Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo äitiin liittyvä ongelma. Miten ratkaista?

Vierailija
01.03.2018 |

En ensinkään ymmärrä, että miksi tällaista edes tapahtuu, mielestäni koko juttu on outo. Mutta äidilläni on tapana kertoilla minusta erilaisille tuttaville ja sukulaisille ihan paikkaansapitämättömiä asioita. Hän saattaa kertoa jollekin meidän yhteiselle tutulle miten olen ollut juuri matkalla Italiassa (no en ole koskaan käynytkään Italiassa) tai että miten olen aloittanut jonkun uuden harrastuksen (jota olen oikeasti harrastanut jo 20 vuotta). Sitten kun tapaan näitä tuttuja niin he tietenkin kysyvät, että oliko Italiassa mukavaa, tai joko olen oppinut sen uuden harrastuksen suhteen uusia asioita tms. Ja on todella kiusallista, että olen aivan puulla päähän lyöty, että mistä Italiasta puhut ja paljastuu siinä keskustelussa sitten, että äitini on taas tarinoinut minusta omiaan. Olen 30, äitini on 59 ja työelämässä, ei mikään dementti. Olen sanonut hänelle monta kertaa, että ei saa puhua tuollaisia juttuja minusta selkäni takana, mutta hän ei kuulemma ymmärrä yhtään mitä edes tarkoitan. Mikä avuksi tällaiseen?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aiheesta yrittänyt äidin kanssa puhua eikä se ole auttanut, niin luultavasti ainoa keino on aina painottaa ihmisille, että äitisi valehtelee. Eli aina kun törmäät tällaiseen asiaan, vastaat että se ei ole totta ja äitisi usein jostain syystä suoraan valehtelee asioita sinusta. Silloin toivottavasti ihmiset osaavat laittaa suodattimen äitisi juttuihin tulevaisuudessa. Olisi tietenkin hyvä, jos ohessa voi jollain tavalla todistaa äidin jutut vääriksi (esim. näyttää kuvaa, että katso nyt, en minä Italiassa ollut vaan Tampereella). Koska jos alat rehellisesti asiasta ihmisille kertoa, voi se kulkeutua äitisi korviin ja äiti voi alkaa väittää sinua valehtelijaksi.

Tulevaisuuden kannalta on oikeasti tärkeää, että teet äitisi valehtelun ihmisille selväksi vaikka hänen maineen kustannuksella. Muuten hän pikkuhiljaa saa sinun mainetta mustattua ja lopulta voit päätyä hyvin outoihin tilanteisiin, joissa sinun totuutta ei enää uskota (jos äiti vaikka väittää että olet alkoholisti).

Vierailija
22/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on Hyasinth syndrooma, kuten pokka pitää sarjassa. Haluaa kaiken näyttävän hieman hohdokkaammalta ja vaikuttavan paremmalta kuin onkaan. Haluaisiko hän että sanoisit että kyllä oli Italiassa komeat maisemat juu. Tai sitten on joku muu syy. -Asian voi antaa olla, mutta sano ettei kerro juttuja teidän yhteisille tutuille. Ehkä tutuilla on aina ihmettelemistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on jo niin "radikaaleja" valheita, että kyseessä on varmaan ihan joku sairaus jo. Siis kuulostaa patologiselta valehtelijalta, en tiedä mikä se virallinen termi sellaiselle on. Kertooko äitisi nimeomaan sinun liittyen näitä valheita, vai muistakin ihmisistä? Onko sinulla sisaruksia? Muistatko lapsuudesta/teiniajasta että olisi ollut samanlaista?

