Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wilman viikkotiedote - opettaja aina valittaa, kuinka on ollut raskasta ja levotonta

Vierailija
02.03.2018 |

Taas tuli perjantain viikkotiedote koululta Wilman. Ja taas alkoi valituksella, kuinka on ollut levoton viikko luokassa. Sama virsi jokaisessa viikkotiedotteessa. Henkilökohtaisia merkintöjä ei ole tullut. Yhdessä tiedotteessa opettaja valitti olevansa "erittäin kuormittunut". On alkanut niin ottaa päähän nuo ns. viikkotiedotteet, jotka ovat pelkästään opettajan oman pahan olon purkauksia. Olen kysynyt tytöltäni, onko luokassa ollut jotakin erityistä, niin kuulemma ei ole ollut. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia alakoulun opettajista?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se lapsen mielestä ole mitään erityistä jos kerta koko ajan on levotonta. Sithän se on lapsesta ihan normaalia.

Vierailija
2/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista. Laita viesti. Kysy onko mitään positiivista sanottavaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rehtoriin yhteyttä ja kerro, että olet huolissasi lapsesi opettajan jaksamisesta ja siitä, että hyvän ja yksilöllisen opetuksen kriteerit täyttyvät.

Minulle lapseni opettaja avautui ja puhui nimillä toisista lapsista mitä ongelmia heillä on jne.

Kiinnostaa ap missä päin Suomea?

Vierailija
4/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kokemus kuin sulla ap. Mitäköhän se opettaja kuvitelee sillä saavuttavansa? Ihan kuin me täältä kotoa käsin voitais mitenkään vaikuttaa siihen luokan levottomuuteen. Ja muutenkin tuollaiset yleistykset jotka koskevat koko luokkaa, eivät juuri yksittäistä perhettä hyödytä.

Tuntimerkinnät myös ihan älyttömiä. Yksi opettaja on merkkaamassa sinne jokaisen älähdyksen ja toinen ei merkkaa koskaan mitään. Tai sitten yksi merkkaa pelkkää positiivista ja toinen vaan negatiivista... Joo yleistystä tämäkin mutta ei jaksa aina niitä kumi kotona-voi kauhistus-juttuja!

Vierailija
5/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennella luokalla tuli paljon viestiä luokan levottomuudesta. Varsinkin pojat käyttäytyivät huonosti ja häiritsivät tunteja. Asiaa kyllä auttoi, että vanhemmat puhuivat asiasta lastensa kanssa.

Vierailija
6/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa puheeksi opettajan kanssa. Mielestäni opettajan ei kuuluisi vanhemmille purkaa omaa kuormittumistaan, kyllä sen osoite on ihan toisaalla.

Sitäpaitsi kaikissa on (oltava) myös jotain positiivista. Olen itse harjoittelussa alakoulussa tällä hetkellä ja esimerkiksi juuri tänään eräs lapsi oli hyvin levoton pitkin päivää ja yhdessä vaiheessa jouduin siirtämään hänet (muutaman varoituksen jälkeen) erilleen pöytäryhmästään ja istumaan hänen viereensä ja "nuhtelemaan".

Samainen lapsi eräässä toisessa tilanteessa taas loisti, jolloin annoin välittömästi positiivista palautetta ja kannustin, että hän oli todella taitava siinä.

Pointtina siis, että levotonta voi olla (onko sitten "syy" oppilaiden vai opettajan), mutta kyllä jokaisena päivänä jokaisessa oppilaassa on myös jotain, mistä kehua.

Vierailija
7/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvisydän on ihana. Kiva ruokaravintola, vähän discoa, karaokea ja tunnelmallinen.

Vierailija
8/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kokemus kuin sulla ap. Mitäköhän se opettaja kuvitelee sillä saavuttavansa? Ihan kuin me täältä kotoa käsin voitais mitenkään vaikuttaa siihen luokan levottomuuteen. Ja muutenkin tuollaiset yleistykset jotka koskevat koko luokkaa, eivät juuri yksittäistä perhettä hyödytä.

Tuntimerkinnät myös ihan älyttömiä. Yksi opettaja on merkkaamassa sinne jokaisen älähdyksen ja toinen ei merkkaa koskaan mitään. Tai sitten yksi merkkaa pelkkää positiivista ja toinen vaan negatiivista... Joo yleistystä tämäkin mutta ei jaksa aina niitä kumi kotona-voi kauhistus-juttuja!

Samaa mieltä. Moni opettaja on pikkumainen ja pitää asioita liian tärkeänä.

Olin välillä hermoraunio näistä merkinnöistä kunnes tajusin että toisesta sisään ja toisesta ulos.

En olisi hyväksynyt negatiivista viikkotiedotetta. Ammattilaisen tehtävä on saada asiat näyttämään hallittavissa olevalta

Tällä paljon merkintöjä saaneella pojalla oli unohduksissa. Joskus ihan mitättömiä. Joskus oli hyvä vaikka tiukka opettaja. Pahimpia oli eka toka luokan opettajat, jotka luulivat ihan joka asiaa tärkeäksi.

Olen itse amiksen opettaja ja koitan aina hyvän kautta. Enemmän positiivisia merkintöjä. Hyvää palautetta. Kiinnostavuutta. Pari kertaa olen joutunut antamaan negatiivisia merkintöjä mutta pyrin aina välttämään

Vierailija
9/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla, että lapsesi joutuu opiskelemaan tuollaisessa häiriöporukassa - tai että hän peräti itse häirikkö, joka estää muiden opiskelun. Sekin on ikävä asia, että opettaja joutuu työskentelemään jatkuvasti olosuhteissa, joissa te muut ette jaksaisi olla kuin pari päivää. Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä rehtoriin ja vaatia jakoryhmää tai apuopettajaa, jotta liian iso ja häiritsevä ryhmä saadaan pienemmäksi ja paremmin hallittavaksi. Jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen ja hyvään koulupäivään.

Vierailija
10/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toinen opettaja merkkaa ne varmaankin sitten vain omaan päiväkirjaansa eikä Wilmaan näkyviin.

Mitä sinä luulet voivasi tehdä sille, että lapsesi opiskelutarvikkeet ovat kotona eivätkä mukana koulussa?

Vierailija
11/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman kerran kysynyt valittavien viikkotiedotteen jälkeen, mitä oma lapseni on tehnyt. Opettaja on vastannut, että ei ole tehnyt mitään, on ollut vsan yleistä levottomuutta. Miksi sitten laittaa näitä tiedotteita niille, joiden lapset ovat olleet kunnolla? Meillä lapsi saanut kotona niin monet tuthat huudot noiden viestien takia, joista selviää lopun perin (opettajan kertomana), ettei lapsi ole syyllistynyt mihinkään. Turhaan on annettu kotona pelikieltoja, peruttu leffailtoja ja karkkipäiviä ja jopa yksi kylpyläreissu, kun opettaja laittanut noita "yleistä levottomuutta" aivan, jotka eivät ole koskeneetkaan omaa lasta. Olen ensisijaisesti uskonut opettajan tiedotteita, enkä lasta, ennen kuin opettaja on selvittänyt, ettei oma lapsi ole syyllinen. Tuo kylpyläteissun peruminen harmittaa, oli aivan turhaa, opettaja varmaan nauttii, kun saa perheissä riitaa aikaiseksi.

Vierailija
12/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toinen opettaja merkkaa ne varmaankin sitten vain omaan päiväkirjaansa eikä Wilmaan näkyviin.

Mitä sinä luulet voivasi tehdä sille, että lapsesi opiskelutarvikkeet ovat kotona eivätkä mukana koulussa?

Usko tai älä, mutta kun asiaa miettii pidemmällä aikavälillä, sillä ei ole mitään merkitystä.

Minä olen 70-luvulla se lapsi, joka joka perjantai istui jälki-istunnossa unohtuneen kynän, kumin tai kirjan takia. Muistan sen paniikin, kun yritin ja yritin olla huolellisempi ja mitä enemmän olin paniikissa, sen enemmän unohtui. Lopulta kevät oli yhtä hutilointia ja opettajan pelkäämistä ja siinä sivussa tuntui, että ei sitten enää ehtinyt opiskella mitään, kun purkasin ja pakkasin laukkua, että onko kaikki matkassa tai kumi ei ole tippunut penalista laukun mutkaan tms.

Ja silti minusta on tullut hyvä ja tarkka työntekijä ja osan työelämästäni olen ollut esimiestehtävissäkin. Huolimatta niistä pyyhekumin unohduksista.

Ainoa, mitä tuosta jäi, oli se muisto siitä paniikista, kun huomasi koulussa, että en löydä pyyhekumia penaalista ja se mahakipu ja oksettava olo, kun tiesi, että kohta opettaja taas huutaa ja laittaa merkinnän ja taas istutaan perjantaina jälki-istunnossa. Ne eivät jalostaneet minua yhtään paremmaksi ihmiseksi. Olin vain lapsena mielikuvitusmaailmassa elävä "runotyttö", kuka unohteli ja oli hajamielinen. Koulu meni silti aina todella hyvin. En ihan kympin tyttö, mutta melkein.

Vierailija
13/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, miksi peruitte kylpyläreissun? Luuletko että opettajalla on aikaa kirjoittaa räätälöity viesti jokaiselle perheelle?

Vaikuttaa siltä, että opettaja on uupunut. Kannattaa varmaan kirjoittaa hänelle, että olet huolissasi hänen lähettämistään viesteistä ja siitä, että onko tilanne hallinnassa koulussa. Ilmoittaisin varmaan myös rehtorille.

