Minkälainen on Steinerkoulu?
Erityisesti Ruskeasuon koulu? Onko mitään maailman järkeä lapsen mennä ko kouluun (metodit) vasta yläasteella? Itse vasta googlettelen mistä ylipäätään on kyse, mutta kiinnostaa tietenkin myös kokemukset.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus on...
"tavallinen" koulu on vankila, keskitysleiri, kidutuskammio, mielisairaala,...
steinerkoulu ei ole sellainen, ei ainakaan läheskään niin paljon.
Eli aika helppo valinta.
En sit tiedä onko jossain iässä "myöhäistä" vaihtaa steinerkouluun.
Mutta se on selvää että jos lapsesi/teinisi on vaikeuksissa/huonovointinen/syrjitty/yksinäinen nykyisessä koulussaan niin koulun vaihtaminen on tosi fiksua - vaihtaa sitten mihin hyvänsä kouluun (steineriin tai toiseen normaaliin).
Ns "metodeista"/"pedagogiikasta" en mitään tiedä. Mutta siis... hyvinvointi. Onnellisuus. Koulun ilmapiiri, mieliala, sosiaalinen ympäristö, arvot, ystävällisyys. Inhimillisyys. Tuo on syy olla menemättä "tavalliseen" kouluun... siellä vain pilaa lapsen elämän ikiajoiksi. Esim steinerkoulu on 100 kertaa parempi.
Mutta jos lapsesi on hyvinvoiva tavallinen koululainen, niin... en ymmärrä, onkohan sellainen mahdollista. Sitten en kertakaikkiaan tiedä, en osaa neuvoa,...
Tämän steinerkoululaisen ulosanti kai kertoo kaiken opetuksen tasosta.
Ei ole järkeä. Sinne ei kannata kenenkään laittaa lapsiaan, huuhaameininkiä, monilla ongelmia ja vajavaiset tiedot peruskoulun jälkeen. Ja jos et kerran tiedä, mitä siellä taustalla on, niin miksi ihmeessä edes haluaisit laittaa lapsen sinne? Summanmutikassa. Erikoisuudentavoittelun takia? Vai onko sulla ongelmalapsi, jonka luulet pärjäävään siellä paremmin?
Kävin peruskoulun Steinerissa. Kokemukseni mukaan äänekkäimmät morkkaajat ovat heitä, ketkä eivät itse ole kyseistä koulua käyneet. Pidin kovasti käsityö-sekä kuvataidepainotteisesta opetuksesta. Ainakin meidän luokallamme oppilaita huomioitiin paljon yksilötasolla. Kielten opetusta ekasta luokasta alkaen. Hyvät muistot jäi. Pedagogiikassa olisi toki jonkin verran päivittämistä tälle vuosituhannelle, omana kouluaikanani tätä tapahtuikin. Nykymenosta en tiedä tarkemmin, päättäjäisistä 15 v.
Mun kokemus on...
"tavallinen" koulu on vankila, keskitysleiri, kidutuskammio, mielisairaala,...
steinerkoulu ei ole sellainen, ei ainakaan läheskään niin paljon.
Eli aika helppo valinta.
En sit tiedä onko jossain iässä "myöhäistä" vaihtaa steinerkouluun.
Mutta se on selvää että jos lapsesi/teinisi on vaikeuksissa/huonovointinen/syrjitty/yksinäinen nykyisessä koulussaan niin koulun vaihtaminen on tosi fiksua - vaihtaa sitten mihin hyvänsä kouluun (steineriin tai toiseen normaaliin).
Ns "metodeista"/"pedagogiikasta" en mitään tiedä. Mutta siis... hyvinvointi. Onnellisuus. Koulun ilmapiiri, mieliala, sosiaalinen ympäristö, arvot, ystävällisyys. Inhimillisyys. Tuo on syy olla menemättä "tavalliseen" kouluun... siellä vain pilaa lapsen elämän ikiajoiksi. Esim steinerkoulu on 100 kertaa parempi.
Mutta jos lapsesi on hyvinvoiva tavallinen koululainen, niin... en ymmärrä, onkohan sellainen mahdollista. Sitten en kertakaikkiaan tiedä, en osaa neuvoa,...