Minulla on yksi sukulainen, joka kertoo lapsistaan vähän tuon tapaisesti valheita, mutta eivät ole (ainakaan muistini mukaan) noin radikaaleja. Noilla valheilla myös tekee yhdestä lapsesta "sankaria" ja toisesta mustaa lammasta. Esimerkiksi tämä musta lammas on toista paremmin menestynyt mm. urallaan, mutta äitinsä saattaa ilmekään värähtämättä väittää ettei hänellä ole vakituista sopimusta, on potkujen uhan alla, ei ole käynyt korkeakoulua, ei siivoa kotona jne. (mikään näistä ei ole totta), ja sitten tämän toisen saavutuksia liioitellaan. Itse olen ajatellut että tässä tilanteessa vaikuttaa sukupuoli, ja sen mieleisemmän lapsen saavutuksia liioitellaan. Sama oli lapsenakin jo heillä, tätä toista väitti "yksinkertaiseksi", vaikka pesi koulumenestyksessä toisen mennen tullen. Onko sinulla ollut mitään tuollaista?

Minulla on yksi sisarus. En ole ainakaan koskaan kuullut, että äitini hänestä kertoisi valheita tutuille. Tosin en tiedä ihan tarkkaan miten asia on. Mutta minä olen kyllä päässyt elämässä pidemmälle kuin tämä sisarukseni ja saavuttanut enemmän. Monesti jutut mitä äitini minusta puhuu muille on jotain ongelmia, joita väittää minulla olevan. Puhuu siis vaikka jollekin sukulaiselle "luottamuksellisesti" että lapsellaan (minulla) on jokin ongelma, ja vatvoo sitten sitä vaikkapa puhelimessa tämän sukulaisen kanssa. On kiusallista, kun kyseessä on siis ihan keksitty ongelma. Ap.

Vierailija
24/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten te voitte elää itsenne kanssa ja katsoa itseänne peiliin, kun ette poista tuuollaisia henkilöitä elämästänne? Oma vika, ettette tee sukulaisillenne ja äitienne ystäville pamflettia, jossa perataan kaikki jo kerrotut valheet ja paljasteta paskoja tosiasioita äideistänne heille .

t.kristallikissa

Vierailija
25/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset välit sinulla on sisaruksesi kanssa? Oletko puhunut hänen kanssaan äitisi käytöksestä ja miten hän asiaan suhtautuu?

Vierailija
26/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten te voitte elää itsenne kanssa ja katsoa itseänne peiliin, kun ette poista tuuollaisia henkilöitä elämästänne? Oma vika, ettette tee sukulaisillenne ja äitienne ystäville pamflettia, jossa perataan kaikki jo kerrotut valheet ja paljasteta paskoja tosiasioita äideistänne heille .

t.kristallikissa

Mitä minä hyötyisin siitä, että kertoisin sukulaisille ja tutuille ikäviä tosiasioita äidistäni? Ei minulla ole tapana juoruilla kenestäkään mitään, en tykkää sellaisesta. Ap.

Vierailija
27/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoista. 

Ehkä hän kokee suurta tarvetta kertoa jotain kuulumisia tuttavilleen, ja kun niitä ei ole tai ne eivät ole tarpeeksi hienoja tai merkittäviä hänen mielestään, hän keksii "kuulumisia". Ehkä hän pitää keksimiään juttuja yhdentekevänä keskusteluntäytteenä ja sen takia sanoo, ettei tiedä mistä puhut, kun kysyt häneltä. Kyllä hän varmaan oikeasti tietää.

Vierailija
28/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset välit sinulla on sisaruksesi kanssa? Oletko puhunut hänen kanssaan äitisi käytöksestä ja miten hän asiaan suhtautuu?

Hyvät välit. Hän ei ymmärrä kärsimistäni, hän ehdottaa että annan asioidan vain mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Ap.

Vierailija
29/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Mitä minä hyötyisin siitä, että kertoisin sukulaisille ja tutuille ikäviä tosiasioita äidistäni? Ei minulla ole tapana juoruilla kenestäkään mitään, en tykkää sellaisesta. Ap.

Kertoisit äidillesi sen jälkeen, mitä heille paljastit.

