Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ajattelette joka käänteessä myös toisen parasta... niin miten toimitte ihmisen kanssa joka ajattelee aina ensin omaa etuaan?

Vierailija
02.03.2018 |

Kysymys otsikossa?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan sellaiselle ihmiselle mahdollisuuden parantua itsekkyydestä ja oman edun tavoittelusta. Lakkaan mahdollistamasta hänen huonoa käytöstään ja jätän hänet nauttimaan omasta seurastaan. Kun tarpeeksi moni tekee näin, hän ehkä alkaa miettiä, missä meni pieleen. Oma valinta.

Joo ei, aivan toiveajattelua. Ei ihminen yksinkertaisesti ole kykenevä tuollaiseen itseohjautumiseen.

Vierailija
22/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän tuollaista ihmistä lapsena, joka tarvitsee rajoja ja parhaani mukaan yritän ne hänelle asettaa.

Aikuista et voi väkisin kasvattaa. Voit pitää huolta ainoastaan omista rajoistasi, et toisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen että en pidä kyseistä ihmistä minään, koska ei hänkään muista välitä.

Se, että ajattelee muitakin ei tarkoita että pitäisi ajatella sellaisiakin jotka ei sitä ansaitse.

Sinäkin ajattelet siis pohjimmiltasi vain omaa etuasi. Olet aivan yhtä,vastenmielinen kuin omaa etuaan ajatteleva ihminen, joka ei salaa sitä, toisin kuin sinä, ja kaltaisesi.

Vierailija
24/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miten te koette ihmisen, joka ajattelee omaa etuaan ongelmallisena? Siis teidänkö etuanne hänen siinä pitäisi ajatella?

Vierailija
25/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omaa etuaan ajatteleva ihminen on normaali, muilla on vaikeuksia. Kyllä minäkin ajattelen omaa etuani, ja mua ahdistaa se, että pitäisi ajatella toisten etua. He kyllä hyväksikäyttävät sen välittömästi.

Vierailija
26/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miten te koette ihmisen, joka ajattelee omaa etuaan ongelmallisena? Siis teidänkö etuanne hänen siinä pitäisi ajatella?

Pidän fiksuna sellaista, joka vaikkapa pullia jaettaessa ei kahmi kaikkia itselleen ja jätä kaveriaan ilman. Fiksu ihminen jakaa pullat molemmille. Näin kummallekin jää hyvä mieli.

Vierailija
27/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset ihmset ovat iso pettymys, koska jotenkin sitä kaikesta kokemastaan huolimatta lähtee edelleen aina ajatuksesta, että muutkin haluavat toisille hyvää. Kaverin omaan napaan tuijottmista on valmis selittämään itselleen aika pitkään, että ei se vaan tajunnut, sillä on nyt vaan huono tilanne, sillä on nyt sitä ja tätä.. Ja sitten kaverin käytös jatkuu ja jatkuu niin pitkään, ettei muuta selitystä enää ole kuin välinpitämättömyys ja itsekkyys. Se on hirvä pettymys ja kolaus omaa arviointikykyä kohtaan. Sitten tulee yleensä lyötyä stoppi ja otettua etäisyyttä, koska tuohon pisteeseen joutumiseen kuluu niin paljon aikaa, että on tehty peruuttamatonta vahinkoa ja yleensä ystävyyssuhde ei voi jatkua, koska olen niin vihainen, etten voi enää arvostaa kaveria.

Näin on tapahtunut parin tutun kohdalla, eli onneksi ei kovin usein.

Kokemusta tästä on myös! Yritän lohduttaa itseäni sillä, että on normaalia yrittää suhtautua ihmisiin hyväntahtoisesti. Hyväksikäyttäjä on se, joka toimii muita kohtaan väärin. Joku joutuu aina hänen uhrikseen.

Vierailija
28/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän fiksuna sellaista, joka vaikkapa pullia jaettaessa ei kahmi kaikkia itselleen ja jätä kaveriaan ilman. Fiksu ihminen jakaa pullat molemmille. Näin kummallekin jää hyvä mieli.

Näin juuri. Ja se kasvatus lähtee kotoa jo aivan nuoresta lapsesta alkaen. Opetetaan ottamaan muutkin huomioon. Ja se lähtee juuri tuosta, että jaetaan asioita, ei olla ottamassa itselle aina parasta palaa ensimmäisenä.

Olen seurustellut (muutaman vuoden jopa... käsittämätöntä kun nyt ajattelen) miehen kanssa, joka oli ainoa lapsi eikä hänellä itsellään ollut lapsia, ikää yli 50 v.

