Varusmiehen isä kysyy: poika kuumeessa
Mitä nykyään kuuluu tehdä, varuskunnasta korpin ohjeena vain paluu kasarmille.
Onko kova kuume 39,9 C esteenä matkustamiselle ?
Voiko siviililääkäri määrätä matkustuskieltoa ? Leviää tautikin tällä systeemillä junissa rajusti epidemian riehuessa valtoimenaan.
Kommentit (42)
On mentävä. Hoidetaan sitten kasarmilla.
Pojan pitäisi itse tietää, eikä laittaa isää selvittelemään. Kyllä kassulta sairaala löytyy.
Kaverini pojalla oli 2 kertaa keuhkokuume. Ensin armeijan sairaalassa (tai miksi sitä nimitetään) ja sitten kotiin toipumaan. Terveenä vasta normaaliin palvelukseen.
Noin molemmilla kerroilla. Välillä oli vain hetken terveeksi katsottuna, kun se tuli taas.
Vierailija kirjoitti:
On mentävä. Hoidetaan sitten kasarmilla.
Valitettavasti näin se on. Meillä oli sama tilanne. Pojan piti lähteä kovassa kuumeessa sunnuntai-iltana lomilta varuskuntaan, siellä sitten varuskuntasairaalaan sairastamaan. Siviililääkäri ei voi asiaan vaikuttaa.
Ihan älytöntä. Järkeväähän se olisi sairastaa kotona, mutta ilmeisesti siviililääkärin kirjoittama sairaslomatodistuskaan ei auta.
Hurjaa laittaa nuoret influenssassa matkustamaan.
En tiedä. Minä en kyllä lastani noin korkeassa kuumeessa päästäisi lähtemään. Kyllähän jo maalaisjärki sanoo että noin korkeassa kuumeessa jäädään kotiin lepäämään. Nyt eletään kuitenkin rauhan aikaa joten hullua lähteä terveydellään leikkimään. Luulis että siviililääkärin todistuksen on kelvattava jos on tarpeeksi sairas. Pakkohan sen on kelvata jos vaikka joutuu sairaalaankin joten eiköhän se ole lääkäri joka määrittää missä raja menee. Mä en henkilökohtaisesti muutenkaan koko armeijan käymistä pidä kovinkaan tärkeänä joten mun puolesta oma lapsi vois vaikka keskeyttää jos noin älyttömiä vaadittais.
Tuskinpa lääkäri kuumeen takia matkustuskieltoa kirjoittaa tai ainakin hoidon pitäisi käytännössä vaatia välitöntä sairaalahoito. (Sekin onnistuu käytännössä helpommin kasarmilla kuin siviilissä)
Kyllä on sairasta touhua jos todella on pakko lähteä satoja kilometrejä matkustamaan korkeassa kuumeessa! Nyt tarvitaan lakimuutoksia ja nopeasti! Kyllä on älyvapaata henkilön oman terveyden riskeeraaminen ja lisäksi vielä altistaa lukuisia muita taudille.
Voi ei, mitä ihme juttuja! Armeijassa tehdään sääntöjen mukaan, ei äidin tai isän tunteen mukaan. Sellaista se on. Ei se vaavi kuole, vaikka kuumeessa istuu junassa/bussissa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä en kyllä lastani noin korkeassa kuumeessa päästäisi lähtemään. Kyllähän jo maalaisjärki sanoo että noin korkeassa kuumeessa jäädään kotiin lepäämään. Nyt eletään kuitenkin rauhan aikaa joten hullua lähteä terveydellään leikkimään. Luulis että siviililääkärin todistuksen on kelvattava jos on tarpeeksi sairas. Pakkohan sen on kelvata jos vaikka joutuu sairaalaankin joten eiköhän se ole lääkäri joka määrittää missä raja menee. Mä en henkilökohtaisesti muutenkaan koko armeijan käymistä pidä kovinkaan tärkeänä joten mun puolesta oma lapsi vois vaikka keskeyttää jos noin älyttömiä vaadittais.
Se ei ole sinusta kiinni, lähteekö poika vai jääkö, vaan asevelvollisuuslaista. Toiseksi kun poika on armeijan rullissa, hänen hoidostaan vastaa valtio, ei siviililääkärit. Siviililääkärin todistuksella ei ole kasarmin sisällä mitään virkaa, koska jokainen varuskuntalääkäri tietää, mitä härdelli siitä seuraa jos lomilla aletaan hakea sairauslomia kaikenlaisiin "selkäkipuihin". Myönnetään, että armeija on kyllä ihan ääripää tuossa asenteessaan, eikä hoito ole välttämättä mitään parasta mahdollista, mutta systeemi on käytännöllinen kaikesta huolimatta.
Poika kasarmille, hoito päälle ja sillä selvä.
Erilaisissa varusmiesoppaissa sanotaan, että kun varusmies sairastuu lomalla, hänen on soitettava varusmiehille tarkoitettuun puhelinneuvontaan. Numero on varmaan annettu varusmiehille.
Omasta intistä on 15vuotta aikaa, joten en tiedä onko säännöt muuttunut. Kuumeessa tai muussa normaalissa sairastapauksessa piti palata lomalta suoraan varuskuntasairaalaan, jossa sitten vietettiin sairastamisen loppuun asti. Jos kyseessä oli sairaalahoitoa vaativa sairaus (siis loman aikana alkanut hoito) niin silloin palattiin varuskuntaan vasta kun sairaalahoito oli päättynyt.