Katsoisit miten se sekoaa ja tukehtuu raivoonsa. Tai häpeäänsä. Ellei piittaa, niin eipä siitä mitään vahinkoakaan ollut. Ja siis ne, jotka tiedon saisovat, pääsisivät kärryille, missä sekopäää äitisi menee. Jos eivät mieluummin usko hulllua.

t.kristallikissa

Vierailija
30/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että hänen elämänsä on liian tylsää, turvallista ja tasaista? Ja haluaa huomiota keksimällä hienoja juttuja tai kamalia asioita joita vatvoa puhelimessa.

Eli toinen kertoo millaisia ongelmia hänellä on ja äitisi ns. panee paremmaksi?

Vierailija
31/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta mytomaanikko.

Vierailija
32/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät välit. Hän ei ymmärrä kärsimistäni, hän ehdottaa että annan asioidan vain mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Ap.

Valheissa ryvettynyt siskokin.

Vierailija
33/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Kertoisit äidillesi sen jälkeen, mitä heille paljastit.

Katsoisit miten se sekoaa ja tukehtuu raivoonsa. Tai häpeäänsä. Ellei piittaa, niin eipä siitä mitään vahinkoakaan ollut. Ja siis ne, jotka tiedon saisovat, pääsisivät kärryille, missä sekopäää äitisi menee. Jos eivät mieluummin usko hulllua.

t.kristallikissa

En minä nauti siitä että näen ihmisen sekoavan tai tukehtuvan raivoonsa. En minä nauti kostamisesta. Ap.

Vierailija
34/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on jo niin "radikaaleja" valheita, että kyseessä on varmaan ihan joku sairaus jo. Siis kuulostaa patologiselta valehtelijalta, en tiedä mikä se virallinen termi sellaiselle on. Kertooko äitisi nimeomaan sinun liittyen näitä valheita, vai muistakin ihmisistä? Onko sinulla sisaruksia? Muistatko lapsuudesta/teiniajasta että olisi ollut samanlaista?

Minulla on yksi sukulainen, joka kertoo lapsistaan vähän tuon tapaisesti valheita, mutta eivät ole (ainakaan muistini mukaan) noin radikaaleja. Noilla valheilla myös tekee yhdestä lapsesta "sankaria" ja toisesta mustaa lammasta. Esimerkiksi tämä musta lammas on toista paremmin menestynyt mm. urallaan, mutta äitinsä saattaa ilmekään värähtämättä väittää ettei hänellä ole vakituista sopimusta, on potkujen uhan alla, ei ole käynyt korkeakoulua, ei siivoa kotona jne. (mikään näistä ei ole totta), ja sitten tämän toisen saavutuksia liioitellaan. Itse olen ajatellut että tässä tilanteessa vaikuttaa sukupuoli, ja sen mieleisemmän lapsen saavutuksia liioitellaan. Sama oli lapsenakin jo heillä, tätä toista väitti "yksinkertaiseksi", vaikka pesi koulumenestyksessä toisen mennen tullen. Onko sinulla ollut mitään tuollaista?

Minulla on yksi sisarus. En ole ainakaan koskaan kuullut, että äitini hänestä kertoisi valheita tutuille. Tosin en tiedä ihan tarkkaan miten asia on. Mutta minä olen kyllä päässyt elämässä pidemmälle kuin tämä sisarukseni ja saavuttanut enemmän. Monesti jutut mitä äitini minusta puhuu muille on jotain ongelmia, joita väittää minulla olevan. Puhuu siis vaikka jollekin sukulaiselle "luottamuksellisesti" että lapsellaan (minulla) on jokin ongelma, ja vatvoo sitten sitä vaikkapa puhelimessa tämän sukulaisen kanssa. On kiusallista, kun kyseessä on siis ihan keksitty ongelma. Ap.

