Kuinka paljon sisarukset saavat nujakoida keskenään?
Olen ainokainen, niin omaa kokemusta ei ole.
Kuinka paljon pitää antaa sisarusten fyysisesti tapella tai kiusoitella toisiaan? Pitääkö olla ehdoton, että toista ei tökitä tai tönitä vai annetaanko selvittää pikkukinat (sellainen vääntäminen istumapaikasta tai kiusoittelun ylimeno tms.) keskenään? Luonnollisesti on selvää ettei toista saa lyödä kunnolla tai purra tms.
Lapsemme eivät ole enää mitään pieniä. Aiemmin isompi antoi periksi ja perääntyi, nyt on oppinut panemaan vastaan pikkusiskolle.
Kommentit (8)
Fyysinen nollatoleranssi. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen. Meillä lapset kunnioittaa toisiaan ja joskus hyvin harvoin saattavat toista hipaista tai koskettaa ärsytykseksi, ei ole sallittua sekään.
Niilläkin on kinoja mutta useimmiten ovat kavereita.
Lapset pitäisi opettaa hoitamaan riitatilanteet muulla tavoin kuin haukkumalla, nujakoimalla tai hakkaamalla. Miten sinä toimit, jos miehesi sattuu istahtamaan siihen kohtaa sohvaa, jossa itse haluaisit köllöttää?
Vierailija kirjoitti:
No, mulla on ollut lapsena ja nuorena aika rajuja riitoja veljeni kanssa. Kyllä se ihan normaalia on.
Ei ole. Vahempasi olivat kasvatuskyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pitäisi opettaa hoitamaan riitatilanteet muulla tavoin kuin haukkumalla, nujakoimalla tai hakkaamalla. Miten sinä toimit, jos miehesi sattuu istahtamaan siihen kohtaa sohvaa, jossa itse haluaisit köllöttää?
Minä olen samanlainen kuin esikoinen ennen. Siirtyisin kiltisti sivummalle. Minusta on kuitenkin hyvä, että esikoinen ei enää anna pompottaa itseään miten sattuu. Nylyisin hän usein ensin tönii siskoaan pois ja sitten lopulta toteaa, että "fiksumpana antaa periksi" .
Ap
Nollatoleranssi kaikkeen. Nehän nahistelee joka tapauksessa mutta sää oot moraalinen riippakivi.
Sen verran kuin muidenkin kanssa. Sisarus suhde on tietysti hyvä vuorovaikutustaitojen harjoittelussa mutta saa taitoja harjoitettua samalla tavalla vaikka naapurin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No, mulla on ollut lapsena ja nuorena aika rajuja riitoja veljeni kanssa. Kyllä se ihan normaalia on.
Samoin. Siskonsa kanssa voi vähän tapella. Ihan normaaleja aikuisia meistä tuli.