Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pudotus palkkatyöstä ansiosidonnaiselle

Vierailija
04.03.2018 |

Olen korkeakoulutettu, jouduin yllättäen työttömäksi työstä, jossa bruttopalkkani oli 4100 euroa/kk, Netto 2600 euroa/kk. Ansiosidonnaista saan 1600 nettona. Menot/kk; asuntolaina 700, asuminen, laskut, vakuutukset 400, bensa 100, ruoka ja hygienia 350, terveydenhoito ja lääkkeet 50. Talouden puskuri on poissa.

Ansiosidonnainen on iso pudotus elintasoon, joka on rakentunut säännölliseen palkkaan ja siitä nauttimiseen. Kaikki turhat asiat, jotka maksavat jotain kuten maksulliset harrastukset, lomamatkat, huvitukset, harrastusvälineet ja sairastaminen karsiutuvat.

Ansiosidonnaisen verotus pitäisi olla pienempi.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kova pudotus, varsinkin jos 2600:n nettotulosta ei ole jäänyt mitään säästöön. Sitä on jokseenkin hankala ymmärtää.

Kuulostaa kuitenkin, että et aio kauan olla työtön. Ilmeisesti koulutus ja osaaminen ovat kunnossa. Tsemppiä ja onnea!

Vierailija
22/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta tenavasta sulle tulee siis vielä vähintään 300e elareita ja 300e lapsilisiä. Kyllä te pärjäätte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi... monen nettopalkka on tuon sinun ansiosidonnaisen verran. Entä kun he jäävät työttömäksi, mieti sitä...

He saavat asumistukea ja toimeentulotukea. -ap

Höpö höpö, minulla on nettopalkka 1550 e kuussa, ja näillä tuloilla ei tosiaan saa mitään tukia. Hyvin toimeentulevilla ihmisillä on kyllä kummallisia käsityksiä pienituloisten raha-asioista.

Ok, olin väärässä. -ap

Vierailija
24/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdesta tenavasta sulle tulee siis vielä vähintään 300e elareita ja 300e lapsilisiä. Kyllä te pärjäätte.

Lapsilisät kyllä n. 200/kk. Lasten vaatteet, harrastukset, opiskelu menevät näistä. - ap

Vierailija
25/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä mene menot puoliksi puolison kanssa?

MITEN sitä puskuria ei ole muodostunut?

Vierailija
26/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi... monen nettopalkka on tuon sinun ansiosidonnaisen verran. Entä kun he jäävät työttömäksi, mieti sitä...

Olin itse samassa tilanteessa muutama vuosi sitten eli jäin ansiosidonnaiselle joka oli samaa suuruusluokkaa kuin sulla mutta vuokra lähes 1000 e/kk. En saanut toimeentulotukea enkä asumistukea ja rahaa jäi käteen se n. 1500 e/kk. Olin välillä niin väsynyt kaikkeen etten tajua miten jaksoin. Kun piti korjauttaa fillari niin jouduin siihen laittamaan ruokarahoista ja olin sitten syömättä 5 päivää ihan kirjaimellisesti join vain vettä. Niin pohjalla en ole ennen ollut. Onneksi en polta enkä välitä alkoholista että niihin ei rahaa mennyt. Tuo asumistuessa oleva tulojen yläraja on Helsingissä ainakin täysin idioottimainen eli kun brutto on n. 1900 e asumistukia ei tipu eikä myöskään toimeentulotukea kun itsellä oli vielä kulutusluottoa jota ei huomioida menoina niin ei saanut sitäkään.

Vierailija
27/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo kova pudotus, varsinkin jos 2600:n nettotulosta ei ole jäänyt mitään säästöön. Sitä on jokseenkin hankala ymmärtää.

Kuulostaa kuitenkin, että et aio kauan olla työtön. Ilmeisesti koulutus ja osaaminen ovat kunnossa. Tsemppiä ja onnea!

Tuloista on jäänyt säästöön. Aion käyttää niitä hätätilanteessa (esim. kodinkone tai auto menee rikki).

Ja uskon itsekin, että tämä ansiosidonnaisella olo on väliaikaista. Kiitos tsempeistä! - ap

Vierailija
28/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä mene menot puoliksi puolison kanssa?

MITEN sitä puskuria ei ole muodostunut?

Säästöjä on, mutta en aio käyttää niitä kuin hätätilanteessa. Tässähän nyt sinänsä ei ole hätätilanne, kun kuun menot ja tulot on samat. -ap

Vierailija
29/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on varmastikin veronpalautusta tulossa, jos netto noilla tuloilla 2600. Minulla lähes sama netto 350 euroa pienemmillä tuloilla. Ellet huomioinut netossa lounasetua tai sinulle ollut tosi iso liiton maksu tms

Vierailija
30/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, minulla on nettopalkka 1550 e kuussa, ja näillä tuloilla ei tosiaan saa mitään tukia. Hyvin toimeentulevilla ihmisillä on kyllä kummallisia käsityksiä pienituloisten raha-asioista.

Ok, olin väärässä. -ap

No niissä tuloissa ei eritellä onko tulo palkkaa vai työttömyyspäivärahaa kun tietty summa ylittyy niin tukea ei enää tipu. Toki jos on töissä niin toimeentulotukea saattaa saada koska tulee esim. matkakuluja joita ei toimeentulotuessa huomioida työttömille mutta töissä oleville kyllä.

Vierailija
31/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko työttömänä vähentää autoilua?

Mihin kuukaudessa saa noin paljon kulumaan hygieniaan? Itellä ainoa kuukausittainen osto siihen on kuukautissuojat, saippuat yms kestää pidempään.

Siinä on ruoka ja hygienia. Minulla on kaksi lasta. -ap

Miksi työttömänä ajaisit 20km joka päivä autolla?

Vierailija
32/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jää työttömäksi on ryhdyttävä myös kodittomaksi. Kerjäämällä kaupustelemalla ja varastelemalla sitten jatkossa.

Vierailija
33/33 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat hyvän ansiosidonnaisen. Leikkaa menosi minimiin niin saat ehkä jotain säästöönkin.

Jos bruttopalkkasi on 1800€/kk niin siinä ei paljoa päivärahalla makailla jos aikoo maksaa lainan vaikka se olisi pienikin. Ansiosidonnainen ei ole pienipalkkaisille mikään lomaraha vaan on pakko saada töitä jos aikoo säilyttää edes entisen matalan elintason.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi