Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää saada isot asuntolainat, monta lasta, autot jne. kalliit asiat ja elää stressissä ja väsyneenä?

Vierailija
02.03.2018 |

Moni ottaa isot lainat taloon ja autoihin, lapsia tehdään useampia, vaikka yhdenkin kanssa jo vähän väsyttää. Suurin osa hyödykkeistä pitää saada uutena, ehkä lisää lainaa. Pitää sisustaa ja rempata ihan vain esteettisistä syistä, ehkä lainalla. Lapsilla, pienilläkin, pitää olla uudet merkkivaatteet, äitien keskinäisestä kilpavarustelusta puhumattakaan.

Molemmat saavat painaa pitkää päivää, muuten systeemi ja elintaso romahtaa, ja sehän olisi kamalaa. Työn ja omaisuuden orjana. Paljon rahaa työnnetään materiaan ja sen materian perusteella arvotetaan yllättävän paljon myös muita ihmisiä ja valikoidaan elinpiiri. Koko ajan väsyttää, millekään ei ole aikaa, mutta elintaso on pakko pitää ja hankkia vielä lisää kaikkea.

Mä olen 33-vuotias nainen ja olen tottunut elämään aika vähällä, sillä olen opiskellut vuosia ja käynyt kokoaikatyössä lähinnä kesäisin. Nyt valmistuin ja pääsin töihin, en oikeasti tiedä mihin kaiken tämän rahan laittaisin, koska kuluni ovat pienet, ei perhettä, ei taloa, suosin kierrätystä, en sisusta, en shoppaa, harrastukseni eivät vaadi kalliita välineitä tai kausikortteja jne.

En keksi yhtäkään syytä, miksi ajaisin itseni moiseen kulutus-ja lainahelvettiin palvomasn rahaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen markkinatalous, yhteiskunta ja maailma vaan toimii tällä tavalla. Ei tämä täydellinen, ei lähellekään mutta toimii edes jotenkin.

Vierailija
22/25 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat eri asioita elämässä. Ei siinä ole mitään väärää, että hankkii talon ja tavaroita, jos sitä tulee onnelliseksi. Yleensä niiden asioiden eteen, joita haluaa, joutuu vähän tekemään töitäkin, eivät ne taivaasta syliin putoa. Ihminen, joka ei näitä asioita halua, ei tietenkään ymmärrä, että niistä voi saada jotain iloa ja, että ne ovat toisille vaivannäön arvoisia.

Kyllä siinä materian palvonnassa ja kulutusjuhlassa vain on vähän väärää.

Mutta iso osahan meistä haluaa kuulua siihen viiteryhmään, jota yhteiskunta eniten arvostaa. Eli markkinavoimien ohjailtavissa olevaan, kuluttavaan keskiluokkaan.

Joskus voisi toki reflektoida ja ajatella itse.

Ja mikä hassua ja usein se tärkein puuttuu - aika.

Aikaa nauttia kalliista tavaroista ja viettää aikaa yhdessä lasten ja läheisten kanssa.

Kaapit pursuavat tavaraa ja lisää hankitaan, mutta ne lojuvat käyttämättömänä nurkissa, usein turhan panttina ja poissa silmistä.

Ja mikä pahinta, jo nyt popsimme omia jätteitämme, kun vesistöt hukkuvat muoviin ja kalat ja muut syövät ne ravinnokseen, puhumattakaan ilmaston ja maaperän saastumisesta ja ympäristöhaitoista ja tämä on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä. Ja mistä tämä oikeus kulutushysteriaan on tullut tämän päivän ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä toiseten elämien ihmettelijät.

Itse tykkään asua hyvin ja ajaa hyvällä autolla ja lapsiakin halisin enemmän kuin kaksi.

En ymmärrä mikä minun elämässäni ja arvoissani kutittaa sinun persustasi!?!?

Olen 100% varma että sinulla on elämässä tärkeinä pitämiäsi asioita, joita minä taas en arvosta lainkaan.

Niin pitkään kun teot ja halut ei loukkaa muita, niin jokaisella on oikeus elää niin kuin haluaa.

Vierailija
24/25 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän voit auttaa sillä rahalla sitten muita jotenkin?

Vierailija
25/25 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, samaa miettinyt. Mikä itu on opiskella ja saada töitä, jossa mahdollisimman iso palkka (vastuut ja ahdistus myös sen mukaisesti), sitten hankkia asunnot, autot ym. velkaa ja taas mennä pitkin hampain töihin maksaakseen niitä.

Tätä kiertoa jatkuvasti, lisää kamaa ja uusia tarpeita... Oravanpyörä vailla mieltä.

Ja tärkein mitä kaipaa on oma rauha, stressittömyys, aikaa tehdä kivoja juttuja ja saada/antaa rakkautta (asunnon, ruuan ja vaatteiden lisäksi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän