Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VEGAANI onko sinulla kissaa ja mitä syötät sille ?

Vierailija
03.03.2018 |

Syviä mietteittä, onko lihansyöjäeläimet joissain taloudessa kasvissyöjiä ?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat satanisteja jotka syöttävät jotain muuta kuin kissanruokaa kissalleensa.

Vierailija
22/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kissa tarvitsee juuri lihaa? Proteiinia se tarvitsee ja liha varmasti maistuu paremmala proteiininlähteeltä kuin pavut, mutta ei se silti juuri lihaa tarvitse hengissä pysymiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinravinnoksi menee pitkälti ne osat mikä eivät ihmisten lautasille kelvanneet.

Eli mietitään tätä "ongelmaa" uudestaan sitten kun ihmiskunta on jo vegaaneja.

Vierailija
24/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän lemmikinpidon tilanteessa, jossa annetaan koti kodittomalle eläimelle. Niitä on paljon ihan täällä Suomessakin. Sitä taas en tajua, että jatkuvasti teetätetään uusia ja uusia pentuja kun kodittomia on vaikka millä mitalla.

Ja eläimellä on aina oikeus ravintoon, joka on sille lajityypillistä.

Vierailija
25/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan off topic.

Kaverini KOIRA kärsi suolistovaivoista ja niitä tutkittiin vuosia, kokeiltiin kaikenlaisia ruokia raakaruuasta teollisiin vastineisiin jne. Kaikki mahdollinen tutkittiin. Lopulta eräs eläinlääkäri suositteli kokeilemaan kasvisruokavaliota joka tottakai räätälöitiin niin, että koira saa kaikki tarpeelliset ravintoaineet.

Tulos: koiran vatsavaivat helpotti ja on nyt elänyt kolmisen vuotta ihan puhtaasti kasvisruualla. 

Olen itse koiranomistaja ja sekaani ja olin asiasta alkuun hyvin epäileväinen enkä tiedä asioista tämän enempää mutta pakko silti sanoa, että tätä koiraa ei ainakaan rääkätä millään vegaaniruokavaliolla vaan sen terveys ja mahdollisesti henki pelastettiin vaihtoehtoisella ruokavaliolla.

Asiat ei välttämättä ole niin mustavalkoisia!

Lisäksi hassua kuinka kasvisruokavalio saa ihmisten karvat pystyyn ja se koetaan eläinrääkkäyksenä mutta joku parin euron teollinen puristeruoka on sitten ihan varmaan ihan ok.

Vierailija
26/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimille saa kyllä syöttää vaikka minkälaista moskaa (märkäruuat, halvat kuivaruuat jotka on pääosin viljaa, kotiruokien jämiä kaikkine mausteineen ym.) mutta auta armias kun joku edes mainitsee kasvisruuan. Se on heti eläinrääkkäystä ja hirveätä eläimen kidutusta oman hömpötyksen takia.

Ei, en syötä omia koiriani kasvisruualla (osittain kyllä, 50% laadukasta raakalihaa ja luita ja loput 50% kaikkea ituhippihömppää) mutta näkisin silti laadukkaan kasvisruuan sata kertaa parempana kuin jonkun euron höllyvän makkarapötkön tai eiliset keitetyt perunat.

Kissojen ruokinnasta en tiedä mitään joten en ota kantaa. 

Vierailija
27/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneet kaksi koiraa söivät lajinmukaisesti, samoin nykyinen kissa eli eläinperäistä ruokaa. 

Vierailija
28/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai työ ymmärrätte, että hyvin harva koira Suomessa saa laadukasta, lajityypillistä ruokaa? Kai te tajuatte, että se teidän kuivanappula ei ole mitään lajityypillistä ruokaa?

Joten ihan suotta mielestäni keuhkotaan siitä, että joku vegaani pilaisi eläimensä rääkkäämällä sitä ruualla kun sitä mielestäni tapahtuu kokoajan ihan yleisellä tasolla.

Vierailija
29/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi että syötä koirille ja kissoille kasvisruokaa? Se vaatii vain enemmän aiheeseen perehtymistä. Minä kun luulin, että vegaanius on elämäntapa, ei pelkkä ruokavalio.

Kissa ei pärjää vegaaniruualla. Minun kissani on luonnosta pelastettu löytökissa, joka tuli hoitoon "ihan vain siksi aikaa, että sille löytyy koti". Kodin löytyminen venyi enkä lopulta voinutkaan luopua siitä. 

Vierailija
30/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai työ ymmärrätte, että hyvin harva koira Suomessa saa laadukasta, lajityypillistä ruokaa? Kai te tajuatte, että se teidän kuivanappula ei ole mitään lajityypillistä ruokaa?

Joten ihan suotta mielestäni keuhkotaan siitä, että joku vegaani pilaisi eläimensä rääkkäämällä sitä ruualla kun sitä mielestäni tapahtuu kokoajan ihan yleisellä tasolla.

Ymmärrän toki, siksi ruokinkin koiriani raakaravinnolla. Koirat hankin vuosia sitten, kun söin itsekin lihaa. Oman ruokavalion muutos ei muuttanut koirien ruokavaliota.

Vierailija
31/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmiä ja sikoja tuotetaan ja tapetaan, että vegaanin eläin saa ruokaa. Villejä eläimiä ammutaan. Miten yhdenkään vegaanin eettinen omatunto voi kestää sellaista?