Onko sisarus samaa sukupuolta vai eriä? No mutta villit veikkaukseni 1) jostain tuntemattomasta syystä olisi toivonut tästä sisaruksestasi menestyjää, eikä sinusta 2) hän ei halua lastensa menestyvän kuin hän itse menestyy, haluaa olla ns. "tähti"

Siis oli äitisi motiivi mikä tahansa, niin hän ei varmasti ole mieleltään terve. Ehkä kyseessä on jonkinlainen persoonallisuushäiriö, kuka tietää. Se ettei hän keksi muista vastaavanlaisia satuja kielii siitä, että hän kyllä tietää valehtelevansa ja on ns. tässä todellisuudessa kiinni. Kyseessä on jonkinlaista kateuden tmv. tunteen epäkypsää käsittelyä.

Vierailija
35/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sisarus samaa sukupuolta vai eriä? No mutta villit veikkaukseni 1) jostain tuntemattomasta syystä olisi toivonut tästä sisaruksestasi menestyjää, eikä sinusta 2) hän ei halua lastensa menestyvän kuin hän itse menestyy, haluaa olla ns. "tähti"

Siis oli äitisi motiivi mikä tahansa, niin hän ei varmasti ole mieleltään terve. Ehkä kyseessä on jonkinlainen persoonallisuushäiriö, kuka tietää. Se ettei hän keksi muista vastaavanlaisia satuja kielii siitä, että hän kyllä tietää valehtelevansa ja on ns. tässä todellisuudessa kiinni. Kyseessä on jonkinlaista kateuden tmv. tunteen epäkypsää käsittelyä.

Milläköhän saisin hänet lopettamaan valehtelun? Kun järjenpuhuminen, pyytäminen ja asiasta suuttuminen ei ole auttanut. Ap.

Vierailija
36/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän saisin hänet lopettamaan valehtelun? Kun järjenpuhuminen, pyytäminen ja asiasta suuttuminen ei ole auttanut. Ap.

No siitä pitää seurata ikäviä seuraamuksia. Kuten paljastelua hänen asioistaan, joita ei halua levitellä kellekään.

t.kristallikissa

Vierailija
37/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äiti yrittää elää sun kautta. Katkera sun nuoruudesta ja omasta vanhenemisestaan. Niin tuttua.

Vierailija
38/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Oletkohan ap joku provo, pyysit ratkaisua, mutta mikään vastaus ei kelpaa.

"Olit kuulemma Italiassa? Äitisi kertoi."

"En ollut, olin Ranskassa"

"Olet kuulemma maanis-deppressiivinen. Äitisi puhui minulle tästä, tarvitsetko apua?"

"En ole. En ymmärrä mistä äitini on moista saanut päähänsä."

"Sinut kuulemma irtisanottiin, olen pahoillani puolestasi. Äitisi kertoi minulle?"

"Ei, ihan edelleen olen töissä samassa paikassa. Äitini ei puhunut totta, enkä tiedä miksi hän väittää tuollaisia asioita muille"

--> juoruilua?

Vierailija
39/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotat sille kipua vaan, jos se tekee sitä. Ihminen ei ole niin tyhmä, ettei siitä oppis.

t.kristallikissa

Vierailija
40/67 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Oletkohan ap joku provo, pyysit ratkaisua, mutta mikään vastaus ei kelpaa.

"Olit kuulemma Italiassa? Äitisi kertoi."

"En ollut, olin Ranskassa"

"Olet kuulemma maanis-deppressiivinen. Äitisi puhui minulle tästä, tarvitsetko apua?"

"En ole. En ymmärrä mistä äitini on moista saanut päähänsä."

"Sinut kuulemma irtisanottiin, olen pahoillani puolestasi. Äitisi kertoi minulle?"

"Ei, ihan edelleen olen töissä samassa paikassa. Äitini ei puhunut totta, enkä tiedä miksi hän väittää tuollaisia asioita muille"

--> juoruilua?

Ikävien valheiden kertominen ei ole juoruilua. Ikävien tosiasioiden kertominen toisista on juoruilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi