Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten järjestäisit tällaisen perheen ruokahuollon?

Vierailija
03.03.2018 |

Meitä on viisi. Fyysistä työtä tekevä mies, kevyttä toimistotyötä tekevä nainen joka harrastaa liikuntaa, kolme teini-ikäistä lasta joista yksi urheilee.

Kolme keliaakikkoa, yksi karppaaja, yksi painonhallitsija, kaksi kasvuikäistä ja yksi eettisistä syistä kasvissyöjä joka kyllä käyttää maitoa ja munia. Karppaaja ja urheileva nuori haluavat ehdottomasti syödä lihaa turvatakseen riittävän proteiininsaannin.

Minä olen se äiti, joka haluaa laittaa perheelle kotiruokaa, eli ei eineksiä kuin ehdottomassa hätätilanteessa satunnaisesti. Gluteenittomana teen kaiken, koska en jaksa ajatella mitään kontaminaatioita, helpompaa kun koko asunto on gluteeniton vyöhyke.

Mä oon nyt yrittänyt tehdä ruokaa siten, että meillä on aina aterialla lihaa/kalaa/kanaa, sitten jokin lämmin kasvislisäke jossa proteiinia (esim. kasvispihvit, kastike, linssipata) ja sitten hiilihydraattilisäke eli käytännössä riisiä tai perunaa, harvoin gluteenitonta pastaa. Näillä siis pyrin siihen, että jos meillä on vaikka lihapullia, sen lisäkkeenä on linssipata ja perunat siten että kasvissyöjä saa linssipataa ja perunaa, karppaaja ottaa lihapullia ja linssipataa sen lisäkkeeksi ja loput sitten kaikkia edellämainittuja. Tai jos on vaikka lihapataa niin sen kanssa voi olla lisäkkeenä kasvispyörykät/falafel. Tuntuu vaan työläältä kokata tuplalajikkeet, vaikka yleensä teenkin tuplat kaikkia ja yhdistelen sitten viikon mittaan.

Olisko kellään ideoita kokkaussavotan helpottamiseen näillä pelimerkeillä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leipoa gluteenitonta leipää? Ts. onko ruokavaliossa pakko olla yhtään minkäänlaista leipää?

Suuri osa maapallon ihmisistä tulee toimeen ilman leipää. Japanilaiset eivät syö aamiaisella voileipiä, vaan misokeittoa ja riisiä. Afrikassa syödään hirssipuuroa tai jamssia tulisen kastikkeen kanssa.  Eikä mikään estä syömästä heti aamulla perunoita.

jos tykkää leivästä?

Eiköhän tuo leipä ole enemmänkin tottumuskysymys, on totuttu siihen että viljatuotteet kuuluu syödä juuri tuossa muodossa. Tai tekee mieli leikkeleitä, ja tuntuu että on väärin syödä niitä, jollei alla ole leipää.

Minäkin pidän hyvästä leivästä, esim. lähileipomoni taatusti gluteenipitoisesta ruisleivästä silloin kun se on tuoretta, mutta ei se tarkoita, että mistä tahansa leivästä pitäisin. Suurin osa kaupan hyllyjen leipävalikoimasta on tylsää puppua.

Vierailija
42/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaatko kauppakassista viikon tarpeet kerralla? Silloin tekisin viikon ruokalistan etukäteen niin kaikkien olisi helpompaa myös osallistua ruoanlaittoon.

Ma: Uunilohta, perunoita, kananmunakastike, keitettyjä porkkanoita ja parsakaalia, salaattia.

Ti: Broilerjauhismureke kasvistäytteellä, kukkakaalimuusi, samasta kasvistäytteestä tehtyjä röstejä, salaattia.

Ke: Kasvissosekeitto, raejuustoa ja edellisen päivän muusinjämistä tehtyjä rieskoja.

To: Makaronilaatikko soijarouheesta, lehtikaalisipulikirsikkatomaattihöystö

Pe: Fetapinaattipiirakka, perunasalaattia ja dippikasviksia

La: Täytetyt suippopaprikat uunissa ( jauhista, homejuustoa, sipulia, riisiä, tofua ym), wok vihanneksia ja munanuudelia

Su: Kesäkurpitsalasagne, salaatti, herneitä

Ilta- ja välipalat vähän ongelmallisia jos leipää pitää vääntää jokapäivä ja mies ei taas niitä syö.

Luitko sä edes koko ap viestiä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa vinkata hyviä VHH-kasvisruokia! 

http://karppaus.info/resepti/laji.php?id=1&laji=Kasvisruoat

.

Vierailija
44/47 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan huomioon henkeä uhkaavat allergiat. Kaikki muut ruokavaliot jokainen hoitakoon itse. Yksi tasapainoinen, kaikkea tarpeellista sisältävä ateria per päivä. Jos ei kelpaa voi a) hankkia aineet ja tehdä itse, b) olla nälässä.

Vierailija
45/47 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochilin sivuilta löytyy loistavia vegaanisia ruokia! Näitä muokkaamaalla varmaan löytyy paljon ideoita, lihan syöjille voi vaikka paistaa lihaa/kalaa mukaan.

Vierailija
46/47 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on syöminen nykyään mennyt vaikeaksi! En kyllä alkaisi mitään erikoisjuttuja tekemään jos ei ole

oikeasti kysymys allergioista. Onneksi meitä on vain kaksi emmekä ole millekään allergisia ja kaikki 

maistuu!

Vierailija
47/47 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on syöminen nykyään mennyt vaikeaksi! En kyllä alkaisi mitään erikoisjuttuja tekemään jos ei ole

oikeasti kysymys allergioista. Onneksi meitä on vain kaksi emmekä ole millekään allergisia ja kaikki 

maistuu!

Joo, näinpä. 

Määrittelisin niin, että gluteeniton vähähiilarinen kasvisruoka on normaalia ruokaa.

Jos haluaa lihaa tai hiilarilisäkkeen, ne ovat erikoisjuttuja, jotka niitä haluavat voivat tehdä itse.