Pitäisikö Aspergerista saada eläke, jos ei pärjää työelämässä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vates.fi/media/projektit/tiivistelmat_2014/uusimaa/5.11.201…
Sieltäpä voi katsella paljonko työllistyy.
Asperger on vain yksi osa autismin kirjoa eli noissa tilastoissa mukana kaikki autistitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerihminen pärjää työelämässä jos työnantajapuolelta on mahdollista saada joustoa. Se ettei se nykyään ole todennäköistä ei ole peruste eläkkeelle.
Harvemmin niin paljon joustoa kuin tarpeen. Ennemmin eläkkeellä kuin vajaakuntoisena ja tyhjänpanttina työkkärissä. Nämä kun eivät todellakaan sovellu läheskään aina edea työkokeiluihin, vaan nekin keskeytyvät. Sitten vuosien N jälkeen todella tulee se lisädiagnoosi masennus, ja ollaan joka tapauksessa eläkkeellä.
Viestistäsi saa sen kuvan että tämä olisi aspergerihmisten normaali kaava, mikä ei suinkaan pidä paikkaansa. Moni kuitenkin pärjää työelämässä.
Lievemmistä tapauksista ehkä. Tiedän myös monta assia, jotka eivät pärjää ainakaan kokoaikatyössä ja käyvät joissain toimintakeskuksissa.
Aspergerille ei ole kuitenkaan mitään lääketieteellistä sovittua luokitusta "vakava" tai "lievä" vaan kaikilla sama ICD-koodi kuitenkin eli sama häiriö.
Aspergerin kadotessa tautiluokituksesta, tulee kaikille diagnoosiksi Autisminkirjon häiriö. Tämä ilmeisesti jaotellaan tasoihin 1-3, jonka lisäksi vaikeusastetta selvitetään erikseen.
Jos ei sovellu mihinkään työhön, niin luultavasti joo.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, miksi tätä edes kysytään? Jos ei pärjää työelämässä ja on "parantumaton" syy, nikn tietenkin pitää olla oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Ninenomaan syy, koska asperger ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, miksi tätä edes kysytään? Jos ei pärjää työelämässä ja on "parantumaton" syy, nikn tietenkin pitää olla oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Ninenomaan syy, koska asperger ei ole sairaus.
Ei sairaus, se on autismia.
Harvemmin pelkkä asperger aiheuttaa työkyvyttömyyttä, mutta jos ei pysty työelämään, niin parempi eläkkeellä kuin pitkäaikaistyöttömänä.
Ei, vaan pitää täyttää säännöllisesti lomake "työtön, työtön, työtön,..." ja pitää kamppailla aktiivimallin kanssa ja pitää käydä työvoimapoliittisilla pupujenpussauskursseilla ja pitää anella rahaa sossusta kun työkkäri pistää karenssin,...
ihan samalla lailla kuin kymmenien tuhansien muidenkin pysyvästi työkyvyttömien pitää!
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan pitää täyttää säännöllisesti lomake "työtön, työtön, työtön,..." ja pitää kamppailla aktiivimallin kanssa ja pitää käydä työvoimapoliittisilla pupujenpussauskursseilla ja pitää anella rahaa sossusta kun työkkäri pistää karenssin,...
ihan samalla lailla kuin kymmenien tuhansien muidenkin pysyvästi työkyvyttömien pitää!
Niinhän ne tekevätkin. Paitsi että aika iso osa heistä ei pysty edes noiden työtön-lappujen täyttöön yksinään, vaan he tarvitsevat siihen avustusta. Mutta näinhän me sitten työllistämme sosiaalipuolta! Hienoa!
Työelämän (ja varsinkin työKAVERIEN) pitäisi olla avarakatseisempia. Olen assi ja työelämä on ollut erittäin vaikeaa koska en vaan sopeudu mihinkään työyhteisöön, koska minua ei hyväksytä tällaisena kuin olen. Työt teen moitteettomasti mutta työsuhteitani ei koskaan ole sitten jatkettu. Olen saanut palautetta että olen liian hiljainen tai liian ujo. Ihan kuin se ujous tekisi minusta huonomman kuin muista.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä saa ilman liitännäisiä (masennus etc)
Minä sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerihminen pärjää työelämässä jos työnantajapuolelta on mahdollista saada joustoa. Se ettei se nykyään ole todennäköistä ei ole peruste eläkkeelle.
