Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varusmiehen isä kysyy: poika kuumeessa

Pää kolmantena jalkana kassulle kuumeessa ?
04.03.2018 |

Mitä nykyään kuuluu tehdä, varuskunnasta korpin ohjeena vain paluu kasarmille.

Onko kova kuume 39,9 C esteenä matkustamiselle ?

Voiko siviililääkäri määrätä matkustuskieltoa ? Leviää tautikin tällä systeemillä junissa rajusti epidemian riehuessa valtoimenaan.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli joutui palaamaan kasarmille  flunssaisena,  sai keuhkokuumeen ja oli silti passitettu metsään rämpimään buranan voimin, oli kuolla sinne! ( 1999)

Pikkuveljelle oli myös koettu samaa temppua, mutta pyörtyi ja koska kuumetta oli 40 sai vapautuksen ( 2003).

Äiti oli todella raivoissaan ja hoki että onneksi olen tyttö, että armeija yritti tappaa hänen molemmat ppikansa ja kolmannen kanssa olisi varmaan onnistuttu!

Miksi oletetaan, että kaikki ovat pikku kuumeesta valittavia mammanpoikia, joista armeijan on koulittava miehiä. Miksei tajuta, että se flunssakin muuttuu ongelmaksi jos ei saa levätä.

Vierailija
42/50 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan järjetön systeemi pistää ihmisiä matkustamaan keuhkokuumeessa ! Pojalla keuhkokuume & crp 100 ja pakko matkustaa. Haistakaan vitut koko suomen armeija🖕

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi säännöt ovat sellaiset, jotka riskeeraavat varusmiehen terveyden välillä vakavallakin tavalla? Eihän se ole kenenkään etu?! Ja miksi siviililääkärin todistus ei kelpaisi, onko todella niin? 

Vierailija
44/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä en kyllä lastani noin korkeassa kuumeessa päästäisi lähtemään. Kyllähän jo maalaisjärki sanoo että noin korkeassa kuumeessa jäädään kotiin lepäämään. Nyt eletään kuitenkin rauhan aikaa joten hullua lähteä terveydellään leikkimään. Luulis että siviililääkärin todistuksen on kelvattava jos on tarpeeksi sairas. Pakkohan sen on kelvata jos vaikka joutuu sairaalaankin joten eiköhän se ole lääkäri joka määrittää missä raja menee. Mä en henkilökohtaisesti muutenkaan koko armeijan käymistä pidä kovinkaan tärkeänä joten mun puolesta oma lapsi vois vaikka keskeyttää jos noin älyttömiä vaadittais.

Voit viedä hänet sinne omalla autolla.

Vierailija
45/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi säännöt ovat sellaiset, jotka riskeeraavat varusmiehen terveyden välillä vakavallakin tavalla? Eihän se ole kenenkään etu?! Ja miksi siviililääkärin todistus ei kelpaisi, onko todella niin? 

Koska kaikkea käytetään hyväksi, että voi välttää palvelun. Armeija haluaa itse tehdä arvion palveluksessa olevan kunnosta, siksi siellä on lääkärit ja sairaalat. 

Ja ne vapaalta paluuajat on tiukat, ei pidä lähteä vapaalle, jos on sairastumassa. 

Sotilaskarkuruus on armeijan pahin vihollinen. Ei siellä voi joustaa ja ottaa tunteita huomioon.

Vierailija
46/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siviililääkärin todistus pätee siviilissä. Ei armeijassa. Näin se menee. Armeijalla on hyvä terveydenhuolto, parempi kuin kunnalliset arvauskeskukset. Tarvittaessa sotilasambulanssi hakee. 

Vierailija
47/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vakavien jälkitautien riski liittyy tunteisiin? Jälkitaudin seurauksena joku voi menettää palveluskykynsä kokonaan (esim. sydänlihaksen vaurio), ja joissakin tapauksissa kyse on hengenvaarasta. 

Ja ei kai siviililääkäri keksittyjä todistuksia kirjoittele. 

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikkea käytetään hyväksi, että voi välttää palvelun. Armeija haluaa itse tehdä arvion palveluksessa olevan kunnosta, siksi siellä on lääkärit ja sairaalat. 

Ja ne vapaalta paluuajat on tiukat, ei pidä lähteä vapaalle, jos on sairastumassa. 

Sotilaskarkuruus on armeijan pahin vihollinen. Ei siellä voi joustaa ja ottaa tunteita huomioon.

Vierailija
48/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ne, jotka asepalveluksen ylipäätään lähtevät, pyrkisivät välttämään palveluksen, kun se kyllä onnistuu helpostikin siten, ettei sinne koskaan edes päädy. 

Ainakin vaikuttaa siltä, että varusmiehet ovat nykyään hyvinkin motivoituneita ja "kunniallisia", ehkä juuri siksi, kun palveluksen voi välttää nykyään niin helposti kokonaan. Senhän näkee jo palveluksen suorittaneiden tilastoista. 

Vierailija
49/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika aloitti intin viime kesänä. En enää edes pysy laskuissa mukana kuinka monta kertaa on sen jälkeen ollut kipeänä. Enimmäkseen flunssassa, kovaa yskää ja kuumetta. Jouluksi pääsi lomalle, oli siinä vaiheessa ollut flunssassa noin viikon. Illalla kotona kuume nousi yli 40 ja mentiin yksityiselle lääkärille. Leposyke oli 148, keuhkot rahisi ja tulehdusarvot hiukan alle 100. Totesivat keuhkokuumeen ja joulupäivänä oli kontrollikäynti. Labrojen ja röntgenin jälkeen todettiin vielä molemminpuolinen poskiontelon tulehdus js lätkäistiin vielä toinen ab- kuuri entisen päälle. Onneksi oli vakuutus. Nämä kaksi käyntiä maksoi yli 1000€. Itselleni jäi maksettavaa n 140€.

No nyt jälleen flunssassa ja ylihuomenna lähtevät 1,5vkon leirille. Saa nähdä missä kunnossa on leirin jäljeen kun tällaiset pakkaset.

Vierailija
50/50 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole autoa. Ja taksin hinnan voit laskea esim. muutama sata km edestakaisin...

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä en kyllä lastani noin korkeassa kuumeessa päästäisi lähtemään. Kyllähän jo maalaisjärki sanoo että noin korkeassa kuumeessa jäädään kotiin lepäämään. Nyt eletään kuitenkin rauhan aikaa joten hullua lähteä terveydellään leikkimään. Luulis että siviililääkärin todistuksen on kelvattava jos on tarpeeksi sairas. Pakkohan sen on kelvata jos vaikka joutuu sairaalaankin joten eiköhän se ole lääkäri joka määrittää missä raja menee. Mä en henkilökohtaisesti muutenkaan koko armeijan käymistä pidä kovinkaan tärkeänä joten mun puolesta oma lapsi vois vaikka keskeyttää jos noin älyttömiä vaadittais.

Voit viedä hänet sinne omalla autolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä