa joten otat sen siellä samalla tavalla aamuisin kuin täälläkin. Ei haittaa mitään vaikka tulee useamman tunnin heitto.
Siis vähintään 15 min. ennen syömistä ja kahvittelua.
Muista ottaa resepti mukaan, monessa maassa lääkkeillä pitää olla resepti!
Asia selvä, kiitos vastauksista! Otan lääkkeen sitten aamulla sitä aikaa. Ajattelin vaan, kun aiemmin (ennen lääkitystä) oon reagoinut aika voimakkaasti kellonajan muutokseen ja tuntuu että elimistö on ihan sekaisin monta päivää. Kuvittelin vaan että jetlagista johtuvat sekaisin olevat hormonit jotenkin sekoittaa sen Thyroxinin vaikutuksen tai jotain :D
Soita sairaanhoidon neuvontaan.
Oletko guuglettanut tietoja asiasta?