Harvemmin niin paljon joustoa kuin tarpeen. Ennemmin eläkkeellä kuin vajaakuntoisena ja tyhjänpanttina työkkärissä. Nämä kun eivät todellakaan sovellu läheskään aina edea työkokeiluihin, vaan nekin keskeytyvät. Sitten vuosien N jälkeen todella tulee se lisädiagnoosi masennus, ja ollaan joka tapauksessa eläkkeellä.
Kannattaa yrittää löytää itselle mieluinen stressaamaton työ. Minäkin olisin luultavasti valinnut työkyvyttömyyseläkkeen jos sitä olisi tarjottu kun olin nuori, nyt on 6 vuotta vanhuuseläkkeeseen.
Kokeilin montaa alaa ja matkustelin aina välillä työskennellen eri maissa paikkaani etsien, päädyin kuitenkin takaisin Suomeen. Euroaikana vuosiansioni on vaihdellut 60 000 € - 100 000 € välillä riippuen siitä paljonko olen jaksanut tehdä, nuorena aloitettu työkyvyttömyyseläke on melkein kaikilla paljon pienempi.
Joka hommaa olen jaksanut tehdä 40 tuntia viikossa, tarvittaessa 80-100 tuntisia viikkoja kuukausikaupalla, pisin työviikko on ollut 132 tuntinen, minulle jousto merkitsee että saan työskennellä mahdollisimman paljon yksin ja saan tehdä työt parhaaksi katsomallani tavalla.
Tuntuu, että tämä on hieman sellainen asia, jota ei saa sanoa ääneen. Toisin sanoen siis tabu. Se, että osa aspergereista kykenee kokoaikaiseen työhön avoimille työmarkkinoille, ei tarkoita, että kaikki kykenisivät. Aspergerhan on nimenomaan oireYHTYMÄ eli oireet ovat hyvin laajat ja yksilölliset. Ainakin Ruotsissa sillä pääsee usein suoraan eläkkeelle, eikös esim. Paula Tillikin ole periaatteessa eläkeläinen, vaikka osa-aikaisesti töitä tekeekin?
Yleinen käsitys tuntuu olevan, että Asperger on aina ja automaattisesti vain lievä asia ja pelkkä persoonallisuuden piirre. Ei pidä paikkaansa. Se voi pahimmillaan olla erittäin vammauttava ja invalidisoivakin. Periaatteessa diagnoosia ei mielestäni saisi edes antaa, mikäli todellista haittaa tai tuen tarvetta ei ole millään elämän osa-alueella. Se on väärin ihan jo eettisessäkin mielessä.
Ei nykyään enää edes ole koko Aspergeria muuten kuin puhekielessä. Virallinen nimi on Autismin kirjon häiriö, joka ilmenee jokaisen kohdalla yksilöllisesti ja eri asteisena. Kannattaa myös muistaa, että on eri asia, että on Asperger-piirteitä kuin että on diagnoosi. On myös paljon diagnosoimattomia asseja, joilla ei ole ollut tarvetta diagnoosille tai eivät tiedä olevansa asseja.
Tässä hyvä artikkeli: https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2017/tyo-tarjo…
Kannattaa lukea.
Kyllä, jos on motorisesti kömpelö, on huonot sosiaaliset taidot, on erityisherkkä, niin kyllä eläke on hyvä vaihtoehto.
Aspergeria on kyllä todella monenlaista. Tunsin joskus yhden, joka ei käytännössä muuta tehnyt kuin ryyppäsi ja haukkui muita. Ja sanoi että ei mene töihin koska hänen ylitsevuotava taiteilijaluonteensa menisi hukkaan missä tahansa työssä. Että tuollaisten kohdalla ihan hyvä, etteivät ole siellä jaloissa pyörimässä.
Omalla nuorella diagnosoitiin Asperger (tai autismikirjonhäiriö mutta käytännössä Asperger) vaikeiden vuosien jälkeen. Toivottavasti kuntoutuu opiskelu-ja työelämään!
Valtavan lahjakas nuori monella osa-alueella mutta toisilla osa-alueilla tarvitsee paljon tukea ja apua.
Epätasainen kykyprofiili, mikä onkin tyypillistä autismissa.
Aspergerille ei ole kuitenkaan mitään lääketieteellistä sovittua luokitusta "vakava" tai "lievä" vaan kaikilla sama ICD-koodi kuitenkin eli sama häiriö.