Vierailija
32/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmiä ja sikoja tuotetaan ja tapetaan, että vegaanin eläin saa ruokaa. Villejä eläimiä ammutaan. Miten yhdenkään vegaanin eettinen omatunto voi kestää sellaista?

Kyllä ne kissan- ja koiranruokiin käytettävät osat on niitä jotka ei ihmisille kelpaa.

Niin kauan kun edes osa ihmisistä syö lihaa, niin eläimiä ei kasvateta ja tapeta lemmikkien ruokien takia.

Vierailija
33/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kissan- ja koiranruokiin käytettävät osat on niitä jotka ei ihmisille kelpaa.

Niin kauan kun edes osa ihmisistä syö lihaa, niin eläimiä ei kasvateta ja tapeta lemmikkien ruokien takia.

No ainakin koirien raakaruon suhteen siellä kyllä on paljonkin tavaraa, joka menisi ihan ihmisille. Naudan jauheliha, nauta-sika jauheliha, kanan ja kalkkunan siivet, lampaan jauheliha, hevosen jauheliha (jauhelihoissa ei välttämättä ole luujauhoa mukana). Että ei se ihan niinkään ole, että kaikki elukoiden ruoka olisi ihmiselle kelpaamatonta. Välistä meidän koirat syö paremmin mitä isäntä. Itse en lihaa syö.

Vierailija
34/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman ihmisen, joilla oli jo kaikille lemmikki tai kaksi siinä vaiheessa, kun oma elämäntapa alkoi muuttua vegaaniin suuntaan. Ja yhden valmiiksi vegaanin, jolle päätyi kiertolainen viettämään vanhuuspäiviä. 

Vierailija
35/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko vegaani kestää sen faktan, että eläin tarvitsee lajityypille sopivaa ravintoa, tai sitten on ilman lemmikkiä tai hankkii vaikka jyrsijänntai muun kasvissyöjälemmikin.

Vierailija
36/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi että syötä koirille ja kissoille kasvisruokaa? Se vaatii vain enemmän aiheeseen perehtymistä. Minä kun luulin, että vegaanius on elämäntapa, ei pelkkä ruokavalio.

Miksi eläimen pitäisi kärsiä ihmisen typeryydestä?

Luulin että koko vegaaniuden ydinajatuksia on se että kaikki ravintoaineet voi saada kasviksistakin joten lihaa ei tarvita. Miksi kissat ja koirat eivät saisi niitä samoja ravintoaineita kasveista ihan kuin emäntänsäkin saa (tai luulee saavansa). 

Vierailija
37/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin koirien raakaruon suhteen siellä kyllä on paljonkin tavaraa, joka menisi ihan ihmisille. Naudan jauheliha, nauta-sika jauheliha, kanan ja kalkkunan siivet, lampaan jauheliha, hevosen jauheliha (jauhelihoissa ei välttämättä ole luujauhoa mukana). Että ei se ihan niinkään ole, että kaikki elukoiden ruoka olisi ihmiselle kelpaamatonta. Välistä meidän koirat syö paremmin mitä isäntä. Itse en lihaa syö.

Ja luuletteko te, että ne kananugetit, lihapullat ja valmiit lihapihvit tehdään jostain paistilihoista ja sisäfileestä :D? Kyllä se sitä ihan samaa tavaraa on mitä elukoille syötetään. Puhumattakaan jauhomakkaroista.

Vierailija
38/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun eettinen omatunto keskittyy minun valintoihini, minä en voi pakottaa ympärilläni olevia ihmisiä ja eläimiä noudattamaan niitä valintoja. Jopa mieheni saa syödä yhteisessä kodissamme mitä tahtoo, vaikka pääosin kotona tehdäänkin vain vegaanista ruokaa, mutta kyllä, hän saa halutessaan ostaa myös lihaa tai kalaa, se on hänen valintansa, ei minun. Kissat ei ole osoittaneen mielenkiintoa vegaaniuteen, joten he syövät pääosin raakalihaa, yms.

Vierailija
39/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että koko vegaaniuden ydinajatuksia on se että kaikki ravintoaineet voi saada kasviksistakin joten lihaa ei tarvita. Miksi kissat ja koirat eivät saisi niitä samoja ravintoaineita kasveista ihan kuin emäntänsäkin saa (tai luulee saavansa). 

Kissa on puhdas lihansyöjä, ei sekasyöjä kuten ihminen. Ihminen voi koota ravintonsa muustakin kuin lihasta. Ei sitä ennen vanhaankaan ole lihaa vedetty kaksin käsin päivän jokaisella aterialla. Ja kyllä, sekasyöjä voi korvata lihan myös siihen soveltuvilla kasvikunnantuotteilla. Jopa hamsteri tarvitsee pieniä määriä lihaa ruokavalioonsa, vaikka marsujen ruokavalioon liha ei kuulu lainkaan. Kaikilla eläimillä kun on erilaiset ravinnon tarpeet, ethän sinäkään syö samoin kuin vaikka lehmä, vaikka ilmeisesti lehmäkin tulee ruokavaliollaan toimeen varsin näppärästi.

Vierailija
40/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kommentti on aika ilkeä. Olen kyllä samaa mieltä että eläin syö lihaa, mutta ei ihmisen vegaanina oleminen ole typerää.