Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ajattelette joka käänteessä myös toisen parasta... niin miten toimitte ihmisen kanssa joka ajattelee aina ensin omaa etuaan?

Vierailija
02.03.2018 |

Kysymys otsikossa?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin kanssa.

Minä ajattelen aina kaikkien etua. Tämä ei tarkoita, että jättäisin oman etuni huomiotta tai en pitäisi huolta itsestäni. Tämä tarkoittaa sitä, että punnitsen asioita niin monelta kannalta kuin kykenen keskimään ja pyrin sitten rakentamaan kompromissin joka palvelee mahdollisimman monta, eikä lyö kasvoille ketään - tai ainakaan enempää kuin on aivan absoluuttisen pakko.

Tällä tavalla on täysin mahdollista toimia myös niiden kanssa, jotka ajattelevat vain omaa etuaan, vaikka tietysti toiminta on helpompaa silloin kun muutkin hakevat synergiaetuja.

Erittäin hyvin puhuttu. Ongelma ratkeaa juuri näin.

Jokainen keskustelija, joka ei tuohon kykene, opetelkoon. Asian ydin on itse olla asettamatta yksittäisiä henkilöitä (esim. itseään tai öykkäriä) muiden edelle. Aito objektiivisuus tuo parhaat tulokset.

Tässä syyllistetään törkeästi esimerkiksi narsistien uhreiksi päätyneitä ihmisiä. Toki jokaisella on vastuu pitää huolta itsestään, mutta alkoholisti esimerkiksi on silti alkoholisti, oli hänellä puolisoa huolehtimassa tai ei.

Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Esimerkiksi väkivallan uhrin ei tule joutua kantamaan häpeää siitä, että häntä lyötiin. Ellei olisi lyöty juuri häntä, niin olisi lyöty jotain toista samaan rooliin päätynyttä. Vastuu tällaisista tilanteista on aina pelkästään sillä huonosti käyttäytyvällä ihmisellä, ei hänen uhreillaan.

Käsititköhän jotain väärin? Kehotin opettelemaan objektiivisuutta, jossa ajatellaan kaikkien etua. Esimerkissäsi väkivallan uhri, jos hän kykenee objektiivisuuteen, toteaa että lyödyn henkilön tulee puolustaa itseään tavalla tai toisella ja välttää jatkossa lyödyksi tulemista. Joten hän toimii sen mukaan.

En väittänyt että objektiivisuus helppoa olisi, mutta se on ratkaisu. Ei tässä syytellä ketään.

Ja miten hän olisin lapsena voinut mielestäsi vältellä väkivaltaisia vanhempiani? Ei kukaan silloin minun juttuni halunnut kuunnella, koska olin "hyvästä perheestä".

Ei lapsi kykenekään objektiivisuuteen, se on taito joka opetellaan aikuisena. Miksi koko ajan oletat että moitin sinua jostain? En moiti, totean vain miten öykkäriongelma ratkaistaan.

Vierailija
42/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen aina kaikkien etua. Tämä ei tarkoita, että jättäisin oman etuni huomiotta tai en pitäisi huolta itsestäni. Tämä tarkoittaa sitä, että punnitsen asioita niin monelta kannalta kuin kykenen keskimään ja pyrin sitten rakentamaan kompromissin joka palvelee mahdollisimman monta, eikä lyö kasvoille ketään - tai ainakaan enempää kuin on aivan absoluuttisen pakko.

Tällä tavalla on täysin mahdollista toimia myös niiden kanssa, jotka ajattelevat vain omaa etuaan, vaikka tietysti toiminta on helpompaa silloin kun muutkin hakevat synergiaetuja.

Erittäin hyvin puhuttu. Ongelma ratkeaa juuri näin.

Jokainen keskustelija, joka ei tuohon kykene, opetelkoon. Asian ydin on itse olla asettamatta yksittäisiä henkilöitä (esim. itseään tai öykkäriä) muiden edelle. Aito objektiivisuus tuo parhaat tulokset.

Tässä syyllistetään törkeästi esimerkiksi narsistien uhreiksi päätyneitä ihmisiä. Toki jokaisella on vastuu pitää huolta itsestään, mutta alkoholisti esimerkiksi on silti alkoholisti, oli hänellä puolisoa huolehtimassa tai ei.

Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Esimerkiksi väkivallan uhrin ei tule joutua kantamaan häpeää siitä, että häntä lyötiin. Ellei olisi lyöty juuri häntä, niin olisi lyöty jotain toista samaan rooliin päätynyttä. Vastuu tällaisista tilanteista on aina pelkästään sillä huonosti käyttäytyvällä ihmisellä, ei hänen uhreillaan.

Käsititköhän jotain väärin? Kehotin opettelemaan objektiivisuutta, jossa ajatellaan kaikkien etua. Esimerkissäsi väkivallan uhri, jos hän kykenee objektiivisuuteen, toteaa että lyödyn henkilön tulee puolustaa itseään tavalla tai toisella ja välttää jatkossa lyödyksi tulemista. Joten hän toimii sen mukaan.

En väittänyt että objektiivisuus helppoa olisi, mutta se on ratkaisu. Ei tässä syytellä ketään.

Ja miten hän olisin lapsena voinut mielestäsi vältellä väkivaltaisia vanhempiani? Ei kukaan silloin minun juttuni halunnut kuunnella, koska olin "hyvästä perheestä".

Ei lapsi kykenekään objektiivisuuteen, se on taito joka opetellaan aikuisena. Miksi koko ajan oletat että moitin sinua jostain? En moiti, totean vain miten öykkäriongelma ratkaistaan.

Ymmärrät varmaan, että ihminen jonka itsetunto on lyöty toisten taholta murskaksi tarvitsee vuosikausia apua ja tukea muilta sen kokoamiseen. Sinun vaatimuksesi objektiivisuudesta eivät tässä auta. Moni on kaltaisesi eikä jaksa pysähtyä kuulemaan toisten raskaista kokemuksista sanaakaan. Tällöin huonon kohtelun uhri voi jäädä jumiin vaikeaan tilanteeseensa pitkäksi aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kokenut hyötyneensä tästä keskustelusta?

Vierailija
44/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
45/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan sellaiselle ihmiselle mahdollisuuden parantua itsekkyydestä ja oman edun tavoittelusta. Lakkaan mahdollistamasta hänen huonoa käytöstään ja jätän hänet nauttimaan omasta seurastaan. Kun tarpeeksi moni tekee näin, hän ehkä alkaa miettiä, missä meni pieleen. Oma valinta.

Joo ei, aivan toiveajattelua. Ei ihminen yksinkertaisesti ole kykenevä tuollaiseen itseohjautumiseen.

Ehkä, mutta se ei enää ole mun ongelma. Bye bye.

Vierailija
46/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitää kirjoittaa noin. Tekstissä kerrotaan, miten olisi kaikille paras toimia ja totta kai kaikki sen ymmärtävät kirjoittamattakin. Kuitenkaan kirjoittaja ei koskaan toimi kuvaamallaan tavalla oikeasti. Ei koskaan.

Vierailija
47/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitää kirjoittaa noin. Tekstissä kerrotaan, miten olisi kaikille paras toimia ja totta kai kaikki sen ymmärtävät kirjoittamattakin. Kuitenkaan kirjoittaja ei koskaan toimi kuvaamallaan tavalla oikeasti. Ei koskaan.

Tarkoitatko ettei kukaan jaksa puntaroida joka asiaa noin monelta kantilta?

Vierailija
48/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys otsikossa?

Tottakai siitä tulee hölmistynyt olo koska yleensä vahvassa yhteisössä osataan ajatella sitä yhteistä hyvää enemmän kuin omaa etua.

Toisekseen minut on kasvatettu niin, että ensin tarjotaan muille ja sen jälkeen vasta otetaan itse olipa sitten kyse ruoasta, miehistä tai työpaikoista.

Vierailija
49/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys otsikossa?

Tottakai siitä tulee hölmistynyt olo koska yleensä vahvassa yhteisössä osataan ajatella sitä yhteistä hyvää enemmän kuin omaa etua.

Toisekseen minut on kasvatettu niin, että ensin tarjotaan muille ja sen jälkeen vasta otetaan itse olipa sitten kyse ruoasta, miehistä tai työpaikoista.

Ruoan kohdalla ymmärrän tämän ajatuksen että muille on kohteliasta tarjota ensin. Miesten ja työpaikkojen kohdalla tämä meni kuitenkin ohi hilseen. Ilmeisesti sinä jäit ilman? Joissain asioissa voi toimia myös jonkin verran egoistisesti ja se on ihan normaalia.