Ei kuume matkustamista estä. Epämukavaa toki on, mutta buranalla ja muilla lääkkeillä voi lievittää tuskaa. Itsekin kerran kuumeisena palasin varuskuntaan. Pojalle on toimintatavat varmasti kerrottu varuskunnassa. Ja palvelusohjesäännöstä ne löytyy. Sehän pitää jokatapauksessa lukea ja sisäistää alokaskauden alussa.
Vierailija kirjoitti:
Erilaisissa varusmiesoppaissa sanotaan, että kun varusmies sairastuu lomalla, hänen on soitettava varusmiehille tarkoitettuun puhelinneuvontaan. Numero on varmaan annettu varusmiehille.
Tämä. Tai voit soittaa sotilas-/varuskuntasairaalaan ja kysyä toimintaohjeita. Hakevat sitten kotoa tarvittaessa vaikka sotilasambulanssilla..
Mun vanhempi poika oli sairas koko armeija-ajan (flunssa), enkä yhtään ihmettele. Paljain päin (sotilaspoliisin kalju) piti ulkona seistä hirveessä pakkasessa ja viimassa. Ei hän itse valittanut mutta ihmettelin etteikö Suomessa voi olla vaatetta päällä tarpeeksi.
Nuorempi poika kärsi nenäverenvuodosta, kotonakin lomilla oli tyyny veressä. Sitä intissä tutkittiinkin, itse luulin että nyt on joku leukemia iskenyt kun ei sellaista ollut aikaisemmin ollut. No mitään ei löytynyt ja se loppui kun intti loppui. Varmaan oli jotain hometta tms kassulla.
Jos mun lapsi olisi noin sairas, saattaisin hänet kyllä itse kassulle enkä laittaisi yksin matkustamaan.
Mikset sinä isänä vie itse autollasi asevelvollista palveluspaikkaansa? Sujuu sairaan matka mukavammin kuin bussissa. Perillä hän pääsee sairaalahoitoon paljon helpommin kuin me siviilissä olevat.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempi poika oli sairas koko armeija-ajan (flunssa), enkä yhtään ihmettele. Paljain päin (sotilaspoliisin kalju) piti ulkona seistä hirveessä pakkasessa ja viimassa. Ei hän itse valittanut mutta ihmettelin etteikö Suomessa voi olla vaatetta päällä tarpeeksi.
Nuorempi poika kärsi nenäverenvuodosta, kotonakin lomilla oli tyyny veressä. Sitä intissä tutkittiinkin, itse luulin että nyt on joku leukemia iskenyt kun ei sellaista ollut aikaisemmin ollut. No mitään ei löytynyt ja se loppui kun intti loppui. Varmaan oli jotain hometta tms kassulla.
Jos mun lapsi olisi noin sairas, saattaisin hänet kyllä itse kassulle enkä laittaisi yksin matkustamaan.
Jokainen armeijan käynyt tietää, että sotilas ei ole ulkona koskaan pää paljaana.
Kaikissa lääkärien ohjeissa kerrotaan, että influenssassa ja korkeassa kuumeessa pitää pysyä levossa. Vaarana saattaa olla sydänlihastulehdus, joka monissa tapauksissa on hengenvaarallinen. Kukas siitä ottaa vastuun? Jotkut eivät ole enää tajuissaan noinkin korkeassa kuumeessa. Jos sinne kasarmille on henkensä uhalla mentävä, niin tällaisissa tapauksissa sitten ambulanssilla. Kyllä noissa armeijan jutuissakin pitää olla terve järki mukana.
Jos kerran sai ohjeen palata varuskuntaan, niin sitten tekee niin. Mikä tässä on epäselvää? Siviililääkäri ei voi määrätä sotilaiden yli mitään.
Omasta varusmiesajasta on aikaa ja miellä oli aikoinaan ohjeena että jokainen tapaus katsotaan erikseen. Jos siivilääkärin mielestä ei voi matkustaa, eikä lähi paikkakunnilla ole sotilassairaalaa, niin jossain tapauksessa voi sairastaa kotona, mutta sekin päätös tehdään varuskunnassa. Omassa palvelusyksikössä ei ollut omaa sairaalaa, joten pidempi sairaus olisi menty sairastamaan toisen varuskunnan sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa lääkärien ohjeissa kerrotaan, että influenssassa ja korkeassa kuumeessa pitää pysyä levossa. Vaarana saattaa olla sydänlihastulehdus, joka monissa tapauksissa on hengenvaarallinen. Kukas siitä ottaa vastuun? Jotkut eivät ole enää tajuissaan noinkin korkeassa kuumeessa. Jos sinne kasarmille on henkensä uhalla mentävä, niin tällaisissa tapauksissa sitten ambulanssilla. Kyllä noissa armeijan jutuissakin pitää olla terve järki mukana.
Kannattaa nyt soittaa ja kysyä neuvoa. Jos kokee että ei pysty matkustamaan, niin tämä asia tulee tuoda selvästi esille. Ei ne väkisin pistä matkustamaan, todennäköisesti tulevat hakemaan ambulanssilla kotoa ja vievät sotilassairaalaan sairastamaan.
Jos oikeasti ei pysty matkustamaan, niin sitten ei pysty. Asiasta tulee viipumättä ilmoittaa ja se käsitellään myöhemmin. Jos katsotaan luvattomaksi poissaoloksi, niin sittä sitten rangaistaan.
Ennen piti mennä lähimpään varuskuntasairaalaan, josta toimittivat sitten tiedon varuskuntaan että varusmies ei ole puntiksella, vaan hoidossa. Tosin päivystykseenkin kai voi mennä, jos nyt yleistila romahtaa tai muuta radikaalia. Muuten on mentävä sinne kasarmille tietysti. Yleensä näihin suhtaudutaan tiukasti, koska muutenhan joka toinen "sairastuisi" lomillaan.