Vierailija
14/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, miksi peruitte kylpyläreissun? Luuletko että opettajalla on aikaa kirjoittaa räätälöity viesti jokaiselle perheelle?

Vaikuttaa siltä, että opettaja on uupunut. Kannattaa varmaan kirjoittaa hänelle, että olet huolissasi hänen lähettämistään viesteistä ja siitä, että onko tilanne hallinnassa koulussa. Ilmoittaisin varmaan myös rehtorille.

Peruimme kylpyläreissun rangaistukseksi, koska luulimme lapsen käyttäytyneen huonosti koulussa, kun tiedotteessa oli opettajan purkaus luokan levottomuudesta. Lopulta selvisi, kun tarkistin erillisellä viestillä opettajalta, että oma lapsi on ollut kunnolla. Otan tosissani koululta tulevat viestit, käsittääkseni niitä ei laiteya turhaan ja kevyin perustein. Luuloni oli väärä, koko luokkaa syyllistetään muutaman oppilaan häiriön takia.

Vierailija
15/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useamman kerran kysynyt valittavien viikkotiedotteen jälkeen, mitä oma lapseni on tehnyt. Opettaja on vastannut, että ei ole tehnyt mitään, on ollut vsan yleistä levottomuutta. Miksi sitten laittaa näitä tiedotteita niille, joiden lapset ovat olleet kunnolla? Meillä lapsi saanut kotona niin monet tuthat huudot noiden viestien takia, joista selviää lopun perin (opettajan kertomana), ettei lapsi ole syyllistynyt mihinkään. Turhaan on annettu kotona pelikieltoja, peruttu leffailtoja ja karkkipäiviä ja jopa yksi kylpyläreissu, kun opettaja laittanut noita "yleistä levottomuutta" aivan, jotka eivät ole koskeneetkaan omaa lasta. Olen ensisijaisesti uskonut opettajan tiedotteita, enkä lasta, ennen kuin opettaja on selvittänyt, ettei oma lapsi ole syyllinen. Tuo kylpyläteissun peruminen harmittaa, oli aivan turhaa, opettaja varmaan nauttii, kun saa perheissä riitaa aikaiseksi.

Miksi ihmeessä peruttu kylpyläkeskukset tms vaikka lapsi olisi levoton koulussa. En ymmärrä näitä rangaistuksia

Eivätkä ne johda mihinkään

Vierailija
16/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvisydän on ihana. Kiva ruokaravintola, vähän discoa, karaokea ja tunnelmallinen.

Sinne se opettaja sitten on lähetettävä, rentoutumaan!

Vierailija
17/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeaa. Te huudatte lapselle ja asetatte kieltoja ja perutte kivoja juttuja, koska Wilmassa lukee että on ollut yleistä levottomuutta?! Jos onkin, ajatteleeko automaattisesti juuri oman lapsesi olevan syyllinen levottomuuksiin, kuunteletteko hänen versiota ollenkaan? Tuosta lapsesta ette luultavasti paljoa tule kuulemaan, kun hän kerran pääsee omilleen muuttamaan.

Vierailija
18/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä peruttu kylpyläkeskukset tms vaikka lapsi olisi levoton koulussa. En ymmärrä näitä rangaistuksia

Eivätkä ne johda mihinkään

Täällä palstalla on valitettu, ettei vanhemmat ota tosissaan wilmaviestejä, eikä kasvata lapsiasn. Sitten kun joku oikeasti kasvattaa ja rankaisee lasta levottomuudesta, niin sekään ei ole hyvä. Olisiko tuon vanhemman pitänyt silittää lapsen päätä ja sanoa että ei se mitään, vaikka olit levoton, mutta nyt mennään palkinnoksi kylpylään?

Vierailija
19/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ihan typerältä tuo reissujen peruminen jonkun wilmaviestin perusteella. Vaikka olisi yleistä levottomuutta niin moni oppilas siellä myös istuu kädet korvilla ja yrittää keskittyä samalla kun öykkärit öykkäröi

Vierailija
20/62 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmeaa. Te huudatte lapselle ja asetatte kieltoja ja perutte kivoja juttuja, koska Wilmassa lukee että on ollut yleistä levottomuutta?! Jos onkin, ajatteleeko automaattisesti juuri oman lapsesi olevan syyllinen levottomuuksiin, kuunteletteko hänen versiota ollenkaan? Tuosta lapsesta ette luultavasti paljoa tule kuulemaan, kun hän kerran pääsee omilleen muuttamaan.

Mitä sinä teet, kun oma lapsesi on ollut koulussa levoton ja huonokäytöksinen? Annate kympin, että menepäs ostamaan ansaitusti karkkia? Ettekö ota tosissanne koululta tulevia viestejä? Ettekö kasvata lapsianne? Ei ihme, että nykyisin häiriköitä riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi