Työmatka, jota varten on pakko omistaa auto
En haluaisi omistaa autoa, siitä on pelkkää harmia ja kuluja koko ajan. Nyt minun on kuitenkin työn takia pakko omistaa auto, koska työpaikalle ei pääse julkisilla. Inhoan stressiä autosta, enkä ole niin varoissani että voisin ostaa uuden auton, joka ei varmasti ikinä hajoa. Joudun hankkimaan suht edullisen, ja koko ajan saan pelätä, että siihen tulee joku iso ja kallis vika. En ymmärrä autoista mitään, ne eivät kiinnosta minua, en osaa itse tehdä mitään muuta kuin tankata.
Onko hullua etsiä uusi työpaikka tämän takia?
Kommentit (34)
Harvoin ne autot ihan totaalisesti hajoaa, itselläkin halpa romu ja hyvin kitkutellu menemään vaikka kuuluu ihme naputusta talvisin ja häiriövalokin palaa. Kerran jäin tienvarteen siitä syystä kun bensamittari näytti väärin ja loppui bensa.
Mulla on samanlaisia mietteitä. Olen käynyt 10 km:n päässä epävarmalla koslalla sillä mielellä, että auttaja löytyy pian, jos jään tien päälle. Nyt sain kuulla, että yrityskauppojen myötä työpaikkani muuttaa 70 km:n päähän. Pomo kertoi jopa ennakoineensa, että välimatka on mulle erinäisistä syistä mahdoton, joten päättelin, että haluavat savustaa mut kokonaan pois.
Tarvitsisin kunnollisen ja vähäruokaisen auton maantieajoon, jos tuolla meinaisin jatkaa. Rahaa sellaiseen ei ole. Haluan kieltäytyä jatkosta, mutta vaikuttaako tämä mahdolliseen / tilapäiseen työttömyysetuuteeni? Lue: "kieltäytyi tarjotusta työstä" -> 3 kk karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlaisia mietteitä. Olen käynyt 10 km:n päässä epävarmalla koslalla sillä mielellä, että auttaja löytyy pian, jos jään tien päälle. Nyt sain kuulla, että yrityskauppojen myötä työpaikkani muuttaa 70 km:n päähän. Pomo kertoi jopa ennakoineensa, että välimatka on mulle erinäisistä syistä mahdoton, joten päättelin, että haluavat savustaa mut kokonaan pois.
Tarvitsisin kunnollisen ja vähäruokaisen auton maantieajoon, jos tuolla meinaisin jatkaa. Rahaa sellaiseen ei ole. Haluan kieltäytyä jatkosta, mutta vaikuttaako tämä mahdolliseen / tilapäiseen työttömyysetuuteeni? Lue: "kieltäytyi tarjotusta työstä" -> 3 kk karenssi.
Olet varmaan todella kallis työntekijä, jos sinusta eroonpääsemiseksi tehdään useiden tuhansien eurojen hintainen muutto 70 km päähän, jotta et mitenkään enää tulisi töihin.
Samoja fiiliksiä täälläkin. Viime syksynä mun oli pakko hankkia auto juuri työmatkan takia ja valtavasti autosta on ollut stressiä ja kuluja. Auto on suht uusi (2015) mutta pieni ja edullinen, silti kaikkeen pikkusälään on mennyt valtavasti rahaa (perushuolto 400, vakuutus 500, vero 170, bensat, pesut yms, nää kaikki on säännöllisiä kuluja kuukausi- tai vuositasolla). Laskin että voisin ottaa vastaan 500 euroa pienemmän bruttopalkan jos työpaikka sijaitsisi julkisten varrella, se tarkoittaa nettona 300-400 euroa pienempää palkkaa, tämä menee helposti autoiluun kuussa ilman lainaakin. Auto on ainakin itselleni välttämätön paha, mieluiten kulkisin bussilla. En ymmärrä autoista edelleenkään mitään, tankata osaan mutta siihen jääkin. Rahanmenoa on ihan valtavasti ja jatkuvasti pelkään että törttöilen liikenteessä, saan sakot tai joku osa hajoaa.
Kannattaa ostaa uusi pikkuauto viiden vuoden piikkiin, ei se nyt ole paljon kuukaudessa. Jos täytyy töissä käydä vanhalla prutkulla, niin stressiähän pukkaa. Jos ei siihen varaa pitää vaihtaa työ tai asunto.
Vierailija kirjoitti:
Samoja fiiliksiä täälläkin. Viime syksynä mun oli pakko hankkia auto juuri työmatkan takia ja valtavasti autosta on ollut stressiä ja kuluja. Auto on suht uusi (2015) mutta pieni ja edullinen, silti kaikkeen pikkusälään on mennyt valtavasti rahaa (perushuolto 400, vakuutus 500, vero 170, bensat, pesut yms, nää kaikki on säännöllisiä kuluja kuukausi- tai vuositasolla). Laskin että voisin ottaa vastaan 500 euroa pienemmän bruttopalkan jos työpaikka sijaitsisi julkisten varrella, se tarkoittaa nettona 300-400 euroa pienempää palkkaa, tämä menee helposti autoiluun kuussa ilman lainaakin. Auto on ainakin itselleni välttämätön paha, mieluiten kulkisin bussilla. En ymmärrä autoista edelleenkään mitään, tankata osaan mutta siihen jääkin. Rahanmenoa on ihan valtavasti ja jatkuvasti pelkään että törttöilen liikenteessä, saan sakot tai joku osa hajoaa.
