Miten järjestäisit tällaisen perheen ruokahuollon?
Meitä on viisi. Fyysistä työtä tekevä mies, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen joka harrastaa liikuntaa, kolme teini-ikäistä lasta joista yksi urheilee.
Kolme keliaakikkoa, yksi karppaaja, yksi painonhallitsija, kaksi kasvuikäistä ja yksi eettisistä syistä kasvissyöjä joka kyllä käyttää maitoa ja munia. Karppaaja ja urheileva nuori haluavat ehdottomasti syödä lihaa turvatakseen riittävän proteiininsaannin.
Minä olen se äiti, joka haluaa laittaa perheelle kotiruokaa, eli ei eineksiä kuin ehdottomassa hätätilanteessa satunnaisesti. Gluteenittomana teen kaiken, koska en jaksa ajatella mitään kontaminaatioita, helpompaa kun koko asunto on gluteeniton vyöhyke.
Mä oon nyt yrittänyt tehdä ruokaa siten, että meillä on aina aterialla lihaa/kalaa/kanaa, sitten jokin lämmin kasvislisäke jossa proteiinia (esim. kasvispihvit, kastike, linssipata) ja sitten hiilihydraattilisäke eli käytännössä riisiä tai perunaa, harvoin gluteenitonta pastaa. Näillä siis pyrin siihen, että jos meillä on vaikka lihapullia, sen lisäkkeenä on linssipata ja perunat siten että kasvissyöjä saa linssipataa ja perunaa, karppaaja ottaa lihapullia ja linssipataa sen lisäkkeeksi ja loput sitten kaikkia edellämainittuja. Tai jos on vaikka lihapataa niin sen kanssa voi olla lisäkkeenä kasvispyörykät/falafel. Tuntuu vaan työläältä kokata tuplalajikkeet, vaikka yleensä teenkin tuplat kaikkia ja yhdistelen sitten viikon mittaan.
Olisko kellään ideoita kokkaussavotan helpottamiseen näillä pelimerkeillä?
Kommentit (47)
Teinit ja mies mukaan ruuanlaittoon. Jospa kuvio alkaisi aukeamaan sitä myötä.
Ruokalistan suunnittelu ja toteutus kaikkien hommaksi. Tai edes niin, että jos yksi joutuu kokkaamaan aina, niin jotkut muut kävisivät sitten kaupassa hakemassa ne ruokatarvikkeet.
Kuinka nuo ruokarajoitteet menevät?
Kolme teiniä ja fyysistä työtä tekevä mies menee kulutukseltaan samaan kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruoka kaikille
Saa vinkata hyviä VHH-kasvisruokia! Just niitä en meinaa keksiä mitenkään. Ja se hiilarilisäke eli peruna/riisi on tässä se helpoin komponentti toteuttaa ja toisaalta tasapainottaa myös budjettia.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruoka kaikille
Saa vinkata hyviä VHH-kasvisruokia! Just niitä en meinaa keksiä mitenkään. Ja se hiilarilisäke eli peruna/riisi on tässä se helpoin komponentti toteuttaa ja toisaalta tasapainottaa myös budjettia.
t. ap
Eipä ne riisit ja perunat halvemmaksi tule, niitä kun joutuu syömään paljon, että edes pitäisivät nälkää.
Mielikuvitusta käyttämällä saa tehtyä vaikka mitä erilaisia ruokia, ei sillä ruualla tarvitse nimeä olla.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalistan suunnittelu ja toteutus kaikkien hommaksi. Tai edes niin, että jos yksi joutuu kokkaamaan aina, niin jotkut muut kävisivät sitten kaupassa hakemassa ne ruokatarvikkeet.
Kuinka nuo ruokarajoitteet menevät?
Kolme teiniä ja fyysistä työtä tekevä mies menee kulutukseltaan samaan kategoriaan.
Mies tekee fyysistä työtä ja karppaa (koska on diabeetikko ja saa täten verensokerinsa paremmin hallintaan). Kasvunsa lopettanut teinitytär on kasvissyöjä. Hän kokkaa myös mielellään, mutta en laittaisi enemmän vastuuta hänelle, koska on aika kovilla lukio-opintojensa kanssa, tavoitteet korkealla. 16-vuotias poika treenaa kestävyysurheilulajia, joten mielestäni hän tarvitsee hiilihydraatteja ettei kasvu ja treeni kärsi. Minä olen normaalipainoinen, mutta joudun tarkkailemaan mitä syön koska paino lähtee herkästi nousuun. 14-vuotias tytär on kaikkiruokaisin. Keliakia on kolmella lapsella, ei meillä aikuisilla.
Ruokaa kyllä mietitään yhdessä ja ruoan tilaan kauppakassipalvelun kautta, mies hakee ne työmatkallaan, joten kauppareissut eivät nykyiselläänkään rasita. Lähinnä ongelmana on se mielikuvituksen puute, varsinkin kun tuo kasvisruokailu on aika uutta. Ruoanlaitto ei sinänsä "kiinnosta" joten en seuraa mitään ruokablogeja, telkkarista ruokaohjelmia tms. mitkä tarjoais ideoita.
Olispa joku appi johon vois syöttää täntyyppiset ruokavaliotarpeet ja se kertois reseptit ja ostoslistan niin elämä helpottuisi huomattavasti.
Jokainen tehkööt ruokansa itse. En mistään hinnasta alkaisi kokata populalle, joka marisee omaavansa jos jonkinlaista ruokarajoitetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruoka kaikille
t. ap
Eipä ne riisit ja perunat halvemmaksi tule, niitä kun joutuu syömään paljon, että edes pitäisivät nälkää.
Mielikuvitusta käyttämällä saa tehtyä vaikka mitä erilaisia ruokia, ei sillä ruualla tarvitse nimeä olla.
Nimenomaan se mielikuvituksen puute on minulla se ongelma. Ja kasvisruokailu niin uutta, että rutiinikin puuttuu.
Kyllä mä uskon että aterian täydentäminen riisillä ja perunalla tulee halvemmaksi kuin saman nälän tyydytys proteiinipitoisilla ruoka-aineilla. Menee vähemmän lihapataa jos sen seurana on 2-3 perunaa per lapsi jne.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Meitä on viisi. Fyysistä työtä tekevä mies, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen joka harrastaa liikuntaa, kolme teini-ikäistä lasta joista yksi urheilee.
Kolme keliaakikkoa, yksi karppaaja, yksi painonhallitsija, kaksi kasvuikäistä ja yksi eettisistä syistä kasvissyöjä joka kyllä käyttää maitoa ja munia. Karppaaja ja urheileva nuori haluavat ehdottomasti syödä lihaa turvatakseen riittävän proteiininsaannin.
Minä olen se äiti, joka haluaa laittaa perheelle kotiruokaa, eli ei eineksiä kuin ehdottomassa hätätilanteessa satunnaisesti. Gluteenittomana teen kaiken, koska en jaksa ajatella mitään kontaminaatioita, helpompaa kun koko asunto on gluteeniton vyöhyke.
Mä oon nyt yrittänyt tehdä ruokaa siten, että meillä on aina aterialla lihaa/kalaa/kanaa, sitten jokin lämmin kasvislisäke jossa proteiinia (esim. kasvispihvit, kastike, linssipata) ja sitten hiilihydraattilisäke eli käytännössä riisiä tai perunaa, harvoin gluteenitonta pastaa. Näillä siis pyrin siihen, että jos meillä on vaikka lihapullia, sen lisäkkeenä on linssipata ja perunat siten että kasvissyöjä saa linssipataa ja perunaa, karppaaja ottaa lihapullia ja linssipataa sen lisäkkeeksi ja loput sitten kaikkia edellämainittuja. Tai jos on vaikka lihapataa niin sen kanssa voi olla lisäkkeenä kasvispyörykät/falafel. Tuntuu vaan työläältä kokata tuplalajikkeet, vaikka yleensä teenkin tuplat kaikkia ja yhdistelen sitten viikon mittaan.
