Alatiesynnytyksen plussat ja miinukset?
Kommentit (19)
+nopea toipuminen
+vauvan saa yleensä heti rinnalle
+luonnollinen tapa syntyä
+imetys käynnistyy nopeammin kuin sectioäideillä
-alapää kipeä jonkin aikaa, vaikea istua alussa
-peräpukamat
+sinänsä hyvä, vahvistava kokemus
+tunsi olevansa läsnä
+ja sitten tietty tällaset systeemit ettei jääny mitään isoo arpea tai kammoo...
-paikat parani aivan järkky hitaasti vaikken saanut kun kolme pientä, just ja just tikkejä vaativia repeämiä. Yksi juuri emättimen reunalla, joka sattuu vieläkin tietyissä asennoissa sekstaamisessa (synnytyksestä 2w).
+vauvan terveyden kannalta parempi
+maito nousee nopeammin
+tuntee hallitsevansa synnytystapahtumaa
+hillitön voiman tunne ja euforia
miinus:alapää on kuin pakanamaan kartta, ja pidätyskyky on vähän heikentynyt
No tietysti jos tulee hätätilanne tai vauva ei millään mahtuis syntymään luonnollista tietä, niin sitten menee miinukselle.
Miinus : sattuu ihan helvetisti
Plussa : Kun vauva on ulkona, niin kipu häipyy sillä sekunnilla kuin taiottuna
+ parannuin nopeasti, haava ei särkenyt yhtään
+ seksiä 1, 5 vkon kuluttua jo
+ kaikki meni ok
+ kipu loppuu heti, kun vauva ulkona
+ minua yllätti se, että pimpsa yhä kaunis ja piukka
+ ei haavakipua alapäässä lainkaan
miinuksia ei minulla ole
minua ei ainakaan hymyilytä kun katson omaa pommin jäljiltä olevaa värkkiä....
Miinuksena kipu sekä se, että alapää venyy.
-Sattuu
-Pieni ja kiinteä pimppi repeää
-Kahden kuukauden jälkeenkin seksi sattuu
-Virtsankarkailu
-peräpukamat
-veren menetys(9dl)menin vähän paniikkiin, että kuolen sit siihen paikkaan
-ponnistamisessa menin vähän tolaltaan, kun työnnätti ja työnnätti ja tuli niin pirun KUUMA, että alasti siinä äkistin ja mies puristi KYLMÄÄ vettä päälle, mutta kun vaan tuntui että on TULESSA
+lopputuloksen saa yleensä heti rinnalle
+Tekisin vielä lisää, kaikista pahin on pyyhkiytynyt jo pois:)
+täydellinen toipuminen (ei repeämiä tikkejä haavoja tms), kuin sekstiosta olisi jäänyt haava (arpi).
+kokemuksena hieno juttu, näin jälkenpäin
-Kauheat tuskat (ei ehditty antaa kipulääkitystä)
-arat paikat esim. vessassa käydessä n. 2viikkoa synnytyksen jälkeen.
Vaikea keksiä!
Miinukset ovat omalla kohdalla olleet aika pieniä. Kipu ja huonot hetket unohtuvat aika pian. Pitkään jatkunut ponnistusvirtsankarkailu harmitti, mutta onneksi tuntuu nyt jääneen pois.
- ainoa ikävä puoli jo ekan alatiesynnytyksen jälkeen esiintynyt virtsankarkailu (ns. ponnistusinkontinenssi) lantiopohjan venyttymisen takia (lapset >4 kg). Siihenkin voi saada avun hyvin pienellä toimenpiteellä, kun lapset on tehty :) Eli ei kannata tämän pelossa " valita" sektiota. Itse en ainakaan vaihtaisi synnytyskokemuksiani pois mistään hinnasta. Vahvimpia elämyksiä mun elämässäni :)
-helvetilliset avautumiskivut
-kauheet tuskat ponnistusvaiheessa
-pakokauhu ja pelko ponnistusvaiheen venymisessä (esikoisella 1,5h)
-esikoisella imukuppisynnytys
-istukan synnytys
-virtsarakon laskeuma
-peräpukamat
-kauheen näkönen römpsä, eppari toiseen suuntaan ja repeämä toiseen
-synnytyksen jälkeinen seksinpelko (tosin aiheeton sellainen)
+toisen lapsen synnytin ilman imukuppia (voi sitä riemua :))
+mikä suunnaton helpotus se on kun saa vauvan rinnalle ja tietää todella tehneensä töitä sen eteen
+ei sektioarpia
+nopea parantuminen
Enempää plussia en parhaalla tahdollakaan keksi... :(
+helppo ja kivut siedettävät; sairaalassa 4 tuntia, ponnistus 15 min.
+hieno kokemus
+ei tarvittu mitään erikoistoimenpiteitä, kuten ei yleensä tarvita
+vauvan saa heti rinnalle
-episiotomia
-vessassa käynti aluksi pelotti/vaikeaa
Oli NIIN paljon helpompaa, kivuttomampaa ja nopeampaa kuin olin odottanut ja alapää näyttää musta lähes samalta kuin ennen synnytystä, (pieni jälki episiotomiasta jäljellä).
Pelotti ensikertalaisena ihan kauheesti ja vielä kaiken lisäksi tiedossa oli yli 4kg lapsi
+ Ihana kokemus loppujen lopuksi koska kaikki meni todella hienosti
+ vauvan sain viereen heti
+ nopea toipuminen
- 2 tikkiä jonka jälkeen pissaaminen sattui kamalasti
joudun konttaamaan vessaan ja pidättelin joka päivä enkä uskaltanut juoda
Sain epiduraalin ja ilokaasua ei ollut mitään kipuja niitä ennenkään vaikka
sain ne melko myöhään koska itse kieltäydyin ensin , supistukset tuntuivat ainoastaan selässä .
Lopputulos 4040 kg 52 cm ihana tyttö vauva