Perushuolto 400 e? Minulla on Focus samaa vuosimallia, vosihuoltoon saan kulumaan vain 189 e.
Pitäisikö meidän ehdottaa ap:lle sopivia automalleja? Lyhyeen matkaan esim. hyvin pidetty käytetty Toyota Yaris voisi olla sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Toyota Corolla.
Itse ajelen vanhalla autolla, jonka huoltoon alkaa upota aika lailla rahaa. Seurailen nyt erilaisia uusi vuodeksi- ym. leasingtarjouksia, sillä auton omistamisesta on pelkkää harmia!
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi omistaa autoa, siitä on pelkkää harmia ja kuluja koko ajan. Nyt minun on kuitenkin työn takia pakko omistaa auto, koska työpaikalle ei pääse julkisilla. Inhoan stressiä autosta, enkä ole niin varoissani että voisin ostaa uuden auton, joka ei varmasti ikinä hajoa. Joudun hankkimaan suht edullisen, ja koko ajan saan pelätä, että siihen tulee joku iso ja kallis vika. En ymmärrä autoista mitään, ne eivät kiinnosta minua, en osaa itse tehdä mitään muuta kuin tankata.
Onko hullua etsiä uusi työpaikka tämän takia?
Ei. Auton saa osamaksullakin, kandee katsoa mallia jossa on pitkä huoltoväli ja pieni kulutus.Älä osta autoa jonka km-määrä on sellainen mikä indikoi esim. jakohihnan vaihtoa piakkoin eli osta alle 100 km ajettu auto. Muista tarkistuttaa verokorttisi ja käytä hyväksesi työmatkakulujen vähennys jo tänä vuonna, se kompensoi hieman auton kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Osta pienehkö dieselauto, vaikka Peugeot 208. 70km ei ole paha työmatka, sen ajan voit käyttää vaikka uuden kielen opettelemiseen. Itselläni matka yhteen suuntaan on tuplat tuosta.
Tää on ihan sairasta touhua, että pakotetaan työttömiä ottamaan töitä kauempaakin ja sitten jatkuvasti suurennetaan matkakulujen vähennyksien omavastuuta ja kallistetaan autoilua muutenkin. Eihön tässä ole mitään järkeä, että puolet palkasta menee autoiluun että voi käydä töissä.
No huomaa tosiaan, ettet tiedä autoista mitään 😂
Ei se uutuus nimittäin ole tae sille, ettei auto hajoa, enemmän merkitystä on sillä, miten siitä pitää huolta ja toki myös ajotavan vaikuttavat. Mutta kuluvat osat toki aika ajoin on vaihdettava, oli sitten kyseessä uusi tai vanhempi auto.
Mulla on vuosimallin 2012 Kia, ei ole mielestäni mikään vanha prutku, ja silti siihen piti määräaikaishuollon yhteydessä vaihtaa jotain jarrupaloja, ja kokonaisina oli yli 500. Ahdistaa, että auto hajoaa niin, etten pääse sinne työpaikalle, kun sinne ei julkiset kulje, tai matka kestäisi 2 tuntia ja lisäksi joutuisi kävelemään 5 km.
Ahdistaa.
Ap
Kannattaa laskea paljonko oikeasti auton pitäminen maksaa (siis ihan kaikki bensat, huollot, vakuutukset, renkaat, nesteet, pääomakustannukset ehkä jopa sakot) ja kuinka monta tuntia sen eteen pitää tehdä töitä. Jos mihinkään muuhun ei tarvitse autoa kuin töissä käyntiin, todennäköisesti kannattaa etsiä toinen työpaikka. Jopa reippaasti pienempipalkkainen voi jättää enemmän rahaa käteen, kun autoa ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin ne autot ihan totaalisesti hajoaa, itselläkin halpa romu ja hyvin kitkutellu menemään vaikka kuuluu ihme naputusta talvisin ja häiriövalokin palaa. Kerran jäin tienvarteen siitä syystä kun bensamittari näytti väärin ja loppui bensa.
Ratkaisu on ostaa vastakatsastettu auto muutamalla satasella. Siihen ei voi tulla kallista vikaa. Jos remontin hinta on enemmän kuin auton hinta, se laitetaan paaliin ja ostetaan seuraava. Meillä tosin asuu asentaja, joka osaa tehdä paljon vanhoille autoille.
Uusiinkin autoihin voi tulla vikoja, ja niiden pitäminen tulee takuuhuoltoineen ja vakuutuksineen paljon kalliimmaksi.
Ei ole hullua.Onhan työmatka osa työtä ja jos se stressaa niin ei työviihtyvyyskään ole hyvä.