Outo äitiin liittyvä ongelma. Miten ratkaista?
En ensinkään ymmärrä, että miksi tällaista edes tapahtuu, mielestäni koko juttu on outo. Mutta äidilläni on tapana kertoilla minusta erilaisille tuttaville ja sukulaisille ihan paikkaansapitämättömiä asioita. Hän saattaa kertoa jollekin meidän yhteiselle tutulle miten olen ollut juuri matkalla Italiassa (no en ole koskaan käynytkään Italiassa) tai että miten olen aloittanut jonkun uuden harrastuksen (jota olen oikeasti harrastanut jo 20 vuotta). Sitten kun tapaan näitä tuttuja niin he tietenkin kysyvät, että oliko Italiassa mukavaa, tai joko olen oppinut sen uuden harrastuksen suhteen uusia asioita tms. Ja on todella kiusallista, että olen aivan puulla päähän lyöty, että mistä Italiasta puhut ja paljastuu siinä keskustelussa sitten, että äitini on taas tarinoinut minusta omiaan. Olen 30, äitini on 59 ja työelämässä, ei mikään dementti. Olen sanonut hänelle monta kertaa, että ei saa puhua tuollaisia juttuja minusta selkäni takana, mutta hän ei kuulemma ymmärrä yhtään mitä edes tarkoitan. Mikä avuksi tällaiseen?
Kommentit (67)
Sano ens kerralla utelioille että et se ollut sinä vaan sun kauan kadoksissa ollut sisko jota et ole tavannut kertaakaan!
No kyllä vaikuttaa alkavalta muistisairaudelta. Jos äitisi siis muuten on ihan normitapaus, eikä siis ilkeä tai muuten outo.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä vaikuttaa alkavalta muistisairaudelta. Jos äitisi siis muuten on ihan normitapaus, eikä siis ilkeä tai muuten outo.
Se on ollut ainakin 15 vuotta jo tällainen. Kai muistisairaus muutenkin näkyisi?
Ap.
jos se on ollut jo noin pitkään niin ei se muistisairas ole.
Kerro vaan ihmettelijöille suoraan että äitilläsi on tapana kertoa outoja juttuja.
Ei se sinun vikasi ole tai sinun tarvitse sitä peitellä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vaan ihmettelijöille suoraan että äitilläsi on tapana kertoa outoja juttuja.
Mutta välillä ne jutut on aika ikäviä. Hän saattaa kertoa ihmisille, että olen tehnyt jonkun kurjan (alhaisen tai ilkeän) asian, ja sitten tuo ihminen soittaa minulle ja kysyy että miksi ihmeessä olen niin ikävän asian tehnyt. Maineeni menee. Ap.
Oma äitini liioittelee juttuja. Tyyliin, kun lapsi oppi kirjottamaan oman nimensä, äitini kertoi hänen oppineen lukemaan. Tai jos minä olen ollut flunssassa, äiti kertoo minun olleen viikon 40asteen kuumeessa.
Se on todella hämäävää ja saa aikaan kiusallisia tilanteita tuttujen ja sukulaisten kanssa. Oma äitini vaan naureskelee, jos asiasta huomauttaa.
Haluaa päteä tekemisilläsi, jos ei ole juuri mitään kerrottavaa niin keksitään.
Vierailija kirjoitti:
Outoa on se, että kyllä teen kaikenlaista, jolla voisi halutessaan päteä. Matkustelen usein, mutta hän ei siis kerro ihmisille että missä olen oikeasti ollut vaan keksii jonkun ihan erilaisen paikan. Urastanikin voisi kehuskella, mutta hän ei siitäkään kerro oikeita asioita vaan keksittyjä. Jos vaikka haen kauppikseen niin hän kertoo ihmisille että haen lääkikseen tms. Tai jos saan uuden työpaikan niin hän saattaa soittaa sukulaiselle ja harmitella että en koskaan saa työpaikkaa vaikka kuinka haen vaan olen työtön tms. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta välillä ne jutut on aika ikäviä. Hän saattaa kertoa ihmisille, että olen tehnyt jonkun kurjan (alhaisen tai ilkeän) asian, ja sitten tuo ihminen soittaa minulle ja kysyy että miksi ihmeessä olen niin ikävän asian tehnyt. Maineeni menee. Ap.
Ei mene, jos joka kerran selität vaan rauhallisesti, että äidilläsi on tapana keksiä näitä juttuja, et tiedä, miksi, mitta ne on ihan perättömiä. Ja lisäksi käyttäydyt ja toimit joka suhteessa moitteettomasti, ystävällisti ja avuliaasti kaikkia kohtaan. Ihmiset muodostavat tästä oman mielipiteensä ja se, joka menettää maineensa ei ole se, josta puutaan perättömiä, vaan se, joka puhuu perättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Häpeää sinua ja elämääsi. Et ole tarpeeksi "menestynyt" hänen mielestään.
En usko. Hän teki tätä jo kun oli 15, eikä 15-vuotias vielä voi olla kovin menestynyt. Olin kuitenkin päässyt hyvin arvosanoin lukioon silloin ja oli paljon kavereita ja poikaystäväkin. Ap.
Eläköön räväkkyys! kirjoitti:
Onko äitisi Sirpa?
Ei. Kuka on Sirpa?
Ap.
Mulla on yksi kaveri, joka myös valehtelee tommosia (ei mikään läheinen kaveri, juuri tästä syystä). Kaikkea pitää aina liioitella tai sitten ihan suoraan valehdella, eikä kyse ole läheskään aina siitä, että kerskailisi tai yrittäisi antaa itsestään parempaa kuvaa, vaan se valehtelu tuntuu tulevan ihan selkärangasta. Olen ajatellut ettei voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut ainakin 15 vuotta jo tällainen. Kai muistisairaus muutenkin näkyisi?
Ap.
No jos se "aina" on ollut tämmöinen niin sitten on jotain ongelmia kyllä psyyken kanssa. Siis joku mättää jos pitää aivan ihme juttuja levitellä. Empä osaa kyllä arvailla miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri, joka myös valehtelee tommosia (ei mikään läheinen kaveri, juuri tästä syystä). Kaikkea pitää aina liioitella tai sitten ihan suoraan valehdella, eikä kyse ole läheskään aina siitä, että kerskailisi tai yrittäisi antaa itsestään parempaa kuvaa, vaan se valehtelu tuntuu tulevan ihan selkärangasta. Olen ajatellut ettei voi sille mitään.
Kuulostaa hankalalle kaverille. Minä en ole muuten yhtään varma, että valehteleeko äitini vai uskooko hän itsekin puheensa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa on se, että kyllä teen kaikenlaista, jolla voisi halutessaan päteä. Matkustelen usein, mutta hän ei siis kerro ihmisille että missä olen oikeasti ollut vaan keksii jonkun ihan erilaisen paikan. Urastanikin voisi kehuskella, mutta hän ei siitäkään kerro oikeita asioita vaan keksittyjä. Jos vaikka haen kauppikseen niin hän kertoo ihmisille että haen lääkikseen tms. Tai jos saan uuden työpaikan niin hän saattaa soittaa sukulaiselle ja harmitella että en koskaan saa työpaikkaa vaikka kuinka haen vaan olen työtön tms. Ap.
Hän on sinulle kade, käyttää sinua välineenä huomion saamiseksi. Jos käyttäisi puheissaan oikeita saavutuksiasi ja elämäntapahtumiasi, huomio menisi tavallaan sinulle eikä hänelle. Tällä tavoin hän pystyy "omimaan" saavutuksesi ja vähättelemään niitä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on sinulle kade, käyttää sinua välineenä huomion saamiseksi. Jos käyttäisi puheissaan oikeita saavutuksiasi ja elämäntapahtumiasi, huomio menisi tavallaan sinulle eikä hänelle. Tällä tavoin hän pystyy "omimaan" saavutuksesi ja vähättelemään niitä samalla.
Saatat olla oikeassa, mutta kuulostaa silti oudolta. Hän on itse ihan menestynyt ihminen, ei ole mitään syytä miksi olisi minulle kateellinen. Ap.
Nuo on jo niin "radikaaleja" valheita, että kyseessä on varmaan ihan joku sairaus jo. Siis kuulostaa patologiselta valehtelijalta, en tiedä mikä se virallinen termi sellaiselle on. Kertooko äitisi nimeomaan sinun liittyen näitä valheita, vai muistakin ihmisistä? Onko sinulla sisaruksia? Muistatko lapsuudesta/teiniajasta että olisi ollut samanlaista?
Minulla on yksi sukulainen, joka kertoo lapsistaan vähän tuon tapaisesti valheita, mutta eivät ole (ainakaan muistini mukaan) noin radikaaleja. Noilla valheilla myös tekee yhdestä lapsesta "sankaria" ja toisesta mustaa lammasta. Esimerkiksi tämä musta lammas on toista paremmin menestynyt mm. urallaan, mutta äitinsä saattaa ilmekään värähtämättä väittää ettei hänellä ole vakituista sopimusta, on potkujen uhan alla, ei ole käynyt korkeakoulua, ei siivoa kotona jne. (mikään näistä ei ole totta), ja sitten tämän toisen saavutuksia liioitellaan. Itse olen ajatellut että tässä tilanteessa vaikuttaa sukupuoli, ja sen mieleisemmän lapsen saavutuksia liioitellaan. Sama oli lapsenakin jo heillä, tätä toista väitti "yksinkertaiseksi", vaikka pesi koulumenestyksessä toisen mennen tullen. Onko sinulla ollut mitään tuollaista?
Joo, mulla samantyyppistä. :D En tiiä, mikä tohon auttaa.