Ihmettelin kun ei hänellä ollut yhtään mieskaveria eikä ketään muutakaan ihmissuhteita kuin oma äiti vaan en ihmettele enää. Käytti kierosti hyväkseen minua (kun olen liiankin kiltiksi oppinut) sekä taloudellisesti että henkisesti. Tein asioita aina miten hän halusi, hänellä oli aina joku syy, miksi nyt mennään vkl sinne tai tänne ja seurasin perässä kuin koira monta vuotta. Olin aivan henkisesti nuijittu maanrakoon sen suhteen jälkeen enkä vieläkään toipunut.

Vierailija
29/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kutsutaan hyväksi käytökseksi. Toiset sitä vaan ei osaa ja toisilla se on selkärangassa.

Vierailija
30/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tällä tarkoitettiin oman edun tavoittelua muiden kustannuksella. Esim. se että haluaa koko ajan muilta palveluksia. Jotkut ovat niin tottuneet "hemmotteluun", että suuttuvat ja haukkuvat toisia itsekkäiksi, kun nämä joskus vaihteeksi jättävät palveluksen tekemättä. Itse ei kuitenkaan tee muiden hyväksi pienintäkään asiaa ilmaiseksi, koska ajattelee sen olevan jotenkin itseltä pois. Tämä voi olla vaikka omista kokemuksista lyhyesti kertominen. Ajattelee, että saakoot muut itse selvittää. Mutta toisilta odottaa ajan ja rahan käyttöä itseensä ilman kiitosta.

Vierailija
31/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän tuollaista ihmistä lapsena, joka tarvitsee rajoja ja parhaani mukaan yritän ne hänelle asettaa.

Aikuista et voi väkisin kasvattaa. Voit pitää huolta ainoastaan omista rajoistasi, et toisen.

Tietenkin voi siinä missä lastakin. Toki se on sinänsä lopulta hänen itsensä vastuullaan. Jokainen meistä pystyy kuitenkin osaltaan pitämään huolen siitä, että ei anna tällaisten tyyppien kävellä itsensä tai muiden yli ja tekee heille selväksi kun he toimivat väärin.

Vierailija
32/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se toisen ihmisen edun ajattelu tarkoita sitä, että häntä palvellaan kultalautaselta.. Lisäksi oman edun tavoittelijan kanssa ei edes kannata ryhtyä tekemisiin ja lopettaa jos huomaa, että toinen yrittää käyttää hyväksi. Sehän ei perustu sen toisen antamiin käskyihin vaan omaan harkintaan ja punnintaan. Eli molempien ajatukset ja tarpeet selvitetään ja sitten punnitaan asiaa oman, toisen, moraalin, tasapuolisuuden jne. näkökulmista. Sitten päädytään ratkaisuun jossa ei astuta kenenkään varpaille.

Vierailija
33/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi siinä missä lastakin. Toki se on sinänsä lopulta hänen itsensä vastuullaan. Jokainen meistä pystyy kuitenkin osaltaan pitämään huolen siitä, että ei anna tällaisten tyyppien kävellä itsensä tai muiden yli ja tekee heille selväksi kun he toimivat väärin.

Osa ihmisistä on niin härskejä, etteivät he ota muiden antamaa palautetta kuuleviin korviinsa. Ellei taistelua ole jostain syystä

aivan välttämätöntä käydä katkeraan loppuun asti, niin on parempi ottaa tällaisesta seurasta jalat alle. Rajattoman ihmisen seura on hajoittava kokemus vahvallekin persoonalle.

Vierailija
34/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tajusin tämän aloin ottaa etäisyyttä. Ensin yritin olla ajattelematta juuri tämän ihmisen etua mutta se ei oikein toiminut. Koskaan ei mitään saanut takaisin ja menetin jopa rahaa tässä "kaveri" suhteessa puhumattakaan henkisistä varoista ja tavaroista.

Kyllä, "ystävyys" tällaisen ihmisen kanssa on kurja kokemus. Vielä vuosien päästäkin toisen huono käytös saattaa ajoittain harmittaa, vaikkei enää tekemisissä olisikaan.

Vierailija
35/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henkilön joka vaikutti narskulta, kumminkin hän teki paljon toistenkin hyväksi.

Vierailija
36/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön joka vaikutti narskulta, kumminkin hän teki paljon toistenkin hyväksi.

Narsistejakin on erilaisia ja eriasteisia. Ohut- ja paksunahkainen narsisti ovat ihan eri ihmistyyppejä, vaikka ihmissuhteet ovat molemmille hankalia. http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm

Vierailija
37/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin kanssa.

