Voiko mennä yksin synnyttämään?
Miten yksin synnyttävään suhtauduttu?
Entinen mies (lasten isä) olisi tulossa mukaan, mutta ei meillä ole enää yhtään mitään yhteyttä. Ja hän sanookin että haluaa tulla mukaan vasta lopussa todistamaan lapsensa syntymän, ei lievittämään minun kipujani.
Doula minulla on mutta olemme myös aika etäiset. En tiedä osaanko hänen kanssaan toimia, kun varmaan vetäydyn sen kivun kanssa.
Läheisiä minulla ei ole.. Eli eikö ole aika sama yrittää yksin?
Kommentit (11)
Tottakai voit mennä yksin. Sinä itse päätät kuka synnytyksessäsi on mukana.
Ei voi mennä. Synnärin ovella käännytetään pois jos yrittää mennä yksin synnyttämään. Joutuu sitten pullauttamaan bussipysäkille.
Oletko nyt päättänyt antaa lapsen adoptioon, vai mitä aiot?
Tietenkin voi mennä yksin. Mä olen synnyttänyt kolmesti, eka kerralla mukana oli mies, toisella kerralla paras ystävä, kolmas omasta halustani yksin ja se ehdottomasti paras kokemus. Olen sellainen ihminen, että synnytyskokemus on jotain johon en kaipaa muita. Kätilö riitti.
Mulla miehelle tekee veri ja muut lääkärijutut heikkoa, joten halusin olla yksin kipuineni enkä huolehtimassa hänestä siinä samalla. Eli ihan hyvin voi mennä yksin, ei siellä mitään doulia tarvita - ei edes Porvoossa ;-)
Itse en ikipäivänä harkitsisi edes ottavani mukaan ketään "mä en ole siellä sitten sua varten vaan todistamassa vauvan syntymää"-kusipäätä. Hieman itsekunnioitusta nyt nainen!
Yksin voi mennä mutta laitokselta ei välttämättä pääse yksin lähtemään kotiin. Tai edes kaksin lapsen kanssa.
Minun oinen synnytys meni sillein, että vauva 2 vuorokautta leikki sellaista tulen enpäs tule tulen - leikkiä. Lopulta miehen oli pakko mennä hoitamaan muutama asia ja sovittiin, että jos se syntyy sillä välin niin siinäpä syntyy. Ja näin kävi. En mä jälkeenpäin siinä nyt niin edes muista synnytyksen kulkua, väsytti, ponnistusvaihe oli pitkä ja sitten kuului rääkäisy. Minut autettiin pesulle, lapsi puettiin ja sitten mentiin osastolle. Siihen tuli sitten myös lapsen isä ja yhdessä ihmeteltiin uutta elämää. Ja ihan noilla on normaali ja hyvä suhde keskenään. Ehkä jopa oli parempikin olla siinä ihan vaan itsekseen. Esikoisen syntymässä isä oli mukana, no oli se toki hänelle hyvä juttu, mutta minun kannalta ihan sama. Itseen ja lapseen siinä kuitenkin keskittyy.
Et voi, vauva täytyy olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Yksin voi mennä mutta laitokselta ei välttämättä pääse yksin lähtemään kotiin. Tai edes kaksin lapsen kanssa.
Vieläkö tuo sääntö on voimassa ettei pääse kotiin jos kukaan ei tule hakemaan? Olen itse synnyttänyt viimeksi 1996 ja sitä pidettiin silloin jo outona.
Valivali