Meillä kaikki ruoka on VHH.
Helppoa ja maukasta ruokaa.
O.o Eihän tuossa muuta ehdi tehdä kuin laittaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehkööt ruokansa itse. En mistään hinnasta alkaisi kokata populalle, joka marisee omaavansa jos jonkinlaista ruokarajoitetta!
Olen eri mieltä tästä. Mitä siitäkin tulisi perheessä, jos jokainen hoitaisi vain omansa? Vastuuta on toki hyvä jakaa, mutta mielestäni vanhemmat on vastuussa siitä, että lapset saavat riittävästi hyvää ja laadukasta ruokaa.
Kaikki meidän ruokarajoitteet on terveysperusteisia. Mies ei valinnut 3-vuotiaana diabetekseen sairastumistaan, on vaan onnellinen nyt kun viimein löytyi keino saavuttaa hyvä sokeritasapaino. Lapset eivät ole valinneet keliakiaansa erikoisuudentavoitteluna. Tyttären kasvisruokavalio on kyllä eettisin perustein valittu, mutta siihenkin minusta nuorella on oikeus, varsinkin kun hän osallistuu myös sen toteuttamiseen.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki ruoka on VHH.
Helppoa ja maukasta ruokaa.
Niin edelleen niitä vege-vhh-vinkkejä saa jakaa. Joku pähkinäsalaatti ehkä onnistuu mutta muuta en keksi. Ja kyllä, olen mielikuvitukseton ja kokematon molemmissa em. erityisruokavalioissa, siksi kysynkin teiltä joille se on niin helppoa.
Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
O.o Eihän tuossa muuta ehdi tehdä kuin laittaa ruokaa
Niin... siksihän juuri kysyin vinkkejä. :)
t. ap
Eettinen tyttö etsii itse eettiset ruokaohjeensa. Ja auttaa toteuttamisissa. Muuten jatkat vhh painotteisesti ja kyllä siinä pienen peruna/pasta/riisiannoksen keittää samalla kuin muutkin ruoat valmistuu.
Musta kasvissyöjä vois tehdä itselleen ruokaa pari kertaa viikossa (sen kasvisvaihtoehdon silloin kun muut syö lihaa/kalaa), kerran viikossa koko perheelle ja loput kerrat tehtäisiin ruokaa, joka sopii koko perheelle.
Meillä viisi syöjää myöskin. Itse syön LCHF ruokaa, muut hyväkarpisti, miehelle keitän lisukkeeksi pottua. Käytännössä se menee niin, että on yksi ruoka ja siihen sitten jokaiselle henkilökohtaiset lisukkeet. Eli niin, että omaan ateriaani lisään rasvaa ja mies omaansa sitä perunaa ja syö vielä leipää lisäksi. Lapset syövät vhh:ta ja halunsa mukaan lisäävät perunaa tai leipää tai rasvaa.
Kasvislisuke on meillä kovin usein joko pannulla paistettua kaalia ja muita satunnaisia rehuja, tai sitten joku uunissa tehty gratiini tai ratatouillen tyyppinen.
Helpointa on tehdä koko porukalle keitto, perunat niin isoina paloina, että voin itse ne sivuuttaa ja lisään omaan ateriaani köntin voita. Joskus jätän kokonaan perunat laittamatta ja laitan sen sijaan kyssäkaalia.
Meillä on tuo yksi lämminateria yhteisenä ateriana, kaikki muut ateriat jokainen syö ja tekee itse tai syövät koulussa tai jossain työpaikkaruokalasyöttölässä. Jos se yksi aterai ei ole kaikille ns. tasapuolinen, niin sitä voi kompensoida sitten niillä itse tehdyillä sapuskoilla.
Kannattaa tehdä yhdessä, ei ruuanlaitto paljon vie voimaa vaikka olisi koululainen! Tuossa on asennevikaa, yhdessä vietetty puolituntinen on vaan eduksi.
Viikonloppuna voisi vaikka tehdä ruokaa jolla pärjää tiistaille saakka ja osan pakastaa niin siitä saa nopeutettua kiireisten päivien toimia ja helpottaa sinun osuutta keittiössä entisestään.
Se että tekee joka ruokailuun lämpimän kasvislisäkkeen on luksusta josta voisit irrottautua. Tee salaatti, josta syö seuraavanakin päivänä. Tai sitä kasvislisuketta niin paljon, että jämästä teet pohjan seuraavalle ruualle. Kippaa pataan, soosia ja lihaa joukkoon.
Ihan aina ei ruuassa tarvitse olla proteiinia. Liikkuva nuori voi sitten tankata vaikka rahkalla tai syödä toisen lämpimän ruuan lihana, mutta teet yhden kasvisruuan kaikille ja se riittää. Teet sitä paljon, osan sitten tuunaat toiselle ruualle ja pakastat vaikka kasvispihveinä. Näin yhdellä tekemisellä saat kolme ruokaa; yksi sortti nyt, niiden ylijääminen muokataan pihveiksi ja syödään huomenna ja koska niitä on paljon -> pakastat osan ja syötte ne joku päivä tulevaisuudessa. Toistamalla tätä saat pakastimeen paljon ruokaa ja jääkaappiin usean päivän ruokia.
Vaikka joku auttaa sinua vain kerran viikossa, teitä on monta perheessä ja kaikille tekee hyvää auttaa.
Äiti kuuden hengen perheessä
Kiitos vinkeistä 16 ja 17!
16, sait mut tajuamaan, että mä voin aivan hyvin tehdä kasvisruokaa kaikille ja sitten tuunata lihansyöjien annokset vaikka jauhelihalla, kalasuikaleilla, kinkkurouheella jne. ja keittää ne potut siihen sivuun.
ja 17, just jotain tuollaista ajattelua kaipasinkin.
Ja siis joo, kaikki meillä osallistuu omalta osaltaan, vaikka päävastuun ruokahuollosta kannan minä itse. Ja toisaalta, mies kantaa päävastuun siivouksesta, "eettinen tyttö" koirasta, teinipoika lumitöistä ja nurtsinleikkuusta jne eli en minä täällä mitään täysihoitolaa pidä.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruoka kaikille
t. ap
Nimenomaan se mielikuvituksen puute on minulla se ongelma. Ja kasvisruokailu niin uutta, että rutiinikin puuttuu.
Kyllä mä uskon että aterian täydentäminen riisillä ja perunalla tulee halvemmaksi kuin saman nälän tyydytys proteiinipitoisilla ruoka-aineilla. Menee vähemmän lihapataa jos sen seurana on 2-3 perunaa per lapsi jne.
t. ap
Nälkää ei tyydytetä proteiinilla, vaan hiilareilla tai rasvalla. Jos ei syö perunaa tai riisiä, niin ruokaan lisätään rasvaa sen verran kuin on tarpeen. Eikä se tarve kovin suuri ole, koska rasva pitää kylläisenä. Ei tosiaan ole kalliimpaa kuin peruna tai riisi.
Jos et ole kiinnostunut blogeista tai ruokaohjelmista, suosittelen kuitenkin käyttämään Googlen kuvahakua. Mä haen ideoita usein laittamalla hakusanaksi esim "kasvispata" tai jotain vastaavaa. Valitsen herkullisimmalta näyttävän kuvan ja katson, onko siihen ohjetta. Lihansyöjille laitan joko erikseen jotain lihalisuketta tai teen kaksi periaatteessa samanlaista pataa, mutta toiseen laitan lihaa ja toiseen en.
Vhh- ruoka kaikille