Minä ajattelen aina kaikkien etua. Tämä ei tarkoita, että jättäisin oman etuni huomiotta tai en pitäisi huolta itsestäni. Tämä tarkoittaa sitä, että punnitsen asioita niin monelta kannalta kuin kykenen keskimään ja pyrin sitten rakentamaan kompromissin joka palvelee mahdollisimman monta, eikä lyö kasvoille ketään - tai ainakaan enempää kuin on aivan absoluuttisen pakko.

Tällä tavalla on täysin mahdollista toimia myös niiden kanssa, jotka ajattelevat vain omaa etuaan, vaikka tietysti toiminta on helpompaa silloin kun muutkin hakevat synergiaetuja.

Erittäin hyvin puhuttu. Ongelma ratkeaa juuri näin.

Jokainen keskustelija, joka ei tuohon kykene, opetelkoon. Asian ydin on itse olla asettamatta yksittäisiä henkilöitä (esim. itseään tai öykkäriä) muiden edelle. Aito objektiivisuus tuo parhaat tulokset.

Vierailija
38/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen aina kaikkien etua. Tämä ei tarkoita, että jättäisin oman etuni huomiotta tai en pitäisi huolta itsestäni. Tämä tarkoittaa sitä, että punnitsen asioita niin monelta kannalta kuin kykenen keskimään ja pyrin sitten rakentamaan kompromissin joka palvelee mahdollisimman monta, eikä lyö kasvoille ketään - tai ainakaan enempää kuin on aivan absoluuttisen pakko.

Tällä tavalla on täysin mahdollista toimia myös niiden kanssa, jotka ajattelevat vain omaa etuaan, vaikka tietysti toiminta on helpompaa silloin kun muutkin hakevat synergiaetuja.

Jokainen keskustelija, joka ei tuohon kykene, opetelkoon. Asian ydin on itse olla asettamatta yksittäisiä henkilöitä (esim. itseään tai öykkäriä) muiden edelle. Aito objektiivisuus tuo parhaat tulokset.

Tässä syyllistetään törkeästi esimerkiksi narsistien uhreiksi päätyneitä ihmisiä. Toki jokaisella on vastuu pitää huolta itsestään, mutta alkoholisti esimerkiksi on silti alkoholisti, oli hänellä puolisoa huolehtimassa tai ei.

Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Esimerkiksi väkivallan uhrin ei tule joutua kantamaan häpeää siitä, että häntä lyötiin. Ellei olisi lyöty juuri häntä, niin olisi lyöty jotain toista samaan rooliin päätynyttä. Vastuu tällaisista tilanteista on aina pelkästään sillä huonosti käyttäytyvällä ihmisellä, ei hänen uhreillaan.

Vierailija
39/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syyllistetään törkeästi esimerkiksi narsistien uhreiksi päätyneitä ihmisiä. Toki jokaisella on vastuu pitää huolta itsestään, mutta alkoholisti esimerkiksi on silti alkoholisti, oli hänellä puolisoa huolehtimassa tai ei.

Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Esimerkiksi väkivallan uhrin ei tule joutua kantamaan häpeää siitä, että häntä lyötiin. Ellei olisi lyöty juuri häntä, niin olisi lyöty jotain toista samaan rooliin päätynyttä. Vastuu tällaisista tilanteista on aina pelkästään sillä huonosti käyttäytyvällä ihmisellä, ei hänen uhreillaan.

Käsititköhän jotain väärin? Kehotin opettelemaan objektiivisuutta, jossa ajatellaan kaikkien etua. Esimerkissäsi väkivallan uhri, jos hän kykenee objektiivisuuteen, toteaa että lyödyn henkilön tulee puolustaa itseään tavalla tai toisella ja välttää jatkossa lyödyksi tulemista. Joten hän toimii sen mukaan.

En väittänyt että objektiivisuus helppoa olisi, mutta se on ratkaisu. Ei tässä syytellä ketään.

Vierailija
40/49 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsititköhän jotain väärin? Kehotin opettelemaan objektiivisuutta, jossa ajatellaan kaikkien etua. Esimerkissäsi väkivallan uhri, jos hän kykenee objektiivisuuteen, toteaa että lyödyn henkilön tulee puolustaa itseään tavalla tai toisella ja välttää jatkossa lyödyksi tulemista. Joten hän toimii sen mukaan.

En väittänyt että objektiivisuus helppoa olisi, mutta se on ratkaisu. Ei tässä syytellä ketään.

Ja miten hän olisin lapsena voinut mielestäsi vältellä väkivaltaisia vanhempiani? Ei kukaan silloin minun juttuni halunnut kuunnella, koska olin "hyvästä perheestä".