Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan äitiyspäivärahasta

18.04.2006 |

Tiedän että asian saisi selville kelassa asioimalla, mutta jos jollain olisi kokemus jaettavaksi niin mieluusti kuuntelisin. Eli äitiyspäivärhaa pitäisi hakea tässä kuukauden sisällä. Vuoden 2004 verotuksen mukaan määräytyisi ilmeisesti. Verotuksessa huomioidaan kaikki tulot, eli opintotuki sekä palkkatulot. Nyt olen ollut opintojen ohella hyväpalkkaisessa osa-aikatyössä. 6kk:n tulojen perusteella haettaessa muutosta pitää ilmeisesti hakea palkkakuittien perusteella. Kuitenkaan pelkkä palkka ei ole sen häävimpi, kuin -04 vuoden opintotuki + palkat. Eli voiko 6 kk:n tuloja hakea kaikkien veronalaisten tulojen perusteella vai vain yhden työnantajan maksaman palkan perusteella? Siis 6 kk:n tuen ja palkan yhteenlasketun summan perusteella?

Minimiin olen jo mielessäni asennoitunut, mutta toki olisi mukavaa saada hyödynnettyä kaikki alkuvuoden tulot tässä leikissä :)

Suippo rv27

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opintoraha vähennetään siitä vuoden 2004 verotetusta tulosta, eli vain palkkatulo otetaan huomioon.

Ja 6kk tulot katsotaan äp-rahakautta suoraan EDELTÄVÄN 6kk:n ajalta - ei voi esim. edellisen kesän työtulojen perusteella hakea. Paitsi jos äp-rahakausi alkaa alle 6kk päästä työn päättymisestä (näin käsitin kun kelaan soittelin samasta asiasta).

Kela on siitä kiva tuon äitiyspäivärahahomman kanssa, että ne kyllä katsoo aina sen asiakkaalle parhaan vaihtoehdon - kannattaa siis ihan käydä siellä tätien kanssa juttelemassa vaihtoehdoista. Niitä on käsittääkseni kolme:

1) edellisen vahvistetun verotuksen mukaan (eli 2004 verotuksen mukaan)

2) viimeisen 6kk palkkatulon mukaan

3) viimeisen kuukauden palkkatulon mukaan (jos työtulot epäsäännölliset)

Toisaalta, jos noissa tuloissa ei ole isoja eroja, niin ne erot pitää olla vähintään 20% siihen 2004 verotukseen, että alkavat muuttamaan.

Tämä on MINUN KÄSITYKSENI, ei varmaa faktaa.

Eggis *odottaa äp-rahapäätöstä joka tehdään työttömyyskorvauksen mukaan*

Vierailija
2/2 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äp-raha määräytyy nettotulojen mukaan, en tiedä miksi. Kun mieheni sai päätöksen opintotuesta, niin siinä oli puolison 2004 verotuksessa varmistetut tulot yli 8000e. Sitten kun mulle tuli äp-rahapäätös, niin siinä luki että 2004 tulot olivat reilut 5000e. Menin kelan sivuille katsomaan vielä tuota äp-rahajuttua ja sielläkin laskuriin pitää laittaa kaikki tulot + paljon niistä on maksanut veroja. Eli varaudu vaan minimi äp-rahaan.

On se minimi äp-raha satasen parempi kuin opintotuki. Että jos positiivisia asioita tästä etsitään.

Tytteli-83 rv 32+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla